Ga naar inhoud


De eerste Ampex Quad 2"" Video Tape Recorder


Drs. IJzerbout

Aanbevolen berichten

Hier een foto van de Ampex 2" Quad VTR met het serienummer 0004.  Het iws de VRX-1000

Wat je ziet is alleen het deck. Er behoorde nog enkele 19" aan racks bij voor de electronica ook nog met buizen.

 

Het is de 1e machine die werd uitgeleverd aan CBS in Hollywood in 1959. In 1978 werd deze machine uit z´n dienst genomen.

 

Vergelijk dat eens met waar we nu zijn met meerdere Gig´s aan geheugen op een chipje in 4k kwaliteit met dezelfde opname capaciteit. Eigenlijk niet te geloven waar de techniek heen is gegaan.

 

 

 

 

2.jpg

"On ne voit bien qu'avec le coeur. L'essentiel est invisible pour les yeux."

Link naar reactie
Delen op andere sites


15 minutes ago, Drs. IJzerbout said:

niet te geloven waar de techniek heen is gegaan.

We leven echt in de tijd van de technologische revolutie. Ongetwijfeld kijkt de mensheid over een paar honderd (duizend?) jaar terug op deze tijd als een tijd waar een grote vooruitgang is geboekt...

 

Heel veel invloeden / technische ontwikkeling kwam uit Eindhoven.... Op video gebied was toch wel de roterende kop een grote stap vooruit...

“Success is not final, failure is not fatal: it is the courage to continue that counts.” ~ Winston Churchill

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

Ah, die mooie tijd.

Mijn werkgever in de 80ers had een Ampex VR 2000 waar ik nog mee gewerkt heb.

Verder hadden we nog een Ampex 1" A format en een paar VPR 80 C format machines.

De laatste in de stal was de VPR 6, daarna werdt het allemaal digitale machines met cassettes

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als je goed naar de foto kijkt, dan zie je dat die machine gebouwd was als een leger-tank. Voor de eeuwigheid.

Er waren 3x  19" racks bij nodig voor de electronica/timebase corrector en besturing. Verder uiteraard een compressor om de band aan de koppen te zuigen.

Wel genlockbaar maar niet regelbaar dus je moest de machine extern timen om hem in sync te krijgen met de house-sync.

Extern had ie nodig: H, V, en voor kleur (later): Subcarrier, burstgate (K-impuls) en sync. Pas veel later hoefde je alleen nog maar blackburst toe te voeren. Dat was een hele vooruitgang.

Ampex en RCA waren in America in die dagen dé standaard bij alle TV stations. In Europa was het Fese (Bosch Fernseh). Philips heeft in de professionele VTR techniek geen rol gespeeld. Fese had het monopool. In Nederland was het bijna allemaal Ampex.

De Russen bouwden de Fese decks voor SECAM in licentie.

Ik ben met de RCA 2" decks opgegroeid. Het begon bij mij met de TR70 Quadruplex decks in NTSC uiteraard. In een life nieuws uitzending hadden deze machines een voorlooptijd van ca. 4 seconden nodig voordat ze stabiel draaiden. Ging je live in een nieuwsuitzending dan had de ancorman een cue in z´n text waarbij je dan wist op welk woord je de machine moest starten.

"On ne voit bien qu'avec le coeur. L'essentiel est invisible pour les yeux."

Link naar reactie
Delen op andere sites

Deze opname op zo´n 2" deck is off air opgenomen en in 2018 gerestaureerd. Let op de uitzonderlijke beeldkwaliteit. We hebben het over een NTSC opname van 1964 en "off air" in Los Angeles.

 

 

"On ne voit bien qu'avec le coeur. L'essentiel est invisible pour les yeux."

Link naar reactie
Delen op andere sites

5 uren geleden, Drs. IJzerbout zei:

.... Philips heeft in de professionele VTR techniek geen rol gespeeld....

 

Geen grote rol nee, maar wel een belangrijke, de door Philips Eindhoven en Bosch Fernseh ontwikkelde BCR50 was de voorloper van de zeer succesvolle BCN serie.

Het 1" helical scan deck was door Philips ontwikkeld, daar hadden zij ervaring mee, de TBC door Bosch (kwam van hun 2" machines)

Het deck bleek in de praktijk onbruikbaar doordat de tape maar op 3 plaatsen werd ondersteund. Door de gebrekkige manier waarop de tapes werden gesneden van de jumborol (die tapes bleken S-vormig) traden er grote interchange problemen op.

Ik weet daar alles van, ik was in Nederland wellicht de enige gebruiker van die machine. Mijn opnames bleken bij Philips niet af te spelen te zijn.

Zelfs op de eigen machine konden de tapes al na enige tijd niet meer storingsvrij worden afgespeeld. Gelukkig werd de BCR50 al snel vervangen door de de eerste BCN50.

Met de opnames reisden we in die tijd naar Philips Nederland, waar we konden monteren (met timecode) bij hun demo studio. Dat werkte prima.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

Wij hadden 2 BCN 50 sets in gebruik, ook wel bekend als 1" "B" formaat.

Bij de NOS heb ik nog wel de "draagbare" versie meegemaakt van de BCN, de BCN 20, die stond meestal op een klein karretje voor het veldwerk, en kon alleen opnemen.

Meestal hing er een LDK 14 aan.

Geluid ging nog via een Nagra reel to reel recorder

 

  • Like 1

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
×
×
  • Nieuwe aanmaken...