Ga naar inhoud


Trumps oorlog met de media escaleert: “Walgelijk dat de pers mag schrijven wat ze wil”


Sprietje

Aanbevolen berichten

9 minuten geleden zei Sverige:

 

Je schrijft terecht "onder meer Amerika"...  het was ook de Sowjet Unie die bezet europa bevrijdden...  Ook dat wordt vaak vergeten.

Het is niet verkeerd om "Amerika" toch wat tegengas te geven...  alles wat daarvandaan komt wordt verheerlijkt, en dat is ook niet correct.

De laatste jaren laait de onderlinge "haat" helaas weer erg op tussen "oost en west"... Het is aangesticht door "de politiek", de echo hoor je op de televisie, en het overgrote deel van  "het volk" weet niet beter... jammer.

 

Ik ben zelf ook 1x in de USA geweest, en heb inderdaad zelf ook vastgesteld dat de "gewone doorsnee Amerikaan" op straat ook een normale mens is... net als de "Rus" of de "Fransman" gewoon normaal is...  Uitzonderingen zijn er altijd...   Het probleem met Amerika, en dan wordt de USA bedoelt, is dat ze zich zelf als oppermachtig en als heersers van de wereld beschouwen, en dat is niet helemaal waar. Het is niet omdat je een grote mond hebt, dat je de waarheid in pacht hebt... dat is in Nederland overigens exact hetzelfde.

 

De Russen ja. Hebben die niet meer dan 60 jaar half Europa bezet en onderdrukt na de 2e wereldoorlog met hun communistische regime? De mensen waren daar dolgelukkig met die Russen. Lenin, Stalin en Co. waren net zulke misdadigers als Hitler. En Putin valt daar ook onder.

"On ne voit bien qu'avec le coeur. L'essentiel est invisible pour les yeux."

Link naar reactie
Delen op andere sites


Wel nee Putin is echt een totaal andere weg ingeslagen dan Lenin en Stalin. Die tijd is voorbij en is een beetje misselijk om daar steeds op terug te blijven vallen alsof dat nu nog steeds zo is Drs. IJzerbout. Vlak voor het einde van WOII is besloten Europa in twee delen te verdelen. Dat de Amerikanen ons deel in feite hebben bezet en wij onder Amerikaanse invloedssfeer zijn gekomen, weten we nu wel. Dat de Russen 20 miljoen mensen hebben geslachtofferd in WOII, zodat de Amerikanen/Engelsen/Canadezen het aan deze kant een stuk makkelijker hadden, wordt door onze media compleet verzwegen, omdat het niet in ons straatje past.

 

En dat de oost-europeanen van nu een stuk gelukkiger zijn dan toen is ook maar heel erg de vraag. Ik kom via mijn werk regelmatig in contact met oost-europeanen en heb daar ook wel eens gesprekjes mee en die vraag komt regelmatig ter sprake. In het oude regime hadden ze in ieder geval werk en inkomen en hadden ze geen zorgen over hun toekomst. Die tijd is heel erg veranderd. Als ze werk hebben, zijn ze er op vooruit gegaan, maar zo rond de 40 procent heeft geen werk en mag keihard op een houtje bijten en ze hebben het nu aanzienlijk minder goed dan onder het oude regime. Niet vreemd dat ze hier naar toe komen voor werk, maar worden aan alle kanten flink uitgebuit. Een gemiddelde oost-europeaan verdiend hier hetzelfde in dezelfde funktie als wij, betaald hetzelfde aan woonlasten ... alleen moet hij of zij dat delen met gemiddeld 10 andere oost-europeanen. Hebben ze dan echt vrijheid? Niet echt dus en wat ze overhouden sturen ze op naar familie in eigen land die daar vaak in bittere armoede moet leven. In de grotere steden valt het nog redelijk mee, maar ga voor de gein maar eens op het platteland kijken, dan kom je schrijnende toestanden tegen die door onze media angstvallig wordt vermeden. We mogen niet weten hoe het werkelijk is.

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Beste mensen,

Ik heb nooit begrepen, al een halve eeuw geleden niet, waarom het is dat een land dat ons heeft bijgestaan in een oorlog (in dit geval '40-'45) daarna per definitie alles kan doen wat het wil zonder dat we er kritisch naar mogen kijken. Als je wat verder terugkijkt in de geschiedenis heeft Duitsland ons minstens twee keer geholpen in de strijd tegen een voorgenomen en een daadwerkelijk uitgevoerde bezetting door Frankrijk.  Dat heeft ons er op geen enkele wijze van weerhouden kritisch ten opzichte van Duitsland te staan.

