Ga naar inhoud


Nostalgie in Beeld


Tripleboy

Aanbevolen berichten

En beste mensen.
Hadden jullie dit vroeger ook in de keuken?
- een waterpomp
- het bakje met zand, zeep en soda
- een kolenfornuis
Tja, het huishouden was niet eenvoudig en je stak er heel wat meer tijd in dan tegenwoordig.
Wat dacht je van het kolenfornuis.
Als je ging koken moest dit eerst aangemaakt worden met hout. Afhankelijk van de grootte van de pan moest je er een of meerdere ringen uit halen. Dat deed je met een ijzeren haak want die ringen en het deksel waren dan natuurlijk gloeiend heet.
En als je een maal per week in bad ging, werd eerst met grote pannen of een ketel warm water gemaakt. Dat werd in een zinken teil gegooid en tot de juiste temperatuur aangemengd en dan mocht je als kinderen een voor een in de tobbe.
Wel natuurlijk met hetzelfde water want telkens nieuw warm water maken was er niet bij.

 

waterpomp in de keuken.jpg

zand zeep soda.jpg

kolenfornuis.JPG

1x per week in de teil.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites


Paarden met een boerka? Het moet niet gekker worden!

  • Resistance is futile you will be assimilated
  • Those who would give up essential liberty, to purchase a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety. Benjamin Franklin (1706-1790)
  • Mijn vrijheid eindigt niet waar jouw angst begint!

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

12 uur geleden zei Sprietje:

Als je vroeger dit in de staat zag, wist je dat er iemand overleden was. Daarachter een stoet met rouwende mensen.

begrafenis.jpg

 

Als kind vond ik zoiets vreselijk Luguber, in andere landen maakt men van een dergelijke gebeurtenis een veel mooiere en serene bedoening, er is hier ook wel al wat veranderd ondertussen.

 

koets.jpg

GIGABLUE UHD QUAD 4K  :D  XTREND ET8500 / ET7500  ;)  VU+ Duo2 / VU+ Solo SE  :)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat Kolenfornuis, ziet er uit als een gewoon houtfornuis...   Dat wordt in Zweden nog vaak gebruikt... voornamelijk dan we in de winternaanden, omdat het terwijl de keuken verwarmt... en je er heerlijke stoofpotjes op kan katen pruttelen...

- VU+ Ultimo 4K met 1x DVB-S2 FBC Twin + 1x DVB-C/T2 Dual tuner met VTI icm 2x een CityCom 2000 CCA850 voor Thor 1W en Astra 19.2Ost
 

 

Missachtet wird, was es umsonst gibt  (Else Pannek)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nu de situatie van de bovenverdieping waar de slaapkamers waren in mijn jonge jaren:


Dat je elektriciteit had, was al een luxe. Boven was maar 1 lamp en die hing op de overloop.
Om 's avonds ook nog een beetje licht op de slaapkamers te hebben, zaten boven in de deuren van de slaapkamers ruitjes.
Stopcontacten waren er boven niet. Daarvoor had je dan zo'n verloopfitting. De lamp er uit, de verloopfitting er ingedraaid en dan kon je in de verloopfitting weer de lamp draaien en 2 stekkers steken.
De ene elektriciteitsleiding die naar boven liet lag op de muur en was een ijzeren buis. Plastic bestond immers nog niet, wel het thermohardende plastic zoals bakeliet. In die ijzeren buis zaten elektriciteitsdraden met stof omwikkeld. Dit was meestal katoen. De katoenen isolatie was standaard tot ong. 1950, toen kwamen de leidingen met kunststof isolatie.

Boven was er ook geen water. Daarom had je op de ouderslaapkamer een lampetkan staan. En als je 's avonds naar bed ging, nam je natuurlijk de po mee. Die zette je onder je bed zodat je er niet tegenaan zou schoppen in donker.

Mijn ouders hadden een kandelaar met oor en lekbakje op hun nachtkastje staan. Op de slaapkamer had je immers geen verlichting.
Daarnaast stond natuurlijk een wekker met 2 grote bellen. Je kon het je niet veroorloven om te laat bij je baas aan te komen.

