Ga naar inhoud


Zone verwarming


edje-ken

Aanbevolen berichten

Als de weerstand in het systeem groter is dan de opvoerhoogte

van de pomp dan levert de pomp gewoon minder liters water.

Althans, normaal gesproken, hoewel de QH-kromme (zo heet

de gebogen lijn in het pompgrafiek) wel enorm vlak is aan het

eind.

aangepast door Con

Groet, Con. Gloeiende, gloeiende, een beetje humor moet kunnen, anders ga je maar ergens anders heen..
Sinds maart 2021 glasvezel via KPN.

Internet/PC: modem/router Fritzbox en TP-Link accesspoint, switch (8), switch (4)

Intel Nuc i7 met W10, Gigabyte Brix met Home Assistant, 17 Shelly's en 2 ESP-tjes.

Link naar reactie
Delen op andere sites


Oké en dit heeft dan neem ik aan te maken met het modulatiebereik van de pomp? laten we zeggen een pomp met een opvoerhoogte 15-40

In dit geval uitgaan van 20% vermogen dus minimum 15 voor de pomp.

Installatie heeft meer weerstand dan 15 en dan trekt de pomp dat niet op zijn minimum van zijn vermogen van 15, correct?

aangepast door sat-ellite

Als iets zeker is is dat niets zeker is.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Inderdaad.

 

Daarnaast, als de opvoerhoogte gering is, dan drukt de pomp

ook de by-pass niet meer open.

Je kunt natuurlijk de by-pass op 1 a 2 zetten maar dat wordt

dan een kortsluiting als deze dicht bij de ketel is gemonteerd.

En dan loop je het risico (behoorlijk groot) dat de radiatoren

niet voldoende water krijgen.

 

Advies zou dan zijn om dan de by-pass ergens aan het eind

van je leidingnet te plaatsen.

 

Het is nu eenmaal zo dat alles invloed heeft op elkaar.

aangepast door Con

Groet, Con. Gloeiende, gloeiende, een beetje humor moet kunnen, anders ga je maar ergens anders heen..
Sinds maart 2021 glasvezel via KPN.

Internet/PC: modem/router Fritzbox en TP-Link accesspoint, switch (8), switch (4)

Intel Nuc i7 met W10, Gigabyte Brix met Home Assistant, 17 Shelly's en 2 ESP-tjes.

Link naar reactie
Delen op andere sites

1 uur terug, Con zei:

Inderdaad.

 

Daarnaast, als de opvoerhoogte gering is, dan drukt de pomp

ook de by-pass niet meer open.

Je kunt natuurlijk de by-pass op 1 a 2 zetten maar dat wordt

dan een kortsluiting als deze dicht bij de ketel is gemonteerd.

En dan loop je het risico (behoorlijk groot) dat de radiatoren

niet voldoende water krijgen.

 

Advies zou dan zijn om dan de by-pass ergens aan het eind

van je leidingnet te plaatsen.

 

Het is nu eenmaal zo dat alles invloed heeft op elkaar.

Kijk weer wat bij geleerd.👍

Over die bypass:

Volume radiatoren is nu 920 l/h met de verhoging op de eclipsjes.

Stel dat ik uitga van een gemiddeld pomp vermogen van 60% dan kom ik volgens jou grafiek uit op een opvoerhoogte van 160mBar

Lees ik dat af in de grafiek van de Honeywell bypass dan kom ik op een instelwaarde van 2mBar.

Maar loop ik het risico dat de radiatoren niet voldoende water krijgen.

Op zolder komen op 2 verschillende plaatsen de transportleidingen uit de vloer en het is zo gepiept om hier de bypass te plaatsen.

Ik neem aan dat het niets uitmaakt op welke van deze 2 transportleidingen? of zou ik dan op elk een aparte bypass moeten zetten.

En op welke stand zou ik dan de bypass moeten instellen? ook op 2 of verandert dit nu ook?

 

aangepast door sat-ellite

Als iets zeker is is dat niets zeker is.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Grosso modo nee, één is zat maar neem qua afstand van de ketel de meest ongunstige.

 

Het wordt tijd dat wij een keer gaan borrelen (lees bijpraten), via dit forum is het een langere weg.

Maar wél goed dat je het allemaal nog volgt. PLUIM!! Maar ook jouw vastbehoudendheid!!

