Ga naar inhoud


Nostalgie in Beeld


Tripleboy

Aanbevolen berichten

Toen ik nog een heel klein manneke was, ging ik met mijn ouders mee naar een tante die in s Hertogenbosch woonde. Ze woonden in hartje binnenstad in Uilenburg aan de Binnendieze. Ik was al een zeer eenvoudige woning gewend want ja pal na de oorlog was er bijna niet aan een huis te komen dus was je al blij met een dak boven je hoofd. Vele woningen waren plat gebombardeerd. Maar wat ik daar aan trof verbaasde me toch flink.


Toen we binnen kwamen op de begane grond bleek dat het plafond slechts 190cm hoog was. Mijn vader kwam nog net niet met zijn haren tegen het plafond.
Tja zei hij, deze huizen zijn al eeuwen oud en vroeger waren de mensen een stuk kleiner dus voor hen was het hoog genoeg.
Natuurlijk werd er een bakje thee gezet, koffie was voor die tijd nog te lux. Het viel me op dat mijn tante het water uit een lampetkan schonk in een pannetje of fluitketel. Waarom niet uit de kraan? Ja, die hebben we niet. We zijn niet aangesloten op de waterleiding, niemand hier in de straat. Water moeten we uit de kraan halen een eindje verderop in de straat. Ja, en we zijn er sinds enkele maanden flink op vooruit gegaan. Voorheen moesten we het water met de pomp oppompen, nu hoeven we alleen de kraan maar open te doen.
Begrijpt U nu het spreekwoord "loop naar de pomp".


Electriciteit hadden ze wel, één luchtpuntje midden in de kamer en een stopcontact. Boven gebruikten ze de nachtkaars kandelaar.


Tja, en als de daar dan heel de middag bent, moet je natuurlijk ook wel eens naar de wc. Kom maar mee, zei de man des huizes, ik zal het je wijzen.
We gingen door de achterdeur naar buiten en kwamen in de achtertuin. Tegen de achterzijde van het huis was een houten kot gebouwd. Hij trok de deur open en zei, hier is de wc. Ik zag een houten plak met een rond houten deksel er op. Hij haalde het er af en zei, hier kun je zitten. Tja, dat was dus de poepdoos.
Tja tegenwoordig heb je zoiets natuurlijk allemaal al wel eens gezien in een film of op afbeeldingen maar dat was vroeger niet zo. Dat was allemaal helemaal nieuw voor me.
Doortrekken hoefde niet. Nee het viel recht omlaag in een gat. Gewoon het deksel er weer op.
Bekijk de foto's van de vrouw uit Uilenburg uit 1950 die met een witte geëmailleerde emmer water aan de pomp is wezen halen. Zinken emmers was om bijv. te dweilen of de was te doen.

 

nachtkaart kandelaar.jpg

poepdoos1.jpg

water halen in uilenburg 1950.jpg

aangepast door Sprietje
Link naar reactie
Delen op andere sites


In 1976, de eerste computer waar ik op mocht werken. IBM System/32

De onze was al groot en snel, met een harde schijf van 10Mb, een regelprinter (beltprinter) van 275 regels per minuut, en een geheugen van 16K (waarvan 14 beschikbaar was voor de gebruiker).

Programmeren deden we in RPGII, en als de programma's groter werden dan 14K dan kon je het beste de taken verdelen over twee programma's dan ging het werk sneller. Grotere programma's werden door het systeem opgedeeld in stukjes via swapping en dat vertraagde merkbaar.

Het beeldscherm was 6 regels van 40 tekens. Dat is dat kleine ding links van de printer, het beeldscherm zat in het bureau en daarbovenop was een spiegelsysteem waarmee je op het beeldscherm kon kijken. 

De klep onder het beeldscherm was van een 8 inch diskettesysteem (iets van 262K per diskette). Via de diskette's werden bijvoorbeeld de bestellingen die van de datatypistes kwamen ingevoerd. Ook een backup kon je hiermee maken. Ging een aantal minuten overheen per diskette, en voor een complete backup kon je zomaar 30 - 40 diskette's nodig hebben. We maakten een keer een programmeerfoutje, waardoor de postcode op de verkeerde plaats in het adressenbestand werd teruggezet. (weet niet precies meer, iets van 80.000 adressen of zo) Moesten we het adressenbestand vanaf de backup opnieuw inlezen. We begonnen 's middags rond 5 uur, om drie uur 's nachts was het klaar...

