Ga naar inhoud


Mike Radio een piraat of erkend station?


astro iris

Aanbevolen berichten

21 minuten geleden, Drs. IJzerbout zei:

 

Mag ik daar mijn vraagtekens bijzetten?

Piraten zonder enige technische kennis met hun in elkaar geflanste zendertjes vertellen dit maar al te graag.

 

Voor een "schone" zender heb je echt wel wat meer nodig dan een paar MRF237 in een blikkie.

Heb je zo´n zender wel een doorgemeten op harmonischen, spurious signals, bandbreedte, frequentie stabiliteit, uitgangsimpedantie en lineariteit?

 

Naar de stand der techniek (pak hem beet 35 jaar geleden) was die zender schoon. Een gevoelige tuner ernaast en kijken waar het signaal zit. Zender en tuner op een buitenantenne en dan de hoofdcarrier vinden en nog een zwak signaaltje, mwah dat is schoon genoeg Drs. IJzerbout. Ik bouwde ze altijd netjes in de lucht met schotjes ertussen, rf-filtertjes en eindfilter. Niet te vergelijken met MBC natuurlijk ;)

Link naar reactie
Delen op andere sites


  • Moderator
2 minuten geleden, kiekiek zei:

Een gevoelige tuner ernaast en kijken waar het signaal zit.

Was dat een ontvanger voor de 2e en 3e harmonische?

 

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

34 minuten geleden, Drs. IJzerbout zei:

 

Ik had wel degelijk een technische achtergrond.

 

 

Heb ik ook Drs. IJzerbout plus dat ik als 10-jarig knulletje al met een soldeerbout aan de gang was. Kan me nog een Heathkit ontvanger herinneren, maar dat was op print ;)

Zojuist, ceesv zei:

Was dat een ontvanger voor de 2e en 3e harmonische?

 

 

Die durfde ik maar niet te bekijken ceesv ;)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Vaak hoorde ik piraten met hun "vakkennis" babbelen en ze hadden het dan over een antenne-verlengsnoer in plaats van antenne-verlengspoel.

Of over een sterke draai-golf of draadgolf in plaats van draag-golf. Tja je "draait" plaatjes, dus zal het ook wel draai-golf zijn. En de antenne is een draad....vandaar draadgolf.

Of, "oe komp hier prima binnen...kerel...het oog zit helemaal dicht. En mien radio heit een zwoar oog!

Kerel...oe zit links noast de draaigolf...doar mot oe nog wat oan doan....

 

Als ik die onzin dan hoorde, dan wist ik wel hoe het met de vakkundige kennis gesteld was.

 

aangepast door Drs. IJzerbout

"On ne voit bien qu'avec le coeur. L'essentiel est invisible pour les yeux."

Link naar reactie
Delen op andere sites

29 minuten geleden, kiekiek zei:

als 10-jarig knulletje al met een soldeerbout aan de gang was.

 

Toen ik 10 jaar oud was kreeg ik voor mijn verjaardag een doos met electrische spulletjes.

Daar zat in een paar rolletjes draad, lampjes, belletje en een paar schakelaars en een 4,5 volt platte batterij.

Ik was er dolgelukkig mee. Was er uren mee aan het knutselen.

Zo begon het bij mij.

Goed solderen heb ik van mijn vader geleerd. Dat was een jaar of 2 later denk ik.

 

aangepast door Drs. IJzerbout

"On ne voit bien qu'avec le coeur. L'essentiel est invisible pour les yeux."

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator
10 minuten geleden, Drs. IJzerbout zei:

Toen ik 10 jaar oud was kreeg ik voor mijn verjaardag een doos met elektrische spulletjes.

Klinkt heel bekend.

Met een drukknopje, schakelaar bel en lampje.

 

10 minuten geleden, Drs. IJzerbout zei:

en een 4,5 volt platte batterij.

van de witte kat.

Of was het Berec?

 

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

9 minuten geleden, ceesv zei:

Klinkt heel bekend.

 

van de witte kat.

 

Het was er een van "de vuurtoren". Dat herinner ik me heel goed. En toen die leeg was werd het Hellensen of zoiets.

 

Maar het leuke was dat ik die doos met electro-spulletjes in de etalage van een speelgoedwinkel had zien staan. En die vroeg ik toen voor mijn verjaardag.

En de dag voor mijn verjaardag was die knutsel-doos weg uit de etalage. En toen wist ik eigenlijk al dat ik hem zou krijgen. Hahaha...

Ja, zulke dingen vergeet je niet. Ik kon mijn geluk niet op.

Leuke tijden...leuker dan dat de jeugd tegenwoordig de hele dag met hun smartphone voor het smoelwerk zitten te staren.

 

Mijn kleinzoon is vorige maand 1 jaar oud geworden. En die heeft van mij alvast een bouwpakket voor een radio gekregen.

Die ga ik natuurlijk samen met hem over een paar jaar in elkaar zetten.

aangepast door Drs. IJzerbout

"On ne voit bien qu'avec le coeur. L'essentiel est invisible pour les yeux."

Link naar reactie
Delen op andere sites

1 uur terug, Drs. IJzerbout zei:

Daar zat in een paar rolletjes draad, lampjes, belletje en een paar schakelaars en een 4,5 volt platte batterij.

