Ga naar inhoud


Blindstroom, blind vermogen


luisteraar

Aanbevolen berichten


Hoi,

 

of de stroom nu geleverd wordt door het net of door een eigen generator, de "blindstroom" gaat ermee niet veranderen.

 

Een huishoudelijke aansluiting heeft een gewone KWh meter en die meet geen reactief vermogen of blindstroom.

 

In de industrie waar veel motoren en en transformatoren worden gebruikt kan dit reactief vermogen flink oplopen.

Door wordt dan ook niet het KWh verbruik gemeten, maar het KVar vermogen.

 

Ik werk in een chemisch bedrijf, een van de grootste electriciteits gebruikers van België.

Als we het reactief vermogen konden oplossen door zelf stroom op te wekken ging dat zeker gebeuren.

In plaats daarvan worden condensatoren batterijen geplaatst, zowel op 6KV als op 400V.

 

Dit om de stroom te laten voorijlen ( dit heb ik nog niet gelezen in deze discussie) :)

Door dit voorijlen wordt het na-ijlen van de stroom bij inductieve belastingen wat gecompenseerd.

7 minuten geleden zei Big fellow:
11 uur geleden zei luisteraar:

er gaat dus een grotere stroom vloeien dan dat nodig  om het gelijke vermogen bij een ohmse belasting door te geven. 

het meer aan stroom is de blindstroom. 

Weet je dit zeker? Dus de stelling van Pythagoras komt nergens voorbij zetten?  (Of hoe je het ook maar wilt berekenen... Meerdere wegen naar Rome...)

 

Ik wil er niet tussen komen maar de stelling van Pytagoras heeft er niet veel mee te maken.

Wel de cosinus phi.

Bij een ohmse belasting is P = U X I want cos phi = 1

Bij een inductieve belasting is P = U X I X cos phi.

 

mvg

 

dreambox two ,  BigBisat met Smart Titanium, Alps, en 2 X Inverto Black Ultra

VU+ solo2 met defecte tuners

Link naar reactie
Delen op andere sites

Leer nu eens lezen luisteraar! Ik ben heel duidelijk met citaten van jou, met daar een vraag aan vast. Je negeert dat gewoon, en praat eromheen. 

1 minuut geleden zei jeevanhoof:

k wil er niet tussen komen maar de stelling van Pytagoras heeft er niet veel mee te maken.

Wel de cosinus phi.

Bij een ohmse belasting is P = U X I want cos phi = 1

Bij een inductieve belasting is P = U X I X cos phi.

 

Schijnbaarvermogen in het kwadraat = Reel vermogen in het kwadraat + Reactief vermogen in het kwadraat .... (Ik kon het kwadraat teken niet vinden)

“Success is not final, failure is not fatal: it is the courage to continue that counts.” ~ Winston Churchill

Link naar reactie
Delen op andere sites

10 minuten geleden zei Big fellow:

Jij stelt dat 20% van vermogen wordt weggegooid wanneer de power factor 0.80 is.... Weggooien betekend dat de efficientie naar beneden gaat. Ben ik dus niet met je eens.

Ik ben geen plaat die blijft hangen. Jij leest gewoon niet.

 

Dus hij staat nogmaals hierboven (een van de vele onbeantwoorde vragen trouwens!)

 

Maar om het jou gemakkelijk te maken:

 

- Sinds wanneer heeft de power factor iets te maken met efficientie?

- Hoe regel je reactieve stroom productie in een centrale (dus niet aankomen met je kan zelf produceren, want dat is niet een antwoord)-

“Success is not final, failure is not fatal: it is the courage to continue that counts.” ~ Winston Churchill

Link naar reactie
Delen op andere sites

Power factor en efficentie zijn jou bewoordingen die ik niet kan omschrijven

We hebben het hier enkel over vermogen blindstroom cosphi icm eigen stroom opwekking.

Ben duidelijker met jou vraag.

