Ga naar inhoud


KPN kiest weer voor koper in plaats van glasvezel


Sprietje

Aanbevolen berichten

In Totaal TV is het volgende te lezen:

KPN blijft in veel gevallen vasthouden aan een strategie waarbij opwaarderen van het bestaande koperdraadnetwerk de voorkeur boven aanleg van nieuw glasvezel krijgt.

Tot teleurstelling van de gemeente Lelystad wordt de aanleg van glasvezelnetwerken gestaakt. In plaats daarvan gaat KPN in wijken waar nog geen glasvezel door dochterbedrijf Reggefiber is aangelegd het bestaande koperdraadnetwerk opwaarderen. Opwaarderen van koperdraad kost minder dan aanleg van nieuw glasvezel. Met het opgewaardeerde koperdraad kan KPN een internetsnelheid leveren die ruimschoots voldoet aan de gemiddelde behoefte die Nederlanders hebben.

 KPN in de lift

KPN is de laatste periode succesvol met levering van Alles-in-1-diensten. Het telecombedrijf zag het aantal klanten met honderdduizenden toenemen. Toch zijn er Nederlanders met bedenkingen over de nieuwe strategie van KPN.  Zo kan bij internet via opgewaardeerd koperdraad geen symmetrische internetsnelheid geleverd worden. Hierbij is de upload- en downloadsnelheid gelijk. Ook loopt de aanleg van glasvezel in Nederland vertraging op. Hierdoor zijn minder huishoudens dan vooraf verwacht op glasvezel aangesloten.
 

Link naar reactie
Delen op andere sites


  • Reacties 44
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

dit had men in Belgie al jaren begrepen.

Groetjes,salutations,greetings.
1 x Gibertini 1,10 vast 3 sats + 1 x Triax 88 cm rotor
Vu + Duo2 twin sat tuner  4 X DVB-S2 en 1 x turbo DVB-C + OpenVix + idem dual tuner and vu duo2 fallback tuner

Octagon SF8008 4K  Openvix (via ethernetconnectie/WIFI fallbacktuner)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hoi,

 

Alcatel had in 2014 in een test aangetoond dat ze 10 Gbps konden versturen over één paar koper.

 

Symmetrisch worden  toen ook al snelheden gehaald tot 1Gbps.

 

Laatst gehoord dat er al tests hebben plaatsgevonden waar er 35 Gbps werden gehaald

 

Om dan alles terug te gaan openleggen om glasvezel te plaatsen....

 

mvg

 

mvg

aangepast door jeevanhoof

dreambox two ,  BigBisat met Smart Titanium, Alps, en 2 X Inverto Black Ultra

VU+ solo2 met defecte tuners

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

Leuke berichten, maar uit mijn koper komt nog steeds 1,5 Mb/s / 150 kb/sec.

 

Men heeft het hier over glas, met de laatste mijl koperdraad.

Het voordeel is dat men niet starten open moet halen om leidingen te leggen, maar de laatste honderd meter over bestaand koper gaat, met VDSL.

Afhankelijk van de afstand en de conditie van het kper zijn dan snelheden van 50 mb/s goed te halen, en laten we wel zijn, daar valt best mee te leven!

 

Ook in mijn primaire woonplaats wordt nu gekeken of men glas tot de wijkverdeelkast kan leggen.

 

In mijn secundaire woonplaats hangen de telefoon kabels nog steeds in palen en kan je de waterstand in de aansluit kastjes bepalen aan de hand van je upload snelheid.

10 kb/sec upload is meer regel als uitzondering.

