Ga naar inhoud


Nadert satelliet-tv een langzame dood?


Michel

Aanbevolen berichten

Wat ook de sat kapot maakt, en dat vooral in belgie, is dat men hier meer en meer werkt met exclusieve rechten.

Als alle sportrechten en filmrechten exclusief gaan naar één aanbieder. Hoe wil je dan, dat TVV (onder M7) dan een volwaardig pakket aanbied?? :confused:  :confused:

Om satelliet aantrekkelijker te maken moet volgens mij het volgende gebeuren:

Het verbieden van exclusieve contracten.

het openstellen van de Europese grenzen.

Ervoor zorgen, dat je met één betaald abonnement minsten op 2à3 tv's kan zien in hetzelfde adres.

Het volk (de mensen) moeten van het gedacht af, dat schotelbezitters doorgaans vreemdelingen en rare mensen zijn.

Misschien indien mogelijk, de techniek verfijnen, zodat bvb met een simpele vlakantenne of vormen, sat tv kan worden gezien.

Als je iets hangt, wat mooi blijkt, gaat niet iedereen ertegen aan gaan. Maar nu zeggen veel dat een schotel schreeuw lelijk is, en zien dit liever niet in hun buurt.

Misschien, dat er een Europees beleid moet komen, dat in ieder nieuw appartementsblok verplicht moet worden om GSO aan te bieden, van de 4 bekendste satelliet astra 1,2,3 en eventueel hotbird. Dat er maandelijks bijbetaald moet worden om aan de GSO te mogen worden aangesloten, zou ik instemmen, omdat dit systeem ook onderhouden moet worden en soms vervangen.

Met de huidige techniek, is het simpel om kabel en sat door eenzelfde kabel te doen gaan, al ligt hier de reglementering misschien dwars.

Ik sta op een wachtlijst om te verhuizen, maar mocht er een gso aansluiting zijn, dan zou ik me er direct op aansluiten, en geen problemen geven, om maandelijks een bijdrage te betalen.

Maar hier is dan de vraag, of je in een GSO opstelling van een bepaald aantal aansluitingen in diverse prive woningen, weer niet zal spreken van heruitzenden, waar dan alweer rechten betaald moet zijn.

Satelliet tv is mooi, maar je mag niet enkel de schuld schuiven naar M7, maar naar diverse anderen hierbuiten, waarover ik niet mag spreken vanwege de regels.

Ontvangst van de astra 3 satelliet met een selfsat h50D via de vu zero 4K.cd multiroom  pakket met mz 102 en een vu uno 4k dvb-c fbc tuner met ci+ tv met een kaartje( telenet ). Gigablue bijgekomen voor sat en kabel.Informatie die ik geef, gaat over de Belgische situatie, tenzij anders vermeld|

Link naar reactie
Delen op andere sites


Dan moet je gaan klagen bij Dekker van de VVD, hij had het lumineuze idee dat CD geld moest vragen aan de NPO.

Voor 1 augustus was het gratis.

Met alle respect, Emikli, maar waarom haal je te pas en te onpas jouw anti-rechtse voorkeur steeds van stal?

Het klopt niet eens, want de andere providers brengen aanvoer net zo goed in rekening.

En als dat niet zou gebeuren, moeten we wel op een andere manier betalen, want niks is gratis behalve de zon. (Hoewel zelfs daar tegenwoordig ook al een prijskaartje aan hangt.)

Vu+ Duo2 + PLi 4.0 + Fuba DAA110 + Stab 120
Vu+Solo2 + Fuba DAA 850 + multifeed met 2 twin Alps + 1 quattro Alps + 1 twin MTI + PLi 4.0

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

Terug on topic a.u.b., de toekomst van satelliet tv in Nederland en omstreken.

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het grootste probleem waar CanalDigitaal nu mee kampt zijn de hoge kosten die TV-zenders vragen voor doorgifte.

CanalDigitaal is nu genoodzaakt om de hoge kosten door te berekenen in de abonnementsprijzen.

Als ik nu (als leek) op hun website zou gaan kijken zie ik een instappakket van € 17,95 per maand. 

Dit is toch een veels te hoog bedrag en het is niet duidelijk goedkoper dan de concurrentie.

 

In het begin van deze eeuw kreeg onze provider nog betaald door de TV-zenders.