 

In mijn jonge jaren hebben de Amerikanen 3 miljoen Vietnamezen om zeep geholpen, deels door chemische wapens waar nu nog steeds mensen aan dood gaan en kinderen zonder hoofd of andere ledematen worden geboren. Maar dat moeten we allemaal blindelings billijken omdat er intussen alweer meer dan 70 jaar geleden gezamenlijk een strijd tegen Hitler is geweest? En gegeven het feit dat de Russen daar het leeuwendeel van de strijd en de slachtoffers hebben geleverd, moeten we daar dan niet nog veel solidairder mee zijn?

 

Nee, een verstandig mens kijkt en weegt af op basis van de realiteit en niet op basis van wat ooit was en wat de meesten van ons niet hebben meegemaakt. Toen ik jaren geleden oude jaargangen van de Los Angeles Times doorbladerde kwam ik een enthousiast verslag  tegen hoe een Amerikaans militair schip met een geweldig transport aan wapens en ander oorlogstuig de haven van San Pedro naar Japan uitvoer, dat was nog maar een maand of zo voor Pearl Harbor. Als je bedenkt wat de Japanners al jarenlang voor misdaden in Mandsjoerije uitvoerden weet je dat de moraliteit van de VS redelijk beperkt was. Wapens exporteren is geld verdienen en wat die Jappen ermee deden was hun zaak. Je moet geen moraliteiten uit vooringenomenheid creëren. En zeker geen immorele dingen goedpraten omdat er ooit 75 jaar geleden eens een moment geweest was dat we voordeel hadden uit de participatie van de VS in een oorlog. Dat wij werden bevrijd was bijvangst, de hoofdzaak was het verslaan van Hitler-Duitsland.

aangepast door T90user
Link naar reactie
Delen op andere sites

7 uur geleden zei T90user:

En zeker geen immorele dingen goedpraten omdat er ooit 75 jaar geleden eens een moment geweest was dat we voordeel hadden uit de participatie van de VS in een oorlog. Dat wij werden bevrijd was bijvangst, de hoofdzaak was het verslaan van Hitler-Duitsland.

 

Dat niet alleen, sinds WOII zijn we definitief onder de invloedssfeer van Amerika gekomen en als ´dank-je-wel´ voor de bevrijding zijn we verplicht om aan zo ongeveer alle grote militaire conflicten onze bijdrage te leveren of we dat nu willen of niet. Geld wat we veel beter kunnen steken in andere zaken die broodnodig zijn, denk aan de armoede in het land, de zorg voor ouderen, gezondheidszorg en nog wel meer zaken die om aandacht en geld schreeuwen.

 

Verder wordt vergeten dat Amerika als land sinds ruim 100 jaar waar ook ter wereld oorlog aan het voeren is, grotere oorlogen maar ook kleinere conflicten en fysieke inmengingen van de CIA om ergens weer een regime te wippen om weer een land onder invloedssfeer van Amerika te brengen. Met welk recht bemoeien zij zich voortdurend met interne aangelegenheden van andere landen?

 

Vergeten wordt verder dat het Amerikaanse defensie budget zo ongeveer gelijk is wat alle andere landen gezamenlijk aan defensie besteden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

1 uur geleden zei kiekiek:

 

Dat niet alleen, sinds WOII zijn we definitief onder de invloedssfeer van Amerika gekomen en als ´dank-je-wel´ voor de bevrijding zijn we verplicht om aan zo ongeveer alle grote militaire conflicten onze bijdrage te leveren of we dat nu willen of niet. Geld wat we veel beter kunnen steken in andere zaken die broodnodig zijn, denk aan de armoede in het land, de zorg voor ouderen, gezondheidszorg en nog wel meer zaken die om aandacht en geld schreeuwen.

 

Verder wordt vergeten dat Amerika als land sinds ruim 100 jaar waar ook ter wereld oorlog aan het voeren is, grotere oorlogen maar ook kleinere conflicten en fysieke inmengingen van de CIA om ergens weer een regime te wippen om weer een land onder invloedssfeer van Amerika te brengen. Met welk recht bemoeien zij zich voortdurend met interne aangelegenheden van andere landen?

 

Vergeten wordt verder dat het Amerikaanse defensie budget zo ongeveer gelijk is wat alle andere landen gezamenlijk aan defensie besteden.

 

Dat klopt. Het meest tragische van onze tijd vind ik nog dat wat ik al als kind in de jaren '60 op school leerde, namelijk dat de tijd van het kolonialisme definitief voorbij is en dat het aan de landen zelf is om bijvoorbeeld een koning die van aan zijn land gegeven ontwikkelingsgeld een gouden bed voor zichzelf te kopen van zijn troon te werpen nu volstrekt ongemerkt helemaal weer ongedaan is gemaakt.

