Ga naar inhoud


Zwitserland zet uitschakelen FM definitief door


Noordzee
Ga naar oplossing Opgelost door Noordzee,

Aanbevolen berichten

1 uur geleden zei Tonskidutch:

die discussies zijn leuk maar allemaal heel erg volgestouwd met meningen en heel weinig technisch onderbouwd

 

Dat is hier niet anders en dat geeft ook helemaal niet.

 

Ik zette het bericht hier neer omdat sommige landen nogal stellig zijn in het omschakelen terwijl het in andere landen nog niet echt wil vlotten. Blijkbaar gelooft de NPO er zelf ook niet meer zo in.

 

Je zou DAB kunnen zien als de vervanging van de LP door de CD. Het idee was goed, de uitwerking volkomen ruk.

 

En ja, dat is ook een mening 🙂

  • Resistance is futile you will be assimilated
  • Those who would give up essential liberty, to purchase a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety. Benjamin Franklin (1706-1790)
  • Mijn vrijheid eindigt niet waar jouw angst begint!

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites


13 uur geleden zei OFDM:

Net als bij Digitenne heeft de randstad vast een betere dekking dan de grensregio's.

 

Nou dat valt in ieder geval hier in Almere vies tegen, en wij zijn toch ook een beetje Randstad. Want hoe kan het dan dat zelfs ons lokale Radio Flevoland amper in de huiskamer binnen te halen is? Ik moet mijn ontvanger naar de andere kant van het huis slepen om daar naar te kunnen luisteren.

 

Ik ben me af gaan vragen waarom dat is. Waarom komt Radio West knalhard binnen en moet ik een antenne op het dak zetten om de lokale zender te kunnen ontvangen? Ik ben daarom eens gaan kijken welke toren welk station in de aanbieding heeft en al gauw kwam de aap uit de mouw. De toren in Hilversum heeft wel het signaal van Radio West op de antenne, maar niet dat van naaste buur Flevoland. Dan zakt toch echt mijn broek af, want dankzij Hilversum zou vrijwel heel Almere een goede ontvangst van de lokale zender kunnen hebben.

 

Dit roept bij mij de vraag op, is dit soort logica ook van toepassing op de uitrol in andere gebieden in ons land?

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

We zijn een beetje verdwaald, Almere en Zwitserland zijn verschillende onderwerpen.

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Citaat

30.07.19 - Das zweite SMC Deutschschweizensemble kommt vorerst nicht
Bis auf Weiteres wird es in der Deutschschweiz kein zweites DAB-Ensemble von Netzbetreiber SwissMediaCast (SMC) geben. Im Gegensatz zu Deutschland, wo der 2. Bundesmux aufgrund von rechtlichen Streitereien auch auf Eis liegt, gibt es hierzulande kein rechtliches Problem. Das DAB-Ensemble lässt sich momentan schlichtweg nicht mit Anbietern füllen und kann somit nicht wirtschaftlich betreiben werden. Veranstalter, welche zuvor lautstark nach einem zweiten Ensemble gerufen haben, zogen den Schwanz ein, unterschreiben die Verträge nicht und machen aufgrund von finanziellen Unsicherheiten auf Zeitspiel! Kanal 7B bleibt also noch auf unbestimmte Zeit stumm.

vertaald

Citaat

30.07.19 - Het tweede SMC Deutschweizensemble komt voorlopig niet.
Tot nader order zal er geen tweede DAB-ensemble van netwerkbeheerders SwissMediaCast (SMC) in Duitstalig Zwitserland zijn. In tegenstelling tot Duitsland, waar de tweede Bundesmux ook in de ijskast staat vanwege juridische geschillen, is er in Duitsland geen juridisch probleem. Het DAB-ensemble kan op dit moment eenvoudigweg niet worden gevuld met aanbieders en kan daarom niet economisch worden geëxploiteerd. Organisatoren, die eerder luidkeels hebben opgeroepen tot een tweede ensemble, hebben hun staart ingetrokken, tekenen de contracten niet en vanwege financiële onzekerheden, voor nu Kanal 7B blijft voor onbepaalde tijd stil.

Vertaald met www.DeepL.com/Translator

 bron http://www.dab-swiss.ch/html/news.html

 

 

aangepast door Tonskidutch
vertaling iets aangepast

Space Cowboy

Jamiroquai

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 1 jaar later...
  • Oplossing
Op 22-7-2019 om 10:02, Tonskidutch zei:

of ik het nu uit het internet pluk of aan mijn zwitserse vriendin vraag

dit is feit:

14.07.19 - Der UKW-Ausstieg beginnt in der Schweiz Mitte 2022
Wie heute die Schweizerische Depeschenagentur (sda), Swissinfo und diverse Tageszeitungen berichteten, beginnt der UKW-Ausstieg in der Schweiz nun mit grosser Wahrscheinlichkeit bereits Mitte 2022. Zu diesem Zeitpunkt will die öffentlich-rechtliche Rundfunkanstalt, SRG, ihre UKW-Sender abschalten und terrestrisch nur noch auf DAB+ weitersenden. Falls sich die Beteiligten einigen können, folgen sechs Monate später, Anfang 2013, auch die Privatradios. Ein nicht ganz einfaches Unterfangen.