Rond 2002 betaalde je nog € 15,00 per jaar en je kon zelfs gratis naar veel commerciele zenders kijken.

Na vele prijsverhogingen is sateliet-TV niet meer goedkoop en daarmee niet aantrekkelijk voor veel klanten.  

 

Veel mensen willen niet veel geld betalen voor TV-ontvangst. Bijvoorbeeld omdat ze niet altijd thuis zijn en hun TV niet dagelijks gebruiken. Het mooiste zou zijn als er weer een goedkoop instappakket met een beperkt aantal zenders zou komen. Voor een paar Euro per maand klaar zou je dan TV-ontvangst hebben. Ik snap dat het niet realistisch is, want ook CanalDigitaal wil geld verdienen en dat doen ze niet met goedkope pakketten.

Geregistreerd lid Sat4All sinds : 6-6-2001 (oorspronkelijk 1-12-2000)
Ontvanger : VU+ DUO 4K  (Digitenne via DVB-T2 en FTA-zenders via DVB-S2X en streams) 
Schotel : Visiosat Bisat
Ontvangst van : Astra 1, Astra 2, Astra 3 en Hot Bird

Link naar reactie
Delen op andere sites

In Vlaanderen is het gezegde "Too little, too late" van pas.

 

Mocht DVB-S zoals in Nederland vroeger op de markt gekomen zijn, was TV Vlaanderen een meerwaarde geweest t.o.v. de analoge kabel en hadden ze misschien vandaag nog een groter aandeel gehad. CanalDigitaal heeft jarenlang een monopolie gehad op digitale televisie.

Vandaag is de manier waarop tv gekeken wordt sterk veranderd, en satelliet-technologie wordt vooral voor gezinnen almaar minder interessant.

 

Het is een dure uitzendtechnolgie voor zo'n kleine speler, waardoor het aanbod niet genoeg overeenkomt met de wensen van de Vlaming (Vlaams HD-aanbod niet compleet), het ontvangstcomfort is minder (schotelantenne plaatsen, receiver/lnb/transponder/schotelwissels, minder slecht weer-reserve t.o.v. buitenlandse tv-providers, duurder als je veel tv's in huis hebt) en kan qua abonnementsprijs moeilijk concurreren met de kabel, wat een kip/ei-situatie veroorzaakt. Zelf zou ik satelliet-tv wel missen, maar eerder als hobby, dan als volwaardig tv-product.

 

TV Vlaanderen kan niet exclusiefs aanbieden t.o.v. andere operatoren, geen film, geen voetbal, geen exclusief Vlaams materiaal. Netflix gaat samenwerken met Proximus TV, het was interessanter geweest dat TV Vlaanderen zoiets kon aanbieden en integreren in een decoder, want met hun Motionbox loopt de prijs per maand ook al aardig op en moet je nog steeds per film betalen. Maar al die extra's kosten geld, geld dat er waarschijnlijk niet meer is voor zo'n kleine speler.

Let op, ik zou het jammer vinden als ze zouden verdwijnen, maar ik denk dat gewoon in de lucht blijven ondertussen hun grootste prioriteit is.

Samsung UE55KS8000 - Philips 55PUS8848/12 - VU+ Duo 4K SE - Vantage HD8000S - M7 DSR8141 - M7 SAT801 - SAB Explorer CISC
Multytenne Twin - Triax 64/Triple LNB - TV Vlaanderen Basic+

Link naar reactie
Delen op andere sites

@ amazor,

ik gok zelfs, dat TVV in de lucht kan blijven, omdat deze samenhangen met M7. Mocht TVV er alleen voor staan, dan vreesde ik allang, dat ze tussen de rubrieken faillissementen stonden.

Hier in Vlaanderen, heb je dan ook nog eens dat we gemakzuchtig zijn, en willen geen gedoe, enkel kabeltjes inpluggen en liefst direct kijken. Waarom zou je beginnen sleuren met kabel, beginnen boren en afstellen van een schotel, als je bij de andere 2 grote spelers, meestal maar je decoder aan moet sluiten, een menu doorlopen, en beeld.

Als je spreekt van een deftige sat installatie, spreken we hier algauw over 500€ voor de hardware. Veel mensen zien dit niet zitten.

