Ga naar inhoud


Zone verwarming


edje-ken

Aanbevolen berichten

52 minuten geleden, Con zei:

Als je GEEN by-pass plaatst ontstaan er 2 zaken. 1 er zal ruis optreden

bij de enkele radiator die warmte vraagt en 2 gaat de ketel zeer snel

pendelen. Immer weinig water over de ketel;

>> snel groot temperatuurverschil

>>  ketel aan/uit (of zelfs blokkering bij de delta-T van 50°C)

Omdat de Evohome werkt met modulerende kranen kan het zomaar zijn

dat er maar 10 liter door een radiator stroom, dan heb je helemaal een

by-pass nodig om te zorgen dat de ketel nog sowieso zijn warmte kwijt

kan en dat de pomp niet, als het ware, in zijn eigen water gaat draaien.

Maar ik had al voorspeld dat de inregelstand naar de 2 a 3 moest gaan als

je deze aan het eind van de installatie aan zou brengen (grosso modo 2,5).

Duidelijk maar ik schrok een beetje hoe veel heet water door de bypass gaat bij 2.5

Ging uit van het principe dat dit de retour nodeloos zou doen stijgen en dit dan beter te voorkomen.

Ik zal hem meteen op 2.5 zetten.

Dan is het misschien nog interessanter om de retour door de vloerverwarming te laten lopen?

1 uur geleden, Con zei:

Ik moet ff de Tzerra handleiding weer lezen, wordt vervolgd.

Ik heb denk ik een andere handleiding, er staan andere gegevens namelijk bij de parameters

 

57 minuten geleden, Con zei:

20% is voldoende, dan heb je toch nog 240 liter ter beschikking en

dat is voldoende voor alle enkele radiatoren, wellicht niet voor de

heater. (maar die ga ik niet opzoeken :) )

Nee hoeft ook helemaal niet👍

13 minuten geleden, Con zei:
54 minuten geleden, drz zei:

In dat geval zou de retour inderdaad via de vloerverwarming kunnen lopen, mits de pomp dat aankan.

Ja maar daar kom ik later op terug... hik...

ook omdat het afwijkt van de basis-probleemstelling.

Was een zoete ingeving maar vond het wel een goede van mijzelf😎

 

1 uur terug, Con zei:

het is nu borreltijd (hik 🍺)

Laat ze smaken, ik ga er vanavond ook een paar kraken.🍻

Remeha_Tzerra_CV_Ketel.pdf

Als iets zeker is is dat niets zeker is.

Link naar reactie
Delen op andere sites


Groet, Con. Gloeiende, gloeiende, een beetje humor moet kunnen, anders ga je maar ergens anders heen..
Sinds maart 2021 glasvezel via KPN.

Internet/PC: modem/router Fritzbox en TP-Link accesspoint, switch (8), switch (4)

Intel Nuc i7 met W10, Gigabyte Brix met Home Assistant, 17 Shelly's en 2 ESP-tjes.

Link naar reactie
Delen op andere sites

13 uren geleden, sat-ellite zei:

Duidelijk maar ik schrok een beetje hoe veel heet water door de bypass gaat bij 2.5

180 liter dus in het theoretische geval van "ons" en ja, dat is veel en dat komt

door de IMI begrenzing van de radiatoren.

Ging uit van het principe dat dit de retour nodeloos zou doen stijgen en dit dan beter te voorkomen.

Ik zal hem meteen op 2.5 zetten.

Je moet een beetje spelen hiermee, er zijn 2 dingen hierin belangrijk maar als absolute eerste

dat de betreffende radiator ZIJN 100% flow krijgt, en daarnaast, 2 dus, dat de pomp zijn water

kwijt kan opdat de temperatuur niet te snel te hoog oploopt in de ketel, dan pas blijft de ketel MAK.

Dan is het misschien nog interessanter om de retour door de vloerverwarming te laten lopen?

Goed plan (zit wel een kanttekening aan, later meer hierover), ik zal dat eerst

(als ik ben uitgewakkerd, ben net op)  het in het schema aanpassen.

Hoeveel slang ligt er in de keuken en welke diameter. En waar zit de keuken ongeveer ten aanzien

van de ketel. Dan kan ik er iets meer over zeggen.