Het gewicht van het complete ding zat dik boven de 500 kg, de vloer onder de computer moest eerst versterkt worden voordat we hem in het kantoor konden zetten. 

En de prijs van de machine lag ergens boven de anderhalf ton. 

Heel vervelend als je zelf kan programmeren. De 'gebruikers' dachten dat je er alles zo maar even aan kon 'verbeteren'. Dus als je de ene dag het programma had aangepast voor de ene wens dan was je de volgende dag weer bezig voor de volgende. 

Het lastige was dat het ding maar één ding tegelijk kon doen. Dus overdag moest hij het werk doen, factureren, debiteurenadministratie, voorraadadministratie enz, en het programmeren moest je dan in de avonduren doen. 

Toch had ik het niet willen missen!!

 

T B 

 

 

012uLXdVQf18.jpeg.1b05c0ce8bf16e6dd21476bcd76f35bd.jpeg

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

Mijn eerste computer was de IBM 1400, 4.096 bit ringkern geheugen, input met ponskaarten, en de output was een kettingformulier printer.

Verder hingen er 2 magneetband recorders aan voor data opslag.

Er is nog een foto in een geschiedenis databank waar ik naast dat monster sta.

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Was 17 jaar oud, en kon met wat spaarcenten de Yamaha 125 type AS3 tweedehands kopen ( 12.600 km op de teller), mocht natuurlijk pas op 18 jaar de baan op, en rijbewijs moest ook nog gehaald worden.

Toch werd er in de avond als het wat donker werd er kort ritje mee gemaakt, dit enkel in de wijk, dit heeft gelukkig steeds goed gegaan, de risico's waren echter groot, geen ervaring en geen geldige documenten enz ...

 

8354317128_aa9564eff9_b.jpg

 

Die 18de verjaardag kon niet vlug genoeg komen, het rijbewijs werd moeiteloos gehaald, een verzekering ook en in de maand juli werden de Ardennen al verkend tijdens een weekendje op stap.

 

 

GIGABLUE UHD QUAD 4K  :D  XTREND ET8500 / ET7500  ;)  VU+ Duo2 / VU+ Solo SE  :)

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

Mijn eerste ervaringen met den radio.image.png

 

 

 

 

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Deze heb ik ook nog gehad, je moest toen de spoel zelf om de ferrietstaaf wikkelen.

Solderen was niet nodig, je moest de verbindingen aan elkaar vast schroeven, soort koperen buisje met schroefdraad en spleet erin.

Dat was nog de goede oude tijd.

Later kwam de Pionier II uit met één transistor(type Oc...….) als ik me goed herinner, deze heb ik ook nog gebouwd.

Allebei waren kristal ontvangertjes.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja, de kristalontvanger was ooit ook mijn eerste zelfbouwobject, met behulp van onderdelen van de firma Amroh. Ik denk dat ik daarna nooit meer zo blij geweest ben met het resultaat van welk ander zelfbouwobject dan ook. Wat was een kinderhand toen toch verschrikkelijk gauw gevuld.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

Jammer dat dit soort experimenteerboxen niet meer bestaan, Meccano, Pioneer en andere experimenteer dozen wakkerden de interesse aan voor je werkzame toekomst.

 

Nadeel is, dat je met een kristal ontvanger bijna geen zenders meer kunt ontvangen, ze zijn allemaal afgeschakeld.

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bij Tandy kocht ik begin jaren '80 mijn eerste computer voor thuisgebruik. Hij staat op het tweede plaatje van Tripleboy ook midden in de etalage. De Tandy model 100. Werkte op 4 AA batterijen dus was heerlijk portable. 

Scherm van 8 regels met 40 tekens. Werkte met basic en een paar programmaatjes, onder andere een eenvoudige tekstverwerker. Maar als je de tekst wilde printen moest je eerst zelf wel een printpogramma schrijven in basic. Had ook een adressenprogramma. Maar het sorteren van die adressen moest je dus ook zelf een basic programma voor schrijven. 

Het bruikbare geheugen was bijna 32 K en daar stonden ook je bestanden in. Extern geheugen was een cassette recorder. 

Hij was erg 'goedkoop', nog geen 3000 gulden...

 

 

model100-1920x.thumb.jpg.efbd62bbeb840fa8a7240176d3553c6d.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
×
×
  • Nieuwe aanmaken...