Bij ons had je op de slaapkamers een houten betimmering onder de dakpannen maar dat was niet overal zo. Als 3 jarig jongetje moesten we eens naar een bruiloft in een dorp 25km verderop. Daar sliepen we recht onder de pannen en het vroor dat het kraakte. Dan heb je echt wel een slaapmuts nodig en een warme kruik aan je voeten anders was je 's morgens bevroren.

 

Bakelieten schakelaar met ijzeren mantelpijp.jpg

lampfitting met stopkontacten.jpg

katoen omwikkelde installatiedraad.jpg

met stof omwikkelde koperdraad.jpg

lampetkan.jpg

slaapmuts.jpg

po met deksel.jpg

kandelaar voor op nachtkastje.jpg

wekker met bellen.jpg

Koperen-kruik.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

Toch merkwaardig dat niemand iets met satelliet doet.

30 April 2012....

Analoge satelliet afschakeling in Duitsland.

Met mijn Pace PRD800 in aktie!

Deze heeft een videocryptdecoder aan boord! (voor o.m Channel5,dat toen een soort van free to view was)

De TV-screenshots zijn achtereenvolgens Vox,ZDF,RBB,RTL? en op ondersteis op mijn TV is Eurosport te zien.

 

Vox.JPG

ZDF.JPG

Pace prd800 analoog.jpg

RBB.JPG

RTL.JPG

Analoog+TV.jpg

aangepast door Satneef

ZGemma H7S met VU+ turbo SE,Mutant HD2400,ZGemma H.2H,Clarketech HD5100c,1 meter draaibare schotel (53 oost-30 west) OpenHDF 6.5,OpenATV

 

Een dag niet gelachen is een dag niet geleefd!

Link naar reactie
Delen op andere sites

21 uur geleden zei Sprietje:

En beste mensen.
Hadden jullie dit vroeger ook in de keuken?
- een waterpomp
- het bakje met zand, zeep en soda
- een kolenfornuis
Tja, het huishouden was niet eenvoudig en je stak er heel wat meer tijd in dan tegenwoordig.
Wat dacht je van het kolenfornuis.
Als je ging koken moest dit eerst aangemaakt worden met hout. Afhankelijk van de grootte van de pan moest je er een of meerdere ringen uit halen. Dat deed je met een ijzeren haak want die ringen en het deksel waren dan natuurlijk gloeiend heet.
En als je een maal per week in bad ging, werd eerst met grote pannen of een ketel warm water gemaakt. Dat werd in een zinken teil gegooid en tot de juiste temperatuur aangemengd en dan mocht je als kinderen een voor een in de tobbe.
Wel natuurlijk met hetzelfde water want telkens nieuw warm water maken was er niet bij.

 

waterpomp in de keuken.jpg

zand zeep soda.jpg

kolenfornuis.JPG

1x per week in de teil.jpg

 

Behalve de waterpomp ken ik het van vroeger.

 

Het topic ontaardt zo te zien. Nog even en de nostalgie is 3 jaar oud. Hoewel, ik heb al nostalgie van een maand oud, dus.......................................

3x VU+ met Open Pli , 2 Gregorians, 1 Big bisat en 3 LCD's

Link naar reactie
Delen op andere sites

8 minuten geleden zei minplus:

Het topic ontaardt zo te zien. Nog even en de nostalgie is 3 jaar oud. Hoewel, ik heb al nostalgie van een maand oud, dus....................................... 

Wat dacht je van aktuele nostalgie?

Ik moet bekennen dat ik de screenshots al eerder heb gemaakt,maar Windows 95 heb ik nog steeds werkend in Virtualbox

Win95 desktop vbox.jpg

Windows95 virtueel installeren.jpg

ZGemma H7S met VU+ turbo SE,Mutant HD2400,ZGemma H.2H,Clarketech HD5100c,1 meter draaibare schotel (53 oost-30 west) OpenHDF 6.5,OpenATV

 

Een dag niet gelachen is een dag niet geleefd!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
×
×
  • Nieuwe aanmaken...