Ga naar inhoud


Mike Radio een piraat of erkend station?


astro iris

Aanbevolen berichten

12 uren geleden, astro iris zei:

 de tijd van radio Maeva, die een 8 tal keren in beslag werd genomen

Quote

Bron: http://vrijeradio.be/radio-maeva.php (Zie ook Wikipedia)

Er kan worden aangenomen dat Radio Maeva een historisch fenomeen was. Het verscheen zelf in het Guinness Book of Records met de eer in Vlaanderen de meeste zenderinbeslagnames op haar naam te mogen dragen. In het totaal werden 28 zware FM-zenders in beslag genomen.

28 , da's nie' mis !!

Indertijd , in NL meen ik zelfs een piraat die 53 keer uit de ether werd geplukt !!

C o o kie M o nster

C U L'8'R WEIRDOGAToRS

 

I was born once , as an invasion of the bodysnatchers ,

but the doctor did get a brain-attack !! my name:

 

breedbandwurger 1967

 

casa CM: FTA DVB-S & FTA DVB-S2

Link naar reactie
Delen op andere sites


Ik kan mij nog wel eens een zendamateur (fm) herinneren die in Baarle Nassau woonde.

De grens tussen Nederland en Belgie liep door zijn tuin en je raad het al, de toenmalige RCD kwam wel eens aan de deur, maar zijn zender stond in de schuur...in Belgie! :D:D

 

  • Like 1

"Een leven dat niet kritisch naar zichzelf kijkt, is het niet waard om geleefd te worden."

Link naar reactie
Delen op andere sites

Op 13-2-2020 om 01:58, Drs. IJzerbout zei:

 

Op 1611 kHz? Dat is buiten de officlele middengolf band in Europa. Die gaat namelijk tot 1602 kHz.

Ik geloof niet dat de Nederlandse overheid daarvoor een licentie geeft.

Het is gewoon een piraat.

Klopt inderdaad een piraat, maar wel erg professioneel gedaan! 

Is ook wel op andere frequenties bv sw te horen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bij radio Maeva werd destijds de in beslag genomen zender via de voordeur naar buiten gedragen.

Terwijl was men al bezig een andere via de achterdeur terug binnen te sleuren.

Ze zonden met een behoorlijk vermogen uit.

 

Zelf ook 20 jaar met lokale radio meegedaan.

De eerste jaren ook als piraat. Op een gegeven moment met een 1KW zender met vier antennes op 30 meter hoogte.

Jammer dat we het vermogen moesten terug schroeven. De coax was niet op een KW voorzien.

Dat was nog eens een tijd....

 

Mvv

dreambox two ,  BigBisat met Smart Titanium, Alps, en 2 X Inverto Black Ultra

VU+ solo2 met defecte tuners

Link naar reactie
Delen op andere sites

Is dit nu echt zo spannend allemaal, FYI er zitten elke dag hordes met piraten op de middengolf tussen 1611-1650 Khz en op de korte golf is ook eea te vinden en dat is al jaren zo, geen haan die er naar kraait en waarom zou men ook, laat ze lekker.

 

Ik heb ze liever daar dan die zgn legale 1-100 watt LPAM zenders over de gehele middengolf, dat is pas vervuiling.  

SCHOTEL: 1,2 Mtr 50E-55W / 60cm Astra 19/23 / Airspy R2 SDR 24-1800 Mhz
RECEIVERS: Dreambox 920 UHD/DM8000/800SE / VU+ Ultimo 4K Sat & Kabel & T2 / Rpi2 ADS-B FlightFeeder

IPTV:  KPN Glas (AoN) 1 Gbit & IPTV Arris VIP5202 / Android 4K IPTV box / Kodi & Netflix / 100+ TB Storage

Link naar reactie
Delen op andere sites

Op ‎18‎-‎2‎-‎2020 om 11:55, Drs. IJzerbout zei:

 

Ik vind dat nou niet iets om trots om te zijn.

Inderdaad , in Den Haag , dit was Radio Hofstad , echt een kat & muisspelletje !!

Blijkbaar zelfs bijna 60 keer !!!! https://nl.wikipedia.org/wiki/Hofstad_Radio

Ik vond het wel leuk om zulke piraatuitzendingen op te sporen , lekker onverwacht ontvangen ,

en hun reikwijdte , die ging soms …. ongelooflijk ver !!

Hier eentje , goeiemorgen , zelfs 80 keer uit de lucht geplukt (tijdstip 20:15) !!

Dan ben je echt als freak bezig !!

 

 

aangepast door cookie monster

C o o kie M o nster

C U L'8'R WEIRDOGAToRS

 

I was born once , as an invasion of the bodysnatchers ,

but the doctor did get a brain-attack !! my name:

 

breedbandwurger 1967

 

casa CM: FTA DVB-S & FTA DVB-S2

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 8 maanden later...
1 uur terug, Beetle zei:

Mike Radio heeft nu vergunning voor 1 Kw op 3940 kc korte golf tot 28-03-2021 elke Woens-, vrij- en zaterdag.

