Ga naar inhoud


testrapport raskatten


Matchless

Aanbevolen berichten

  • Moderator

Mijn vriendin en ik willen een raskat (ragdoll) aanschaffen en hebben waarschijnlijk een goede cattery gevonden.

Van deze cattery hebben we de testrapporten (zowel echo en DNA rapport) van de ouders gekregen en die lijken goed te zijn. Beide ouders zijn HCM en PKD vrij.

 

Echter zijn enkele dingen onduidelijk en misschien zit er hier iemand die daar een lichtje op kan schijnen.

Het eerste is dat bij de echo van de moeder staat is letterlijk: 140sl/min, regelmatig, geen bijgeruis, onzuivere eerste harttoon.

Wie weet hoe ik het rode gedeelte moet interpreteren?

 

tweede is dat er nogal een verschil is in de hart frequentie van vader en moeder.

De moeder heeft een hartfrequentie van 136sl/min en de vader 182sl/min ?

Kan dit zijn omdat de vader de meting spannender vond als de moeder? of is het iets anders?

 

als laatste  we krijgen als we met deze cattery doorgaan het kitten na de 13e week.Echter wordt het katertje al in de 11e week gecastreerd.

Is dat niet wat jong? en wat zijn de langdurige gevolgen van een vroeg gecastreerde katertje?

 

en voor de mensen die niet weten wat een ragdoll is hier een foto:

blue-colourpoint-ragdoll-babies-59351dd2

 

Een smartphone is een hulpmiddel, geen levensstijl 

Kijk rond IN de wereld in plaats van voorover gebogen NAAR de wereld.

Link naar reactie
Delen op andere sites


Pfff, ik dacht dat je het over een opblaaspop had :P

 

Maar heb je zelf niet het idee dat jou wat zand in de ogen gegooid wordt met dit soort quasi wetenschappelijke getallen?

Lijkt mij dat die broodfokker daar toch meer over moet kunnen vertellen.

 

  • Resistance is futile you will be assimilated
  • Those who would give up essential liberty, to purchase a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety. Benjamin Franklin (1706-1790)
  • Mijn vrijheid eindigt niet waar jouw angst begint!

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Citaat

De normale frequentie van de kat ligt tussen de 120 en 200 slagen per minuut. Bij opwinding gaat de frequentie omhoog. Het is dus van belang de hartslag in rust op te nemen. De hartslag moet regelmatig zijn.Bij een hartslag hoger dan de normaalwaarden of een erg onregelmatige hartslag is het goed ons te raadplegen.

vetsenpets vragen

is misschien slimmer dan je geld terug te claimen als de kitten omvalt

 

Downpipe - TR700

Mark Night, D. Ramirez, Underworld

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator
7 uur geleden zei Matchless:

De moeder heeft een hartfrequentie van 136sl/min en de vader 182sl/min ?

Ligt binnen de toleranties.

De normale frequentie van de kat ligt tussen de 120 en 200 slagen per minuut.

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Kijk eens een voor de gein op een forum voor raskatten. Het barst daar werkelijk van de ziektes/afwijkingen en dat ondanks allerlei keuringen van de katten en voorwaarden waar een cattery aan moet voldoen. Ik heb dat ook gedaan toen ik een Bengaaltje wilde hebben. Ik heb uiteindelijk gekozen voor een 3 jaar oud katertje, zonder papieren (wel raszuiver), maar die kerngezond was en is. Scheelde enorm in de kosten, laat hem gerust buiten (ik woon in een rustige omgeving) en weet van de dierenarts dat hij kerngezond is.

 

 

pleun-7-dec-2016.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

Los van het feit dat ik zelf liever een gigantische rotzooi-zoeker-met-vooral-veel-feest-in-de-tent als een Oosters Korthaar (maar daar moet je tegen kunnen) zou nemen:

 

Een onzuivere harttoon van de moeder betekent dat het hart in een enkel opzicht niet optimaal is. Heeft mogelijk geen erfelijke consequenties voor het kitten maar die zou het kunnen erven. Of het zo ja verdere gevolgen heeft is wat vaag, hangt van veel factoren af. Is een gok-factor.

 

De hartslag van pa is hoog. Kan betekenen dat hij opgefokt was bij de meting en een neuroot is maar ook totaal iets anders.

