Ga naar inhoud


Vanaf 2019 ook DAB+ in Zweden


Noordzee
Ga naar oplossing Opgelost door Noordzee,

Aanbevolen berichten

Eindelijk wordt in Zweden nu ook een start gemaakt met DAB+.

 

De Zweedse overheid was tot nu toe niet echt doortastend, de Zweedse omroepen moeten het nog steeds met FM doen.  

Dit in tegenstelling tot de buurlanden Noorwegen, Denemarken en Finland. 

 

Per 1 januari 2019 gaan de commerciële zenders van start met een pakket van in eerste instantie 15 zenders. 

Tot mijn vreugde zit mijn favoriete Zweedse zender Rix FM daar ook bij. 

Op de FM is deze zender alleen maar te ontvangen rond de grote steden en niet op het grootste gedeelte van het platteland. 

(Ik kom regelmatig in Zweden.) 

 

Deze 15 DAB+ zenders moeten voor april 2019 door 35% van de bevolking kunnen worden ontvangen. Een jaar later 50% en twee jaar later 70%. 

 

bron:

http://radio.nl/817117/zweden-commerciele-radiostations-starten-officieel-met-dab

 

 

Geregistreerd lid Sat4All sinds : 6-6-2001 (oorspronkelijk 1-12-2000)
Ontvanger : VU+ DUO 4K  (Digitenne via DVB-T2 en FTA-zenders via DVB-S2X en streams) 
Schotel : Visiosat Bisat
Ontvangst van : Astra 1, Astra 2, Astra 3 en Hot Bird

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 weken later...

  • Reacties 45
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Beste reacties in dit topic

Geplaatste afbeeldingen

Ik begrijp dat ze maar één transponder in de lucht zetten?

Het lijkt mij dat de uitrol maar erg marginaal is voor een dergelijk progressief land.

"Een leven dat niet kritisch naar zichzelf kijkt, is het niet waard om geleefd te worden."

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het is een begin. Ook Nederland begon ooit met één kanaal (de NPO-zenders).  

 

 

Geregistreerd lid Sat4All sinds : 6-6-2001 (oorspronkelijk 1-12-2000)
Ontvanger : VU+ DUO 4K  (Digitenne via DVB-T2 en FTA-zenders via DVB-S2X en streams) 
Schotel : Visiosat Bisat
Ontvangst van : Astra 1, Astra 2, Astra 3 en Hot Bird

Link naar reactie
Delen op andere sites

Voor Rix FM heb je geen DAB nodig.

https://www.ilikeradio.se/rixfm/

Zeker niet gezien de kwaliteit van de muziek, ik hield het 3 seconden vol :-)

  • Resistance is futile you will be assimilated
  • Those who would give up essential liberty, to purchase a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety. Benjamin Franklin (1706-1790)
  • Mijn vrijheid eindigt niet waar jouw angst begint!

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Psychosammie, ik heb nog eens even in de sectie DAB+ van dit forum gebladerd, en  kan me daarbij niet aan de in druk onttrekken dat jij nog steeds geen moment onbenut laat om DAB+ af te schieten: achterhaald, te laat, opgedrongen, slechte geluidskwaliteit, en nu grijp je weer een bepaalde radiozender aan.

 

Ondertussen zie ik DAB+ alleen maar verder uitgerold worden. 

En in mijn auto constateer ik dat mijn DAB+ een beter en mooier geluid geeft dan FM. En  niet alleen in Nederland.  

aangepast door Eduard07

Vu+ Duo2 + PLi 4.0 + Fuba DAA110 + Stab 120
Vu+Solo2 + Fuba DAA 850 + multifeed met 2 twin Alps + 1 quattro Alps + 1 twin MTI + PLi 4.0

Link naar reactie
Delen op andere sites

Toch niet goed gelezen. Slechte geluidskwaliteit heb ik niet gezegd want ik heb geen DAB. Wel dat ik bij het instellen van een nieuwe Onkyo moest vaststellen dat de helft van de gevonden DAB zenders constant wegvielen en dat de noodzaak van een externe antenne me weer aan 1970 deden denken.

