Ga naar inhoud


Mechanische ventilatie bij lange afwezigheid wel of niet uitzetten?


Jürgen

Aanbevolen berichten

Ik ga daar inderdaad nog eens goed over nadenken.

Er zijn voor- en tegenstanders en bij beiden voor- en nadelen.

 

In elk geval ga ik sowieso de bijna 22 jaar oude venilatieunit vervangen door een neuwe Itho CVE ECO RFT ventilatorbox.

Is beduidend stiller en scheelt volgens de fabrikant aardig wat in gebruik, tevens handig omdat de bediening via een draadloze AB gaat.

Levert waarschijnlijk meer rendement op dan de huidige rente op mijn spaarrekening maar daar heb je niet al teveel voor nodig.

Mac Mini M2 2023 - iPad Air 2021 - Iphone XR - Apple TV 4 2021

Link naar reactie
Delen op andere sites


Ik vraag me af of die vochtigheidspercentages nog wel representatief zijn als je voor maanden weg gaat uit je huis. Die gelden voor een huis waarin het rond de 20oC is. Zelf zet ik de thermostaat gedurende de winterperiode op 8 graden en heb geen mechanische ventilatie.
Veel zal van de situatie van het huis afhangen. Als je een vochtige kruipruimte hebt is het heel anders dan bij een droge kruipruimte zoals bij mij waar ik zelfs een geïsoleerde betonvloer in heb liggen.
Wat bij mij de vochtigheidsgraad is bij die lage temperatuur weet ik niet want de buren zetten ruim 24 uur voordat we weer terug zijn in Nederland de cv op 20 graden zodat de muren en vloeren weer tot een normale temperatuur opgewarmd zijn.
Ik heb geen enkel probleem met vocht in huis en het is toch voorzien van dak, muur en vloer isolatie en alles dubbel glas.
En ja, als je regelmatig voor lange tijd in het buitenland op vakantie bent, heb je waarschijnlijk geen echte planten staan, alleen mooie kunstplanten, althans bij ons wel. Je kunt toch moeilijk iemand anders gedurende zo'n lange tijd opzadelen met planten water geven.

 

Het enigste waar je wel om de 3 maanden naar moet kijken is of de sifons niet droog staan want dan komt er een ondragelijke rioollucht in huis.
 

aangepast door Sprietje
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik denk dat er ook een groot verschil is tussen een eensgezinwoning al dan niet op een hoek gelegen en een (hoek)appartement.

Ons hoekappartement is op de 2e verdieping gelegen en omdat het grootste deel van de woonkamer en de 2 slaapkamers aan buitenmuren zijn gelegen is het appartement van de bouw uit al heel goed geïsoleerd.

Daarnaast heb je natuurlijk ook geen last van koude en / of vochtige kelder- en zolderruimtes want in de onder en boven ons gelegen appartementen wordt in de winter zo goed als permanent gestookt en daar maken wij natuurlijk dankbaar gebruik van.

 

Al met al denk ik dat de temperatuur in ons appartement niet al teveel zal dalen.

Ik heb een Energiemanager voor onze Slimme meters besteld en de tijd zal het leren hoeveel energie ik tijdens onze afwezigheid verbruik.

Mac Mini M2 2023 - iPad Air 2021 - Iphone XR - Apple TV 4 2021

Link naar reactie
Delen op andere sites

Op de oude ventilator is het niet zo simpel want daarbij wordt als aansluiting voor de regel-voeding een Perilex steker gebruikt en de nieuwe wordt via een AB bediend.

Zie overigens ook niet zo 1-2-3 het voordeel van een timer zitten.

Daarmee halveer ik misschien de eerder door Psychosammie in bericht #3 berekende kosten van € 16,56.

Feitelijk wil ik alleen maar weten wat de toegevoegde waarde is als de ventilator bij lange afwezigheid aan of uit staat.

 

Kost het permanent aanstaan inderdaad (veel) extra energie zoals o.a. gas voor het opwarmen van de aangezogen (koude / vochtige) buitenlucht.

aangepast door Jürgen

Mac Mini M2 2023 - iPad Air 2021 - Iphone XR - Apple TV 4 2021

Link naar reactie
Delen op andere sites

... vervangen door een nieuwe Itho CVE ECO RFT ventilatorbox...

Goeie zet, de unit draait tenslotte 24/7/365.

aangepast door Con

Groet, Con. Gloeiende, gloeiende, een beetje humor moet kunnen, anders ga je maar ergens anders heen..
Sinds maart 2021 glasvezel via KPN.

Internet/PC: modem/router Fritzbox en TP-Link accesspoint, switch (8), switch (4)

Intel Nuc i7 met W10, Gigabyte Brix met Home Assistant, 17 Shelly's en 2 ESP-tjes.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

Luchtvochtigheid is een relatieve grootheid.

Bij dezelfde hoeveelheid absolute vocht in je woning zal de temperatuur bepalen of het water van de muur druipt.

Koudere lucht kan minder vocht bevatten en zal condenseren.

De temperatuur waarbij dit condenseren zal optreden is het douwpunt.

Wanneer je dus de verwarming uitzet, en de temperatuur daalt, zal het vochtpersentage stijgen.

Die vochtige lucht zal dan condenseren tegen koude vlakken, bijvoorbeeld een muur achter een kast.

Gevolg zal schimmelvorming zijn, iets wat niet bevorderlijk is voor je gezondheid.

Voor die € 16 zou ik het risico niet willen lopen.

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Over vochthuishouding kun je boekdelen schrijven, feit is dat het nu

buiten een natte periode is wat direct invloed heeft op de hoeveelheid

vocht in huis en dan ook nog in de afhankelijkheid van je stookgedrag.

