Ga naar inhoud


Johansson 9738


Ber

Aanbevolen berichten

A33,

Bedankt voor je antwoord,  De Inverto multiswitch wordt door de leverancier geprogrammeerd voor wide band lnb‘s,

multiswitch wordt geleverd met 2 Inverto lnb‘s, netvoeding en powerinserter.

Om de slaapkamer tv mee te laten spelen heb ik een splitter nodig. Een multifeed voor Triax heb ik inmiddels in bestelling.

 

Groet Ber

Link naar reactie
Delen op andere sites


2 uur geleden zei Ber:

Het ziet er naar uit dat uiteindelijk de uitval veroorzaakt is door een te zwak signaal in combinatie met de extra demping door de Johansson 9738.

Het signaal niveau wat minder is door de verkeerde afstand tussen de LNBs heeft niets te maken met de Johansson 9738... Waarom niet?  Omdat de Johansson 9738 het signaal, wat reeds is omgezet naar een veel lagere frequentie band (de L band) en zeer veel versterkt is...  Een grotere schotel, LNBs op de juiste plek, goede LNBs met een laag ruisgetal (en faseruis), zal je meer regenreserve geven...

aangepast door Big fellow

“Success is not final, failure is not fatal: it is the courage to continue that counts.” ~ Winston Churchill

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 3 weken later...

Hallo, 

Daar ben ik weer.

Ik heb inmiddels een Multiswitch met Unicableuitgang van Inverto en 2 wide band LNB's van Inverto aangeschaft, deze LNB's hebben een kop van 60 mm zoals al door Sprietje aangegeven.

Ook heb ik een Multifeed van Triax aangeschaft. Ik wil dit geheel monteren op mijn Triax 88 cm.

Nederig vraag ik aan Sprietje of hij voor mij wil uitrekenen hoe ik e.e.a. moet monteren. De plaats waar de installatie staat is in Bedburg-Hau, dorpje Hau, dit ligt net onder Kleef.

 

Inverto Unicable II IDLU-UWT110-CUO1O-32P 5/32 Multischalter + 2X Wideband LNBsimage.png.df10e67f7bb81863f9ef3968fac50723.png

Mij dank zal groot zijn.

 

Ber

aangepast door Ber
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 weken later...

Unicable multiswitch en wide band lnb's inmiddels geplaatst. De koppen van de lnb's staan tegen elkaar. de schuinte van de multifeed op 12 graden.

 

E.e.a. werkt naar behoren, stabiel signaal op beide satellietposities zowel H als V, dus project geslaagd.

 

Dank aan diegenen die meegedacht hebben en suggesties hebben aangedragen.

 

M.vr.gr.

Ber

Link naar reactie
Delen op andere sites

In Hau moet een Triax 88 als volgt worden afgesteld:

- monteer de rail zodat het gat in het midden in de onderste groef zit
- zet de rail 11 graden schuin, zie bijgevoegde hoek
- monteer de lnb's zo in de lnb-klem, dat de kop 5-6mm vrij staat van de lnb-klem
- plaats de lnb-houder van de Astra 19,2 tegen de arm
-zet de overige lnb's op de volgende afstanden
* tussen de Hotbird 13 en Astra 19,2 is 78mm
* tussen de Astra 19,2 en Astra 23,5 is 54mm
* tussen de Astra 23,5 en Astra 28,35 is 61mm
d.w.z. gemeten aan de voorzijde van kuiltje tot kuiltje in de kap
Omdat je de afstand van 54mm niet in kunt stellen maar wel 58mm, gaan we de lnb's als volgt verdelen:
* tussen de Hotbird 13 en Astra 19,2 is 74mm
* de koppen van de Astra 19,2 en 23,5 tegen elkaar
* tussen de Astra 23,5 en Astra 28,35 is 61mm
De lnb van de Astra 19,2 staat er nu 4mm naast maar die satelliet is toch sterk genoeg dus die ontvang je toch sterk genoeg. De overige lnb's blijven precies goed staan.
- stel de skew van de lnb's als volgt af:
* Hotbird 13 op   -2°
* Astra 19,2 op   -3°
* Astra 23,5 op   -6°
* Astra 28,35 op -9°
d.w.z. met de wijzers van de klok meegedraaid als je achter tegen de lnb's aan kijkt gemeten t.o.v. verticaal, niet t.o.v. de rail.
- stel de elevatie van de schotel in op 29,5° om de Astra 19,2 te vinden
- richt de schotel met uiterste precisie uit op de Astra 23,5 door de schotel te verdraaien en de elevatie eventueel wat bij te stellen. Stel de schotel niet af op de Astra 19,2 want die lnb staat er 4mm naast.
Alle vier de satellieten ontvang je nu optimaal.

 

Triax rail gat onder 4 sats.jpg

hoek van 11 graden.png

Inverto Black Ultra quad met Triax rail klem.JPG

hoek van 3 graden.png

hoek van 6 graden.png

hoek van 9 graden.JPG

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hallo Sprietje,

Bedankt voor je berekening en mail.

Ik vond het al vreemd dat er niks gebeurde maar vond het ook niet gepast om te rappelleren. Overigens heb ik vele topics gelezen waarin jij berekening had gedaan voor diverse plaatsen en daar ben ik zeker niet dommer van geworden.

 

Ik heb de hoek van de multifeed nu staan op 12 graden.

De Lnb voor Astra 3 staat tegen de klem, de lnb voor Astra 1staat tegen de lnb van Astra 3, dat geeft een afstand van 60 mm.

Dit kan niet anders want deze wide band lnb's zijn 60 mm breed. 

Ik heb de schotel laten staan zoals hij stond met de duo CD Lnb, met de nieuwe multifeed en een losse lnb heb ik vooraf geconstateerd dat die optimaal stond (staat) voor Astra 3.

De skew heb ik geprobeerd maximaal te zetten door, mbv een tv de Q maximaal te krijgen. (ik kan staande op de garage de tv in de slaapkamer goed zien...)

Ik ga binnen kort proberen een andere lnb bij te plaatsen voor Astra 2.

Ik laat hier uiteraard het resultaat weten.

Nogmaals mijn dank.

 

Ber

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik hoop dat je niet te veel signaal verliest voor de Hotbird als je de 23,5-lnb tegen de arm zet.

Op de grootste diameter zijn de Wideband lnb's 60mm maar aan de voorzijde van de kop zijn ze 58mm.

Omdat de rail krom loopt en de lnb's dus taps t.o.v. elkaar staan, kunnen ze toch op 58mm van elkaar af worden gezet.

Inverto Wideband lnb diameter.png

aangepast door Sprietje
Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
×
×
  • Nieuwe aanmaken...