 

En, nu ik erover nadenk, zat er ook een plankje bij met een hamertje en kleine spijkertjes, schroefjes. En wat gereedschap. Dan kon je alles vastschroeven en de bedrading met spijkertjes vastzetten. 

Ja, was grappig. 

Ik vraag me af of zoiets nu nog te koop is. 

"On ne voit bien qu'avec le coeur. L'essentiel est invisible pour les yeux."

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

Jazeker, keus genoeg.

 

Elektriciteits bouwdoos.

 

 

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

2 uren geleden, Drs. IJzerbout zei:

 

Het was er een van "de vuurtoren". Dat herinner ik me heel goed. En toen die leeg was werd het Hellensen of zoiets.

 

Maar het leuke was dat ik die doos met electro-spulletjes in de etalage van een speelgoedwinkel had zien staan. En die vroeg ik toen voor mijn verjaardag.

En de dag voor mijn verjaardag was die knutsel-doos weg uit de etalage. En toen wist ik eigenlijk al dat ik hem zou krijgen. Hahaha...

Ja, zulke dingen vergeet je niet. Ik kon mijn geluk niet op.

Leuke tijden...leuker dan dat de jeugd tegenwoordig de hele dag met hun smartphone voor het smoelwerk zitten te staren.

 

Mijn kleinzoon is vorige maand 1 jaar oud geworden. En die heeft van mij alvast een bouwpakket voor een radio gekregen.

Die ga ik natuurlijk samen met hem over een paar jaar in elkaar zetten.

 

Uitstekend idee.

Heb m'n kleinkinderen constructie-speelgoed gegeven.

Was wel leuk de laatste keer. "Waar zie je wat je er mee moet maken?"

"Dat mag je helemaal zelf bepalen, zie maar, als je dit nou..."

Hij is uren bezig geweest.🙂

3x VU+ met Open Pli , 2 Gregorians, 1 Big bisat en 3 LCD's

Link naar reactie
Delen op andere sites

5 uren geleden, Drs. IJzerbout zei:

harmonischen

Ook op FM , bv een zender op FM 108 , een harmonische frekwentie

zat net voor dat semafoonriedeltje (FM 87.2 ??) , redelijk ver ontvangen tot 10km !!

Ik ben geen technieker of dergelijk , maar ze mochten met 100 watt uitzenden

+ 4 FM antennes verticaal op gesteld , mast tot 35m hoog !!

En dat waren dan de 1ste "officiëel" toegelaten zenders voor vrije radio in België !!

Wat wordt hier bedoeld met 100 Watt , want ook bv met geluidsinstallaties gooien ze zulke met cijfers !!

C o o kie M o nster

C U L'8'R WEIRDOGAToRS

 

I was born once , as an invasion of the bodysnatchers ,

but the doctor did get a brain-attack !! my name:

 

breedbandwurger 1967

 

casa CM: FTA DVB-S & FTA DVB-S2

Link naar reactie
Delen op andere sites

8 uren geleden, cookie monster zei:

Ik ben geen technieker of dergelijk , maar ze mochten met 100 watt uitzenden

+ 4 FM antennes verticaal op gesteld , mast tot 35m hoog !!

 

In die opstelling was 100 W toch niet toegelaten volgens mij.

 

Het ging eerder naar de 50 W.

 

Ik heb ook lang aan vrij radio gedaan. Eerst met een 1 KW zender.

Later toen we wat schrik kregen een zender van 100 W die mogelijks later zou kunnen goedgekeurd worden.

Op een bepaald moment kregen alle zenders uit de buurt controle.

Ze werden allemaal uit de lucht gehaald.

Wij mochten verder doen, maar het vermogen werd wel naar beneden gedraaid.

 

Ook heb ik als tiener een paar Fm zendertjes gebouwd. Van een paar mW denk ik.

Bereik een paar 100 meter.

Op een bepaald moment had ik er eentje gebouwd, maar ik miste een condencatertje.

Maar hij bleek toch te werken. ten minste als ik mijn handen in de buurt van het printje hield.

Deed ik mijn handen weg, dan stopte de oscillator en was het gedaan met zenden.

Mooi tijden waren dat.

 

mvg

 

dreambox two ,  BigBisat met Smart Titanium, Alps, en 2 X Inverto Black Ultra

VU+ solo2 met defecte tuners

Link naar reactie
Delen op andere sites

13 uren geleden, ceesv zei:

Jazeker, keus genoeg.

 

Elektriciteits bouwdoos.

 

 

 

Nou, ik heb eens gekeken....wat een rotzooi allemaal.

 

Ik ga voor mijn kleinzoon zelf wat samenstellen:

lampjes, fittingen, batterij, schakelaar, belletje, draad en wat gereedschap met spijkertjes, schroefies, plankje en meer.

Dat is veel leuker voor zo´n jong.

Later krijgt ie dan een universeel meter. 😁

"On ne voit bien qu'avec le coeur. L'essentiel est invisible pour les yeux."

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

Minstens een AVO meter Modell 8

 

AVO

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
×
×
  • Nieuwe aanmaken...