Ga naar inhoud


Mechanische ventilatie bij lange afwezigheid wel of niet uitzetten?


Jürgen

Aanbevolen berichten

Sinds kort bewonen wij een appartement uit 1994 en daar zit een mechanische ventilatie in.

Deze draait standaard 24 uur per dag op een lage snelheid en is d.m.v. een schakelaar in d keuken op een hogere snelheid te zetten.

Er zijn 4 afzuigkleppen, 2x in de keuken, 1x in het toilet en 1x in de badkamer.

De in het appartement aanwezige ramen zijn voorzien van verstelbare ventilatieroosters.

 

Zoals al geschreven draait de ventilator permanent op een lage stand en is deze ook niet uit te schakelen behalve als ik de voeding van de ventilator afhaal.

Dit forceert immers dat de ventilator permanent aan blijft en dat zal niet voor niets zo zijn.

 

Op zich vind ik het permanent aanstaan van de mechanische ventilatie prima want die zorgt immers voor een goed geventileerde en waarschijnlijk niet vochtige woonomgeving.

 

Nu gaan wij binnenkort weer in Spanje overwinteren en dan vraag ik mij af of het aan te bevelen is om tijdens onze afwezigheid de ventilatie toch uit te zetten want immers bespaart dit elektra.

Alle ventilatieroosters in het appartement staan in die tijd een klein stuk open.

 

In onze vorige eengezinswoning hadden wij ook geen mechanische ventilatie en daar konden wij na 5 maanden afwezigheid na thuiskomst geen enkel probleem ontdekken.

 

Verkeerd iemand in dezelfde situatie of is er misschien toch nog wat informatie hierover op het Internet te vinden, ik kon er althans niets vinden.

 

 

Mac Mini M2 2023 - iPad Air 2021 - Iphone XR - Apple TV 4 2021

Link naar reactie
Delen op andere sites


Als je door raam ventilatie kan ventileren is het geen probleem om hem tijdens je afwezigheid uit te zetten

Doe dit zelf ook al jaren

Enige trek zal je door ventilatieroosters altijd hebben

Zelf wonen wij in een woning uit 1993

gr Jan

aangepast door Jappie13457

2xtopfield 7700HSCI met 90cm schotel met rotor

Link naar reactie
Delen op andere sites

Effe rekenen dan.

 

Stand 1 verbruik is 20 Watt gemiddeld

24 uur per dag aan

150 dagen

 

Komt op 72 KWH

23 cent /KWH

 

Kosten voor 5 maanden 16,56 euro

 

Ik zou zeggen: Uitzetten is verkeerde zuinigheid.

 

Met een gemiddelde bierprijs van 2 euro is dat 8 biertjes ;)

 

http://www.pintprice.com

  • Resistance is futile you will be assimilated
  • Those who would give up essential liberty, to purchase a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety. Benjamin Franklin (1706-1790)
  • Mijn vrijheid eindigt niet waar jouw angst begint!

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

Geen schimmel beelding of vochtige plekken in je woning.

En met schimmels bedoel ik ook die, welke je niet met het blote oog kunt zien.

Die schimmels kunnen bijvoorbeeld onder in een kast of tussen kast en muur op onzichtbare plekken ontstaan.

 

Mechanische ventilatie is noodzakelijk doordat je woning geïsoleerd is.

 

Je kan altijd nog een schakelklok inbouwen, en een paar uur per dag ventileren, maar of de kosten gedekt worden door de besparing?

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

OK helder.

Nee, voor die € 16,= kun je geen besparende maatregelen nemen dus gewoon lekker blijven doordraaien.

 

Ik hoorde zo net wel dat de oude ventilatoren nog op wisselstroom draaiden en dat nieuwere op gelijkstroom.

Dit schijnt nogal minder vermogen te gebruiken.

 

Met de huidige lage rentevergoeding op ons spaargeld levert een investering al vrij snel een besparing op.

Mac Mini M2 2023 - iPad Air 2021 - Iphone XR - Apple TV 4 2021

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

Wanneer je die ventilator een half jaar uitschakelt heb je daarna een hele grote kans dat je hem kunt vernieuwen.

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het uitzetten van de ventilatie geeft een grote gasbesparing in de winter.