 

Net als Noorwegen is ook Zwitserland een land dat voorop loopt bij nieuwe ontwikkelingen. Ik lees op radio.nl dat nog maar 13 procent van de mensen uitsluitend naar de FM luistert.   

Zij zullen toch ook over moeten stappen naar DAB+ of internet.  

 

Het besluit is inmiddels definitief. In Zwitserland zijn alle brancheverenigingen voor de radio akkoord gegaan met de plannen om FM af te schakelen. Vanaf januari 2023 is radio via de ether dan alleen nog via DAB+ te ontvangen. 

 

bron

 

http://www.radio.nl/822376/zwitserland-laatste-horde-voor-afschakeling-fm-genomen

Geregistreerd lid Sat4All sinds : 6-6-2001 (oorspronkelijk 1-12-2000)
Ontvanger : VU+ DUO 4K  (Digitenne via DVB-T2 en FTA-zenders via DVB-S2X en streams) 
Schotel : Visiosat Bisat
Ontvangst van : Astra 1, Astra 2, Astra 3 en Hot Bird

Link naar reactie
Delen op andere sites

Op 21-2-2018 om 20:11, luisteraar zei:

De altgenossen hebben ook direct ingezet op sattv zo een 10 jaar geleden hebben ze tv via de ether al uitgeschakeld.

TV via ether was door de bergen ook problematisch.

Zo zie je dat een klein land sattv kostenloos en rendabel kan laten functioneren wordt zoals in duitsland en oostenrijk betaald

via de omroep bijdrage.

Zullen ze wel de nodige kleine dab+ steunzendertjes plaatsen bij de gsm palen

 

Je bedoeld Eidgenossen

Link naar reactie
Delen op andere sites

7 uren geleden, Noordzee zei:

 

Net als Noorwegen is ook Zwitserland een land dat voorop loopt bij nieuwe ontwikkelingen. Ik lees op radio.nl dat nog maar 13 procent van de mensen uitsluitend naar de FM luistert.   

Zij zullen toch ook over moeten stappen naar DAB+ of internet.  

 

Het besluit is inmiddels definitief. In Zwitserland zijn alle brancheverenigingen voor de radio akkoord gegaan met de plannen om FM af te schakelen. Vanaf januari 2023 is radio via de ether dan alleen nog via DAB+ te ontvangen. 

 

bron

 

http://www.radio.nl/822376/zwitserland-laatste-horde-voor-afschakeling-fm-genomen

 

Zwitserland is een soort Nederland in het kwadraat en ook weinig subtiel in dit soort dingen. Als ze denken dat FM uit moet dan gebeurd dat en die sukkels die nog naar een simpele FM radio luisteren interesseert ze niet.

Link naar reactie
Delen op andere sites

In Zwitserland ligt het zenden via radiogolven zeer kritisch. 

Er zijn daar van die idioten (ja, ik zeg hier bewust: idioten) die vinden dat straling van zendmasten ongezond is en hebben daardoor behoorlijk lopen stressen en proberen door allerlei conspiratie theorieën de mensen wijs te maken dat dat nare radiogolven heel slecht zijn voor je lichaam. 

Helaas gelooft de doorsnee Zwitser die onzin ook nog, dus alles wat weg kan aan overbodige zenders is prima. 

"On ne voit bien qu'avec le coeur. L'essentiel est invisible pour les yeux."

Link naar reactie
Delen op andere sites

3 uren geleden, Drs. IJzerbout zei:

In Zwitserland ligt het zenden via radiogolven zeer kritisch. 

Er zijn daar van die idioten (ja, ik zeg hier bewust: idioten) die vinden dat straling van zendmasten ongezond is en hebben daardoor behoorlijk lopen stressen en proberen door allerlei conspiratie theorieën de mensen wijs te maken dat dat nare radiogolven heel slecht zijn voor je lichaam. 

Helaas gelooft de doorsnee Zwitser die onzin ook nog, dus alles wat weg kan aan overbodige zenders is prima. 

 

Ooit een lokale radio gerund, achter de plaats waar de zender stond, woonde ook zo’n geval.

Die kwam klagen, want sinds we er een nieuwe antenne bijgezet hadden leed ze aan vreselijke hoofdpijn.

We konden haar maar niet overtuigen dat het hier om  een schotelantenne ging, voor ontvangst

van een straalzender 8 km verderop.

aangepast door mebo870

The key to happiness. Stay away from idiots

Link naar reactie
Delen op andere sites

Op 2-1-2021 om 16:22, mebo870 zei:

een schotelantenne ging, voor ontvangst

van een straalzender 8 km verderop.

En heeft die buur klacht neergelegd ??

C o o kie M o nster

C U L'8'R WEIRDOGAToRS

 

I was born once , as an invasion of the bodysnatchers ,

but the doctor did get a brain-attack !! my name:

 

breedbandwurger 1967

 

casa CM: FTA DVB-S & FTA DVB-S2

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
×
×
  • Nieuwe aanmaken...