(weet niet of vastbehoudendheid een goed woord is, kwam niet door de spellingschecker heen) :)

 

 

Terug naar af, ik moet even naar het grafiek van de by-pass kijken(heb ik niet meer op mij netvlies)

Het enige wat de by-pass moet overstorten (want zo heet dat) is de minimale flow van de ketel

(240 liter) verminder met de radiator die veelal afneemt. Dat zal ongeveer 240-80=160 liter zijn.

 

Omdat de opvoerhoogte aan het eind van de installatie (lees, jouw zolder) minimaal is hetgeen

overblijft van de Remeha pomp zal een lage stand gekozen moeten worden. Jij hebt het over

2 mBar, ik denk dat dat niet juist is (nogmaals moet even het grafiek bekijken van de by-pass. 

Wordt vervolgd. (ff weer zoeken naar jouw by-pass)

 

Algemeen, heb niet de illusie dat jouw ketel nooit meer pendelt, mijn doel is slechts om dat tot

een minimum te beperken. Een uitdaging op zich. Fabrikanten doen geen uitlatingen omdat er

héél veel parameters een aanbeveling beïnvloeden. (hulde aan degen die software schrijven

voor het hart van een ketel)

 

Edit;

Ik heb inmiddels mijn eigen plaatje gejat en daar zie je in dat stand 2 geldt indien je de by-pass

aan het eind van de installatie plaatst. Dus goed opgemerkt. Ik heb de oude waardes laten staan.

Dus 2,5 zou volstaan (dit is niet 2,5 mBar) Het betreft 200 mBar bij een slordige 180 liter, resulteert

in stand (grosso modo 2,5).

image.png.c026191fa5f1975e126d02524eea8e38.png

 

Ben op mij oude dag nog met meer "lastige, maar wel leuke" dingen bezig vandaar, dat ik alles hier eerder

geschreven, niet altijd paraat hebt... 

 

 

aangepast door Con

Groet, Con. Gloeiende, gloeiende, een beetje humor moet kunnen, anders ga je maar ergens anders heen..
Sinds maart 2021 glasvezel via KPN.

Internet/PC: modem/router Fritzbox en TP-Link accesspoint, switch (8), switch (4)

Intel Nuc i7 met W10, Gigabyte Brix met Home Assistant, 17 Shelly's en 2 ESP-tjes.

Link naar reactie
Delen op andere sites

54 minuten geleden, Con zei:

Grosso modo nee, één is zat maar neem qua afstand van de ketel de meest ongunstige.

 

👍Prima dan kies ik de transportleiding met de verste afstand tot de ketel.

54 minuten geleden, Con zei:

Het wordt tijd dat wij een keer gaan borrelen (lees bijpraten)

Lijkt me ook heel leuk, en ik lust wel een borreltje😋

 

54 minuten geleden, Con zei:

Maar wél goed dat je het allemaal nog volgt. PLUIM!! Maar ook jouw vastbehoudendheid!!

Ja ik kan nog net mee, maar dat komt omdat je het goed uitlegt.👍

Wat betreft vastbehoudendheid, ik ben er al 15 maanden mee aan het vechten en normaal heb ik zoiets van verliezen doet het.

Maar deze rakker (remeha) heeft me toch soms aan het huilen gebracht 😉😜

En van vastbehoudendheid maken we gewoon een nieuw woord van.

54 minuten geleden, Con zei:

Jij hebt het over

2 mBar, ik denk dat dat niet juist is

Klopt ik was aan het kijken naar de waarde op de schaalverdeling van de bypass en heb hier per abuis mBar achter getyped.

54 minuten geleden, Con zei:

Algemeen, heb niet de illusie dat jouw ketel nooit meer pendelt, mijn doel is slechts om dat tot

een minimum te beperken. Een uitdaging op zich. Fabrikanten doen geen uitlatingen omdat er

héél veel parameters een aanbeveling beïnvloeden. (hulde aan degen die software schrijven

voor het hart van een ketel)

 

Het (niet) pendelen is nu al vele male minder en de ketel gedraagt zich al veel rustiger.

Van remeha zou me vorig jaar nog een ontwerper via een installateur iets laten weten, maar nooit meer wat gehoord.

Maar inderdaad je zou van minder gek kunnen worden.

 

Morgen ga ik de bypass verplaatsen en houd je op de hoogte

Wel lijkt het me een betere plaats omdat nu de overstort warmte niet kort bij de ketel (buffer) terecht komt maar zich mengt op het einde van de leiding.