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb ook zo'n VDSL aansluiting. Glasvezel ligt er tot de straatkast. En daarna nog een stukje koper van 50 meter. Haal daarmee volle snelheid. 108 mbit down en 35 mbit upload.
Via tele2 kost dit slechts 28 euro per maand incl telefoon. Veel goedkoper dan glasvezel.

aangepast door cheapwatcher

Visiosat Big Bisat (0.8W, 9, 13,19.2,23.5,28.2) 3 x Inverto quad, 2 x Alps quad, 1 x Venton rocket 2 x Disecq 1/8 1 x Diseqc 1/10

VU+ Ultimo 4k DVB-S FBC/DVB-C FBC,WD AV GP WD20EURS, 2TB @ Panasonic tx-50exw784 + Logitech Harmony 665
Qviart Lunix 4K @ Panasonic TX-L42E5 + Logitech Harmony 700

Ziggo start CI+

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik denk voor de meeste mensen 60 mb up en 10 mb down meer dan genoeg is. Nog even wachten dan gaat het mobiel, hoef je helemaal niet meer te graven.

Met mijn Mifi haal ik nu al een goede snelheid, nu nog de abonnementen nog wat lager voor mobiel internet.

Mutant HD51 4K 2 keer, Xtrend ET4000, Openpli 7, Schotel Trax 64, 2x 1e Tripleblock lnb, Astra 1,2,3  / 2e Duoblock lnb, Astra 2,3

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

Straks wordt het internet zo snel, dat je de hoofdzekeringen in de groepenkast moet verhogen voor je privé server farm. :D

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nou als ik hier eens 50/5 zou hebben zou ik al blij zijn haal nu meer 20/1,2

Maar mij hoor je verder niet klagen kan alles wat ik wil gewoon doen de stabiliteit is veel belangrijker dan snelheid.

De Groeten Van Cobus R
Vu+ Uno 4K DVB C (FBC)  / MaXytec Multibox (Fallback)
Ziggo kabel (FTA)

Link naar reactie
Delen op andere sites

meer dan genoeg? ? ?

men kan nooit genoeg hebben, time is money!

misschien dat dit voor bedrijven opgaat.... en dan nog sterk afhankelijk van het soort bedrijf. Maar voor de gewone burger is 20/2 en zeker 30/3 echt wel snel genoeg...  Voor mij in ieder geval wel...   ik heb jaren 30/3 gehad, en afgelopen zomer hebben ze het officieel opgekrikt naar 40/4 voor hetzelfde geld,  en ik merk er eigenlijk niets van, voor wat ik doe...   kijk ik in het modem, en ook bij metingen is het zelfs sneller dat wat ze opgegeven hebben...   dat is uiteraard allemaal fijn en leuk, maar echt voordeel heb ik er niet mee...  Het belangrijkste is dat het gewoon stabiel is, en vrijwel nooit uitvalt, dat is belangrijker dan een nog hogere snelheid.

- VU+ Ultimo 4K met 1x DVB-S2 FBC Twin + 1x DVB-C/T2 Dual tuner met VTI icm 2x een CityCom 2000 CCA850 voor Thor 1W en Astra 19.2Ost
 

 

Missachtet wird, was es umsonst gibt  (Else Pannek)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Een klein jaar geleden kreeg ik de upgrade naar 111/35 via Telfort en ik had meteen te maken met frequente uitval via mijn Fritzbox 7390. Het meegeleverde Telfort modem was helemaal een drama en ik kreeg de tip van iemand om een Fritzbox 7490 te gebruiken. Meteen waren de problemen opgelost, niets meer aan doen....

VU+ Ultimo 4K PLI 9.x dual DVB-S2 FBC tuner met 750Gb WD Blue, VU+ Zero 4K PLI 9.x  Visiosat G4 Quadro met 3 Alps quad en 1 Inverto Ultra Black quad, LG G1 Oled Evo 77 inch, Sony Bravia KDL 65-XD7505, , Nvidia Shield TV Pro mediaplayer, Denon AVR-X3500 audioreceiver. Zone 1: 2X Kef IQ90, 2x Kef IQ10, Kef IQ60c, BK XXLS 400 subwoofer. Zone 2: 2X Tangent EVO4. Fritzbox 7590. Synology DS418, Raspberry Pi 3B

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
×
×
  • Nieuwe aanmaken...