 

Het zijn wij die als terroristen wilden bepalen dat mensen als Saddam Hoessein en Khadafi weg en dood moesten, het zijn wij die vonden dat een kleine minderheid van welgestelde yuppies "de Arabische Lente" maar even in hun land moesten forceren ook al was de meerderheid van dat land daar fel tegen. De gedachte dat we het recht niet hebben om in landen duizenden kilometers van ons vandaan even te bepalen wie er wel en wie er niet mag regeren komt niet eens meer bij ons op. Toch is dat kolonialisme al verzinnen we er allerlei smoezen voor. En alle leugens, van babietjes die zogenaamd uit couveuses op de grond gesmeten worden tot massa vernietigingswapens die nooit hebben bestaan. Er is een fraai gezegde van de Amerikaanse president Abraham Lincoln dat luidt:  "You can fool some of the people some of the time, but you can't fool all of the people all of the time". Hij is geroemd om het feit dat hij opkwam voor de rechten van zwarte mensen in Amerika door de slavernij af te schaffen maar slechts weinigen weten dat hij president werd door een grote hoeveelheid kleine kinderen en bejaarden in een Indianenkamp af te slachten. Het kopgeld dat hij per gedode indiaan kreeg stelde hem in staat zijn presidentiële campagne te financieren.

 

Maar goed, het gevolg van onze politieke dwaalwegen is dat we sinds de 1e Golfoorlog in 1990 plotseling met wat we dan "moslim terrorisme" geconfronteerd worden en dat in die landen al miljoenen mensen met hun leven betaalden en hun woningen en steden verwoest zien. Zonder al die waanzin zouden we niet met gigantische hoeveelheden vluchtelingen worden geconfronteerd en hadden we ook niet panisch bang hoeven zijn waar de volgende aanslag in Europa zou plaatsvinden. Er waren kleinere groepen vluchtelingen uit het Irak van Saddam Hoessein en het Lybië van Khadafi maar ze staan in geen enkele proportie van wat er nu gebeurt.

 

We zijn het slachtoffer van onze eigen grootheidswaanzin maar beseffen het kennelijk niet eens. In de tijd van de Vietnam oorlog hadden we nog kritische media en onderzoeksjournalisten die zich te weer stelden, nu zijn onze media allemaal; gelijkgeschakeld meelopers. Een voor mij onbegrijpelijk tragische ontwikkeling juist in ons land dat wereldwijd bekend stond om zijn moedige en eerlijke journalistiek.

aangepast door T90user
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator
11 uur geleden zei kiekiek:

In het oude regime hadden ze in ieder geval werk en inkomen en hadden ze geen zorgen over hun toekomst. Die tijd is heel erg veranderd. Als ze werk hebben, zijn ze er op vooruit gegaan, maar zo rond de 40 procent heeft geen werk en mag keihard op een houtje bijten en ze hebben het nu aanzienlijk minder goed dan onder het oude regime.

Welke bron heb je voor die 40%?

Kijk anders eens hier.

https://de.statista.com/statistik/daten/studie/36651/umfrage/arbeitslosenquote-in-deutschland-nach-bundeslaendern/

 

Door de Solidaritätsabgabe, die we al ruim 20 jaar betalen, zijn er miljarden geïnvesteerd in de Aufbau Ost.

Daar is de infrastructuur ondertussen volledig nieuw, in de oude Bunderlander zitten overal de gaten in de wegen.

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb het niet over Duitsland ceesv, maar vooral over Polen. Hongarije hoorde ik ook al dat de werkloosheid daar enorm hoog is. Velen registreren zich al niet eens meer als werkloos, omdat ze toch geen hulp krijgen en ze hun handje moeten ophouden bij familie.

aangepast door kiekiek
Link naar reactie
Delen op andere sites

1 uur geleden zei T90user:

 

Dat klopt. Het meest tragische van onze tijd vind ik nog dat wat ik al als kind in de jaren '60 op school leerde, namelijk dat de tijd van het kolonialisme definitief voorbij is en dat het aan de landen zelf is om bijvoorbeeld een koning die van aan zijn land gegeven ontwikkelingsgeld een gouden bed voor zichzelf te kopen van zijn troon te werpen nu volstrekt ongemerkt helemaal weer ongedaan is gemaakt.

