Ga naar inhoud


Trumps oorlog met de media escaleert: “Walgelijk dat de pers mag schrijven wat ze wil”


Sprietje

Aanbevolen berichten

In HLN (Het Laatste Nieuws) is het volgende te lezen:

 

Trumps oorlog met de media escaleert: “Walgelijk dat de pers mag schrijven wat ze wil”

 

De oorlog die de Amerikaanse president Donald Trump heeft ontketend met de media, is sinds gisteren een nieuwe fase ingegaan. De president dreigt er onverholen mee de licentie van tv-stations die volgens hem ‘fake news’ publiceren, in te trekken en vindt het “walgelijk dat de pers mag schrijven wat ze wil”. De tv-stations reageren woest, en partijgenoten herinneren Trump eraan dat hij trouw heeft gezworen aan de grondwet, die vrijheid van pers waarborgt.

Het was een weinig subtiele boodschap die de Republikeinse senator Ben Sasse van Nebraska enkele uren geleden aan Trump richtte. “Mijnheer de president: woorden uitgesproken door de president van de Verenigde Staten zijn belangrijk. Hebt u vanavond de eed die u op 20 januari hebt afgelegd, herroepen? De eed waarin u gezworen hebt het Eerst Amendement te bewaren, beschermen en verdedigen?“
Het Eerste Amendement van de Amerikaanse grondwet garandeert het recht op vrije meningsuiting en de vrijheid van pers, en verbiedt het Congres die vrijheden af te schaffen.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites


Maar het feit is wel dat hij ergens de gevoelige snaar raakt.

De "pers" roept en schrijft vaak maar wat, en buigt de waarheden naar eigen goeddunken...

- VU+ Ultimo 4K met 1x DVB-S2 FBC Twin + 1x DVB-C/T2 Dual tuner met VTI icm 2x een CityCom 2000 CCA850 voor Thor 1W en Astra 19.2Ost
 

 

Missachtet wird, was es umsonst gibt  (Else Pannek)

Link naar reactie
Delen op andere sites

de vraag speelt met het aspect wie is de pers?

is de pers een onafhankelijke persoon die toetst en controleert namens ONS of enkel de spreekbuis van de opponent

 

ik koop een paar advertenties, met een ander zoekfilter levert beslist wel wat amerikanen van hoog kaliber

 

 

Just Around The Corner

Cock Robbin

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

34 minuten geleden zei Sprietje:

Als de pers onterecht smaad en laster over iemand uit spreekt, kan een gerechtelijke procedure gestart worden en als die persoon in het gelijk wordt gesteld kan een schadevergoeding geëist worden.

 

Iedereen mag zijn persoonlijke mening verspreiden dit hoeft niet te kloppen. 

Leugens is iets anders dan komen eisen kijken. 

Ik vind dat een slechte auto is een mening die ik mag hebben. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Achter de aanvallen op Trump zitten de democraten en hun pers als ook arabieren die geld hebben in veel westerse pers en tv stations, verklaart ook veel over aanvallen op Israel in pers en Un,  Terwijl de staten die hun(Israel) beschuldigen nog vele malen meer boter op het hoofd hebben ,met mensenrechten  en terror wereldwijd

Link naar reactie
Delen op andere sites

19 uur geleden zei Sverige:

Maar het feit is wel dat hij ergens de gevoelige snaar raakt.

De "pers" roept en schrijft vaak maar wat, en buigt de waarheden naar eigen goeddunken...

 

Dat is jouw mening en is net zo goed fake news.

Populisten gebruiken het fake news thema als wapen in de strijd tegen een democratisch funktionerende gemeenschap.

aangepast door Drs. IJzerbout

"On ne voit bien qu'avec le coeur. L'essentiel est invisible pour les yeux."

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het feit is wel dat zo'n 16 jaar geleden is begonnen met het 'niet langer brengen van nieuws'maar het 'verkopen van nieuws'. 

 

1 persoon schreeuwt iets en meteen vindt iedereen daar wat van zonder zich er ook maar enigzins in verdiept te hebben. Heeft de media het recht Trump aan te vallen? JA.

Mag een president zich verdedigen? Natuurlijk. Maar het probleem is dat meneer Trump niets te verdedigen heeft omdat het letterlijk allemaal lariekoek is.

 

Het ene schandaal naar het andere. Dan vind ik het niet zo raar dat de pers daar als een stel aasgieren boven vliegen. Nu kan je zeggen dat ook de meeste van die schandalen nog niet bewezen zijn en dat klopt. Maar zelfs iemand die in een kelder woont zonder enig sociaal contact kan toch zien dat deze beste man compleet de weg kwijt is en aan grootheidswaanzin leidt.

 

En zo slecht is die pers echt niet hoor. Hier niet en daar ook niet. Zonder de pers zouden een heleboel fouten, schandalen of strafzaken niet opgepakt zijn, alleen dat is een kant waar wij blijkbaar niet meer aan denken. 