 

Te lezen op : https://radio-tv-nederland.nl/am/kg.html

 

3940 kHz, daar luistert toch geen hond ;)

Op 21-2-2020 om 02:32, cookie monster zei:

 

Ik vond het wel leuk om zulke piraatuitzendingen op te sporen , lekker onverwacht ontvangen ,

en hun reikwijdte , die ging soms …. ongelooflijk ver !!

 

 

 

Zo heb ik een tijdje bij een piraat gewerkt, die met 5 wattjes in een rondstralertje op een 20-verdiepingen torenflat de hele provincie Utrecht bestreek.

Link naar reactie
Delen op andere sites

25 minuten geleden, kiekiek zei:

3940 kHz, daar luistert toch geen hond

Wel mijn katten 🤫

 

25 minuten geleden, kiekiek zei:

met 5 wattjes

Die waren er destijds wel meer , op een vrije frekwentie gingen ze zo'n 8-10km ,

en dan was er enkel nog ruis of een andere zender (die al reeds binnenkwam) !!

Hier zaten zo'n 4 zenders op dezelfde frequentie met 5 watt , da' was rond 1981 ,

die zaten in elkaars bereik en toch uitzenden tegelijkertijd !! Leuke ontvangst 🥳🌶️

Destijds , AM piraatjes , een prachtige pieptoon , 1 , 2 , 3 khz naast mekaar 🥳🌶️

Dat kan je thuis makkelijk zelf testen , neem 3 radio's zet die alle op AM ,

1 ervan zet je bv op 1611 khz , en de 2 andere , zet hun volume stil ,

en draai tot je een stille ruis hoort , en zet de 2de een beetje naast dezelfde frequentie ,

of neem een zwak binnenkomend AM station , 1200 khz en hoger !!

Dit signaal gaat helaas maar tot ongeveer 1 tot 3 meter ver !! 😞

Vroeger had ik er eentje die ging wel een tikkeltje verder , zo kon ik pa een beetje pesten !! 😂

aangepast door cookie monster

C o o kie M o nster

C U L'8'R WEIRDOGAToRS

 

I was born once , as an invasion of the bodysnatchers ,

but the doctor did get a brain-attack !! my name:

 

breedbandwurger 1967

 

casa CM: FTA DVB-S & FTA DVB-S2

Link naar reactie
Delen op andere sites

17 uren geleden, cookie monster zei:

 

Die waren er destijds wel meer , op een vrije frekwentie gingen ze zo'n 8-10km ,

en dan was er enkel nog ruis of een andere zender (die al reeds binnenkwam) !!

Hier zaten zo'n 4 zenders op dezelfde frequentie met 5 watt , da' was rond 1981 ,

 

 

Wij kwamen met die 5 wattjes toch aanzienlijk verder. Met de auto kon je zomaar 20 km van de zendlokatie wegrijden en dan begon het pas te ruizen, maar we zaten daar wel op een hele unieke stek op 60 meter met een vrije afstraling alle richtingen op. Pal boven een stuk of 100-150 appartementen en vlakbij vliegbasis Soesterberg, ik heb die zender toen nog gebouwd en die was echt schoon wat daar echt nodig was, MRF-237 in de eindtrap op zijn kop gemonteerd aan de binnenkant van een net blikken kastje, niks koelrib, dat deden het kastje en de solderingen zelf wel. Was net iets groter dan een pakje sigaretten ;)

Link naar reactie
Delen op andere sites

6 uren geleden, kiekiek zei:

die was echt schoon wat daar echt nodig was,

 

Mag ik daar mijn vraagtekens bijzetten?

Piraten zonder enige technische kennis met hun in elkaar geflanste zendertjes vertellen dit maar al te graag.

 

Voor een "schone" zender heb je echt wel wat meer nodig dan een paar MRF237 in een blikkie.

Heb je zo´n zender wel een doorgemeten op harmonischen, spurious signals, bandbreedte, frequentie stabiliteit, uitgangsimpedantie en lineariteit?

 

Ik heb vroeger ook veel met zenders geknutseld en deed dingen die niet mochten. Ik had wel degelijk een technische achtergrond. Maar ik heb nooit beweerd dat mijn zenderprojecten storingsvrij en schoon waren want ik wist het niet. Ik kon het niet nameten.

Maar als ik de TV aanzette, dan wist ik wel degelijk dat er storing was want dat zag ik onmiddelijk. Mijn antennes bevonden zich dichtbij de televisie-antenne.

 

Verder zijn professionele zenders ook niet vrij van harmonischen. Als ik in de buurt van de AM 747 reed, dan kon ik hem op 20 km afstand ook nog op 1494 kHz horen.

aangepast door Drs. IJzerbout
  • Like 1

"On ne voit bien qu'avec le coeur. L'essentiel est invisible pour les yeux."

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
×
×
  • Nieuwe aanmaken...