Ga naar inhoud


Johansson 9738


Ber

Aanbevolen berichten

Je schrijft dat het signaal te zwak is met de Joh 9738 er tussen. Ja dat klopt helemaal. Ook zonder de Johansson is het signaal te zwak want de afstand tussen de twee koppen klopt niet. De duo-lnb is voor een schotel van 60cm en niet voor een van 85cm. Die Canal Digitaal duo-lnb moet je niet meer gebruiken.

Een kleinere schotel nemen zou ik nooit doen.

Je schrijft dat de Panasonic 2 tuners heeft maar zijn dat wel 2 satelliettuners.
Heel veel tv's hebben namelijk wel 3 tuners, een DVB-T, een DVB-C en een DVB-S tuner voor resp. terrestrial (antenne), kabel en schotel. Welk model is het?

 

Link naar reactie
Delen op andere sites


hallo Sprietje, 
De tv is een Panasonic TX-58EXF787, deze heeft 2 satelliettuners, Unicable geschikt.

 De slaapkamer tv is eveneens Panasonic met een (1) satelliettuner welke ook Unicable geschikt is.

 

groet

Ber

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

8 uur geleden zei Ber:

Wanneer ik ga voor 2 losse  twin lnb's moet ik ook de Joh 9920 o.i.d. tussen de lnb's en de Joh 9738 monteren en dan heb ik geen aansluiting meer over voor de slaapkamer tv.

De kosten dus dan 2 stks quad lnb,  de Johansson 9920 en een multifeed. Zie ik dat goed.

 

Met multirail, twee quad LNBs, 3 'gewone' diseqc switches (2/1 of 4/1, maakt niet uit) en je huidige Johansson ben je er ook: genoeg voor het bedienen van (slechts) 3 tuners tegelijkertijd.

 

Zo'n multiswitch lijkt me vooral fijn als je nog nog veel meer tuners bedienen wil.

 

De keus is aan jou...

 

Groet,

A33

Tip: Als je reageert op een post, geef dan altijd een citaat van de (gehele) post waar je op reageert. Sommige leden kunnen namelijk hun oorspronkelijke posts achteraf nog wijzigen, en wel veel langer dan de sinds jaar en dag in de huisregels (voor alle leden) vermelde periode van 30 minuten. Dat dat inbreuk doet aan de continuïteit van de foruminhoud, en een ongelijk speelveld creëert, wordt kennelijk (helaas) niet belangrijk geacht.

 

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Waarom zou je voor Unicable een multiswitch gebruiken. Als je een Unicable-lnb gebruikt, kun je daar zonder meer flink wat ontvangers op aansluiten.
In jou geval waarbij je 2 satellieten wilt ontvangen, gebruikt je eerst een combiner. Hiermee voeg je de signalen van de 2 lnb's samen. Daarna kun je flink wat splitters toepassen om het signaal weer te splitsen. Zie de bijgevoegde afbeelding van Inverto.
Als je een Unicable-multiswitch wilt gebruiken, moet de switch eerst geprogrammeerd worden. Daarvoor heb je een Programmer voor nodig. Die kost ook weer ongeveer €200,-.

 

Unicable voor 2 sats.png

combiner.png

unicable splitter.png

Link naar reactie
Delen op andere sites

Sprietje en a33,

 

Dank , dank, dank voor jullie antwoorden en suggesties, ik ga nadenken over de gedane voorstellen en zal jullie t.z.t. laten weten wat ik ga doen.

Nogmaals dank, ik kom er op terug.

 

Groetjes

Ber

Link naar reactie
Delen op andere sites

Sprietje,

die 2 Unicable lnb,s met combiner, moeten die nog geprogrammeer worden.

ik zie lnb‘s voor  b.v. 24 ontvangers, Maakt dit niet uit,
Als dat zo eenvoudig is als op het door jou voorgestelde schema dan is dat wel erg aantrekkelijk ?

Ber

aangepast door Ber
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb het op de combiner gezocht en gevonden dat de ene een Pos-A en de tweede Pos-B moet krijgen.
 
Inverto Unicable II 2-Wege Combiner, 5-2400MHz - IDLU-UCM1O1-OOO2O-OPP
 
Mit Hilfe des Inverto Combiners, verbinden Sie zwei Unicable2 Inverto Multischalter oder LNBs zu einer Empfangseinheit zum Empfang von mehreren Satelliten. Zu diesem Zweck müssen die LNBs/Multischalter entsprechend programmiert werden um auf die ankommenden Positionsanfragen (DiSEqC) richtig reagieren zu können.
 
https://github.com/perexg/satip-axe/issues/99
 
For example, with two Unicable LNBs and dishes you only need a simple combiner for use them with up to 32 receivers. The key is program one LNB as Pos-A, and the other as Pos-B. Furthermore, with static distribution you can distribute to any number of users up to 32 transponders, from any sat position (you only need one Unicable LNB for each sat position). The key in this case is program each LNB with the static frequencies. Again, it just takes only simple passive combiners for mix the signal from the different LNBs. You save the cost of any switch.
 
Waarschijnlijk is toneburst dan de manier om te kiezen en in mijn Dreambox heb ik daar alleen A en B voor.
aangepast door Zatter

DM7080 - DM8000 met twee Multytenne 45 twin en een Triax 78cm draaibaar.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Er worden wel setjes van 2 Unicable/JESS LNBs verkocht, waarbij beide een verschillend 'adres' hebben, ik vermoed die A en B.

