Ga naar inhoud


Nostalgie in Beeld


Tripleboy

Aanbevolen berichten

  • 4 maanden later...

Ik was nog te jong om het bewust mee te maken maar vroeger werden mijn ouders om 5.30uur gewekt door een porder. Dat was iemand die een wijk had van ongeveer 30 mensen en met een lange stok (meestal een bamboe stengel) tegen het bovenraam tikte). Sommige porders gebruikten een blaaspijpje en schoten een erwt tegen het bovenraam aan. Je moest dan even laten weten dat je wakker was. Dat kon niet door even het licht aan de doen want dat had je vroeger niet boven, ook geen stopcontacten, alleen beneden. Je deed dus even het raam open en stak je kop naar buiten. Tja, een wekker kopen was erg duur en konden veel mensen niet betalen, een fiets al helemaal niet. Daarom liepen de mensen vroeger meestal naar hun werk.

Zie de bijlage van een porder in Leeuwarden in 1947 en een erwtenschieter.

 

Een porder in Leeuwarden 1947.jpg

porder schiet erwten met blaaspijpje.gif

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik kan me nog heel goed herinneren dat vroeger de scharensliep om de zoveel tijd in de straat kwam. Het heet dan wel scharensliep maar meestal liet je daar de messen slijpen. Veel later werd dat ook nog gedaan door zigeuners maar dat waren meestal oplichters die woekerprijzen rekenden. Vroeger waren gebruiksartikelen best duur, niet te vergelijken met nu want nu koop je voor een paar euro een set scharen of messen. Er waren hele mooie scharenslieps met prachtige karren maar meestal was het een zeer eenvoudige handkar met een groot wiel er op om de slijpsteen voldoende snelheid te geven.

Zie de bijlage, een scharensliep uit 1950

 

scharensliep 1950.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

tja wat dacht je van die huidige prijzen dan

Citaat

Prijzen

tafelmessen glad €2,25
keukenmessen tot 11 cm €4,50
Keukenmessen vanaf 11 cm  €5,50
Broodmes vanaf  €5,50
Stofscharen vanaf  €6,00
Tuinscharen €8.00
Elektrische grasmaaier messen €10.00
Snijmachine messen €20.00

 

daarvoor hoef je geen nostalgische zigeuners erbij te betrekken

dat komt door de verzekeringen+belastingen+zzp-pensioenen+investeringsreserves+ouderdomsvoorzieningen+ziektekosten en sociale premies

Just Around The Corner

Cock Robbin

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ook de melkboer kwam aan huis. Ik weet niet meer hoe vaak hij kwam maar dat zal wel 1 of 2 maal per week zijn geweest. Je had immers geen koelkast dus lang kon je de melk niet bewaren.
Het was een bakfiets waar uit de melkbus werd getapt. Hij had maatkannen in diverse maten en daarin werd de melk afgemeten. Moeder de vrouw ging met een pannetje naar de melkkar en daar werd de melk van de maatbeker in over gekieperd.
Speciale melk zoals karnemelk, yoghurt, vla enz. zat in glazen flessen met een capsule in verschillende kleuren. Aan de kleur kon je zien wat er in zat want op de flessen zat geen etiket. Daar zat statiegeld op (staangeld zeggen ze in België).
Zo'n bakfiets was loodzwaar met al die melkproducten en als hij van stilstand weer verder moest rijden, moest hij met zijn volle gewicht op de pedalen staan om weer in beweging te komen. Ik zal het nooit vergeten.

 

 

Melkboer.jpg

aangepast door Sprietje
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

Die melkboer kwam dagelijks, 6 dagen per week, en had naast tapmelk ook flessenmelk.

 

Die bij ons langs kwam had ook boter en eieren, de kar was verruild voor een bestelwagen. (1960)

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Toen ik klein was, was onze buurman een oude man van in de 80. Zoals de meeste mensen had hij gewoon een ouderwetse kachel. Een centrale verwarming was alleen voor de welgestelden weggelegd.
Hij stookte echt op zijn goedkoopst, met briketten.
Die kreeg je niet zomaar in de brand. Daar had je eerst turf voor nodig. Daar bovenop gingen eierkolen. Als dat eenmaal brandde, gingen er briketten in de kachel. Eierkolen en briketten zijn gemaakt van geperst kolengruis. Vooral van eierkolen kwam een enorme gele walm af. Onze buurman had die turf, eierkolen en briketten achter in de tuin onder een afdak staan.
Mijn ouders waren moderner. Ze hadden ook een kachel maar stookte antracietjes. Die waren een heel stuk duurder. De kachel werd aangemaakt met de gaspook. Dat was een gebogen buis met gaatje aan het einde waarbij het einde van de buis was plat geslagen zodat die tussen de spijltjes van de kachel door kon. Die sloot je aan in de keuken met een lange rode rubber slang.
Natuurlijk was het nog geen aardgas want dat kwam pas veel later. Het was gas van de staatsmijnen in Limburg dat vrij kwam om cokes te maken.
Voor in de opkamer (de luxe kamer waar je alleen op zondag kwam) zat de gasmeter. Natuurlijk was het een meter waar je gasmunten in moest gooien. Daarvoor kwam regelmatig een man langs de deur van het gasbedrijf die de gasmuntjes verkocht zoals je vroeger voor tientallen zaken mensen langs de deur zag komen met zo'n grote leren geldtas. Voor de huur van je huis, verzekeringen en weet ik wat nog niet meer. Per bank over maken was er voor de gewone burger niet bij.

 

turf om de kachel aan te maken.jpg

eierkolen.jpg

WH-Briket 3kg Staatsmijn Wilhelmina.jpg

Gasmuntmeter.jpg

Gaspenning_Almelo.jpg

geldinner.png

Link naar reactie
Delen op andere sites

2 uur geleden zei D.Quijote:

Die hebben we nog steeds in Spanje, maar gemoteriseerd, ze blazen op een soort panfluitje wat heel hoog en schel klikt, je hoort ze al van verre aankomen.

 

Ik kan me dat best voorstellen beste D.Quijote. Er is in Spanje een werkeloosheid van 25% en vooral veel ouderen komen niet aan werk. Jongeren trouwens ook niet want daar is de werkeloosheid nog veel hoger.
In Spanje zijn er flink wat mensen die van een hongerloontje rond moeten komen en er een moestuintje op na houden. Daar hebben ze vaak speciaal zelfgemaakt gereedschap voor nodig en dat moet af en toe geslepen worden. Leuke foto van die moderne scharensliep.

 

 

2 uur geleden zei D.Quijote:

3486996639_0015257fb7_b.jpg

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Toen ik vroeger klein was hadden mijn ouders geen koelkast. Die had bijna niemand zo net na de oorlog. Je had er als gezin een hoop werk aan om in de oogsttijd groenten en fruit in te wecken voor de winter.
De naam weckflessen en weckpotten kwam van Johann Carl Weck die deze potten en flessen verkocht. Je moest de producten die je wilde inwecken eerst bewerken en dan werden ze verhit. Dan ging er de rubber ring op en dan het deksel. Door het afkoelen ontstond er vacuüm in de pot. Tja, conserven in blik had je vroeger nog niet. Door aan de lip van de rubber ring te trekken, liet je er lucht in stromen en kom je het deksel afnemen. Wat een tijd en wat een werk allemaal vroeger. Niet voor niets dat moeder de vrouw er vroeger geen baan buitenshuis kon hebben.

 

weckpotten.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
×
×
  • Nieuwe aanmaken...