Ga naar inhoud


Op vakantie naar Denemarken


bartshit

Aanbevolen berichten


Vaak staan de huizen van particulieren ook op parken.

Wij zijn er jaren geleden geweest. Het was een huis van een particulier, maar wel op een soort van vakantiepark, zeg maar een vakantiedorp.

Veel huisjes (wel meer dan voldoende ruimte om het huis), maar geen algemene voorzieningen als een winkel of kantine.

Een prima tijd gehad, daar. Wat een rust. Wij hadden toen ook twee honden bij ons.

 

 

aangepast door ReneBee
Link naar reactie
Delen op andere sites

Op 12-1-2018 om 17:40 zei bartshit:

Ik wil in augustus 2 weken naar Denemarken

 

Waarom Denemarken als ik vragen mag? Wij zitten meer aan Noorwegen te denken.

  • Resistance is futile you will be assimilated
  • Those who would give up essential liberty, to purchase a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety. Benjamin Franklin (1706-1790)
  • Mijn vrijheid eindigt niet waar jouw angst begint!

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Denemarken is een land waar ik nooit meer naar toe wil. Ik ben er een keer anderhalve maand lang geweest als selecteur voor de ACSI kampeergids. Goh wat zijn dat verschrikkelijke eigenheimers. Opscheppen over eigen land zonder limieten, ik heb een hele middag bij de FDM (ANWB) in Kopenhagen moeten doorbrengen waarbij steeds weer opnieuw werd geëist dat ik bevestigde dat Denemarken wel het allermooiste land ter wereld was wat ik uit beleefdheid maar niet uit overtuiging steeds netjes bleef doen. Hun BTW was net met 1% omhoog gegaan en iedereen klaagde alsof de wereld verging. Mijn bezoeken waren volstrekt kosteloos voor de camping eigenaren maar als ze advertenties wilden opgeven kon dat. Grote ruzies omdat ze niet eens in de gaten hadden dat banken een aankoop en een verkoop koers hadden. Ik moest het geld in Nederland afdragen dus bij de bank inwisselen maar dan was je in hun ogen al gauw een oplichter.

 

En dan de waanzin dat iedereen van je probeerde te eisen dat je "Dansk" (Deens) sprak. Ze wisten dat ik inviel voor een zieke collega en uiteraard geen Deens sprak maar dat werd me ook kwalijk genomen. Als je op de veerboot tussen de diverse eilanden stond te wachten stond het hele gebied vol met buitenlandse vakantiegangers maar dor de luidsprekers werd alleen in het Deens gemeld of en welke vertragingen er waren zodat je in de rij staand maar moest gaan zoeken naar iemand die Duits of Engels sprak. Onze kinderen waren nog klein maar als je in de supermarkt niet snel genoeg was met het weghalen van je boodschappen na de kassa werd je toegeschreeuwd.

 

In Kopenhagen zei de standscampingbeheerder toen hij hoorde dat we via Zweden naar het Deense eiland Bornholm gingen dat Zweden een vreselijk land was. "Het zijn net moffen, je wilt er niets mee te maken hebben. De Noren zijn net als wij maar Zweden zijn verschrikkelijke arrogante mensen". Het tegendeel bleek, we hebben nog nooit zulke vriendelijke en goed van vertrouwen zijnde mensen meegemaakt als in Skane (Zuid Zweden). Iedereen sprak vloeiend Engels, de kleine boscamping had een houten doos waar je in goed vertrouwen maar in moest stoppen wat je verschuldigd was en in de supermarkten kwam er steeds een jongen aanzetten die zag dat je met kleine kinderen zat en aanbood om je boodschappen niet alleen voor je in een doos te stoppen maar die doos zelfs naar je auto bracht zonder een fooi aan te willen nemen. Tot en met Ystad een heerlijke ervaring maar op Bornholm was de houding weer net zo akelig en eigengereid als in Denemarken zelf.