Ik heb denk ik een andere handleiding, er staan andere gegevens namelijk bij de parameters

 

Nee hoeft ook helemaal niet👍

Was een zoete ingeving maar vond het wel een goede van mijzelf😎

 

Laat ze smaken, ik ga er vanavond ook een paar kraken.🍻

Remeha_Tzerra_CV_Ketel.pdf 3.63 MB · 0 downloads

 

Groet, Con. Gloeiende, gloeiende, een beetje humor moet kunnen, anders ga je maar ergens anders heen..
Sinds maart 2021 glasvezel via KPN.

Internet/PC: modem/router Fritzbox en TP-Link accesspoint, switch (8), switch (4)

Intel Nuc i7 met W10, Gigabyte Brix met Home Assistant, 17 Shelly's en 2 ESP-tjes.

Link naar reactie
Delen op andere sites

2 uren geleden, Con zei:

en daarnaast, 2 dus, dat de pomp zijn water

kwijt kan opdat de temperatuur niet te snel te hoog oploopt in de ketel

Dat had ik gisteren al uitgelezen in de ketel en verbaasde me al waarom de toevoer zoveel deed afwijken van de retour. (30-70)

Precies zoals je gezegd had bij de bypass dicht.👍

 

Ik zal tegen het einde van de avond de ketel uitlezen als de begane grond naar nachtverlaging gaat en de bovenverdieping naar opwarmen.

Dit lijkt me het beste punt om te controleren omdat dan de hoogste modulatie vraag is naar de ketel.

Ik neem aan dat het doel is dat de ketel zolang mogelijk blijft stoken en niet afslaat op te hoge toevoer temperatuur?

(Deze heb ik trouwens weer begrenst op 70 graden omdat er anders teveel overshoot is.)

Mocht de ketel te vlug naar de 70 graden lopen dan moet ik dus de bypass lager dan 2.5 instellen.

 

Ik dacht eerst eigenlijk dat de ketel altijd een verschil van maximaal 25 graden wil handhaven maar dit is bij grotere warmtevraag volgens mij niet zo.

Oude ketel was aan-uit en moduleren is nieuw voor mij, maar als het goed is dan geeft de thermostaat aan de ketel de hoogte van de vlam door, waarop de ketel weer berekend of dit nodig is.

Wat ik hiermee wil zeggen is, wat is een acceptabele tijd of temperatuur verschil voor de ketel? voordat ik de bypass te laag instel?

2 uren geleden, Con zei:

Hoeveel slang ligt er in de keuken en welke diameter. En waar zit de keuken ongeveer ten aanzien

van de ketel. Dan kan ik er iets meer over zeggen.

Diameter is 16/2 en witte kunststof (pe?)

Aantal meters dat weet ik niet meer, maar het zijn 9.5 m2 oppervlakte voorzien van slang met een h.o.h. afstand van 100mm (ca. 95m1 schat ik)

 

Vloerverwarming.jpg

aangepast door sat-ellite

Als iets zeker is is dat niets zeker is.

Link naar reactie
Delen op andere sites

2 uren geleden, sat-ellite zei:

Dat had ik gisteren al uitgelezen in de ketel en verbaasde me al waarom de toevoer zoveel deed afwijken van de retour. (30-70)

Precies zoals je gezegd had bij de bypass dicht.👍

 

Ik zal tegen het einde van de avond de ketel uitlezen als de begane grond naar nachtverlaging gaat en de bovenverdieping naar opwarmen.

Dit lijkt me het beste punt om te controleren omdat dan de hoogste modulatie vraag is naar de ketel.

Ik neem aan dat het doel is dat de ketel zolang mogelijk blijft stoken en niet afslaat op te hoge toevoer temperatuur? Inderdaad

(Deze heb ik trouwens weer begrenst op 70 graden omdat er anders teveel overshoot is.)

Mocht de ketel te vlug naar de 70 graden lopen dan moet ik dus de bypass lager dan 2.5 instellen. Ja

 

Ik dacht eerst eigenlijk dat de ketel altijd een verschil van maximaal 25 graden wil handhaven maar dit is bij grotere warmtevraag volgens mij niet zo.

Oude ketel was aan-uit en moduleren is nieuw voor mij, maar als het goed is dan geeft de thermostaat aan de ketel de hoogte van de vlam door, waarop de ketel weer berekend of dit nodig is.

Wat ik hiermee wil zeggen is, wat is een acceptabele tijd of temperatuur verschil voor de ketel? voordat ik de bypass te laag instel?