Je kan ze wel huren, maar das een andere discussie. Hou dan ook rekening met de snelle evolutie van sat ontvangst, waardoor je toch om de paar jaar minder of veel kosten moet doen om je zelfde zenders te ontvangen. hierbij rekenen bvb een module,lnb, eventueel schotel, maar dikwijls ook een nieuwe ontvanger die ook al aardig oploopt voor een deftig toestel.

Mensen wensen dan hun zelfde zenderpakket ook ontvangen op pc, laptop, tablet, smartphone en andere mobiele toestellen.

Cd is daar mits samenwerking met hbo al gedeeltelijk aan begonnen, maar TVV?? weet het niet, denk van niet.

Er zijn dan ook nog diverse andere zaken die dan meer algemeen het regulair tv doet veranderen, maar das een andere kwestie.

Maar om af te sluiten, kan geen enkele aanbieder, zij het kabel, iptv of glas ons aanbieden wat sat ontvangst ons kan aanbieden en dat is feedjagen, beelden zien, waartoe anderen bijna geen toegang toe hebben. Al vraagt deze speciale hobby ook de nodige dure investering. En als je dan nog getrouwd bent, een vriendin heeft of andere leden in het huis, dan denk ik niet, dat deze het zullen appreciëren als je een ganse avond gaat feedjagen.

Ontvangst van de astra 3 satelliet met een selfsat h50D via de vu zero 4K.cd multiroom  pakket met mz 102 en een vu uno 4k dvb-c fbc tuner met ci+ tv met een kaartje( telenet ). Gigablue bijgekomen voor sat en kabel.Informatie die ik geef, gaat over de Belgische situatie, tenzij anders vermeld|

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het volk (de mensen) moeten van het gedacht af, dat schotelbezitters doorgaans vreemdelingen en rare mensen zijn.

 

 

Kan ik volledig beamen.  Mijn zus was afgelopen week op bezoek, en ze vertelde dat er in het appartementsgebouw in haar straat nu allemaal vreemdelingen woonden, want op ieder balkon stond een satelliet schotel.

 

Ik heb haar de levieten gelezen.  Maar of het geholpen heeft is maar de vraag.

 

Willy

~~Rytec Team~~
Mutant HD-2400 /  OpenPli en Maxytec-Multibox SE / OpenPli (mediaspeler)
VU+ Duo / OpenPli en Synology NAS
*All Rytec EPG POWERED*

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het grootste probleem waar CanalDigitaal nu mee kampt zijn de hoge kosten die TV-zenders vragen voor doorgifte.

CanalDigitaal is nu genoodzaakt om de hoge kosten door te berekenen in de abonnementsprijzen.

Als ik nu (als leek) op hun website zou gaan kijken zie ik een instappakket van € 17,95 per maand. 

Dit is toch een veels te hoog bedrag en het is niet duidelijk goedkoper dan de concurrentie.

 

Ik denk dat dit nog wel mee valt....

 

Ja: CD is zo op het eerste gezicht duurder en moet - gezien het aantal (potentiele) klanten - een hoger bedrag doorrekenen voor de doorgifte. Voor mensen die genoeg nemen met het standaard aanbod dan zal IPTV ideaal zijn en goedkoper.

 

Maar in mijn geval is IPTV onder de streep wel een stuk duurder: Al met al kom ik op € 26,- p/m voor één TV. 

 

Ik betaal dus € 10,- extra p/m voor mijn standaard IPTV abonnement zonder opname en heb aanzienlijk minder zenders tot mijn beschikking dan het instapabonnement van Canal Digitaal en dan heb ik het nog niet eens over de extra vele (in HD beschikbare) zenders op het moment als je bijvoorbeeld de Astra 1,2 & 3 kan ontvangen (wat ik dus wel kan). Hierdoor zou ik het schotel-aanbod (in mijn geval dan) meer willen vergelijken met het IPTV en de additionele plus uitbreiding en dan zit ik al op € 20,- p/m. Wil je opnemen, dan kost mij die een additionele € 6,- p/m.  

 

Voor een schotel heb je dan alsnog een ontvanger nodig (wat dan weer een vrije keuze is; je kan het zo duur of goedkoop maken als je zelf wil) en een schotel met toebehoren. Maar in feite is de schotel een éénmalige aanschaf dat jaren gebruikt kan worden (mijn schotel hangt al 10 jaar aan de muur).

