Ga naar inhoud


Weerstation kopen... Maar welke?


Big fellow

Aanbevolen berichten

Ik wil een weerstation gaan aanschaffen met een draadloze buitenunit die temperatuur / luchtvochtigheid / neerslag / windsnelheid / windrichting meet. Het station moet kunnen worden uitgelezen via een WiFi verbinding (tussen binnen en buitenunit mag het een iedere verbinding zijn, zolang hij maar draadloos is). Ik wil namelijk de weer gegevens eventueel gaan gebruiken voor huis automatisering. (Denk aan verwarming en airco)

Nu ben ik met google aan het zoeken gegaan, en naar de bekende sites in China gaan kijken, maar ik zie door de bomen het bos niet meer. 

 

Dus mijn vraag aan de leden is of er iemand goede ervaringen heeft met een specifiek weerstation wat aan mijn eisen voldoet...? Merken en modellen noemen mag uiteraard, wil je mij vertellen waar ik het station kan kopen dan ontvang ik dat graag per PM....

 

Mijn budget is flexibel, afhankelijk van de kwaliteit.

 

Alvast bedankt! 🙂

“Success is not final, failure is not fatal: it is the courage to continue that counts.” ~ Winston Churchill

Link naar reactie
Delen op andere sites


  • Moderator

Davis Vantage Vue, ik heb er 2 in gebruik waarvan een al bijna 10 jaar.

Verbinding tussen buiten en binnenunit via een radio verbinding.

Daarna een data logger naar ip, waardoor de informatie overal af te roepen en te gebruiken is.

Mijn 2 weerstations, 800 km uit elkaar gelegen zijn overal uit te lezen.

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Davis behoort inderdaad tot de top... Ik heb er ook al een paar keer naar zitten kijken, en specificaties vergeleken.

De vantage pro2 vond ik heel erg goed... wel die met Kabel ipv Funk...  ik ben niet zo een voorstander van al die zenders die toch regelmatig uitvallen, en voornamelijk door de winterse kou, moeten de accu's/batterijen relatief snel vervangen worden... als je er dan makkelijk bij kan komen, gaat het wel, maar dat is niet altijd het geval... Voor mij heeft een kabelverbinding dus een echte meerwaarde.

Bedenk echter wel dat de prijs 550 - 600 euro is... Maar als je echt kwaliteit wil, is het Davis..... en dat koop je echt niet op chinese sites...

 

Ik heb hem zelf (nog) niet, maar ben een paar keer gaan kijken bij iemand die er een heeft, en ik ben overtuigd dat dit gewoon goed is.

 

 

aangepast door Sverige

- VU+ Ultimo 4K met 1x DVB-S2 FBC Twin + 1x DVB-C/T2 Dual tuner met VTI icm 2x een CityCom 2000 CCA850 voor Thor 1W en Astra 19.2Ost
 

 

Missachtet wird, was es umsonst gibt  (Else Pannek)

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

Er zitten zonnecellen en een superlaadcel ingebouwd, de batterij gaat ongeveer 4 jaar mee.

De radio verbinding is stabiel, je kan de kwaliteit en het aantal verloren pakketen opvragen in de software.

De pro meet ook zonneschijn.

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Die man waar ik ging kijken heeft de funk variant, en in de winter ligt er sneeuw op de zonnecellen waardoor die geen stroom leveren.. en door de kou ontlaadt de accu erg snel volgens hem.

Maar goed, kabel of Funk... dat is een tweede keuze... ik denk dat we het eens zijn dat Davis wel tot de top behoort wat weerstations betreft.

- VU+ Ultimo 4K met 1x DVB-S2 FBC Twin + 1x DVB-C/T2 Dual tuner met VTI icm 2x een CityCom 2000 CCA850 voor Thor 1W en Astra 19.2Ost
 

 

Missachtet wird, was es umsonst gibt  (Else Pannek)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb de Davis Vantage Vue gevonden tijdens mijn zoektocht, en ik vind het een mooi station. Kijk ik naar de specs, en naar reviews van andere stations, dan zie ik dat de Ambient Weather WS-2000 erg vergelijkbaar is. Ambient Weather word verkocht in Duitsland onder de naam Bresser / Sainlogic, maar jammer genoeg dus niet de WS-2000... Ze krijgen wel goede reviews, en zijn prijstechnisch iets aantrekkelijker dan de Vantage Vue.

 

De Vantage Vue staat zeker op mijn shortlist... Maar misschien dat er nog andere leden andere stations hebben die ze kunnen aanraden?

“Success is not final, failure is not fatal: it is the courage to continue that counts.” ~ Winston Churchill

Link naar reactie
Delen op andere sites

de myne meet binnen en buiten temp vochtiheid binnenenbuiten uv index zonne sterkte  regen meter  wind richting en snelheid .

werkt op zonnecellen interne backup condesator en 2 bateryen buiten 

binnen groot scherm gekleurd op bateryen en net voeding draadloos op 880 mhz en wifi aanboard.

EFWS2900

 

=============johan-----------------------------------------

aangepast door sabtriple

1x formuler f1

1x formuler s 4k tubo uhd

1x azbox elite

1x SANGEAN WFT3 FUSION 600 FM/DAB+/internet.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Eurochron? Deze bevalt? Ik heb zelf een Alecto WS4700. Op zich wel aardig, maar zou een weerstation willen die ik via Domiticz kan uitlezen.