Weet ik niet. Is niet te vinden in de dokumentatie

Diameter is 16/2 en witte kunststof (pe?)

Aantal meters dat weet ik niet meer, maar het zijn 9.5 m2 oppervlakte voorzien van slang met een h.o.h. afstand van 100mm (ca. 95m1 schat ik)

Daar gaat ongeveer 150 liter per uur aan water doorheen bij een opvoerhoogte van 20 kPa

als de vloerverwarming rechtstreeks is aangesloten zonder verdeler of extra pomp.

 

 

 

 

 

Beste mensen van Remeha.

Wanneer, bij welke delta-T gaat de
Tzerra 24/28c Plus terug moduleren?

En is die delta-T instelbaar?

 

Nu ff wachten op antwoord...

 

 

OOPS

Beste mensen, nog een keer (sorry),

Ik stelde mijn vraag eigenlijk fout.

Tot welke maximale delta-T moduleert de ketel
alvorens deze in de aan/uit modus schiet.

En is die delta-T instelbaar?

aangepast door Con

Groet, Con. Gloeiende, gloeiende, een beetje humor moet kunnen, anders ga je maar ergens anders heen..
Sinds maart 2021 glasvezel via KPN.

Internet/PC: modem/router Fritzbox en TP-Link accesspoint, switch (8), switch (4)

Intel Nuc i7 met W10, Gigabyte Brix met Home Assistant, 17 Shelly's en 2 ESP-tjes.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Beste dhr,
De maximale delta-T bedraagt 20 graden, het toestel schiet niet in een aan/uit modus.
Het verschil tussen aan- en afvoer wordt uitgedrukt in ΔT (delta T).
Hoe groter het verschil, des te lager de aanvoertemperatuur kan zijn.
U voldoende te hebben geïnformeerd, verblijven wij.
aangepast door Con

Groet, Con. Gloeiende, gloeiende, een beetje humor moet kunnen, anders ga je maar ergens anders heen..
Sinds maart 2021 glasvezel via KPN.

Internet/PC: modem/router Fritzbox en TP-Link accesspoint, switch (8), switch (4)

Intel Nuc i7 met W10, Gigabyte Brix met Home Assistant, 17 Shelly's en 2 ESP-tjes.

Link naar reactie
Delen op andere sites

1 uur terug, Con zei:

Beste dhr,
De maximale delta-T bedraagt 20 graden, het toestel schiet niet in een aan/uit modus.
Het verschil tussen aan- en afvoer wordt uitgedrukt in ΔT (delta T).
Hoe groter het verschil, des te lager de aanvoertemperatuur kan zijn.
U voldoende te hebben geïnformeerd, verblijven wij.

Die geloven nog in toverballen🙂

Bij een grotere warmte vraag (opwarm periode) meet ik een delta t van 25 en met de bypass dicht nog meer.

Knalt vervolgens door naar zijn begrensde temperatuur en schakelt uit.

Als die al terug moduleert dan is het ongeveer een 1/2 graad voor de gevraagde zone temperatuur.

Bij aan-uit aansturing dan moduleert hij inderdaad met een delta t van 20 omhoog, maar dan duurt het opwarmen veel langer.

Misschien dat opentherm dan toch niet zo open is!

 

Betreffende de vloerverwarming:

Installatie is 920 l/h en met de vloerverwarming zou dit dan 1070l/h worden.

Als ik dit in de grafiek plaats dan kom ik op 2 verschillende resultaten uit.

1 met een opvoerhoogte van 105mbar dan zou de bypass onder de 1 ingesteld moeten worden, wat trouwens niet gaat.

2 met een opvoerhoogte van 200mbar (vloerverwarming) op stand 2 ingesteld moeten worden.

welke zou ik in dat geval dan moeten nemen voor de bypass 1 of 2?

Grafiek met vloerverwarming.jpg

aangepast door sat-ellite

Als iets zeker is is dat niets zeker is.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mijn grote probleem is dat ik jouw installatie net ken, hydraulisch gezien

dus het blijft maar een beetje gokken en werken met aannames.

 

Dat gezegd hebbende...

Stel (dus een aanname) de pomp is teruggemoduleerd naar 200 mBar

dan zie je in het grafiek in stand 1 doet de bypass 2000 kg (lees liters)

en in stand 2 1000 kg. Maar je wil 240 kg (liter) dan neig je naar stand 3.