 

Ik ben nog eenmaal voor zaken terug in Denemarken geweest maar ik zou er voor geen goud weer op vakantie heen gaan. Zweden daarentegen kan ik iedereen aanbevelen, dat is echt een fantastisch en warmhartig land met open en uitermate hulpvaardige mensen. Mijn tip: rijd even door tot aan Malmö als je een echt fijne vakantie wilt hebben!

Link naar reactie
Delen op andere sites

T90user wat een lullige reactie, Uw ervaring lijkt me niet exemplarisch, ik ben er tot nu toe op de fiets 8 maal doorheen gefietst op weg naar Zweden en ik kan mij in het geheel niet vinden in de ervaring die jij beschrijft. Zweden is ooit gekoloniseerd door de Denen, kun je je een voorstelling maken van de animositeit tussen beide landen? Ik spreek Zweeds met de Denen en dat is nooit een probleem geweest, met alle respect maar nooit op het idee gekomen dat U wellicht wat ongemak hebt georganiseerd?  En voor de TS ga er maar eens heen, het is een prachtig land met name Jutland!!

aangepast door waterpas
In Siddeburen was een bok die machtsverhief en worteltrok. Die bok heeft onlangs onverschrokken de wortel uit zichzelf getrokken, waarna hij zonder ongerief zich weer in het kwadraat verhief. Maar 't feit waardoor hij voort zal leven is, dat hij achteraf nog even de massa die hem huldigde met vijf vermenigvuldigde.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

23 minuten geleden zei waterpas:

maar nooit op het idee gekomen dat U wellicht wat ongemak hebt georganiseerd?

:D

  • Resistance is futile you will be assimilated
  • Those who would give up essential liberty, to purchase a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety. Benjamin Franklin (1706-1790)
  • Mijn vrijheid eindigt niet waar jouw angst begint!

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Vakantie geboekt , we gaan naar Denemarken.

2 jaar geleden in Zweden geweest, was ook mooi maar wel heel veel bomen. :D

Aangezien ik in de bosbouw werk zie ik al bomen genoeg.

Noorwegen staat nog op het verlanglijstje misschien volgend jaar.

 

 

 

Gr Bart.
 

Link naar reactie
Delen op andere sites

6 uur geleden zei waterpas:

T90user wat een lullige reactie, Uw ervaring lijkt me niet exemplarisch, ik ben er tot nu toe op de fiets 8 maal doorheen gefietst op weg naar Zweden en ik kan mij in het geheel niet vinden in de ervaring die jij beschrijft. Zweden is ooit gekoloniseerd door de Denen, kun je je een voorstelling maken van de animositeit tussen beide landen? Ik spreek Zweeds met de Denen en dat is nooit een probleem geweest, met alle respect maar nooit op het idee gekomen dat U wellicht wat ongemak hebt georganiseerd?  En voor de TS ga er maar eens heen, het is een prachtig land met name Jutland!!

 

Een lullige reactie wanneer ik je vertel wat ik in 6 weken door heel Denemarken reizend heb meegemaakt? Voor alle duidelijkheid, ik heb dit werk een jaar of zeven gedaan in gebieden als de Eifel in Duitsland, de Jura en regio rond Lac Annecy in Frankrijk, delen van Zwitserland en zelfs een keer in de toenmalige DDR maar nergens werd ik zo wantrouwig en nationalistisch ontvangen als in Denemarken. Ik noemde overigens een reeks concrete feiten die niet op een mening maar op echte ervaringen berusten. Maar goed, jij zult het allemaal wel beter weten, dat spreekt voor zich. Daar mag een ander geen ervaringen hebben opgedaan die jou niet passen.