Retour zal hierdoor nog kouder bij de ketel terug komen.

 

54 minuten geleden, Con zei:

Ben op mij oude dag nog met meer "lastige, maar wel leuke" dingen bezig vandaar, dat ik alles hier eerder

geschreven, niet altijd paraat hebt... 

Altijd leuk een uitdaging toch?...

Ik moet zeggen dat ik er steeds meer zin in krijg.

Dit is trouwens een probleem bij heel veel installaties met zone verwarming maar waarbij men deze problemen vaak niet in de gaten heeft.

Als we dit kunnen tackelen voor 90% dan ben ik al zeer tevreden en wordt dit tevens een interessant topic voor anderen.

De winst die je met zone verwarming en een daarop in balans zijnde installatie kunt behalen moet niet onderschat worden, zowel voor de portemonnee als deze planeet.

 

Morgen weten we meer, we zijn op de goede weg👍

 

 

aangepast door sat-ellite

Als iets zeker is is dat niets zeker is.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Eens kijken of Jurken het nog volgt. Waarom leg ik uit.

Vooropgesteld dat ik de details niet weet van Evohome

en misschien weet jij (@s) het ook wel.

 

IMO is een dergelijk zonesysteem zodanig uitgerust dat,

indien één (of meer) radiator(en) (zone's) warmte vraagt

de ketel wordt aangestuurd, so far so good.

 

De ketel wordt aan/uit of modulerend aangestuurd, dit

afhankelijk wat de ketel aan kan.

 

Nog steeds duidelijk en simpel maar dan, stel jouw ketel

kan moduleren. Moduleert de ketel dan op basis waarvan?

 

Wordt de aansturing naar de ketel toe gemoduleerd op

de zelflering van het hoofdvertrek? Of leert de Evohome

het gedrag van iedere ruimte en heeft voor elke ruimte

een ander leergedrag? Ofwel leert de Evohome

van iedere ruimte de opwarmsnelheid, gebouwmassa,

afkoelsnelheid en buitentemperatuur? Ik mag tenminste

aannemen dat de hysterese van iedere ruimte verschillend

moet kunnen zijn (verschil vloerverwarming dan wel radiatoren),

en wellicht in te stellen. Of gaat de Evohome niet zo de

diepte in?

 

Ik zeg GEBRUIKERS, laat iets weten, ben gewoon nieuwsgierig. 

aangepast door Con

Groet, Con. Gloeiende, gloeiende, een beetje humor moet kunnen, anders ga je maar ergens anders heen..
Sinds maart 2021 glasvezel via KPN.

Internet/PC: modem/router Fritzbox en TP-Link accesspoint, switch (8), switch (4)

Intel Nuc i7 met W10, Gigabyte Brix met Home Assistant, 17 Shelly's en 2 ESP-tjes.

Link naar reactie
Delen op andere sites

15 uren geleden, Con zei:

Wordt de aansturing naar de ketel toe gemoduleerd op

de zelflering van het hoofdvertrek? Of leert de Evohome

het gedrag van iedere ruimte en heeft voor elke ruimte

een ander leergedrag?

Evohome leert het gedrag van elke zone apart en stelt hier de hr80 of hr92 op in d.m.v kleppositie in %

Voor vloerverwarming is er de hce80 en zal wel hetzelfde werken.

Zoneklep Y-VC8015AG1100 is volledig open en volledig dicht.

Vervolgens verzamelt de evotouch alle warmtevragen en de zone met de grootste warmtevraag stuurt het ketelrelais (aan/uit of modulerend type) de ketel aan/uit.

15 uren geleden, Con zei:

gebouwmassa,

afkoelsnelheid en buitentemperatuur?

Afkoelsnelheid ja, buitentemperatuur nee, gebouwmassa denk het niet.

Iedere thermostaatknop geeft met een interval van, ik dacht 5 minuten de temperatuur door aan de controlunit (evotouch)

Deze maakt dan de berekening, regelt de klepstanden en stuurt de warmtevraag door naar de ketel (bij modulerend zou dit ook de branderhoogte moeten zijn).

15 uren geleden, Con zei:

Ik mag tenminste

aannemen dat de hysterese van iedere ruimte verschillend

moet kunnen zijn (verschil vloerverwarming dan wel radiatoren),

en wellicht in te stellen. Of gaat de Evohome niet zo de

diepte in?

