Ga naar inhoud


Mechanische ventilatie bij lange afwezigheid wel of niet uitzetten?


Jürgen

Aanbevolen berichten

Een hele goede vraag en deze triggerde mij om eens de bijpassende handleiding op te vragen en toen bleek dat het met de Timer functie toch heel anders zit dan ik zou hebben verwacht.

De Timer zet de ventilator voor een in te stellen periode van 10, 20 of 30 minuten in de hoogste stand en gaat daarna automatisch weer terug naar de voordien ingestelde stand.

Het betreft hier het type 'Draadloze bedieningsschakelaar met Timer'.

Prima functie maar heeft geen toegevoegde waarde bij lange afwezigheid.

Hiervoor is het type Draadloze bedieningsschakelaar met niet-thuis-stand' naar mijn mening beter geschikt.

 

Dit type heeft naast de 3 standen Laag - Midden - Hoog nog een extra lage stand welke bedoeld is voor langere perioden van afwezigheid.

Hiermee wordt ik op mijn wenken bediend.

Dus bij aanwezigheid altijd minimaal stand 1, ook `s-nachts, en bij langere afwezigheid de 'Niet-thuis-stand'.

Daar is door Itho goed over nagedacht.

Mac Mini M2 2023 - iPad Air 2021 - Iphone XR - Apple TV 4 2021

Link naar reactie
Delen op andere sites


En wat doet hij dan in die niet thuis stand?

 

Oh laat maar, overheen gelezen.

aangepast door Psychosammie
  • Resistance is futile you will be assimilated
  • Those who would give up essential liberty, to purchase a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety. Benjamin Franklin (1706-1790)
  • Mijn vrijheid eindigt niet waar jouw angst begint!

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Vandaag de oude Stork mechanische ventilatie laten vervangen door de Itho mechanische ventilatie.

Wat mij direct na inbedrijfstelling opviel was dat de Itho ventilatie zeker in de laagste (permanente) stand stukken stiller is.

Ik heb ook de indruk dat dit ook bij de 2 hogere toerentallen het geval is maar dat is iets lastiger te beoordelen.

Deels is hier ook de kunststof kast waarin de ventilaror draait verantwoordelijk voor, een metalen kast zoals bij de oude Stork levert toch iets meer resonantie op.

 

T.a.v. de keuze welke afstandsbediening is onze keuze uiteindelijk toch op de afstandsbediening met ingebouwde timer gevallen.

De mogelijke eerdere keuze voor de afstandsbediening met niet-thuis-stand levert eigenlijk nauwelijks toegevoegde waarde op want de besparing op energie is zo minimaal omdat de gebruikte gelijkstroommotor in de Itho al zo energiezuinig is.

 

Ik heb wel 2 afstandsbedieningen besteld, één voor de keuken en één voor de badkamer.

Die werken feilloos met elkaar, zet ik b.v. de timer voor 10 minuten in de badkamer aan, dus op de hoogste stand dan kan ik die instelling weer op de andere AB overrulen.

Mac Mini M2 2023 - iPad Air 2021 - Iphone XR - Apple TV 4 2021

Link naar reactie
Delen op andere sites

Na 20 jaar waren bij mij de lagers versleten. Het lawaai was zo erg dat ik hem 's nachts uit moest zetten.

  • Resistance is futile you will be assimilated
  • Those who would give up essential liberty, to purchase a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety. Benjamin Franklin (1706-1790)
  • Mijn vrijheid eindigt niet waar jouw angst begint!

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nou, dan was ik net op tijd want de mechanische Stork ventilatie is nog van de periode van de bouw appartement en dat was 1994.

 

Toch zegt dit ook nog wat over de kwaliteit van de mechanische ventilatie want bijna 22 jaar probleemloos draaien is ook niet niets.

Mac Mini M2 2023 - iPad Air 2021 - Iphone XR - Apple TV 4 2021

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hier heb ik ook onlangs mijn 25 jaar oude Fläkt wisselstroom ventilator vervangen door een Gelijkstroom Itho met perilex.

Volgens de fabrikant scheelt dit 60 euro per jaar aan stroomkosten.

In het toilet en de badkamer heb ik draadloze bedieningsunits geplaatst en het werkt allemaal prima.