 

de reactieve stroom wordt niet opgewekt in de centrale de verbruiker maakt het.

 

vragen moet je met juiste parameters stellen

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

21 uur geleden zei luisteraar:

ALs het zo eenvoudig is mag je ook eenvoudig stellen

cosphi is 0,8

stroom is synchroom met stroom huishouden

dan wordt 20% weggegooid .

Tennet vindt dat leuk minder blindstroom.

 

OK, leg mij dan eens uit wat jij bedoeld met "weggegooid"?

10 minuten geleden zei Big fellow:

- Hoe regel je reactieve stroom productie in een centrale (dus niet aankomen met je kan zelf produceren, want dat is niet een antwoord)-

Dat lijkt mij toch wel een duidelijke vraag? Dus vergeet nu eens de mogelijke eigen opwekking.... En beantwoord nu eens de vraag die ik stel

6 minuten geleden zei luisteraar:

de reactieve stroom wordt niet opgewekt in de centrale de verbruiker maakt het.

Dus de generator in de centrale heeft geen invloed op de reactieve stroom?

“Success is not final, failure is not fatal: it is the courage to continue that counts.” ~ Winston Churchill

Link naar reactie
Delen op andere sites

6 minuten geleden zei Big fellow:

OK, leg mij dan eens uit wat jij bedoeld met "weggegooid"?

Bij eigen opwekking kan je eigen installatie een bepaald hoeveelheid stroom aan

als 20% blindstroom is neemt het maximaal opgewekt vermogen met 20% af (alweer een herhaling)

6 minuten geleden zei Big fellow:

Dat lijkt mij toch wel een duidelijke vraag? Dus vergeet nu eens de mogelijke eigen opwekking.... En beantwoord nu eens de vraag die ik stel

De centrale produceert geen reactieve stroom (was ook al benantwoord)

6 minuten geleden zei Big fellow:

Dus de generator in de centrale heeft geen invloed op de reactieve stroom?

Dit is correct met 1 restrictie de generator kan in fase verschoven werken dan heeft

het wel invloed maar dat doet niemand vermogen weggooien

aangepast door luisteraar
Link naar reactie
Delen op andere sites

1 minuut geleden zei luisteraar:
8 minuten geleden zei Big fellow:

OK, leg mij dan eens uit wat jij bedoeld met "weggegooid"?

Bij eigen opwekking kan je eigen installatie een bepaald hoeveelheid stroom aan

als 20% blindstroom is neemt het maximaal opgewekt vermogen met 20% af (alweer een herhaling)

Je beantwoord het weer in jouw straatje, zonder de vraag te begrijpen. Ik citeer je, er staat in jouw volledige citaat niets over eigen opwekking, en je begint in je antwoord over eigen opwekking.

 

Nieuwe vraag:

- Wat gebeurt er met een generator in een centrale op het moment dat hij gekoppeld is aan het net, en de spanningsregelaar instelling wordt verandert?

 

Want jij schreef eerder dat je ervaring hebt met centrales, dus dan moet dit een eenvoudige vraag zijn....

“Success is not final, failure is not fatal: it is the courage to continue that counts.” ~ Winston Churchill

Link naar reactie
Delen op andere sites

20 minuten geleden zei Big fellow:

Wat gebeurt er met een generator in een centrale op het moment dat hij gekoppeld is aan het net, en de spanningsregelaar instelling wordt verandert?

De generator heeft geen spannings regelaar kan ook niet ingesteld worden  het netwerk overheerst de instelling van de spanning.

Indien netspanning zakt gaan alle centrales gezamenlijk meer pompen om weer op spanning te komen.

De kern in de stransformatoren kan je ook instellen om de spanning op te krikken.

ALs spanning net hoger is als spanning opwekker (wat zowieso niet kan) zou lekker vermogen

gaan lopen naar de opwekker :=0

aangepast door luisteraar
Link naar reactie
Delen op andere sites

Nu doe je het weer. Ik stel 2 vragen, en je antwoord niet.