Wat ik begreep moet je daar in je ontvanger Diseqc-opdrachten voor kiezen (dus geen toneburst?); of die diseqc-opdrachten via het unicable-protocol net zo worden uitgezonden als bij een normale (legacy) installatie weet ik niet.

 

Unicable LNBs kunnen duidelijk hogere stroomsterktes nodig hebben dan normale legacy LNBs, en als je die dus parallel schakelt kunnen sommige TVs (en ontvangers) daar moeite mee hebben. Dan is dus wellicht ook een power inserter nodig.

Op sommige duitse fora wordt af en toe de benodigde stroomsterkte van bepaalde LNBs vermeld; omdat ik me verder niet met Unicable bezighoudt heb ik niet onthouden welke relatief 'zuinig' zijn.

 

Groet,

A33

Tip: Als je reageert op een post, geef dan altijd een citaat van de (gehele) post waar je op reageert. Sommige leden kunnen namelijk hun oorspronkelijke posts achteraf nog wijzigen, en wel veel langer dan de sinds jaar en dag in de huisregels (voor alle leden) vermelde periode van 30 minuten. Dat dat inbreuk doet aan de continuïteit van de foruminhoud, en een ongelijk speelveld creëert, wordt kennelijk (helaas) niet belangrijk geacht.

 

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Even een update.....

De Johansson 9738 doet inmiddels hetgeen waarvoor ik hem heb gekocht.Het probleem was uiteindelijk een ontoereikende voedingsspanning, deze was 18,5 V onbelast en zakte, na aansluiting van de Johansson 9738 en 2 uitgangen van de duo Lnb,  naar 18,2 V.

Redenerend: de ontvanger communiceert volgens "een" Unicable protocol met de Johansson, deze maakt van de Unicable-signalen Diseq-signalen waaronder 18V maximaal.

Om dit 18 Volt Diseq-signaal te kunnen maken dan is 18,2 Volt voedingsspanning aan de lage kant. 

Ik heb bij wijze van proef een 19V laptopvoeding aangesloten en hiermee functioneert e.e.a. naar wens/verwachting. De afgelopen nacht gelijktijdig twee opnamen gemaakt, een van NPO1 HD op Astra 23,5 en van RTL Television op Astra 19,2. Beiden succesvol......

De discussie op dit forum heeft voor mij gezorgd voor een beter begrip van de werking van dergelijke installaties waardoor ik tot een oplossing ben gekomen. Special dank  aan Sprietje en A33 en ook Zatter voor hun meedenken en leerzame suggesties.

 

Ber

 

aangepast door Ber
  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Beste Ber

 

Mooi dat het nu werkt.
Wat betreft de spanning op de coaxkabel:
Een spanning die niet te veel wegzakt bij belasting is afhankelijk van de weerstand van de coaxkabel en de belasting. Vooral bij draaibare schotels wordt er flink wat stroom getrokken. Het is dan daar ook aan te bevelen een coax met weinig elektrische weerstand te nemen.
Bekijk het verschil eens:
Koka 9 TS / Eca heeft een elektrische weerstand van 29 Ohm / km
Neem ik nu bijv. deze coax van Inverto, https://www.inverto.tv/cable/330/advanced-digital-coaxial-cable-rg-6-ccs-double-shielded-class-b , die heeft 118 Ohm / km. Dat is nogal een verschil en dan zakt de spanning bij de schotel aanzienlijk meer dan met de Koka kabel.

Bij losse ontvangers kun je vaak de spanning verhogen in het menu. Het gaat dan meestal om 1 volt maar bij tv's met ingebouwde satellietontvanger heb ik daar nog niet van gehoord hoewel het bij bepaalde merken best aanwezig kan zijn.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zo, daar ben ik weer.

Een en ander heeft een par dagen probleemloos gewerkt. Bij het slechter worden van het weer kwam er beelduitval en heb ik noodgedwongen de Johansson 9738 weer verwijderd. Enige posts geleden schreef Sprietje dat de 88 cm Triax niet samengaat met de duo LNB van Canal Digitaal. Het ziet er naar uit dat uiteindelijk de uitval veroorzaakt is door een te zwak signaal in combinatie met de extra demping door de Johansson 9738.

Wanneer ik bij deze Iverto met 2 wide band Lnb's koop gaat het daarmee werken.?   Ik kan dan, behalve de tv met de dubbele ontvanger, ook andere, unicable geschikte ontvangers aansluiten

De multiswitch wordt door de leverancier geprogrammmeerd voor wide band lnb's....

Inverto Unicable II IDLU-UWT110-CUO1O-32P 5/32 Multischalter + 2X Wideband LNBs

 

Groetjes Ber

aangepast door Ber
Link naar reactie
Delen op andere sites

En natuurlijk een multifeed-rail, netvoeding voor de multiswitch, en alvast een voorraadje passende splitters/taps (en/of wandcontactdozen) voor de uiteindelijk gewenste bekabelings-opzet.

 

Ik weet niet of Inverto nog verdere aanwijzingen heeft voor het gebruik/de installatie van dat apparaat?

 

Groet,

A33

Tip: Als je reageert op een post, geef dan altijd een citaat van de (gehele) post waar je op reageert. Sommige leden kunnen namelijk hun oorspronkelijke posts achteraf nog wijzigen, en wel veel langer dan de sinds jaar en dag in de huisregels (voor alle leden) vermelde periode van 30 minuten. Dat dat inbreuk doet aan de continuïteit van de foruminhoud, en een ongelijk speelveld creëert, wordt kennelijk (helaas) niet belangrijk geacht.

 

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
×
×
  • Nieuwe aanmaken...