 

Maar waar gaat het om? (de chronologische volgorde is belangrijk)

  1. je wil dat jouw betreffende radiator zo snel mogelijk warm wordt
  2. daarna moet de bypass precies zoveel overstorten dat de ketel net blijft moduleren

Je kunt trouwens eenvoudig (globaal) controleren wat de opvoerhoogte van de pomp is.

Zet de bypass op 6, zet de ketel aan met een radiator open en wanneer het water een

beetje op temperatuur is draai je voorzichtig de bypass naar stand 5, 4, 3 enzovoort

totdat de leiding van de bypass warm wordt.

 

Wat betreft een reactie zie strakjes jouw PM.

 

 

Groet, Con. Gloeiende, gloeiende, een beetje humor moet kunnen, anders ga je maar ergens anders heen..
Sinds maart 2021 glasvezel via KPN.

Internet/PC: modem/router Fritzbox en TP-Link accesspoint, switch (8), switch (4)

Intel Nuc i7 met W10, Gigabyte Brix met Home Assistant, 17 Shelly's en 2 ESP-tjes.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zoals ik schreef (zal een stukje tekst meenemen)...

 

Wat bedoelde je met;

A Propos grundfos pomp en opvoerhoogte testen met bypass.

Ik kan dat eens uitproberen.

Ik weet niet hoe nauwkeurig de gegevens van een pomp zijn

maar alpha3 pomp gaf een geschatte opvoerhoogte aan van

1 en soms minder aan.

 

 

Groet, Con. Gloeiende, gloeiende, een beetje humor moet kunnen, anders ga je maar ergens anders heen..
Sinds maart 2021 glasvezel via KPN.

Internet/PC: modem/router Fritzbox en TP-Link accesspoint, switch (8), switch (4)

Intel Nuc i7 met W10, Gigabyte Brix met Home Assistant, 17 Shelly's en 2 ESP-tjes.

Link naar reactie
Delen op andere sites

9 uren geleden, Con zei:

Zoals ik schreef (zal een stukje tekst meenemen)...

 

Wat bedoelde je met;

A Propos grundfos pomp en opvoerhoogte testen met bypass.

Ik kan dat eens uitproberen.

Ik weet niet hoe nauwkeurig de gegevens van een pomp zijn

maar alpha3 pomp gaf een geschatte opvoerhoogte aan van

1 en soms minder aan.

 

 

Je schreef eerder:

(Zet de bypass op 6, zet de ketel aan met een radiator open en wanneer het water een

beetje op temperatuur is draai je voorzichtig de bypass naar stand 5, 4, 3 enzovoort

totdat de leiding van de bypass warm wordt.)

Dat bedoelde ik met testen.

 

En ik heb nog die alpha3 pomp liggen die eerst na het buffervat zat.

Deze heeft autoadapt en alle gegevens kun je uitlezen met de telefoon.

Hier gaf deze een geschatte opvoerhoogte van 1 aan.

 

Als iets zeker is is dat niets zeker is.

Link naar reactie
Delen op andere sites

22 uren geleden, sat-ellite zei:

Ik zal tegen het einde van de avond de ketel uitlezen als de begane grond naar nachtverlaging gaat en de bovenverdieping naar opwarmen.

Dit lijkt me het beste punt om te controleren omdat dan de hoogste modulatie vraag is naar de ketel.

Ik neem aan dat het doel is dat de ketel zolang mogelijk blijft stoken en niet afslaat op te hoge toevoer temperatuur?

(Deze heb ik trouwens weer begrenst op 70 graden omdat er anders teveel overshoot is.)

Mocht de ketel te vlug naar de 70 graden lopen dan moet ik dus de bypass lager dan 2.5 instellen.

Zo dit heb ik afgelopen nacht getest en dit zijn de resultaten:

  1. Bypass stand 2.5, pomp op min 20% (38% werkelijk) en temperatuur loopt heel vlug op (substatus 34: stijgingsregeling grens 2) naar 73 graden en stopt.
  2. Bypass Stand 1.0 pomp op min 20% (38% werkelijk) en temperatuur loopt heel vlug op (substatus 34: stijgingsregeling grens 2) naar 73 graden en stopt.
  3. Bypass Stand 6.0 pomp op min 20% (38% werkelijk) en temperatuur loopt heel vlug op (substatus 34: stijgingsregeling grens 2) naar 73 graden en stopt.
  4. Bypass stand 2.5, pomp op min 30% (48% werkelijk) en temperatuur loopt vlug op (substatus 34: stijgingsregeling grens 2) naar 73 graden en stopt.
  5. Bypass Stand 1.0 pomp op min 30% (48% werkelijk) en temperatuur loopt vlug op (substatus 34: stijgingsregeling grens 2) naar 73 graden en stopt.
  6. Pomp wil ik niet hoger dan 30% min vanwege teveel kabaal.
  7. Retour blijft de hele tijd tussen 18 en 28 graden en geleverd vermogen rond 0%
  8. Vermogen van de ketel is ca. 20kw en dit eens voor de lol terug gebracht naar 10kw en hoor de brander meteen een flink stuk gas terug nemen.
  9. Bypass Stand 1.0 pomp op min 30% (52% werkelijk) en temperatuur blijft rond de 60 graden en ketel blijft lopen.

Nu ben ik gaan jongleren met punt 1 t/m 9 en kom op een stand van de bypass uit van 1,5 en ketelvermogen 8kw.

Ketel blijft nu constant op 70 graden toevoer en 50 graden retour.

Zones worden nog steeds vlug warm.

 

Nu zijn we overdag en nu vraagt de begane grond en verdieping niet.

Opwarm periode heb ik gemist (te vroeg, was me van binnen aan het bekijken😴) maar zie dat alles op temperatuur is met 48-28 graden en de ketel blijft veel langer aan en schakelt af op modulatievraag: nee

Schakelt weer aan bij modulatie vraag: ja en blijft dan weer een behoorlijke tijd aan.

 

Zou ik het zo eens laten staan of moet ik de begane grond ook nog eens apart testen?

Als iets zeker is is dat niets zeker is.

Link naar reactie
Delen op andere sites

2 uren geleden, sat-ellite zei:

Zo dit heb ik afgelopen nacht getest en dit zijn de resultaten:

 

8 Vermogen van de ketel is ca. 20kw en dit eens voor de lol (LOL? ik zeg fuck! Niet aan gedacht) terug gebracht naar 10kw en hoor de brander meteen een flink stuk gas terug  nemen.

9 Bypass Stand 1.0 pomp op min 30% (52% werkelijk) en temperatuur blijft rond de 60 graden en ketel blijft lopen.

Dit gaat redelijk de goede kant op

 

Nu ben ik gaan jongleren met punt 1 t/m 9 en kom op een stand van de bypass uit van 1,5 en ketelvermogen 8kw.

Ketel blijft nu constant op 70 graden toevoer en 50 graden retour. Top, so far so good

Zones worden nog steeds vlug warm. Mooi man

 

Nu zijn we overdag en nu vraagt de begane grond en verdieping niet.

Opwarm periode heb ik gemist (te vroeg, was me van binnen aan het bekijken😴) maar zie dat alles op temperatuur is met 48-28 graden en de ketel blijft veel langer aan en schakelt af op modulatievraag: nee ff uitleggen

Schakelt weer aan bij modulatie vraag: ja en blijft dan weer een behoorlijke tijd aan. ff uitleggen

 

Zou ik het zo eens laten staan of moet ik de begane grond ook nog eens apart testen?

 

Dat ziet er goed uit. ik moet weer ff terug naar het vorige geschreven. Tot zo.

 

Daar ben ik weer.

8 Vermogen van de ketel is ca. 20kw en dit eens voor de lol (LOL? ik zeg fuck! Niet aan gedacht) terug gebracht naar 10kw en hoor de brander meteen een flink stuk gas terug  nemen.

 

Als ik jouw radiatorstaat bekijk kun je de ketel sowieso op 15kW instellen.

Echter... er zijn een paar radiatoren die niet tegelijkertijd draaien.

slaapkamers (22.00 uur - 08.00 uur) niet gelijk aan woonkamer (7.00 uur tot 23.00 uur)

geen kantoor (18.00 - 8.00 uur)?

wc kan naar beneden bv 15°C (oké, das een klein beetje)

badkamer alleen in de ochtend een uur of 2 (7.00 uur - 9.00 uur)

 

Uiteraard richttijden ik ken jullie levenspatroon niet dus die 10 kW is zo gek nog niet.

En inderdaad, als de ketel vol vermogen draait (waar ik niet aan gedacht heb) zal de

temperatuur ook explosief kunnen stijgen.