 

30 minuten geleden zei Big fellow:

Dus de generator heeft geen bekrachtiging? En hoe synchroniseer je een vrijlopende generator naar het net?

 

Kan je de twee bovenstaande vragen beantwoorden?

 

27 minuten geleden zei luisteraar:

De generator in een net centrale hangt aan het net dat net heeft een spanning de generator bepaald de spanning niet.

Op de bouw ziet dat anders uit de generator hangt daar NIET aan het net

Ik heb een aantal dagen geleden geschreven dat een generator aan een infinite net niet de spanning of de frequentie bepaald, maar dat het netwerk dat doet. Tijdens een eiland bedrijf wel uiteraard. Dus je schrijft niets nieuws.

“Success is not final, failure is not fatal: it is the courage to continue that counts.” ~ Winston Churchill

Link naar reactie
Delen op andere sites

2 minuten geleden zei Big fellow:

Nu doe je het weer. Ik stel 2 vragen, en je antwoord niet.

 

34 minuten geleden zei Big fellow:

Dus de generator heeft geen bekrachtiging? En hoe synchroniseer je een vrijlopende generator naar het net?

 

Kan je de twee bovenstaande vragen beantwoorden?

Appels met peren vergelijken je kent mijn antwoorden

Als je het niet mee eens bent meld het dan leg ik het uit,

Anders neem het eens aan zoals het is

Link naar reactie
Delen op andere sites

Omdat je geen antwoord geeft, blijf ik doorvragen.

 

Jij stelt dat er geen spanningsregelaar zit op een generator in een centrale. Dus dan vraag ik of de generator niet bekrachtigd wordt... Lijkt mij een logische vraag? En dan als bijbehorende vraag, hoe je een generator synchroniseert. Aangezien jij zegt dat er geen spanningsregelaar op de generator zit, kan je dus moeilijk voltage matching doen, dus wordt synchroniseren lastig lijkt mij....

 

Ik stel, in mijn ogen, realistische vragen, en jij blijft maar vage (soms vreemde niet ter zake doende) antwoorden geven. Op het moment dat ik er op blijf doorvragen reageer jij op het einde met dat ik het maar moet aannemen. Nu heb je aan mij een verkeerde. Ik neem niets aan zonder dat ik er een technische / wetenschappelijke verklaring voor heb/krijg/kan vinden.

Jij wilt de wereld laten weten dat jij het zo goed weet. Maar op het moment dat je hierop wordt aangesproken gaat het fout. 

 

Naar mijn mening is het zo dat als jij op deze twee (simpele?) vragen geen normaal ter zake doende antwoord kan geven / geeft, dat je blijkbaar niet de kennis bezit die je beweerd wel te hebben.

 

Dus luisteraar... het is aan jou om nu eens te laten zien dat je echt begrijpt / weet wat er aan de hand is. Want ik, en ik denk dat ik niet de enige ben, heb toch wel de indruk dat de kennis enigszins niet geheel volledig aanwezig is. En weet je... Dat is niet eens een probleem. Niemand weet alles, en ik ben de eerste om te zeggen dat ik bij lange na niet alles weet. Echter ik ga mij niet voordoen dat ik alles weet, en op het moment dat er iemand is die mij vragen stelt waar ik het antwoord niet op weet, draai ik er niet omheen. Ik zal dan hetzij het antwoord proberen te vinden, of gewoon te zeggen dat ik het niet weet...

 

Ik zal je vertellen dat als ik geen antwoord krijg op deze twee vragen, dat dan de gehele discussie met jou over dit onderwerp is afgesloten. Want ik heb wel wat beters te doen op mijn vrije zaterdag...

“Success is not final, failure is not fatal: it is the courage to continue that counts.” ~ Winston Churchill

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
×
×
  • Nieuwe aanmaken...