Ga naar inhoud


Vaste lijn tel aansluiting gehackt?


Aanbevolen berichten

Is het mogelijk dat de vaste lijn telefoon aansluiting misbruikt wordt (door bijv criminelen) zonder dat je dit merkt?

Vanochtend werd ik gebeld door een persoon die beweerde door mijn vaste lijn nummer gebeld te zijn, dit had hij in zijn display gezien.

Hij beweerde dat dit vaker voorkwam.

Maar ik of iemand anders (we zijn met zijn beiden de enigen thuis) gebruiken nooit de vaste lijn om te bellen (dat is veel te duur).

Kan het zijn dat mijn nummer gehackt is en daarmee misbruikt wordt? Misschien via mijn modem?

Ik heb adsl internet.

Samsung 40D6510WS

Link naar reactie
Delen op andere sites


Geen idee of dat kan. Misschien sta je gewoon in het telefoonboek?  

Ik zie dat jij/jullie ook in P wonen en of verblijven? Als men daar lucht van heeft en mensen hebben kwade bedoelingen.....

 

En anders hoop ik gewoon op een 'grap' of iemand die de cijfers door elkaar haalt of dyscalculie heeft.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

In principe kan je het nummer wat bij de gebelde in het display verschijnt manipuleren.

Daarbij gebruikt met willekeurige nummers, toeval bestaat, men heeft jouw nummer daarbij gebruikt.

Jouw lijn/aansluiting zal daarbij niet gebruikt zijn.

Wanneer het aanhoudt, kan je je provider een ander nummer vragen.

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hier de vaste lijn opgezegd, ik belde er soms nog eens mee maar de ontvangen oproepen waren toch meestal van één of ander reclame bureau.  Als je toch nooit of zelden belt , wegens te duur, zou ik de lijn gewoon opzeggen. Maar kijk toch even of je goede dekking hebt met GSM,  want in sommige gebieden is die slecht en dan ben je totaal niet meer bereikbaar. Bij mijn pa bvb, is de dekking slecht en moet hij buitenshuis gaan om met gsm te bellen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

Hier staat het nodige leesvoer over het nummer wat in je display zichtbaar is.

https://www.google.com/search?client=firefox-b-d&q=telefoon+nummer+in+display+fake

Googel anders maar eens naar nummer spoofing.

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat gaat (bijna) allemaal over met de gsm, maar ik vroeg me af of zoiets ook met de vaste lijn telefoon mogelijk is..

 

@Astro Iris

Mijn vaste lijn kost 1€ per maand, dus voor dat bedrag houd ik hem, in het verleden heel veel mijn vaste nummer achter gelaten bij diverse instanties en om dat allemaal te gaan wijzigen...

aangepast door wanderer

Samsung 40D6510WS

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

Het is onwaarschijnlijk dat men met jouw aansluiting gebeld heeft.

Men heeft slechts met hun eigen gemanipuleerde lijn een aantal willekeurige cijfers in het display van de gebelde partij weergegeven, die toevallig overeenkomen met jouw nummer.

 

Krijg je meer klachten zou ik de provider van het misbruik op de hoogte stellen, mocht men jouw nummer op grote schaal misbruiken zal je een ander nummer krijgen van je provider.

 

In het geval dat men onwettige praktijken uitoefent met jouw nummer, het ook de politie melden, voordat die bij jou aankloppen.

Het is een vorm van identiteitsdiefstal.

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

8 uren geleden, wanderer zei:

nee, gewoon rijtjeshuis

Dan lijkt het minder waarschijnlijk dat er via de verdeelkast op jouw lijn gebeld wordt, aangezien er aan de straatkast minder discreet gemanipuleerd kan worden.

Toch maar je telefoonrekening in het oog houden.

Jaren geleden, in het begin van mijn carrière bij een provider, heb ik verschillende fraudedossiers behandeld waarbij de lijn werd afgetapt, meestal 's nachts, via de verdeelkasten in de kelders van appartementsgebouwen. Toen waren echter de tarieven naar exotische oorden nog enorm duur en bestond WhatsApp nog niet.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Is er in dit verband een verschil of je zelf je "vaste" lijn hebt via KPN koper of via een VoIP provider als BudgetPhone of CheapConnect en daarop wordt gebeld?

aangepast door Prawo
Kijken doe ik vooral FTA via een smart TV met DVB-S2/T2 tuner en FTV: Skylink, Tivúsat, Fransat en Zwitserse omroep (met CI+ module Viaccess-Orca) + Zweedse tv.
Het signaal gaat via een Hirschmann multiswitch CKR 9800 ND en aangesloten draaibare Channel Master 100 cm met Inverto Black Ultra en (voor Hotbird) een vaste Visiosat 80 cm met een ook een Inverto Black Ultra.
 
Link naar reactie
Delen op andere sites

De technische kant van de zaak is nooit echt mijn dada geweest. Het verschijnsel waar ik op doel, is gewoon contact maken op het koperpaar met een telefoontoestel. Is er een kiestoon, dan kan er gebeld worden (op rekening van de titularis van de lijn). Belt de opgeroepene terug, dan komt hij terecht bij de titularis van de lijn, die uiteraard niet begrijpt wat er gebeurt.

Ik vermoed dat dergelijke praktijken bij VoIP een stuk complexer worden, aangezien het ongetwijfeld een spelletje wordt  van IP-adressen, codewoorden en aangepaste eindapparatuur.

Bovendien denk ik dat dergelijke fraude een beetje in onbruik geraakt is, gezien de enorme daling van de tarieven (veelal zelfs flat fees).

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

He aftappen van koperlijnen is inderdaad niet lonend, je kan tegenwoordig voor een appel en ei bellen.

 

Veel meer wil men dat mensen opnemen voor reclame of enquêtes, en stuurt dan een fake telefoon nummer mee, wat men wel wil beantwoorden.

Een Fritzbox heeft bijvoorbeeld een blacklist, waardoor je nummers van tele marketeers kunt blokkeren.

Door het steeds opnieuw het nummer te veranderen probeert men dat te omzeilen.

 

In dit geval heeft iemand een random nummer gebruikt, wat toevallig overeenkomt met het telefoon nummer van wanderer.

 

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
×
×
  • Nieuwe aanmaken...