Ga naar inhoud


London naar Amsterdam na Brexit


Tonskidutch

Aanbevolen berichten


Vraag een vrachtwagenchauffeur maar eens wat hij vindt.

Zijn baan staat op de tocht ondat andere Europeanen het voor minder dan de helft kunnnen doen.

Lekker voor hem,dat vrije verkeer in de EU

 

Dus jij gaat altijd naar de duurste supermarkt om de werkgelegenheid daar in stand te houden?

Vu+ Duo2 + PLi 4.0 + Fuba DAA110 + Stab 120
Vu+Solo2 + Fuba DAA 850 + multifeed met 2 twin Alps + 1 quattro Alps + 1 twin MTI + PLi 4.0

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dus jij gaat altijd naar de duurste supermarkt om de werkgelegenheid daar in stand te houden?

ik ga zoveel mogelijk naar de lokale winkels hier,ja.

en als t hier niet is dan zoek ik het elders.

 

daarnaast, duurdere waren zijn kwalitatief ook vaak wat duurzamer

aangepast door Gerard 76


 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het verhaal over de vrachtwagenchauffeurs zit natuurlijk wel wat ingewikkelder in elkaar dan jij nu beschrijft.

 

En verder zijn er ook genoeg oost Europeanen die in de EU werk doen waar velen hun neus voor ophalen.

Vu+ Duo2 + PLi 4.0 + Fuba DAA110 + Stab 120
Vu+Solo2 + Fuba DAA 850 + multifeed met 2 twin Alps + 1 quattro Alps + 1 twin MTI + PLi 4.0

Link naar reactie
Delen op andere sites

ik ga zoveel mogelijk naar de lokale winkels hier,ja.

en als t hier niet is dan zoek ik het elders.

 

daarnaast, duurdere waren zijn kwalitatief ook vaak wat duurzamer

 

Maar dat was de essentie niet. De vraag is of jij bereid bent kunstmatig werkgelegenheid in stand te houden.

Uit eigen zak, of indirect, via de belastingen.

Vu+ Duo2 + PLi 4.0 + Fuba DAA110 + Stab 120
Vu+Solo2 + Fuba DAA 850 + multifeed met 2 twin Alps + 1 quattro Alps + 1 twin MTI + PLi 4.0

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maar Eduard,je vergelijking gaat een beetje mank.

 

we hebben het niet over een tas met boodschappen,maar over iemands inkomen voor zijn gezin.

die chauffeur moet zonder baan zijn kinderen van sport halen,en kan minder gezond voedsel kopen (gezond eten is vaak duurder)

misschien moet ie zijn huis wel verkopen.

 

dit allemaal omdat dat transportbedrijf dan meer winst kan maken mbv goedkope chauffeurs


 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het verhaal over de vrachtwagenchauffeurs zit natuurlijk wel wat ingewikkelder in elkaar dan jij nu beschrijft.

 

En verder zijn er ook genoeg oost Europeanen die in de EU werk doen waar velen hun neus voor ophalen.

zeker...maar het is steeds vaker andersom,dat werk verdwijnt naar goedkopere krachten,of naar bijvoorbeeld china.

 

dat neus ophalen is zo ondertussen achterhaald

 

 

Maar we raken behoorlijk offtopic.

 

Er is een duidelijke trend zichtbaar in Europa.

 

Brexit,het gedoe in Italie nu,de steeds meer rechtse keuzes van inwoners van lidstaten...

 

Jammer dat dit populisme genoemd wordt.

het zou beter zijn te achterhalen waar deze onderbuikgevoelens vandaan komen,en de onvrede weg te nemen.

aangepast door Gerard 76


 

Link naar reactie
Delen op andere sites

nu is het zo dat een selecte groep landen de ruif meer vult dan eruit eten,terwijl een andere groep landen meer opeet,dan bijvult.

 

Kan over 10 jaar maar zo andersom zijn. Sommige lidstaten hebben behoorlijke achterstanden in te halen.

Als er duurzaam geïnvesteerd wordt komt een achtergestelde regio ook tot bloei en kun je er gezamelijk de vruchten van plukken.

Link naar reactie
Delen op andere sites

nu is het zo dat een selecte groep landen de ruif meer vult dan eruit eten,terwijl een andere groep landen meer opeet,dan bijvult.

Dat is binnen een land zoals Nederland niet anders. Denk aan het Groningse aardgas.

Of aan Catalonië in Spanje. Beieren in Duitsland. Vlaanderen in België.

 

Maar Eduard,je vergelijking gaat een beetje mank.

 

we hebben het niet over een tas met boodschappen,maar over iemands inkomen voor zijn gezin.

die chauffeur moet zonder baan zijn kinderen van sport halen,en kan minder gezond voedsel kopen (gezond eten is vaak duurder)

misschien moet ie zijn huis wel verkopen.

 

dit allemaal omdat dat transportbedrijf dan meer winst kan maken mbv goedkope chauffeurs

Die vergelijking gaat niet mank, want momenteel vervallen er bij bosjes banen door de digitalisering.

Of wil je prijzen kunstmatig hoog houden en overtollige banen in stand?