 

Fokkers die een kitten met 11 weken laten castreren (kort voor de overdracht aan jou) willen ten koste van alles hoe dan ook voorkomen dat jouw dier jonkies krijgt en zij zijn dus vooral gericht op economisch gewin waarbij het dier er niet zozeer toe doet. Dat is puur het uitgangspunt en bij sommige rassen is het moeilijk anders een kitten te krijgen.

Ik hou daar niet van en zal dus nooit die dwang accepteren van "jij mag hoe dan ook nooit wat met dat diertje hoe fantastisch hij ook is want het is onze business", los van het feit of je ooit iets in die richting zou willen ondernemen en zou dus altijd elders zoeken of een ander ras kiezen..

Bij katertjes laat je de operatie op grond van lange ervaring normaliter ergens tussen de 20 en 30 weken doen als ze beginnen met het volwassen katergedrag te vertonen, zoals meer agressief knokken, zwerven of merktekens plaatsen (urine sproeien tegen meubels), in die volgorde. Daar heb ik het zelf altijd van laten afhangen.

 

Al eens gedacht aan eentje uit een slipnestje? Minder duur, geen bizarre eisen, vaak schitterende dieren.

Een ras kiezen is niets meer dan een grotere garantie in een bepaalde richting qua uiterlijk en gedrag met meer risico in gezondheid als je niet goed oplet bij je keuze van de fokkers en de kruisingslijnen.

Schitterende dieren, die Bengalen.:)

3x VU+ met Open Pli , 2 Gregorians, 1 Big bisat en 3 LCD's

Link naar reactie
Delen op andere sites

Castreren gaat inderdaad wel heel erg ver, maar heeft inderdaad puur te maken met de bescherming van hun eigen broodwinning, er zijn meerdere cattery´s die dat doen, daar waar anderen de kitten niet castreren maar waar je een contract tekent met daarin een clausule waarin je beloofd niet te gaan fokken. Ik wil me ook niet laten beperken dat dit soort absurde regels, dus een cattery kan wat mij betreft dan ook de boom in. Ik wil na betaling en overdracht zelf keuzes kunnen maken, omdat het mijn eigendom is en niet die van de cattery. Toen ik mijn bengaaltje overnam was die niet gecastreerd en ik moest mondeling toezeggen er niet mee te gaan fokken. Ik heb dat toen wel gedaan, anders kreeg ik hem niet mee. Twee dagen later was hij echter al gecastreerd, omdat meneertje zijn territorium in huis aan het afzetten was. Het nadeel van een raskat is domweg een veel grotere kans op inteelt, waardoor het ras steeds zwakker wordt en meer kans heeft op aangeboren afwijkingen die generatie op generatie wordt meegedragen. Het voortdurend doorfokken met een en het zelfde ras om het ras raszuiver te houden heeft een zware prijs en dat is de gezondheid van de kat en je eigen portemonnee.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mij maar gewoon en zwervertje of een zielepoot uit het asiel.

 

Onze laatste was een rode Noorse boskat. Echt een goede sul.

 

  • Bedankt 1
  • Resistance is futile you will be assimilated
  • Those who would give up essential liberty, to purchase a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety. Benjamin Franklin (1706-1790)
  • Mijn vrijheid eindigt niet waar jouw angst begint!

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Een echte raskat heb je voor de heb en vooral voor je eigen status richting buitenwereld toe, zo van ´zie mij eens, ik heb een dure raskat´. Geen hond die dat beest ziet, omdat hij verplicht binnen moet blijven zitten, omdat het baasje bang is dat zijn statussymbool gejat wordt ;)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Iedereen heeft zijn eigen redenen voor een kat.

Denk niet dat ts ermee wil lopen opscheppen.

Zelf heb ik 14 jaar geleden een kitten gekregen.

Gratis op te halen op voorwaarde dat je t dier gewoon verzorgd.

Nu,14 jaar later nog steeds in huis en s nachts in de schuur welke met de ren verbonden is middels een luikje.

Hartstikke lief dier....voor de liefde die je van de kat krijgt hoeft het dus geen raskat te zijn.

