Ga naar inhoud


LED lampjes in afzuigkap gaan uit bij het koken


Rivellino

Aanbevolen berichten

In mijn afzuigkap heb ik de halogeenlampjes vervangen door LED lampjes (G4, 12 volt).

Nu heb ik het vreemde verschijnsel dat de lampjes tijdelijk uit gaan als er warmte vrijkomt van de kookbranders op het fornuis.

Dat gebeurt afwisselend bij de twee lampjes. Soms zijn beide lampjes uit. Na verloop van tijd (1 of 2 minuten, dat is wisselend) gaat het lampje weer aan. 

Het uitvallen van de verlichting is een bron van ergernis voor mijn vrouw, bij het bereiden van heerlijke maaltijden.

Als er niet wordt gekookt, doen de lampjes het prima.

 

Wat kan de oorzaak zijn van dit ongemak: verkeerde lampjes of kan de transformator in de afzuigkap geen LED voeden?

KPN Box 12 glasvezel

Link naar reactie
Delen op andere sites


Vaak hebben de (elektronische) transformatoren voor 12 volt-lampjes een minimum en maximum wattage-bereik.

Kan zijn dat je net onder het minimum zit, en dat de transformator daar niet goed raad mee weet.

Heb je gecheckt, of dat bij jou klopt? Hoe gaat het als je één halogeenlampje terugplaatst, blijft dan de andere LEDlamp wel gewoon branden?

 

Wat ik niet meer zeker weet, of alle elektronische transformatoren in principe ook geschikt zijn voor toepassing met LED-lampen (net zoals dat met lamp-dimmers vaak niet kan).

Hopelijk weet iemand anders dat.

 

Groet,

A33

Tip: Als je reageert op een post, geef dan altijd een citaat van de (gehele) post waar je op reageert. Sommige leden kunnen namelijk hun oorspronkelijke posts achteraf nog wijzigen, en wel veel langer dan de sinds jaar en dag in de huisregels (voor alle leden) vermelde periode van 30 minuten. Dat dat inbreuk doet aan de continuïteit van de foruminhoud, en een ongelijk speelveld creëert, wordt kennelijk (helaas) niet belangrijk geacht.

 

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

juist die LED's mogen niet boven 70 graden warm worden en boven 100 werken ze helemaal niet meer (de diode)

hang maar eens een digitale thermometer onder de wasemkap

 

en besparen in de afzuigkap is natuurlijk een contradictie in terminus

een afzuigkap is al geld weggooien gezien de energieverliezen maar dat terzijde

5 uur geleden zei Rivellino:

bij het bereiden van heerlijke maaltijden.

dan vind ik die geur ook super in mijn woning

Running Up That Hill

Kate Bush

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

In moderne afzuigkappen vind je tegenwoordig wel LED lampen, zeker in de hogere prijsklassen. Dus er moeten LED lampen bestaan die tegen hoge temperaturen kunnen.

In onze woonkeuken staat de afzuigkap zelf niet langdurig aan, maar de lampjes branden wel vaak en lang.

Ik kan nergens vinden hoeveel stroom halogeenlampjes van 20W en 12V gebruiken, maar het lijkt mij aanmerkelijk meer dan een LED lamp van 2W.

 

De test die A33 voorstelt (een LED lampje verwijderen en kijken of de andere dan blijft branden). heb ik nog niet gedaan, omdat het nogal lastig is om bij de lampjes te komen. Ik verwacht dat dat geen oplossing is, Ik vermoed dat de transformator moeite heeft met de geringe stroomafname van de LED lampen. Dat hij een minimale stroomafname-drempel vereist.

KPN Box 12 glasvezel

Link naar reactie
Delen op andere sites

Citaat

Ik kan nergens vinden hoeveel stroom halogeenlampjes van 20W en 12V gebruiken, maar het lijkt mij aanmerkelijk meer dan een LED lamp van 2W.

 

Ï=P/U  20W / 12V = 1.66 ampere.

 

Hopelijk wordt je dampkap geen 70 graden warm, want je gaat ze zelfs niet meet kunnen aanraken..

 

Mvg

dreambox two ,  BigBisat met Smart Titanium, Alps, en 2 X Inverto Black Ultra

VU+ solo2 met defecte tuners

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik denk niet dat er een trafo inzit. Veelal zitten er 1 of 2 E27 fittingen in.