Overigens, dat de Denen ooit Zweden bezet hebben is wel een heel raar motief om te rechtvaardigen dat ze een hekel aan Zweden hebben. Daar zou je toch eerder het omgekeerde verwachten. Het zijn wij toch die jarenlang een enorme rancune tegen Duitsers hadden omdat zij ons bezetten en niet omgekeerd? En gezien de tijd die verstreken is is het sowieso klinkklare onzin, we hebben toch ook geen hekel aan Engelsen vanwege Cromwell of aan Fransen vanwege Napoleon?

aangepast door T90user
Link naar reactie
Delen op andere sites

Denemarken is een geweldig land! Ik kom er erg graag, en ga er volgende week weer voor 2 weken heen. Prachtige natuur, rust, rust en nog eens rust... Je kan er heerlijk wandelen of fietsen... Heerlijk is het er.

Ikzelf huur een huisje van mensen die ik al jaren ken, en betaal heel erg weinig daarvoor, omdat ze het niet commercieel verhuren...

Ik ga altijd naar Midtvest Jylland toe...

 

Maar als je een huisje wil huren raad ik aan om eens goed rond te kijken op diverse verhuur sites... Eerst moet je uiteraard even bedenken waar je heen wil, want je mag de regionale aanbieders nooit vergeten... die hebben vaak mooie objecten die niet te duur zijn...

Je hebt de grote jongens als Dansommer, Novasol, sol og strand en Dancenter...  die zijn in heel het land actief... Feriepartner.dk  heeft ook mooie huisjes in Jylland...  en klitferie.dk is een kleinere speler, maar heeft ook goede huisjes, ze zitten in Vedersø Klit, in de duinen dus, zoals de naam al zegt.

 

Fijne vakantie in DK!  Een echte aanrader om er heen te gaan!

- VU+ Ultimo 4K met 1x DVB-S2 FBC Twin + 1x DVB-C/T2 Dual tuner met VTI icm 2x een CityCom 2000 CCA850 voor Thor 1W en Astra 19.2Ost
 

 

Missachtet wird, was es umsonst gibt  (Else Pannek)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Denemarken, Zweden, Noorwegen, Finland....  Het is één Scandinavië, maar toch zijn er onderling grote verschillen. 

 

Denemarken ligt dichtbij, ben ik meerdere malen met veel plezier geweest, maar zou ik vooral kiezen omdat het maar één dag rijden is om er te komen. Qua volksaard zie je dat ze trots zijn op hun verleden, er zijn veel musea en kleinere of grotere 'monumenten'. Als je daar meer over wil weten is het aan te bevelen een goede reisgids te nemen, want anders kan het zo maar zijn dat je onderweg bijzondere zaken die aan de kant van de weg staan, over het hoofd ziet. Een piepklein ouderwets schooltje op het eiland Rømø bivoorbeeld, of even verderop het huisje waar lang geleden de tuin is afgezet met walvisbaleinen. 

Qua natuur vind ik Denemarken minder, het is mij nog te dicht bevolkt, er zijn niet zulke grote hoogteverschillen, en veel land is bebouwd, graan enz. 

 

Zweden is minder druk bevolkt. We kwamen een keer in Göteborg de boot af, en vroegen ons af of het soms een feestdag was, zo weinig verkeer was er. Maar we kwamen uit het 'drukke' Denemarken, en vergeleken het daar teveel mee. 

Overigens is de brug tussen Denemarken en Zweden een fijn alternatief voor de boot. Tenzij het hard waait (windkracht 4-5 dwars over de brug heen) en je met een wat grote caravan rijdt, dan voel je je op 60 meter hoogte boven het water toch ietwat ongemakkelijk...