 

Betekent dit dat je alles moet geloven? Nee want de media heeft ook een grote baas en dus een missie. Zelfs de NPO. Maar de gemiddelde journalist is er echt niet op uit om de zaak te besodemieteren want als hij/zij het 1 keer fout heeft wordt zij nooit meer serieus aangekeken door wie dan ook in die wereld. 

 

Keyword van dit alles is Investigative Journalism.    

Link naar reactie
Delen op andere sites

misschien past het elders beter, maar die vrouwen in het kruis grijpen en meer en heel veel erger lopen gewoon vrij rond te flierefluiten in Nederland

 

dat laat onverlet dat de journalistiek iets anders is dan de persvrijheid die een controlerende en regulerende rol kan uitoefenen

Just Around The Corner

Cock Robbin

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Eerlijk gezegd vind ik het hele thema nogal tendentieus. Toen ik dat begrip "fake news" het eerst hoorde dacht ik onwillekeurig aan dat meisje in de Amerikaanse Senaat en/of Huis van Afgevaardigden dat deed alsof ze een verpleegster in een Koeweits ziekenhuis was die had moeten toezien hoe Irakese soldaten babietjes uit couveuses op de met marmer betegende vloer dood gooiden omdat ze de couveuses waarin ze zaten mee naar Irak wilden stelen. Later bleek dat ze de dochter van de Koeweitse ambassadeur was en al jaren niet meer in Koeweit was geweest. Maar het werkte wel, na die theatervoorstelling waren de eerst niet daartoe bereide senatoren ineens wel bereid om in te stemmen in wat later de 1e Golfoorlog zou worden. Uiteraard één groot complot want je denkt toch niet dat de Amerikaanse geheime dienst zomaar iemand even het Amerikaanse parlement laten toespreken?

 

Niet dat we dat niet waren gewend, van Tonkin incident in de Vietnam oorlog tot die zogenaamde massavernietigingswapens die nooit in Irak zijn gevonden, er is steeds fake news verspreid en met heel wat moorddadiger gevolgen dan waar nu sprake van is. Ik heb het altijd onbegrijpelijk gevonden dat onze media die bij al dat soort leugencampagnes het steeds voor zoete koek vrat nooit eens opgemerkt heeft dat juist dat de meest schrikbarende voorbeelden van fake news zijn geweest.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Of IJzerbout Trump een clown vindt of niet,  is uiteraard ook fake nieuws... het is zijn eigen persoonlijke mening, en heeft niets met nieuws te maken.

Volgens mij is Trump geen clown... het woordenboek zegt dat een clown het volgende is, "komische artiest, oorspronkelijk uit het circus",  momenteel is hij gewoon een president, en voorheen was hij een zakenman.  Of je het eens bent met zijn visie is totaal wat anders. Ieder mag zijn prive mening daarover hebben, maar mensen als Trump, Putin of wie dan ook beschuldigen van dingen die niet waar zijn, gaat wel ver vind ik...  het grenst aan laster, maar lijkt toegestaan als sommige anderen ook zo denken... zeg je als "enige" iets in de zelfde aard, dan ben je uiteraard fout.

 

Of iets fake news is of niet, is niet altijd makkelijk te verifieren...  maar tegenwoordig, wordt we erg makkelijk nieuws naar buiten gebracht, en alles wat met die zogenaamde "smartphones" gefilmd wordt wordt als zoete koek geslikt, en voor waarheid genomen, terwijl er tientallen voorbeelden van manipulatie vastgesteld werden.

Naast het bewust verspreiden van fake news heb je ook nog de interpretatie die gegeven wordt aan bepaalde items in het 'nieuws'...  als ik toevallig in NL ben, en dan eens een 6 uur journaal op de televisie zie, erger ik me vaak blauw aan de toonzetting van bepaalde items. Er wordt duidelijk een waardeoordeel gegeven , en dat is volgens mij volledig uit den boze. Dan doen de Duitsers en de Zwitsers het stukken beter, daar wordt het nieuws neutraal gelezen, zonder beinvloedende intonaties.  Toonzetting van bepaalde nieuwsitems behoort ook tot de groep Fake News....   en dan heb je nog de pijnlijke berichten die bepaalde landen/regio's of machtsblokken niet graag horen, en zeker niet als ze door hun zgn. Vijanden uitgesproken worden... die worden ook vaak afgedaan als fake news, ondanks dat gewoon niet zo is.

- VU+ Ultimo 4K met 1x DVB-S2 FBC Twin + 1x DVB-C/T2 Dual tuner met VTI icm 2x een CityCom 2000 CCA850 voor Thor 1W en Astra 19.2Ost
 

 

Missachtet wird, was es umsonst gibt  (Else Pannek)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
×
×
  • Nieuwe aanmaken...