 

De EU landen die het momenteel moeilijk hebben, doen dat. Vandaar dat hun huishoudboekje uit balans is en de werkloosheid hoog. Denk aan Frankrijk en Italië.

aangepast door Eduard07

Vu+ Duo2 + PLi 4.0 + Fuba DAA110 + Stab 120
Vu+Solo2 + Fuba DAA 850 + multifeed met 2 twin Alps + 1 quattro Alps + 1 twin MTI + PLi 4.0

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

Maar Eduard,je vergelijking gaat een beetje mank.

 

we hebben het niet over een tas met boodschappen,maar over iemands inkomen voor zijn gezin.

die chauffeur moet zonder baan zijn kinderen van sport halen,en kan minder gezond voedsel kopen (gezond eten is vaak duurder)

misschien moet ie zijn huis wel verkopen.

 

dit allemaal omdat dat transportbedrijf dan meer winst kan maken mbv goedkope chauffeurs

Die laatste zin gaat mank, het gaat er niet eens om dat er meer winst gemaakt wordt, het gaat erom dat jou het werk gegund wordt.

Een opdrachtgever legt een offerte onder je neus van een transport bedrijf uit een lidstaat, met prijzen, gebaseerd op het kosten niveau van de lidstaat, en vraag of jij daar nog onderdoor kan.

 

Ga jij niet mee met die prijs, ben je zonder werk, terwijl de bank wel elke dag € 150 wil hebben voor de vrachtwagen op je erf.

Jouw chauffeur kost jou als werkgever € 4.000 per maand, die concurrent uit de lidstaat is voor die chauffeur € 500 per maand kwijt.

 

Dat bedoel ik met een unie onder gelijken.

 

De oorspronkelijke unie van de 6 had toekomst.

Elk land wat er nu bijkomt zorgt voor verdere destabilisatie.

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Die laatste zin gaat mank, het gaat er niet eens om dat er meer winst gemaakt wordt, het gaat erom dat jou het werk gegund wordt.

Het is de dagelijkse praktijk dat je opdracht gaat naar de hoogste bieder of het voordeligste bod.

Dat heet concurrentie.

Zo ga jij naar een bepaalde winkel of bestel jij op internet, zo laat jij klussen aan je huis (in noord Nederland Duitse bouwbedrijven met zelfs Nederlands personeel), en zo zoek jij op internet een vliegreis uit. Of je kiest de energieleverancier.

 

En zo heeft China - als goedkope aanbieder - zich inmiddels opgewerkt tot een redelijk respectabel industrieland.

Je begint altijd vanuit een achterstand. Maar die zou je best eens kunnen uitbouwen naar een voorsprong, zoals The Parasol aangeeft.

Kijk eens naar Polen. Waar zijn ze begonnen, en hoever zijn ze inmiddels gekomen.

 

Een "unie onder gelijken" is een momentopname.

De situatie is niet statisch, maar dynamischer dan ooit.

 

En een zwakke nationale munt kan kansen bieden. Polen heeft ook nog steeds de Zloty.

aangepast door Eduard07

Vu+ Duo2 + PLi 4.0 + Fuba DAA110 + Stab 120
Vu+Solo2 + Fuba DAA 850 + multifeed met 2 twin Alps + 1 quattro Alps + 1 twin MTI + PLi 4.0

Link naar reactie
Delen op andere sites

dit allemaal omdat dat transportbedrijf dan meer winst kan maken mbv goedkope chauffeurs

 

Dat klopt niet.

Goedkope chauffeurs zijn er normaal gesproken niet in Nederland want de werkgever moet een minimum loon betalen. Dat geldt voor de Nederlander maar net zo goed voor de EU buitenlander. Doet die werkgever dat niet, dan begeeft ie zich op een illegaal terein.

"On ne voit bien qu'avec le coeur. L'essentiel est invisible pour les yeux."

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

@eduard,

 

Wanneer jij een vereniging hebt die kaas maakt, en je in concurrentie ook kaas verkoopt heb je evenwicht.

Wanneer er dan een lid in de vereniging bijkomt die zich niet hoeft te houden aan de regels, zoals het betalen van een minimum loon, eisen aan de productie faciliteit of een 5 daagse 40 urige  werkweek heb je als vereniging een probleem.

 

En dat is wat er nu gebeurt.

 

Of mag je in het vorige voorbeeld als Nederlander jouw chauffeur ook met € 500 per maand naar huis sturen?

In een vereniging moeten gelijke regels voor iedereen gelden.

Wanneer een iemand zich niet hoeft te houden aan de regels, kan het geen gelijkwaardig lid zijn, sterker nog het ondermijnt de vereniging.

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat klopt niet.

Goedkope chauffeurs zijn er normaal gesproken niet in Nederland want de werkgever moet een minimum loon betalen. Dat geldt voor de Nederlander maar net zo goed voor de EU buitenlander. Doet die werkgever dat niet, dan begeeft ie zich op een illegaal terein.

 

Maar een Nederlands transportbedrijf kan zich wel vrij vestigen in Polen. En daarmee wordt het verhaal wat ingewikkelder.

Vu+ Duo2 + PLi 4.0 + Fuba DAA110 + Stab 120
Vu+Solo2 + Fuba DAA 850 + multifeed met 2 twin Alps + 1 quattro Alps + 1 twin MTI + PLi 4.0

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...