Ga naar inhoud


Vanaf 2019 ook DAB+ in Zweden


Noordzee
Ga naar oplossing Opgelost door Noordzee,

Aanbevolen berichten

Afgelopen week heb ik mijn Pure Portable radio weer eens meegenomen... en op dat mono apparaat hoor ik echt geen verschil tussen het FM signaal en het DAB signaal, luisterend naar exact dezelfde zender... Dit heb ik al meerdere keren vastgesteld. Maar, het zou er aan kunnen liggen dat je op een kleine portable radio, door de zeer matige luidspreker gewoon geen verschil hoort...

Ik vind het prima als DAB verder gaat, maar ik vind het fout om FM af te schakelen... Als zenders zelf beslissen om een bepaalde frequentieband te verlaten, is dat ook prima, maar leg het niet op door een overheid.

In de tijd dat de mensen MW luisterden, en de FM/UKW kwam "er bij" werd er ook niet na een paar jaar geroepen dat de MW er maar uit moest... nee, gelukkig hebben de MW uitzendingen nog jaren kunnen blijven bestaan... Waarom moet het nu allemaal zo snel...? laat het gewoon zichzelf uitfaseren... en willen bepaalde zenders de FM band blijven gebruiken, omdat het voor hun misschien wel voordeliger is... laat ze dan... de luisteraar beslist wat hij wil...

Aan de ene kant hoor ik op het journaal idioterie over het afschaffen van wattestaafjes... yea....  want die gooit iedereen uiteraard in de zee (of zo?) dat mag niet, hohoho.... maar dat iedereen van de ene op de andere dag een paar honderdduizend prima werkende radiotoestellen op het stort gaan gooien, tja, dat is vooruitgang.....  ergens begrijp ik dingen niet helemaal denk ik.

Als je FM gewoon laat zoals het is, en het "volk" accepteert DAB omwille van betere ontvangst, als dat zo is....  dan komt het ook... maar dwing mensen niet. Gaat jouw favoriete zender over naar DAB volg je hem waarschijnlijk wel als hij de moeite waard is.

 

Zelf prefereer ik echter wel internet radio... thuis dan, want ik heb geen internetradio in mijn auto helaas, al zou ik dat wel erg graag willen...  DAB zit ook niet in de auto... satellietradio in de auto zou ook perfect zijn... maar als dat zal waarschijnlijk niet doorbreken voor het grote publiek denk ik.

Probleem met DAB is wel gewoon nog steeds dat je niet echt buiten je eigen regio ontvangst hebt, en ik vind dat gewoon jammer...  Daarom is in de auto de MW band nog steeds gewoon leuk, al sterft hij helaas wel uit...

aangepast door Sverige

- VU+ Ultimo 4K met 1x DVB-S2 FBC Twin + 1x DVB-C/T2 Dual tuner met VTI icm 2x een CityCom 2000 CCA850 voor Thor 1W en Astra 19.2Ost
 

 

Missachtet wird, was es umsonst gibt  (Else Pannek)

Link naar reactie
Delen op andere sites


  • Reacties 45
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Beste reacties in dit topic

Geplaatste afbeeldingen

  • Moderator

Ether frequenties zijn tegenwoordig volop gevraagd en veel geld waard.

De overheid wil graag optimaal geld verdienen met de veiling van die frequenties.

DAB+ gebruikt slechts een fractie van de bandbreedte welke bij FM gebruikt wordt.

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Oplossing
1 uur geleden zei Sverige:

 

Probleem met DAB is wel gewoon nog steeds dat je niet echt buiten je eigen regio ontvangst hebt, en ik vind dat gewoon jammer...  Daarom is in de auto de MW band nog steeds gewoon leuk, al sterft hij helaas wel uit...

 

Wacht maar totdat er dadelijk overal in Zweden zendmasten staan. Ik weet niet of je wel is in Noorwegen komt, daar is inmiddels in het hele land ontvangst, ook van de commerciële zenders. 

En ja, de middengolf was zeker leuk. Maar die tijd is nu echt wel voorbij.... 