 

 

 

Sinds een paar decennia zijn we inderdaad weer helemaal terug in de tijd van het kolonialisme en wel op plaatsen waar we grondstoffen kunnen roven, dat deden we in de tijd van de VOC, in de tijd van het kolonialisme en nu weer. Wat doen we dan in vredesnaam in Mail zou je dan gaan denken. Daar wordt dus niets over in de media geschreven (omdat Jan met de Pet niet mag weten wat daar werkelijk speelt), maar daar barst het van het goud onder de grond in het uiterste noorden en zuiden van het land.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gazettepraat ,op het net veranderen de titels meer dan 5 maal per dag. Een papieren gazet 1 maal per dag en die zal wel goed nagezien zijn geweest.

Je kan beter vragen welke nieuwsbron jij gebruikt ?

1*187;2*110;3*70 schotels-11*twin lnb;2*quad lnb;Sab Sky 4900

Link naar reactie
Delen op andere sites

2 uur geleden zei ceesv:

Welke bron heb je voor die 40%?

Kijk anders eens hier.

https://de.statista.com/statistik/daten/studie/36651/umfrage/arbeitslosenquote-in-deutschland-nach-bundeslaendern/

 

Door de Solidaritätsabgabe, die we al ruim 20 jaar betalen, zijn er miljarden geïnvesteerd in de Aufbau Ost.

Daar is de infrastructuur ondertussen volledig nieuw, in de oude Bunderlander zitten overal de gaten in de wegen.

 

Ik kan je uit eigen ervaringen in Roemenië wel iets vertellen Cees. In het dorp van 4000 inwoners waar ons tehuis staat was op een gegeven moment een werkloosheidspercentage van maar liefst 85%. Mensen konden niet eens meer naar de op wat grotere afstand gelegen stad waar hier of daar nog wel eens wat werk te vinden was gaan zoeken omdat de bussen niet meer reden wegens gebrek aan voldoende passagiers. Eenmaal per dag, om 11:00 heen en om 16:00 terug voor mensen die naar het ziekenhuis moesten, de markt of op familiebezoek. Een baan vindt niet plaats tussen 11:30 en 15:30 dus daar had je niets aan. En omdat in het donker fietsen in dat gebied veel te gevaarlijk is terwijl nagenoeg alle werk vereiste dat je in ploegendienst werkte had je geen mogelijkheid om buiten de dichtstbijliggende plaatsen zelfs maar naar werk te zoeken.  Dat werk verdween overigens doordat wij die daarvoor veel spullen in Roemenie lieten maken vanwege de extreem lage lonen erachter kwamen dat Bangla Desj en dat soort landen nog goedkoper waren. Zonder die uitbuiterige houding van ons had je hier nauwelijks of geen werkzoekenden uit dat gebied hier gezien. Ze komen echt nit omdat ze zo graag uit hun land weg willen, in tegendeel. Zeker mensen die kinderen hebben lijden er enorm onder.

 

De werkloosheids ellende heeft zich pas opgelost nadat een groot deel van de mensen daar in West Europa ging werken. Dat moesten ze wel omdat er nauwelijks geld is voor iets als een (zeer kortdurende) werkloosheidsuitkering. Ik ken de Roemeense president persoonlijk omdat ik lang voordat hij president werd enkele jaren met hem heb mogen samenwerken. Hij is een op zich rechtsdenkend liberaal voortkomend uit het Deutsches Forum van Hermannstadt (Sibiu) maar zelfs de meest rechtsdenkende mensen zien in hoe ontzettend moeizaam alles gaat en hoezeer er slachtoffers vallen.

 

Het is niet voor niets dat de ex-communistische partij afgelopen december, nota bene 28 jaar nadat Roemenië een kapitalistisch land werd, ergens rond de 45% van de stemmen kreeg. Je denkt toch niet echt dat na zoveel jaren de mensen nog steeds zo zouden stemmen als het voor iedereen zo vreselijk was? In economische zin is het land zeer zeker vooruit gegaan, ik ben er dit jaar precies 20 jaar als humanitair hulpverlener werkzaam en heb veel vooruitgang gezien, maar ik heb er ook heel veel geleerd. Het is vaak gênant om te zien hoe hulpverleners uit het Westen keihard stonden te eisen van de Roemenen die door hen geholpen werden dat ze met verhalen zouden komen hoe ze onder dat vreselijke communisme geleden hebben. Pas nadat ik de Roemeense taal leerde en het vertrouwen van de mensen kreeg kwamen de echte eerlijke verhalen los. Daarbij speelden de negatieve verhalen uiteraard ook een rol maar waren er ook heel veel positieve verhalen die hier verdonkeremaand blijven. Ik zou er een boek over kunnen schrijven. De onderlinge solidariteit is het allereerste wat ze enorm missen, de reële angst voor de criminaliteit de er vroeger niet was een tweede. maar wat mensen hier maar moeilijk kunnen begrijpen is dat arm zijn altijd in relatie tot iets staat. Als iedereen in een land zo ongeveer hetzelfde heeft dan voel je je niet arm. Naarmate die verschillen dramatisch groter worden komt wel een gevoel van armoede omdat allerlei mensen om je heen zich wel heel veel kunnen permitteren waar jij alleen maar van kunt dromen.