Je moet immers buitenlucht verwarmen naar de binnentemperatuur.

De elektra kosten zijn een klein deel van de besparingskosten. 

 

Uiteraard wel uitkijken voor vochtproblemen maar als je geen vocht

produceert in een huis... dus ook geen planten...

 

1m3/h = 10 Watt, reken maar uit.

 

Enkele minimaal verplichte ventilatiehoeveelheden om enig gevoel te krijgen;

toilet 25m3

douche 50m3

gesloten keuken 75m3/h

Groet, Con. Gloeiende, gloeiende, een beetje humor moet kunnen, anders ga je maar ergens anders heen..
Sinds maart 2021 glasvezel via KPN.

Internet/PC: modem/router Fritzbox en TP-Link accesspoint, switch (8), switch (4)

Intel Nuc i7 met W10, Gigabyte Brix met Home Assistant, 17 Shelly's en 2 ESP-tjes.

Link naar reactie
Delen op andere sites

En hoe zit het eigenlijk met het laten reinigen van zo'n systeem?

Nodig of onzin?

En hoe vaak?

Dreambox DM920: 2x Triple tuner (2x DVB-S2X multistream + DVB-C/T2)

Xtrend ET10000: 1x DVB-S2, 2x DVB-C/T2, IPTV OpenPLi 8.3
VU+ Duo
/ Dreambox DM800 / TBS 5925
Channel Master 180cm offset: 39.0°E-37.6°W, SAB 97 schotel 45.1°E-60°E, 80cm vast: 28.2°E/23.5°E/19.2°E/13°E | DVB-T/DAB: VHFIII/UHF combi-antenne op zolder.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat is heel verschillend.

 

Het beste kun je de ventilatorbox deels demonteren en zien wat de vervuilingsgraad is.

Het kan sowieso geen kwaad om de ventilatorschoepjes schoon te maken, vuil daarin

zal de capaciteit sterk doen verminderen. (het demonteren van de voorkant is meestal

zeer eenvoudig.

Is de box intern erg aangedaan van vettige stof dan kun je overwegen de kanalen

met een soort toiletborstel aan een stugge trekveer schoon te maken, zet hierbij de

ventilatie op hoog toeren om een bende in het huis te voorkomen.

Er zijn bedrijven die de systemen kunnen schoonmaken.

 

Let wel op, de diameters van de kanalen kunnen variëren van 80, 100, 125 en 150mm.

Groet, Con. Gloeiende, gloeiende, een beetje humor moet kunnen, anders ga je maar ergens anders heen..
Sinds maart 2021 glasvezel via KPN.

Internet/PC: modem/router Fritzbox en TP-Link accesspoint, switch (8), switch (4)

Intel Nuc i7 met W10, Gigabyte Brix met Home Assistant, 17 Shelly's en 2 ESP-tjes.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Tja, allemaal hele zinvolle bijdragen / adviezen en primair ga ik er dan ook vanuit dat ik de ventilatie aan laat staan.

Toch nog een aantal opmerkingen.

 

Hoeveel vocht krijg ik in huis als ik niet aanwezig ben?

Er wordt in die periode niet gekookt en de was gedroogd alhoewel dit laatste ook geen vocht veroorzaakt want ik maak gebruik van een warmtepompdroger welke de was kastdroog oplevert.

 

De woning hoeft nauwelijks verwarmd te worden want de thermostaat staat in de 5 maanden afwezigheid op 12 graden ingesteld.

Zo heb ik het de afgelopen 5 jaar ook in mijn vorige eensgezinwoning gedaan en nooit enig vochtprobleem ondervonden.

De verwarming heeft dan ook in winter zo goed als nooit hoeven te verwarmen.

De luchtvochtigheid was toen gemiddeld 65%, dit werd regelmatig door mijn buren gecontroleerd als zij de post ophaalden.

 

Ik heb overigens de ventilatorbox en de 4 inlaten schoongemaakt en dat was wel dringend nodig, m.n. de inlaten waren aardig dichtgeslibd.