De hysterese is in de evotouch ingebakken, deze kun je in ieder geval nergens aanpassen (black white model) nieuwere types weet ik niet.

Als iets zeker is is dat niets zeker is.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zo de bypass verplaatst en ingesteld op 2.5.

Vervolgens de verwarming aangezet en pomp op 60% en merk op dat er meteen warm water door de bypass gaat.

Vervolgens het volgende eens geprobeert.

Bypass dicht en alle radiatoren dicht m.u.v. badkamer (één voor één en de druk in de gaten gehouden)

Bypass 0,5 lager ingesteld (5.5) en er komt dan meteen warm water door de retour.

Alle radiatoren open en de retour koelt weer af.

 

Hoe meer ik er over nadenk hoe meer ik geneigd ben te zeggen dat de bypass overbodig is en wel hierom.

De ketel brand alleen als er warmtevraag is, geen warmtevraag ketel uit.

Nu kan het natuurlijk voorkomen dat er warmtevraag geweest is de ketel uit is en de pomp nog blijft nadraaien.

De pomp zal bij geen warmtevraag op zijn laagste modulatiestand draaien en bouwt dus minder druk op als de pomp bv 100% zou lopen.

(Dit met alles dicht is gegarandeerd problemen).

Maar nu in het geval met een buffervat er tussen.

Alle radiatoren dicht, geen ketel aan en de pomp draait na op 30 of 20%

Dit loopt nu toch gewoon door het buffervat?

Voor de fun eens het water uit de radiator van 1050x450x11 gelaten en gemeten wat de inhoud van dit ding is namelijk 2.6 liter en hier stroomt 40 liter per uur door.

Buffervat is 50 liter en hier zou dan 770 liter per uur doorstromen.

Dit kan dan toch geen probleem meer zijn met minimale doorstroming? of denk ik nu te simpel.

Ik zie trouwens met bijna alle radiatoren dicht geen drukverschil op de meter, zelfs niet met de ketel aan.

 

Had trouwens nog een andere ingeving namelijk de volgende.

2011 ben ik overgestapt op evohome en had in de keuken vloerverwarming liggen. (buizen met 100mm afstand tussen elkaar)

Het product was toen nieuw op de markt en een stuk duurden dan nu vooral de hce80 om de vloerverwarming te regelen. (dacht toen iets van 600 euro)

Dat vond ik teveel en heb de verdeler afgekoppelt en een radiator in de keuken opgehangen.

Wat als ik nu de vloerverwarming terug aansluit maar dan tussen de retour vlak voor dat deze de buffer ingaat?

Hiermee kan ik de restwarmte uit de retour halen zodat deze nog kouder de ketel ingaat en zo volgens mij het rendement weer verhogen.

Vloer verwarming hoeft dan niet als hoofdverwarming, dit laat ik gewoon door de radiator doen.

Geen aparte regeling en radiator zal alleen de kleppositie verminderen.

Weet niet of de cv pomp dit trekt maar ik heb ook nog een danfoss alpha 3 pomp liggen 15-40 welke eerst op de buffer zat.

Zou zoiets uberhaupt kunnen werken?

aangepast door sat-ellite

Als iets zeker is is dat niets zeker is.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Is de restwarmte niet te warm voor vloerverwarming? Deze mag volgens mij hooguit 35-40 graden hebben.

"Een leven dat niet kritisch naar zichzelf kijkt, is het niet waard om geleefd te worden."

Link naar reactie
Delen op andere sites

28 minuten geleden, drz zei:

Is de restwarmte niet te warm voor vloerverwarming? Deze mag volgens mij hooguit 35-40 graden hebben.

Retour is meestal rond de 30 graden, maar zit er geen thermostaat op een verdeler zodat je deze gewoon begrenst op 30-40 graden?

 

Als iets zeker is is dat niets zeker is.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als eerste een verhaaltje over de pomp.

 

Vroeger had je gietijzeren ketels met radiatorkranen die meestal open of een klein beetje open stonden.

Later kreeg je de pompschakelaars die zorgden voor energiebesparing met betrekking tot de pomp.

Deze schakelaars hadden een na-draaitijd en stuurde de pomp eenmaal in de 24 uur aan om vastlopen

te voorkomen.

Die na-draaitijd was puur om de warmte uit de ketel te halen opdat de temperatuur niet boven de b.v.

100°C kon komen (gietijzer warmde door, (kookverschijnselen)).