 

Immer hoe hoger je stookt hoe lager de RV.

Voorts, als je niet stookt en de vloeren/wanden worden koud dan heb

je snel condensvorming op die vlakken.

 

In de winter als het vriest dat het kraakt zit er nauwelijks vocht in de

lucht, tussen de 1 a 2 gram per kg lucht (~1 m3). Ja, en dan heb je

binnen, als je ventileert (lees buitenlucht naar binnen haalt) ook

nauwelijks vocht. LET OP, de RV kan dan nog steeds hoog zijn!!

 

Maar goed, heb dat al eens eerder uitgelegd, niets nieuws dus.

 

Volgens mij heb je accessoires om de Itho met een klok te schakelen.

 

Hier toch even de opgenomen vermogens;

post-36489-0-32371800-1445541474_thumb.jpeg

 

Voor het opgenomen vermogen hoef je hem niet uit te zetten, nee het

gaat om de buitenlucht die je extra moet verwarmen, heb je dat ervoor

over... ?

aangepast door Con

Groet, Con. Gloeiende, gloeiende, een beetje humor moet kunnen, anders ga je maar ergens anders heen..
Sinds maart 2021 glasvezel via KPN.

Internet/PC: modem/router Fritzbox en TP-Link accesspoint, switch (8), switch (4)

Intel Nuc i7 met W10, Gigabyte Brix met Home Assistant, 17 Shelly's en 2 ESP-tjes.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zoals al eerder geschreven worden in de reacties zowel voor- als nadelen genoemd.

Er zijn echter nog geen doorslaggevende argumenten genoemd die voor mij aanleiding zijn om voor het een of het andere te kiezen.

Ik denk dat die dan ook niet echt zijn, althans ik kon deze tot nu toe nog niet vinden.

 

Omdat ik nu toch besloten heb om een nieuwe energiezuinigere ventilator te bestellen neem ik toch het advies over om de ventilator door te laten draaien.

April volgend jaar kijk ik dan hoeveel gas en elektra de ventilator vermoedelijk extra heeft gebruikt.

Voor elektra zal dat geen probleem zijn want dan zet ik een losse meter tussen de ventilator en de 220V WCD maar in principe kun je dit ook makkelijk uitrekenen

Voor gas is het iets lastiger om naderhand te beoordelen hoeveel gas het heeft gekost om

 

A. de woning op de ingestelde minimum temperatuur vakantiestand te houden want bij zachte winters slaat de ketel nauwelijks aan

B. de al dan niet vochtige buitenlucht aan te zuigen en te verwarmen

Mac Mini M2 2023 - iPad Air 2021 - Iphone XR - Apple TV 4 2021

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

Vochtige buitenlucht zal doorgaans een lagere temperatuur hebben als je binnentemperatuur.

Daardoor zal de opwarmende lucht een lagere luchtvochtigheid krijgen, en geen vochptroblemen in je woning veroorzaken.

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Jurgen zit aan die  Itho CVE ECO RFT ventilatorbox ook geen perilex stekker?

  Ik heb namelijk ook een stork ventilatorbox vervangen door een itho ventilator box. Nu gebruiken wij zowel de 3 standen schakelaar in de keuken als de AB in de douche. In het perilex stopcontact heb ik wel L1 en L3 moeten omwisselen om er voor te zorgen dat de 3-standen schakelaar correct werkt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja, dat klopt en je hebt zelf de keuze om de Itho box met een standaard of Perilex steker te kopen maar wel weer beiden met één of meer AB's.

Helaas heeft hier de vorige eigenaar waarschijnlijk aan zitten prutsen want nu staat voor zo ver ik het kan beoordelen de laagste stand permanent aan en kan ik via een enkele schakelaar in de keuken een tweede stand, waarschijnlijk de hoogste, inschakelen.

Ik zag in de bedrading wel een losse draad liggen en vermoed dat die voor de derde stand gebruikt kan worden.

 

Maandag komt de installateur en dan hoor ik wel wat de beste optie is.

Zoals ik al eerder had aangegeven lijkt mij gebruik van een AB het makkelijkste maar ja, die kun je weer ergens kwijtraken.

Mac Mini M2 2023 - iPad Air 2021 - Iphone XR - Apple TV 4 2021

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bij mij is een maand geleden ook de oude ventilatieunit vervangen met een Itho CVE ECO RFT HP.

De schakelaar in de keuken is vervangen met een blindplaat, daarnaast is een draadloze bediening op de tegels geplakt, en ook eentje in de badkamer.

Ze werken feilloos.

Perilex contactdoos is gewoon gebleven.

Stand 1 is heel rustig en zoals hierboven te zien, slechts enkele Watts.

Dr.HD F16, TBS 5927, ET 8500, T-55 voor 9/13/19/23/28/39/42/45°O, Technisat 52/53°O, Laminas 120cm 1°W...68°O.

Link naar reactie
Delen op andere sites

OK, dus de oude (3 standen-) schakelaar komt te vervallen en de bediening wordt volledig overgenomen door de RFT draadloze zenders en de Perilex WCD hoeft ook niet te worden vervangen.

Simpeler kan het toch niet.

 

Ik las ook dat in de RFT zenders een Timer beschikbaar is welke er standaard meegeleverd wordt.

Mac Mini M2 2023 - iPad Air 2021 - Iphone XR - Apple TV 4 2021

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

OK,

 

Ik las ook dat in de RFT zenders een Timer beschikbaar is welke er standaard meegeleverd wordt.

Blijft daarbij wel de laagste stand altijd ingeschakeld?

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
×
×
  • Nieuwe aanmaken...