Geregistreerd lid Sat4All sinds : 6-6-2001 (oorspronkelijk 1-12-2000)
Ontvanger : VU+ DUO 4K  (Digitenne via DVB-T2 en FTA-zenders via DVB-S2X en streams) 
Schotel : Visiosat Bisat
Ontvangst van : Astra 1, Astra 2, Astra 3 en Hot Bird

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator
1 uur geleden zei Sverige:

Probleem met DAB is wel gewoon nog steeds dat je niet echt buiten je eigen regio ontvangst hebt, en ik vind dat gewoon jammer.

Zoals de ontvangst van BBC World in Nederland via DAB+?

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

BBC world is positief dat die in NL te ontvangen is...  Maar dat is niet wat ik bedoel eigenlijk. BBC world is speciaal vor het buitenland geconstrueerd. Niets mis mee uiteraard, en positief dat het uitgezonden wordt! Helaas zijn dit soort dingen echt uitzonderingen.

Wat ik bedoelde met "regio ontvangst" is dat je bv in Zweden, Nederland, Duitsland etc etc geen programma's uit andere landen kan luisteren zoals met Internet radio wel kan. Dat kon deels ook via de middengolf... maar dat kan niet met DAB of FM.

Ik heb het altijd al leuk gevonden om naar radio uit ver afgelegen landen te luisteren...  of dat nu de Westduitse RTL Radio was, of de DDR zender Stimme der DDR of Engelse zenders... ik vond dat gewoon fijn... En daar heb ik nu Internetradio voor... Ik luister soms hele dagen naar Russische, Duitse, Engelse, Turkse, Tjechische zenders... waar ik maar zin in heb...  In de auto heb ik alleen maar wat er via de FM te horen is, en voor DAB is het niet anders... eerder minder heb ik gemerkt met de Pure radio toen ik in CZ was...  de Duitse en Oostenrijkse zenders waren daar nog wel via FM te horen, maar op DAB bleef het stil.

 

Noordzee... met de auto is het in Noorwegen voor mij behoorlijk stil.... ik heb geen DAB in de auto... maar je hoort nog wel e.e.a. op FM.

In Bergen had ik ook mijn Pure radio bij me, en daar is inderdaad veel te horen op DAB....  maar alleen wat er dus via de lokale mast(en) te horen is.  

- VU+ Ultimo 4K met 1x DVB-S2 FBC Twin + 1x DVB-C/T2 Dual tuner met VTI icm 2x een CityCom 2000 CCA850 voor Thor 1W en Astra 19.2Ost
 

 

Missachtet wird, was es umsonst gibt  (Else Pannek)

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Sverige : Dan adviseer ik jou toch een DAB+ radio in de (volgende?) auto.  Zeker als je regelmatig in Noorwegen rondtoert....

En in Noorwegen wordt er niet alleen op lokale masten veel uitgezonden. Ook de commerciële mux is in een groot deel van het land te horen. 

Maar ook in Zweden ga je daar veel plezier aan beleven in de toekomst. 

 

 

Geregistreerd lid Sat4All sinds : 6-6-2001 (oorspronkelijk 1-12-2000)
Ontvanger : VU+ DUO 4K  (Digitenne via DVB-T2 en FTA-zenders via DVB-S2X en streams) 
Schotel : Visiosat Bisat
Ontvangst van : Astra 1, Astra 2, Astra 3 en Hot Bird

Link naar reactie
Delen op andere sites

Uiteraard... als ik de volgende auto koop, is het de bedoeling dat er DAB in komt. Ook omdat ze in Denemarken FM op termijn zullen afschakelen, en daar kom ik ook regelmatig.

Dat zal hopelijk nog wel even duren... deze auto heb ik in 2011 gekocht, en ik rij minimaal 10 jaar met een auto... als het kan wat langer.

Ik ga er dan ook vanuit dat ik in 2021 geen exorbitante bedragen meer moet gaan neertellen voor DAB in de auto... 

Toen ik deze auto nieuw kocht, was er geen mogelijkheid voor DAB... dus dat was geen issue toen.

Momenteel heb je in Zweden alleen in Stockholm DAB radio... maar we horen wel wat de toekomst brengt... tegen 2021-22 zou een mooi plan zijn.. haha...