 

Tegenwoordig zijn de wisselaars van RVS of aluminium welke beide een hoge geleidingscoëfficiënt

hebben en doorwarmen nauwelijks meer van toepassing is. Maar ook de aanvoertemperatuur is de

laatste jaren flink gekelderd. Dus een na-draaitijd van 2 minuten is meer dan genoeg.

En scheelt ook in geluid (tegen dichte radiatorkranen aan).

 

Ik moet ff de Tzerra handleiding weer lezen, wordt vervolgd. 

 

 

 

 

 

Groet, Con. Gloeiende, gloeiende, een beetje humor moet kunnen, anders ga je maar ergens anders heen..
Sinds maart 2021 glasvezel via KPN.

Internet/PC: modem/router Fritzbox en TP-Link accesspoint, switch (8), switch (4)

Intel Nuc i7 met W10, Gigabyte Brix met Home Assistant, 17 Shelly's en 2 ESP-tjes.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Daar ben ik weer;

image.png.317053afbf12d4200c1b58d83d8f890a.png

(de nadraaitijd is standaard 2 minuten en dat is goed)

Bij 60% moet je ervaren of alles warm wordt bij -10 en alles open.

Je kunt ook een drukverliesberekening maken dan weet je het

sowieso.

20% is voldoende, dan heb je toch nog 240 liter ter beschikking en

dat is voldoende voor alle enkele radiatoren, wellicht niet voor de

heater. (maar die ga ik niet opzoeken :) )

 

By-pass

Als één radiator vraagt (ga ff uit van 80 liter) dan zal er over de by-pass

(bij 20% pomp) 160 liter over de by-pass stromen. Prima toch?

Dat water gaat via het buffervat samen met de retour van de radiator

naar de ketel.

Als je GEEN by-pass plaatst ontstaan er 2 zaken. 1 er zal ruis optreden

bij de enkele radiator die warmte vraagt en 2 gaat de ketel zeer snel

pendelen. Immer weinig water over de ketel;

>> snel groot temperatuurverschil

>>  ketel aan/uit (of zelfs blokkering bij de delta-T van 50°C)

Omdat de Evohome werkt met modulerende kranen kan het zomaar zijn

dat er maar 10 liter door een radiator stroom, dan heb je helemaal een

by-pass nodig om te zorgen dat de ketel nog sowieso zijn warmte kwijt

kan en dat de pomp niet, als het ware, in zijn eigen water gaat draaien.

Maar ik had al voorspeld dat de inregelstand naar de 2 a 3 moest gaan als

je deze aan het eind van de installatie aan zou brengen (grosso modo 2,5).

 

Over de vloerverwarming kom ik later teug, het is nu borreltijd (hik 🍺).

aangepast door Con

Groet, Con. Gloeiende, gloeiende, een beetje humor moet kunnen, anders ga je maar ergens anders heen..
Sinds maart 2021 glasvezel via KPN.

Internet/PC: modem/router Fritzbox en TP-Link accesspoint, switch (8), switch (4)

Intel Nuc i7 met W10, Gigabyte Brix met Home Assistant, 17 Shelly's en 2 ESP-tjes.

Link naar reactie
Delen op andere sites

1 uur geleden, sat-ellite zei:

Retour is meestal rond de 30 graden, maar zit er geen thermostaat op een verdeler zodat je deze gewoon begrenst op 30-40 graden?

 

In dat geval zou de retour inderdaad via de vloerverwarming kunnen lopen, mits de pomp dat aankan.

"Een leven dat niet kritisch naar zichzelf kijkt, is het niet waard om geleefd te worden."

Link naar reactie
Delen op andere sites

41 minuten geleden, drz zei:

In dat geval zou de retour inderdaad via de vloerverwarming kunnen lopen, mits de pomp dat aankan.

Ja maar daar kom ik later op terug... hik...

ook omdat het afwijkt van de basis-probleemstelling.

aangepast door Con

Groet, Con. Gloeiende, gloeiende, een beetje humor moet kunnen, anders ga je maar ergens anders heen..
Sinds maart 2021 glasvezel via KPN.

Internet/PC: modem/router Fritzbox en TP-Link accesspoint, switch (8), switch (4)

Intel Nuc i7 met W10, Gigabyte Brix met Home Assistant, 17 Shelly's en 2 ESP-tjes.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
×
×
  • Nieuwe aanmaken...