 

Het niet voor niets dat de graven van Nicolae en Elena Seausescu in Targoviste elk jaar in december op hun sterfdag met een bloemenzee bedekt worden. De zaken zijn vele malen gecompliceerder dan mensen zich hier kunnen voorstellen. Net als in de meeste andere landen inclusief de voormalige Sowjet Unie is er een fors percentage van de bevolking dat niets liever zou willen dan de terugkeer van communisme en Sowjet Unie. Zelfs in Georgië, ik was er twee jaar geleden en heb er met veel mensen gesproken. Hoewel ze in een soort stilstaande oorlog met Rusland zijn over twee hoofdzakelijk door Russen bewoonde provincies hoor je steeds weer heimweeverhalen over de Sowjet tijd, iets wat me overigens enorm verbaasde, dat wil ik best toegeven.

 

Dat men daar propaganda heeft gekend dat weten we allemaal, maar dat wijzelf met een even groot propagandabeeld over hun wijze van leven zijn opgevoed dat beseffen we zelf op geen enkele manier. Feit is dat zwartwit denken altijd verkeerd is of het nu van hun kant of van de onze komt. Het feit dat ik in Roemenië aan humanitaire hulpverlening moest doen zegt genoeg over het feit dat het communisme economisch gezien geen ideale toestand was en tot ellende kon leiden. Maar we zijn vaak blind voor de ellende die onze wijze van leven voor bepaalde groepen brengt, ik hoef alleen maar te denken aan de miljoenen daklozen in de VS. Sociale armoede is waar wij enorm veel mee te kampen hebben maar we zijn geïndoctrineerd om alleen maar naar de inhoud van onze portemonnee te kijken en niet naar de sociale context.

 

Maar het geluksgevoel van mensen heeft veel meer elementen dan alleen een antwoord op de vraag wat je in de enkel kunt kopen. Ik durf zelfs te zeggen dat die andere elementen voor veel mensen zelfs belangrijker zijn. Onze media hebben een simpele benadering: je zoekt alleen contact met degenen die het met ons eens zijn en dus tegenstander van een regime dat ons niet bevalt en verklaart daarbij dat wie wel tevreden is niet deugt, gek is of door en door gebrainwashed. Op zo'n manier hebben wij altijd gelijk.

aangepast door T90user
Link naar reactie
Delen op andere sites

58 minuten geleden zei de mon:

Gazettepraat ,op het net veranderen de titels meer dan 5 maal per dag. Een papieren gazet 1 maal per dag en die zal wel goed nagezien zijn geweest.

Je kan beter vragen welke nieuwsbron jij gebruikt ?

 

Misschien is het verstandiger te vragen waar jij je kennis vandaan haalt. En als het alleen van de "gazetten" komt, wie jou garandeert dat het objectief nieuws is? We zijn opgevoed met een bepaalde manier van denken en vooroordelen hebben en dat wordt gestaafd door onze rijkdom maar als je er goed over nadenkt zou je kunnen bedenken dat er nog veel meer factoren zijn dan dat. Factoren die hier gewoon niet aan bod komen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Alsof de Nederlanders zo´n fijn volk waren tijdens de Nederlandse Kolonie tijd.

Ooit wel eens gelezen wat er in Nederlands Indie gebeurd is?

Dan moet je het boek: Max Havelaar van Multatuli er maar eens op naslaan.

"On ne voit bien qu'avec le coeur. L'essentiel est invisible pour les yeux."

Link naar reactie
Delen op andere sites

7 uur geleden zei Gerard 76:

Dat is de enige reden dat de Amerikanen zich met het Midden oosten bemoeien

 

Klopt en dat daarbij miljoenen Arabieren gesneuveld zijn zal ze een grote worst zijn. De Amerikaanse regering is de grote agressor op onze aardkloot. Vandaar dat ik al eerder stelde: een groot hek om het land zetten en voor eens en voor altijd boycotten. In het verleden hebben ze zeker goede dingen gedaan, maar de baas spelen over de rest van de wereld gaat te ver.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
×
×
  • Nieuwe aanmaken...