Voor de rest klopt het wel ja.

Jij ziet een verdere uitrol, ik zie een toenemende weerstand.

  • Resistance is futile you will be assimilated
  • Those who would give up essential liberty, to purchase a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety. Benjamin Franklin (1706-1790)
  • Mijn vrijheid eindigt niet waar jouw angst begint!

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

Ik zie steeds meer tevreden gebruikers.

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

http://www.larsvanrooijen.com/wp-content/uploads/2014/01/Weerstand.jpg

...Sorry, ik kon het niet laten

 

@Psychosammie, wat is nu precies het probleem? Ben je tegen de vooruitgang? vind je de materie te moeilijk worden en ben je bang dat je niet meer mee kunt komen?

Wat is er nu leuker dan een beetje te hobbyen?

"Een leven dat niet kritisch naar zichzelf kijkt, is het niet waard om geleefd te worden."

Link naar reactie
Delen op andere sites

Al eerder uitgelegd. DAB is nauwelijks een verbetering, minstens 10 jaar te laat en veel te duur. Ik hobby wel met internet radio.

  • Resistance is futile you will be assimilated
  • Those who would give up essential liberty, to purchase a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety. Benjamin Franklin (1706-1790)
  • Mijn vrijheid eindigt niet waar jouw angst begint!

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Internet-radio is ook leuk, maar het is niet te ontvangen via de ether. 

Het is ook niet gratis. Je hebt een abonnement nodig. 

 

En in mijn auto heb ik geen internet, wel DAB+.

 

 

Geregistreerd lid Sat4All sinds : 6-6-2001 (oorspronkelijk 1-12-2000)
Ontvanger : VU+ DUO 4K  (Digitenne via DVB-T2 en FTA-zenders via DVB-S2X en streams) 
Schotel : Visiosat Bisat
Ontvangst van : Astra 1, Astra 2, Astra 3 en Hot Bird

Link naar reactie
Delen op andere sites

Natuurlijk is internet radio via de ether te ontvangen. Via mijn telefoon. Het zal niet lang meer duren dan hebben we overal onbeperkt internet. Natuurlijk heb je dan nog wel een telefoon abo nodig maar die gebruik je dan ook voor andere dingen.

  • Resistance is futile you will be assimilated
  • Those who would give up essential liberty, to purchase a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety. Benjamin Franklin (1706-1790)
  • Mijn vrijheid eindigt niet waar jouw angst begint!

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

20 uur geleden zei Psychosammie:

Al eerder uitgelegd. DAB is nauwelijks een verbetering, minstens 10 jaar te laat en veel te duur. Ik hobby wel met internet radio.

 

Volgens mij gaan wij het nooit eens worden. 

 

Jij stelt dat DAB veel te duur is. Ik vind van niet, DAB is namelijk gratis uit de lucht te plukken in een prima kwaliteit. 

 

Daarentegen zeg jij dat er overal onbeperkt internet komt. Daar heb je dus wel een betaald mobiel-internetabonnement voor nodig.  

Zo'n mobiel internet abonnement is juist voor veel mensen te duur. 

 

En waarom zou ik via internet tegen betaling naar de radio luisteren als het via DAB gratis is?.

 

Ik hobby wel met DAB+ radio.  

Geregistreerd lid Sat4All sinds : 6-6-2001 (oorspronkelijk 1-12-2000)
Ontvanger : VU+ DUO 4K  (Digitenne via DVB-T2 en FTA-zenders via DVB-S2X en streams) 
Schotel : Visiosat Bisat
Ontvangst van : Astra 1, Astra 2, Astra 3 en Hot Bird

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

Ik kan alleen uit eigen ervaring putten,

 

Vanmiddag komend vanuit Frankrijk naar Nederland rijdend, een dal gevonden op de E 42 waar het DAB signaal van Klara 1 minuut wegviel.

Dat is onmiddellijk duidelijk te horen aan de geluidskwaliteit.

Een maal Dab gehoord wil je geen FM meer.

 

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
×
×
  • Nieuwe aanmaken...