- VU+ Ultimo 4K met 1x DVB-S2 FBC Twin + 1x DVB-C/T2 Dual tuner met VTI icm 2x een CityCom 2000 CCA850 voor Thor 1W en Astra 19.2Ost
 

 

Missachtet wird, was es umsonst gibt  (Else Pannek)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Op 11-11-2018 om 17:30 zei Sverige:

Afgelopen week heb ik mijn Pure Portable radio weer eens meegenomen...

 

3 uur geleden zei Tonskidutch:

uiteraard, zou je verwachten dat nieuwe automodellen FM en DAB+ hebben

niets is minder waar dus dat is zeer povertjes van de auto-fabrikanten

Dan neemt Sverige zijn portable maar mee. Goedkoper kan niet... 😁

Trouwens, veel DAB+ portables hebben een stereo headphone aansluiting die je ook op de AUX in de auto kunt aansluiten. Kabeltje kost ook geen drol.

Vu+ Duo2 + PLi 4.0 + Fuba DAA110 + Stab 120
Vu+Solo2 + Fuba DAA 850 + multifeed met 2 twin Alps + 1 quattro Alps + 1 twin MTI + PLi 4.0

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

Dat, in combinatie met een raam kleefantenne was mijn eerste DAB ontvanger in de vorige wagen.

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Op 18-11-2018 om 16:06 zei ceesv:

Dat, in combinatie met een raam kleefantenne was mijn eerste DAB ontvanger in de vorige wagen.

Ik heb in mijn Omega van 2003 gewoon een DAB+ radio ingebouwd. Zit ook nog blauwe tand op, CD/MP3 speler en USB op. Weer 1 van de goede beslissingen van mij.

You know when you've been shagged.

I like receivers who give me pleasure.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Die Pure die ik bezit heeft geen externe antenne aansluiting...  Bovendien lijkt me die oplossing niet echt handig als je zenders moet gaan zoeken tijdens het rijden... Als ik eens als passagier in de auto zit, kan ik het wel eens proberen om wat met de Pure te experimenteren...

- VU+ Ultimo 4K met 1x DVB-S2 FBC Twin + 1x DVB-C/T2 Dual tuner met VTI icm 2x een CityCom 2000 CCA850 voor Thor 1W en Astra 19.2Ost
 

 

Missachtet wird, was es umsonst gibt  (Else Pannek)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik vraag me af of de plak antenne echt goed is... Misschien wel... al heb ik recensies zitten lezen die beide kanten uitgaan... ban briljant tot bagger en in een test las ik dit:

"compared to the OEM-fitted DAB systems that come in most of the modern cars we test at CAR, the Pure drops out much more frequently, and for longer periods of time."

Wat ik ook las, was dat je hem blijkbaar beter via de FM transmitter kan laten werken dan via de aux, ten eerste zou het geluid beter zijn via FM (vreemd???) en het grote voordeel is dat dan de zendernaam op het display van je radio komt, omdat het kleine kastje wat je op het dashboard plakt, blijkbaar na 1 minuut 'uitgaat'... het display dan toch.

De vraag is of de kabel lang genoeg is om tot bij de cigaren aansteker te komen... Daar heb ik dan wel een dubbele stekker voor nodig aangezien de navigator er ook in moet...

Even afwegen...  Het is een hopp geld... in als ik eerlijk ben, hou ik niet van al die "add on's" die je erbij plakt...  Ik graag me ook af of je makkelijk van zender wisselt tijdens het rijden, dat het een beetje stevig is, het bedieningskastje ziet er zo wiebelig uit...

 

Gebruikt iemand die Higway??

 

- VU+ Ultimo 4K met 1x DVB-S2 FBC Twin + 1x DVB-C/T2 Dual tuner met VTI icm 2x een CityCom 2000 CCA850 voor Thor 1W en Astra 19.2Ost
 

 

Missachtet wird, was es umsonst gibt  (Else Pannek)

Link naar reactie
Delen op andere sites

het gaat natuurlijk al lang niet meer over Zweden

maar over hardware, mijn nichtje heeft de highway 600 in London in haar beamer

deze Pure ; het is maar een van de vele upgrade sets.

 

belangrijk om te weten is of je auto al een ingebouwde antenne heeft, die meestal op de best mogelijke plek is ondergebracht mbt carrosserie en ontvangst

in veel gevallen kun je die hergebruiken voor DAB+

Running Up That Hill

Kate Bush

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
×
×
  • Nieuwe aanmaken...