 

Het voordeel van IPTV is dat het (meestal) al bij je abo is opgenomen en zo op het eerste gezicht is de kwaliteit van de meeste gangbare Nederlandse zenders behoorlijk goed en in HD. De meeste buitenlandse zenders via IPTV daarentegen heeft de gewone SDTV kwaliteit. Daarbij heeft het bekijken van TV invloed op de beschikbare bandbreedte van je verbinding (2 TV's met IPTV is dus 20Mbit) en je hebt geen vrije keuze van ontvanger.

 

Een ander voordeel is gewoon dat IPTV toegang heeft tot enkele extra Nederlandse zenders en diensten die op de schotel niet (standaard) aanwezig zijn. Nu is het zo dat de M7-groep bezig is met OnDemand diensten, dus wellicht dat wij dit op korte termijn alsnog zullen krijgen. Maar ik vind het nog steeds absurd dat een zender zoals 24 Kitchen mist. Daarbij is het plaatsen van een extra IPTV ontvanger toch wel een stuk makkelijker dan een schotelontvanger (PowerLine adapters zijn echt een uitkomst).

 

Ach ja, je kan niet alles hebben. In ieder geval: Michel heeft gelijk; ook bij mij in de buurt zie ik het aantal schotels afnemen en deze mensen stappen massaal over naar UPC en/of IPTV. Simpelweg omdat het bij het abonnement in zit en de meeste mensen nemen gewoon genoegen met de standaard Nederlandse zenders. 

Woonkamer : Xubuntu 8.04 met VDR 1.7.4 en WinTV NOVA-HD-S2 icm Reel Extension HD.

Slaapkamer : Een MediaMVP icm de vompserver v0.30 VDR plugin.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik denk dat tv kijken via satelliet weer teruggaat naar waar het ooit begonnen is, puur voor de hobbyisten onder ons.

Ik denk dat ik altijd wel de schotel erbij zal blijven houden, maar feit is dat tv kijken via kabelaar en/of IPTV ook steeds interessanter (en voor de leek eenvoudiger) aan het worden is.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het is jammer dat het basispakket met 5 euro omhoog gaat, maar wat al in verschillende reacties aangegeven wordt is dat het doorgeven van HDzenders etc. ook doorberekend moet worden.

Kijk als je het niet bevalt kun je natuurlijk overstappen op kabel of KPN,Tele2, Telfort en satelliet voor het prachtige aanbod van de Duitse publieke zenders, en op 28.2 oost de engelse zenders er naast houden.

 

Wiljo

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wat hier ook vergeten wordt is dat ik eigenlijk helemaal niemand ken van rond mijn leeftijd (35) en jonger die enigzins geinterreseerd is in andere zenders dat de commerciele.

 

Zelfs NPO wordt slecht bekeken door 'de jeugd'.

 

Als de TV betalers van morgen liever IPTV hebben om zenders als HBO, SBS, Fox Sport en wat er nog meer voor interactieve (commerciele) zenders bij gaan komen dan raakt het Sat gebeuren meer en meer op de achtergrond. Niemand (bijna) is meer geboeid door de Duitse zenders... Duits wordt ook minder en minder gesproken. Ook het Engels is barrrrrr slecht aan het worden. Men wil ondertiteling.... :(

 

Zo blijf je met minder en minder argumenten zitten om als nieuwe TV kijker naar SAT TV te gaan kijken.

 

Ik heb ook 1500 zenders ofzo, maar kijk er misschien 5. Maar omdat die 5 die ik kijk nu precies allemaal in een ander pakket vallen betaal ik iets van 70 euro (Eredivisie, Film1 en HBO, NGC, af en toe SBS of RTL - en alles in HD met een 2e kaart).

 

Als er morgen een oplossing komt voor minder, hetzelfde of zelfs een beetje meer, via IPTV dan gaat bij de schotel er ook gelijk uit.

aangepast door Sjattuh

Weet je wat erger is dan een worm in je appel?

Een halve worm in je appel...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wat hier ook vergeten wordt is dat ik eigenlijk helemaal niemand ken van rond mijn leeftijd (35) en jonger die enigzins geinterreseerd is in andere zenders dat de commerciele.

 

Zelfs NPO wordt slecht bekeken door 'de jeugd'.