VU+ Ultimo 4K PLI 9.x dual DVB-S2 FBC tuner met 750Gb WD Blue, VU+ Zero 4K PLI 9.x  Visiosat G4 Quadro met 3 Alps quad en 1 Inverto Ultra Black quad, LG G1 Oled Evo 77 inch, Sony Bravia KDL 65-XD7505, , Nvidia Shield TV Pro mediaplayer, Denon AVR-X3500 audioreceiver. Zone 1: 2X Kef IQ90, 2x Kef IQ10, Kef IQ60c, BK XXLS 400 subwoofer. Zone 2: 2X Tangent EVO4. Fritzbox 7590. Synology DS418, Raspberry Pi 3B

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nou, of dat nu echt € 60,= per jaar scheelt waag ik te betwijfelen maar schelen zal het ongetwijfeld.

 

Doordat hier een Slimme meter (gas als elektra) beschikbaar is en ik de data per kwartier uit lees zie ik t.o.v. de metingen met de oude ventilator in de nachtelijke uren wel enigszins een verlaging van het verbruik elektriciteit.

Het is alleen een beetje lastig om exacte cijfers te verkrijgen omdat zowel het hoge als lage tarief wordt weergegeven.

Ik zal een CSV bestand aanmaken en in Numbers (Excel) proberen een redelijk overzicht te produceren.

Mac Mini M2 2023 - iPad Air 2021 - Iphone XR - Apple TV 4 2021

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb een poging gedaan om de besparing per jaar te berekenen en ik kom toch op een veel lagere besparing uit dan de genoemde € 60,= per jaar, veronderstellende dat de metingen van de Slimme meter en de Energiemeter Online betrouwbaar zijn maar daar ga ik vooreerst vanuit.

 

Omdat tussen 00.00 - 06.00 geen andere noemenswaardige verbruikers ingeschakeld zijn dan alleen de pomp van de HR ketel, de koel-/vriescombinatie en de permanente mechanische afzuiging heb ik alleen de metingen vastgelegd tussen 00.00 - 06.00 uur.

Het gebruik van de genoemde apparaten zal in de periode nauwelijks t.o.v. andere nachten afwijken. 

 

Voor de vervanging van de mechanische ventilator is in die periode een verbruik van gemiddeld 0,561 kWh gemeten.

Na vervanging was het verbruik in dezelfde periode 0,481 kWh dus in 6 uur een verschil van 0,08 kWh.

 

Per 24 uur dus een besparing van 0,32 kWh en op jaarbasis 117 kWh.

In geld uitgedrukt bij een kWh prijs van € 0,23 zou dit op jaarbasis een besparing opleveren van € 27,=, dus nogal een verschil met de opgegeven € 60,= per jaar.

 

Nu zullen de verbruikscijfers nooit helemaal kloppen want daarvoor zou het verbruik van de ventilator zowel voor als na de vervanging separaat moeten worden gemeten en dat is immers niet mogelijk.

Ik denk echter dat de berekende besparing van € 27,= per jaar reëel te noemen is tenzij ik iets over het hoofd zie.

Mac Mini M2 2023 - iPad Air 2021 - Iphone XR - Apple TV 4 2021

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

Bij gelijke energie prijzen een investering die na ongeveer 10 jaar een besparing gaat opleveren.

 

Maar een stillere comfortabele mechanische afzuiging heeft ook zijn waarde.

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bij gelijke energie prijzen een investering die na ongeveer 10 jaar een besparing gaat opleveren.

 

Maar een stillere comfortabele mechanische afzuiging heeft ook zijn waarde.

Plus het comfort van de draadloze bedieningsunits.

VU+ Ultimo 4K PLI 9.x dual DVB-S2 FBC tuner met 750Gb WD Blue, VU+ Zero 4K PLI 9.x  Visiosat G4 Quadro met 3 Alps quad en 1 Inverto Ultra Black quad, LG G1 Oled Evo 77 inch, Sony Bravia KDL 65-XD7505, , Nvidia Shield TV Pro mediaplayer, Denon AVR-X3500 audioreceiver. Zone 1: 2X Kef IQ90, 2x Kef IQ10, Kef IQ60c, BK XXLS 400 subwoofer. Zone 2: 2X Tangent EVO4. Fritzbox 7590. Synology DS418, Raspberry Pi 3B

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb een poging gedaan om de besparing per jaar te berekenen en ik kom toch op een veel lagere besparing uit dan de genoemde € 60,= per jaar, veronderstellende dat de metingen van de Slimme meter en de Energiemeter Online betrouwbaar zijn maar daar ga ik vooreerst vanuit.

 

Omdat tussen 00.00 - 06.00 geen andere noemenswaardige verbruikers ingeschakeld zijn dan alleen de pomp van de HR ketel, de koel-/vriescombinatie en de permanente mechanische afzuiging heb ik alleen de metingen vastgelegd tussen 00.00 - 06.00 uur.