 


 

Link naar reactie
Delen op andere sites

4 uur geleden zei kiekiek:

Castreren gaat inderdaad wel heel erg ver, maar heeft inderdaad puur te maken met de bescherming van hun eigen broodwinning, er zijn meerdere cattery´s die dat doen, daar waar anderen de kitten niet castreren maar waar je een contract tekent met daarin een clausule waarin je beloofd niet te gaan fokken. Ik wil me ook niet laten beperken dat dit soort absurde regels, dus een cattery kan wat mij betreft dan ook de boom in. Ik wil na betaling en overdracht zelf keuzes kunnen maken, omdat het mijn eigendom is en niet die van de cattery. Toen ik mijn bengaaltje overnam was die niet gecastreerd en ik moest mondeling toezeggen er niet mee te gaan fokken. Ik heb dat toen wel gedaan, anders kreeg ik hem niet mee. Twee dagen later was hij echter al gecastreerd, omdat meneertje zijn territorium in huis aan het afzetten was. Het nadeel van een raskat is domweg een veel grotere kans op inteelt, waardoor het ras steeds zwakker wordt en meer kans heeft op aangeboren afwijkingen die generatie op generatie wordt meegedragen. Het voortdurend doorfokken met een en het zelfde ras om het ras raszuiver te houden heeft een zware prijs en dat is de gezondheid van de kat en je eigen portemonnee.

In België moet een kat gecastreerd/gesteriliseerd worden bij (voor) de eigendomsoverdracht.  Hierdoor worden vaak heel jonge katjes gecastreerd/gesteriliseerd.

Er wordt vaak een onderscheid gemaakt (dan ook in prijs uiteraard) tussen huiskatten (worden gesteriliseerd) fokkatten (om mee te fokken -> hebben kenmerken die men wil behouden) en fok/showkatten (niet alleen goed om mee te fokken, maar zelfs shows te doen--> speciale tekening/of andere kenmerken)  Voor deze laatste categorie mag je voor een Bengaal rekenen op zo'n 2.500 EUR...

Enkel als je kunt bewijzen dat je met je kat wil fokken kan je aan de verplichte sterilisatie ontsnappen.

Het is dus niet enkel bescherming van de broodwinning.

Veel dierenartsen pleiten dan ook voor het verhandelen van iets oudere dieren.

 

en wil je iets speciaals? koop dan een ocelot

 

  

aangepast door jan72
iets vergeten
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator
1 uur geleden zei Gerard 76:

Iedereen heeft zijn eigen redenen voor een kat.

Denk niet dat ts ermee wil lopen opscheppen.

Zelf heb ik 14 jaar geleden een kitten gekregen.

Gratis op te halen op voorwaarde dat je t dier gewoon verzorgd.

Nu,14 jaar later nog steeds in huis en s nachts in de schuur welke met de ren verbonden is middels een luikje.

Hartstikke lief dier....voor de liefde die je van de kat krijgt hoeft het dus geen raskat te zijn.

 

 

daar kan ik me helemaal bij aansluiten, het gaat me niet om op te scheppen want dat is een verkeerde argument. De stamboom papieren leg je in de kast en daar kijk je nooit meer na.

Ik heb zowel raskatten als straatkatten (perzen) gehad en beide hebben hun charmes.

het grote verschil zit in hun karakter. Bij een straatkat is het een verassing wat voor karakter die heeft, bij een raskat heb je gewoon meer kans op een gewenste karakter.

Uitzonderingen daargelaten.

Sommige raskattensoorten hebben een heel erg rustig karakter zoals de perzen en ook de ragdolls. Je kan dat vergelijken met honden. een asbakkenras hond heeft een heel ander karakter dan bijv een labrador. Maar dat betekend niet dat die asbak minder leuk is, gewoon anders.

En voor de show..Als je een hele mooie vrouw heb dan is die ook niet (alleen :) ) voor de show. Is het dat wel dan kan je wel eens een korte relatie hebben.

je kunt volgens Kiekiek dus beter een lelijke vrouw hebben  :)  .

 

Maar over mijn vraag in het begin.

Ik heb inmiddels contact gehad met de dierenarts en die gaf een negatief koop advies. ik zou de kitten kunnen kopen als deze eerst een echo heeft gehad (kosten verkoper) om het hartje te checken.

Een onzuivere eerste harttoon duidt op waarschijnlijk een gaatje in een hartklep bij de moeder. Daarom het advies om de kitten te laten testen want het kan erfelijk zijn.

Het vroeg castreren heeft volgens meerdere wetenschappelijke onderzoeken geen nadelige gevolgen volgens mij dierenarts. En die heeft uit eigen ervaring mijn vertrouwen.

Een smartphone is een hulpmiddel, geen levensstijl 

Kijk rond IN de wereld in plaats van voorover gebogen NAAR de wereld.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
×
×
  • Nieuwe aanmaken...