 

Als de TV betalers van morgen liever IPTV hebben om zenders als HBO, SBS, Fox Sport en wat er nog meer voor interactieve (commerciele) zenders bij gaan komen dan raakt het Sat gebeuren meer en meer op de achtergrond. Niemand (bijna) is meer geboeid door de Duitse zenders... Duits wordt ook minder en minder gesproken. Ook het Engels is barrrrrr slecht aan het worden. Men wil ondertiteling.... :(

 

Zo blijf je met minder en minder argumenten zitten om als nieuwe TV kijker naar SAT TV te gaan kijken.

 

Ik heb ook 1500 zenders ofzo, maar kijk er misschien 5. Maar omdat die 5 die ik kijk nu precies allemaal in een ander pakket vallen betaal ik iets van 70 euro (Eredivisie, Film1 en HBO, NGC, af en toe SBS of RTL - en alles in HD met een 2e kaart).

 

Als er morgen een oplossing komt voor minder, hetzelfde of zelfs een beetje meer, via IPTV dan gaat bij de schotel er ook gelijk uit.

Daar sluit ik mij volledig bij aan, met dien verstande dat ik met mijn kennis van duits en engels, want "ouwe lul",  nog aardig mee kan komen. 5 Zenders is voor mij dus niet toereikend en daarom gaat de schotel als speeltje niet van het balkon!

aangepast door waterpas
In Siddeburen was een bok die machtsverhief en worteltrok. Die bok heeft onlangs onverschrokken de wortel uit zichzelf getrokken, waarna hij zonder ongerief zich weer in het kwadraat verhief. Maar 't feit waardoor hij voort zal leven is, dat hij achteraf nog even de massa die hem huldigde met vijf vermenigvuldigde.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het is eigenlijk heel opvallend dat ontwikkelingen zo met elkaar in strijd kunnen zijn.

Aan de ene kant een kleine wereld dankzij de communicatie (internet, schotel), aan de andere kant lijkt er toch relatief weinig gekeken te worden naar buitenlandse zenders.

Als de schotel het hier ook maar even niet doet, heb ik het gevoel dat ik van de buitenwereld ben afgesneden. 

Maar blijkbaar vinden de meesten de binnenlandse zenders voldoende en hebben velen geen weet van de politieke ontwikkelingen of cultuur in andere Europese landen.

Terwijl er zoveel op de schotel te zien is dat je makkelijk een hele avond kunt zappen zonder ook maar 1 zender van CDS (of BVN). 

Vu+ Duo2 + PLi 4.0 + Fuba DAA110 + Stab 120
Vu+Solo2 + Fuba DAA 850 + multifeed met 2 twin Alps + 1 quattro Alps + 1 twin MTI + PLi 4.0

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hier heb je al in veel gevallen, dat een tv aanbod (meestal kabel analoog) in de huur inbegrepen is.

Vanzelfsprekend, gaan die mensen dan niet nog eens betalen om dezelfde zenders te zien, en is het meestal zelfs niet toegelaten.

Ik heb ooit (hier denk ik) gelezen over een project, dat je sat tv ging kunnen ontvangen met een toestel, die niet groter was dan een tas. Helaas is het enkel daarbij gebleven.

Hier is sat tv ontvangst de 1ste plaats, maar waar ik tijdelijk ga wonen, is er enkel analoge tv.

Ontvangst van de astra 3 satelliet met een selfsat h50D via de vu zero 4K.cd multiroom  pakket met mz 102 en een vu uno 4k dvb-c fbc tuner met ci+ tv met een kaartje( telenet ). Gigablue bijgekomen voor sat en kabel.Informatie die ik geef, gaat over de Belgische situatie, tenzij anders vermeld|

Link naar reactie
Delen op andere sites

In deze discussie lopen twee dingen door elkaar. En toch zou ik ze willen scheiden. De toekomst van de satelliet is heel wat anders dan de toekomst van CD. Ik denk dat de satelliet nog steeds een toekomst heeft, zolang er zoveel mensen uit Turkije, Marokko of een ander exotisch land komen. (bv. Polen). Hetzelfde geldt voor de NL in het buitenland. Je wil toch wel iets van NL zien als je in het buitenland woont.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
×
×
  • Nieuwe aanmaken...