Van Zweden blijven mij vooral de bossen bij. Mooie campings langs de rivieren. Soms is het aan te bevelen een beetje een hoge en wat winderige plek uit te kiezen, hangt af van de hoeveelheid muggen die er soms kunnen zijn. Voor heel Scandinavië geldt dat je de beste antimuggenmiddelen ter plaatse koopt, die werken het beste tegen de muggen daar. We kunnen ons nog een camping herinneren waar we maar 1 dag hebben gestaan, zodra je even buiten kwam zaten er minstens 5 - 10 muggen op je gezicht en handen. Op die camping gaven ze per ongeluk onze campingcard aan een andere Nederlander mee, die naar het noorden ging, en wij gingen naar het zuiden. Maar ze waren nog niet lang weg, en er ging maar één weg naar het noorden dus wij koppelden de caravan af en konden hen inhalen. Was ook een leuke ervaring ;-)

 

Finland is een land van héél véél meren. En een heel moeilijke taal. Maar net als in Zweden kun je je daar uitstekend redden met Engels. Van de drie noordelijke Scandinavische landen blijft mij daar vooral van bij dat de afstanden echt enorm lijken, vooral omdat je soms lange, rechte wegen hebt waar weinig variatie langs te zien is, en de afstanden tussen de dorpen (en de benzinestations!) erg groot zijn. 

 

Toch is Noorwegen echt wel de topper voor ons uit dit rijtje. Daar zijn we dan ook het vaakst geweest. De westkust met zijn Fjorden spreekt natuurlijk het meest aan, alleen is het vooral langs de Fjorden soms niet gemakkelijk rijden met een caravan. Soms zijn de wegen erg smal, kom je dan een vrachtwagen tegen dan moet je achteruit naar een inham en dat kan soms een heel eind zijn, honderden meters. Dan staat er bij die weg op de kaart "for caravanning...  should be chosen only by experienced drivers". Ik reed daar op zo'n weg, nogal snel en redelijk dicht langs de rotswand, maar had niet gezien dat er naast de weg een diepe geul liep. Mijn vrouw vertelde dat ze in de spiegel had gezien dat er nog minder dan de helft van de band van de caravan op de weg was, de rest hing boven de geul, maar ze zei maar niets, anders zou ik misschien teveel naar links gegaan en daar reden vrachtwagens...

Maar ook het binnenland van Noorwegen heeft genoeg mooie plekken. En verschilt qua klimaat soms ook nogal met de westkust. Handig om een goede weer app te hebben daar, want als je vrij bent om te kiezen waar je heen gaat (geen vaste camping afgesproken of zo) dan kun je soms het betere weer opzoeken. We hebben daar hele warme zomers gehad, maar ook zwaar verregende vakanties, en toen hadden we helaas nog geen internet en buienradar.

 

Tips:

Neem waarschuwingen voor overstekend wild (elanden) ter harte. 700 kilo door je voorruit overleef je niet.

Stel je geen onhaalbare doelen. 50-60 km per uur is al veel dus als je per dag 500 km wil reizen....

Ga niet inhalen als je de weg niet overziet. De Noren doen dat vaak wel, ze rijden daar wellicht veel vaker en denken de weg goed te kennen. Maar....

Stel je in op een wat duurdere vakantie, de boodschappen zijn daar gewoon duurder dan hier.

Koop eens elandvlees, Of rendiervlees. We hebben daar ook walvis, beer en bever kunnen eten, de laatste 2 kregen we in een speciaal restaurant. Bijzonder!

Uit nooit kritiek dat er Walvisvlees gegeten wordt. Daar wek je veel irritatie mee op!

Een heerlijke vis is Steinbit, Hij ziet er niet uit! Maar smaakt heerlijk.

Eet ook eens Rømmegrøt. Maar zodra je het gevoel hebt dat je vol bent moet je wel onmiddellijk stoppen. 

 

Het grootste risico wat je loopt door naar Scandinavië te gaan is dat het verslavend is. Je wil vaker...

 

T B

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

3 uur geleden zei TangoBravo:

Maar zodra je het gevoel hebt dat je vol bent moet je wel onmiddellijk stoppen

 

Dat vraagt om uitleg. 

  • Resistance is futile you will be assimilated
  • Those who would give up essential liberty, to purchase a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety. Benjamin Franklin (1706-1790)
  • Mijn vrijheid eindigt niet waar jouw angst begint!

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
×
×
  • Nieuwe aanmaken...