Je hebt voor afzuigkappen speciale

led-lampjes, deze zijn niet geschikt voor ovens maar wel specifiek voor afzuigkappen.

 

Zoek maar eens op;

led verlichting afzuigkap e27.

 

De besparing is bij 3 uur per dag ongeveer € 5,00 per jaar met 3,2 Watt.

Groet, Con. Gloeiende, gloeiende, een beetje humor moet kunnen, anders ga je maar ergens anders heen..
Sinds maart 2021 glasvezel via KPN.

Internet/PC: modem/router Fritzbox en TP-Link accesspoint, switch (8), switch (4)

Intel Nuc i7 met W10, Gigabyte Brix met Home Assistant, 17 Shelly's en 2 ESP-tjes.

Link naar reactie
Delen op andere sites

halogeentjes in een wasemkap zijn meestal direct in een fitting zonder een beschermkapje of behuizing

met een foto weten we meteen meer!

die led als vervanging van de e27 die in de wasemkap achter een plexiglazen plaat gemonteerd kunnen worden zijn op zich al meer beschermd tegen de temperaturen omdat ze achter plexiglas zitten

Running Up That Hill

Kate Bush

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik denk dat je moet zoeken naar leds voor een E14 fitting , E27 ben ik nog niet tegen gekomen in een huishoud afzuigkap .

Het verschil tussen theorie en praktijk is mijn uitdaging .
Octagon SF8008 4K   Edision Primo IP S2  Dr.HD F16  

1.8 m ChannelMaster Offset in tuin 53º E - 45º W Jaeger SMR 1224 Usals met 5 Lnb wisselaar 2x Ka - Ku - C band Lin / Circ

1.2 m Echostar Offset  aan schuur  53º E    34.5 W   Twoteck Twinrotor met 3 Lnb wisselaar Ku - Ku low - Ka

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zoals de vraagsteller al aangaf, heeft hij leds in de vorm  G4.

Dit zijn ledjes met twee steekpennetjes.

Dus niets om te schroeven.

Ik vermoed dat er een elektronische trafo inzit. En de belasting gaat net te laag zijn denk ik.

Gaan de lampjes ook uit als de dampkap niet aanstaat?

 

Mvb

dreambox two ,  BigBisat met Smart Titanium, Alps, en 2 X Inverto Black Ultra

VU+ solo2 met defecte tuners

Link naar reactie
Delen op andere sites

5 uur geleden zei trust:

Ik denk dat je moet zoeken naar leds voor een E14 fitting , E27 ben ik nog niet tegen gekomen in een huishoud afzuigkap .

 

STOM, STOM, sorry ja E14 natuurlijk!!! STOM. @trust, goed opgemerkt, tnx. 

aangepast door Con

Groet, Con. Gloeiende, gloeiende, een beetje humor moet kunnen, anders ga je maar ergens anders heen..
Sinds maart 2021 glasvezel via KPN.

Internet/PC: modem/router Fritzbox en TP-Link accesspoint, switch (8), switch (4)

Intel Nuc i7 met W10, Gigabyte Brix met Home Assistant, 17 Shelly's en 2 ESP-tjes.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat van G4 was mij volstrekt ontgaan maar ook hiervoor zijn speciale led's.

G4 Lamp - Afzuigkap lamp - LED
Lamptype: LED,    
Lampvoet: G4,
Vermogen: 1.2 Watt,
Spanning: 12 Volt,
Dimbaar: Nee,
Verpakt per stuk,
Lichtkleur: Koud Wit.

 

g4-lamp-verpakt-per-stuk.jpgG4 Lamp - Afzuigkap lamp - LED
Lamptype: LED,
Lampvoet: G4,
Vermogen: 1.2 Watt,
Spanning: 12 Volt,
Dimbaar: Nee,
Verpakt per stuk,
Lichtkleur: Koud Wit.

Groet, Con. Gloeiende, gloeiende, een beetje humor moet kunnen, anders ga je maar ergens anders heen..
Sinds maart 2021 glasvezel via KPN.

Internet/PC: modem/router Fritzbox en TP-Link accesspoint, switch (8), switch (4)

Intel Nuc i7 met W10, Gigabyte Brix met Home Assistant, 17 Shelly's en 2 ESP-tjes.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
×
×
  • Nieuwe aanmaken...