Het gebruik van de genoemde apparaten zal in de periode nauwelijks t.o.v. andere nachten afwijken. 

 

Voor de vervanging van de mechanische ventilator is in die periode een verbruik van gemiddeld 0,561 kWh gemeten.

Na vervanging was het verbruik in dezelfde periode 0,481 kWh dus in 6 uur een verschil van 0,08 kWh.

 

Per 24 uur dus een besparing van 0,32 kWh en op jaarbasis 117 kWh.

In geld uitgedrukt bij een kWh prijs van € 0,23 zou dit op jaarbasis een besparing opleveren van € 27,=, dus nogal een verschil met de opgegeven € 60,= per jaar.

 

Nu zullen de verbruikscijfers nooit helemaal kloppen want daarvoor zou het verbruik van de ventilator zowel voor als na de vervanging separaat moeten worden gemeten en dat is immers niet mogelijk.

Ik denk echter dat de berekende besparing van € 27,= per jaar reëel te noemen is tenzij ik iets over het hoofd zie.

Ik denk dat je zomaar gelijk hebt. In mijn huishouden bleef de ventilator soms onnodig draaien op de hoogste stand omdat men vergat de drie standen schakelaar op 1 te zetten na het douchen ed.

De nieuwe draadloze bediengsunits hebben een timerfunctie die zich in eenheden van 10 minuten zelf terugschakelt naar stand 1.

Die functie is een besparing op zich en is ook comfortabel.

VU+ Ultimo 4K PLI 9.x dual DVB-S2 FBC tuner met 750Gb WD Blue, VU+ Zero 4K PLI 9.x  Visiosat G4 Quadro met 3 Alps quad en 1 Inverto Ultra Black quad, LG G1 Oled Evo 77 inch, Sony Bravia KDL 65-XD7505, , Nvidia Shield TV Pro mediaplayer, Denon AVR-X3500 audioreceiver. Zone 1: 2X Kef IQ90, 2x Kef IQ10, Kef IQ60c, BK XXLS 400 subwoofer. Zone 2: 2X Tangent EVO4. Fritzbox 7590. Synology DS418, Raspberry Pi 3B

Link naar reactie
Delen op andere sites

Klopt, primair ging het mij ook niet om de besparing.

Ik reageerde alleen op het feit dat Itho een mogelijke besparing opgeeft van € 60,= per jaar.

 

Na bijna 22 jaar is het sowieso geen verkeerde actie om dergelijke apparatuur te vervangen.

Mac Mini M2 2023 - iPad Air 2021 - Iphone XR - Apple TV 4 2021

Link naar reactie
Delen op andere sites

En hoe zit het eigenlijk met het laten reinigen van zo'n systeem?

Nodig of onzin?

En hoe vaak?

 

Zinvol.  wij hebben het laten doen bij gebalanceerde ventilatie na flink wat jaren draaien.  Scheelde op sommige blazende ventielen een factor 7 aan hoeveelheid lucht bij dezelfde ventilatorstand.   Heel veel stof en rommel in de buizen....  Overigens is inmiddels 1 van beide ventilatoren overleden en is het tijd voor een nieuwe unit,  liefst met Opentherm.  Die zijn (met de aansluitingen op een voor mij bruikbare plek) nog moeilijk vindbaar. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 6 jaren later...

Ik heb mech. ventilatie die je niet kan afzetten, plafond hoogte is 2.80. Kosten van 24/7 afzuigen verwarmde lucht zijn dus gigantisch in stookseizoen! Dus bij bouwmarkt harmonica buis gehaald,  3m.× 10 cm., kosten: 13e. Boven op kapje aangesloten, zuigt nu net boven de vloer af! 

Erik Blessing

Link naar reactie
Delen op andere sites

9 uren geleden, Erik55 zei:

afzuigen verwarmde lucht zijn dus gigantisch in stookseizoen!

 

Interessante veronderstelling. Laat eens een berekening zien?

In mijn vorige huis zat die afzuiging ook in de keuken en diende dus ook voor het afzuigen van condens en kooklucht. Gaat bij jou zo niet meer werken.

aangepast door Psychosammie
  • Resistance is futile you will be assimilated
  • Those who would give up essential liberty, to purchase a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety. Benjamin Franklin (1706-1790)
  • Mijn vrijheid eindigt niet waar jouw angst begint!

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
×
×
  • Nieuwe aanmaken...