Mac Mini M2 2023 - iPad Air 2021 - Iphone XR - Apple TV 4 2021

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als je geen "levende" planten in huis hebt produceer je in principe geen vocht als je er niet bent. Ik zou de ventilatie niet aanzetten... maar goed, wie ben ik. Die actieve ventilatiesystemen zijn overigens ook niet echt aan te bevelen. De leidingen zitten vaak vol stof, en je kan er niet altijd goed bijkomen om die schoon te maken.

Je warmtepompdroger geeft toch vocht af aan de omgeving waar hij staat... niet 'veel', maar toch... ook warmt de omgeving een beetje op, al is het ook niet zo veel als met een traditionele kondensdroger. Maar drogen doe je niet als je er niet bent...

 

De vraag is dan nog of het je eigen huis is, of dat het een huurwoning is....  in het laatste geval zou ik hem altijd uitzetten als ik er niet was...

Je zou overigens ook eens een testje kunnen doen, gewoon als je thuis bent, hoe ver loopt de luchtvochtigheid op?

65% is prima... hier binnen is het nu 69% maar het regent dan ook al een paar dagen, en buiten is de luchtvochtigheid 94%.... dus als ik een mechanische ventilatie aan zou hebben zou het waarschijnlijk vochtiger worden binnen

- VU+ Ultimo 4K met 1x DVB-S2 FBC Twin + 1x DVB-C/T2 Dual tuner met VTI icm 2x een CityCom 2000 CCA850 voor Thor 1W en Astra 19.2Ost
 

 

Missachtet wird, was es umsonst gibt  (Else Pannek)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Inderdaad, geen levende planten, op zich houden wij daar wel van maar gelet op de periodieke lange afwezigheid is dit geen optie.

Hebben in plaats daarvan wel enkele hele mooie zijden kunstplanten, maar ja je moet keuzes maken.

 

Natuurlijk geeft een warmtepompdroger vocht af want ergens moet het vocht wel blijven maar in ons geval gaat dat via een gesloten afvoersysteem rechtstreeks automatisch naar de afvoer, dus er komt geen vocht in de badkamer terecht.

Van warmteontwikkeling is er nauwelijks sprake want de vrijkomende warmte wordt hergebruikt, daarvandaan het energielabel A+++ / -50%' wat dat laatste dan ook precies mag betekenen.

 

Het appartement is eigendom.

De gemeten luchtvochtigheid in de huiskamer is momenteel 64% bij constante mechanische ventilatie op de laagste stand.

Dit terwijl de luchtvochtigheid buiten de laatste dagen tussen de 90 - 100% schommelt.

Dus dan is een luchtvochtigheid van 64% binnen bij gebruik van ventilatie naar mijn mening een goed resultaat.

Mac Mini M2 2023 - iPad Air 2021 - Iphone XR - Apple TV 4 2021

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja... maar hier dus 69% luchtvochtigheid op de hygrometer het dichtst bij de keuken, en 65% op die aan de andere kant van de kamer... en een binnentemperatuur van 17.0 graden.  Maak je het warmer loopt de vochtigheid terug.

Dus zó veel ontvochtig je niet lijkt het. De ventilatie uitschakelen levert toch wel geld op, al is het geen vermogen...  verder vraag ik me nog af hoe groot het brandgevaar is door de ventilatie. Loopt een ventilator vast, wat gebeurt er dan? je bent een poos niet thuis....  Ik weet het niet, maar ik zou daar toch ook even over nadenken.

 

Doordat ik ook vaak weg ben, heb ik ook kunstplanten, op 2 kaktussen na... haha. Je moet inderdaad keuzes maken. Ik wil in principe niemand 'vreemd' in huis hebben.

De temperatuur loopt bij mij in de bijkeuken ietsje op... afgelopen weekend van 15 naar 16 graden.... dus niet veel... maar je machine wordt wel een beetje warm. Voel maar eens aan de zijkanten, het metaal is niet 'koud' en dus straalt er wel wat warmte af.. maar dat maakt niet uit.

- VU+ Ultimo 4K met 1x DVB-S2 FBC Twin + 1x DVB-C/T2 Dual tuner met VTI icm 2x een CityCom 2000 CCA850 voor Thor 1W en Astra 19.2Ost
 

 

Missachtet wird, was es umsonst gibt  (Else Pannek)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
×
×
  • Nieuwe aanmaken...