"Een leven dat niet kritisch naar zichzelf kijkt, is het niet waard om geleefd te worden."

Link naar reactie
Delen op andere sites

Op dit moment heb ik een Netatmo in gebruik, deze werkt goed en de temperatuur wordt in een maximale tijd van 10 minuten bijgewerkt.

Het laatste is belangrijk omdat ik daar in de zomer ook de rolluiken mee schakel, als de temperatuur in de tuin 21.5 graden wordt dan gaan de rolluiken aan de tuinkant dicht (5 stuks). Scheelt aardig wat in de binnentemperatuur.

Ook kan je onderling de gegevens overzien in je omgeving of iets verderweg.

De rolluik schakelingen via een Homey flow, de Homey kan met vrijwel alle Netatmo gegevens overweg regen, wind en temperatuur, co2 heb ik nog niets voor.

 

 

netatmo-weer.PNG

netatmo.PNG

co2.PNG

aangepast door catw
Link naar reactie
Delen op andere sites

4 uur geleden zei catw:

Op dit moment heb ik een Netatmo in gebruik

Ik kan geen model vinden met een "eigen" display, alleen maar modellen met de "verplichting" om het via een app / via het internet uit te lezen. Of mis ik iets?

 

5 uur geleden zei drz:

Ik heb zelf een Alecto WS4700. Op zich wel aardig, maar zou een weerstation willen die ik via Domiticz kan uitlezen.

Goed om te weten dat deze dus niet werkt. Is ook goede informatie om te krijgen!

“Success is not final, failure is not fatal: it is the courage to continue that counts.” ~ Winston Churchill

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

Bij  Davis heb je 3 versies om de informatie beschikbaar te maken welke je aan het display koppelt.

Het is het memory module welke je in het huiskamer display plugt.

Deze zorgt ook voor het uitvoeren van de informatie

 

een seriële, een usb en een ip versie.

https://www.google.com/search?q=davis+interface&client=firefox-b-d&biw=1920&bih=938&tbm=isch&source=iu&ictx=1&fir=L0Fppwqdv9_ypM%3A%2CkV5Gs9yBM9A5vM%2C_&vet=1&usg=AI4_-kSjOKnyQ9U6io1ahUX-w8klH8MfYg&sa=X&ved=2ahUKEwibh5K1wsnkAhWLZVAKHdK4AKEQ9QEwAnoECAQQBg#imgrc=L0Fppwqdv9_ypM:

 

Die zorgen dan voor het overbrengen van de informatie of naar het internet of naar software op je computer, waar dan ook de database opgeslagen wordt.

De software is weatherlink, op dit moment versie 6.0.5

 

Hier wat links naar leesvoer.

https://www.google.com/search?client=firefox-b-d&q=data+format+davis+weather+station&spell=1&sa=X&ved=0ahUKEwii1JHfvsnkAhXCaVAKHRxfCRwQBQgtKAA&biw=1920&bih=938

 

Ik kan mij voorstellen, dat je aan de hand van de syntax de informatie via een van de 3 interfaces ook naar je eigen applicatie kunt voeren en verwerken.

 

Ze hebben zelfs een sensor interface module.

https://www.google.com/search?client=firefox-b-d&ei=S0h5Xb7TFYLTwAK-9LHwCA&q=davis+sensor+interface+module&oq=davis+interface&gs_l=psy-ab.1.0.0i22i30l6.1103152.1108902..1113544...0.0..0.102.1182.21j1......0....1..gws-wiz.......33i21j0i19j0i22i30i19j0i22i10i30i19j0j0i10j0i22i10i30.zfWd83AfCBI

 

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Op 9-9-2019 om 22:46 zei Big fellow:

Het station moet kunnen worden uitgelezen via een WiFi verbinding

 

Als je met Domotica aan de gang wil zou ik je geen Wifi adviseren maar Z-Wave of Zigbee.

Ik heb ook een Homey en dan heb je best wel wat opties.

 

Er is ook nog een andere optie. Het is niet per se noodzakelijk om zelf een weerstation te hebben. Domotica draait op het gebruik van sensor data. Dat kan dus ook de data vanaf een website zijn. Het plaatje van @catw suggereert al dat die weerstations van netatmo hun data delen op het internet. Met een API zou je dan de metingen van iemand anders uit jouw woonplaats (of vlakbij) kunnen binnenhalen. Scheelt dan weer mooi 600 euries.

  • Resistance is futile you will be assimilated
  • Those who would give up essential liberty, to purchase a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety. Benjamin Franklin (1706-1790)
  • Mijn vrijheid eindigt niet waar jouw angst begint!

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Psychosammie Het weerstation wil ik perse met een eigen display, omdat ik niet op mijn telefoon / laptop wil kijken voor de huidige metingen... Ik heb gekeken naar de Zigbee of Z-wave oplossingen, maar voor nu heb ik gewoon een 15tal sonof licht schakelaars en plafond ventilator controllers gekocht die ik wil gebruiken. Die doen geen Zigbee of Z-wave, dus voor nu is het WiFi...

“Success is not final, failure is not fatal: it is the courage to continue that counts.” ~ Winston Churchill

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
×
×
  • Nieuwe aanmaken...