 

Kortom, goed bezig. (modulatie)rust in de tent.

 

Leg even uit wat je bedoelt met modulatievraag: nee en behoorlijke tijd aan

aangepast door Con

Groet, Con. Gloeiende, gloeiende, een beetje humor moet kunnen, anders ga je maar ergens anders heen..
Sinds maart 2021 glasvezel via KPN.

Internet/PC: modem/router Fritzbox en TP-Link accesspoint, switch (8), switch (4)

Intel Nuc i7 met W10, Gigabyte Brix met Home Assistant, 17 Shelly's en 2 ESP-tjes.

Link naar reactie
Delen op andere sites

1 uur terug, Con zei:

8 Vermogen van de ketel is ca. 20kw en dit eens voor de lol (LOL? ik zeg fuck! Niet aan gedacht)

Ik ook niet omdat als ik de ketel uitlees dan stond er steeds "geleverd vermogen 0" dus ik ging hier er van uit dat dit de laagste modulatie stand was namelijk 5.5 kw

En wat heeft het voor een zin om iets lager dan 0% in te stellen mocht het überhaupt mogelijk zijn.

Tot ik om uit te proberen het vermogen eens met de helft terug zette, brander geluid was meteen de helft minder en dacht, hier gebeurd iets😄

1 uur terug, Con zei:

Echter... er zijn een paar radiatoren die niet tegelijkertijd draaien.

slaapkamers (22.00 uur - 08.00 uur) niet gelijk aan woonkamer (7.00 uur tot 23.00 uur)

geen kantoor (18.00 - 8.00 uur)?

wc kan naar beneden bv 15°C (oké, das een klein beetje)

badkamer alleen in de ochtend een uur of 2 (7.00 uur - 9.00 uur)

Zal mijn schakelschema hier toevoegen.

1 uur terug, Con zei:

Kortom, goed bezig. (modulatie)rust in de tent.

Het loopt al vele malen beter nu.👍

 

1 uur terug, Con zei:

Leg even uit wat je bedoelt met modulatievraag: nee en behoorlijke tijd aan

Modulatievraag nee dan krijgt de ketel de informatie van de evotouch dat de zones op temperatuur zijn, dus uit en de pomp na-draaien voor 2 minuten.

Behoorlijke tijd aan varieert van 5, 10, 20, 30 minuten.

Dit komt denk ik omdat de zones weer opnieuw aangeleerd moeten worden, hoor ook de motortjes steeds lopen naar een andere stand.

Zeg maar een kleppositie berekenen waarop alles optimaal meelift.

 

Ik zie ook dat bij modulatievraag: nee even later de modulatievraag naar ja springt.

De ene keer springt de ketel meteen aan de andere keer laat hij alleen de pomp lopen.

Vermoedelijk omdat de gevraagde warmte temperatuur nog in het systeem zit en hierdoor uit blijft tot voldoende afkoeling om weer aan te springen.

Staat dan ook gewoon rust af te lezen.

 

Ik hoop echt dat het dit geweest is.

 

1 uur terug, Con zei:

wc kan naar beneden bv 15°C (oké, das een klein beetje)

Wc is een te kleine ruimte om een zone van te maken en dit raad ik af.

Voorheen had ik dit als een aparte zone maar merkte op dat dit de ketel vaak onnodig liet aanspringen.(heeft btw ook wel even geduurd eer ik dit in de gaten had)

Nu heb ik hier gewoon een normale thermostaatknop op zitten en kan de wc ook gewoon meeliften.

EvoHome schakelprogramma.jpg

aangepast door sat-ellite

Als iets zeker is is dat niets zeker is.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Kanonnu, je hebt er echt serieus werk van gemaakt. TOP.

Advies is om de wc dicht te zetten, deze zal nagenoeg

inpandig zijn, ik zeg zinloos geweld. Maar is wél een

druppel op de rest van de gloeiende plaat.

 

Het gaat mij te ver om jouw tijdlijn uit te zetten maar

op voorhand is het tabel wél een antwoord op mijn

prognose dat 10kW wellicht zat is.

 

Ik denk dat ik niet veel toegevoegde waarde meer zal

hebben in dit topic. Het was gezellig. Als je nog vragen

hebt, stel ze gerust.

Ik heb nog wel een stukje geschreven ter overdenking

(wellicht ook voor topic-volgelingen).

 

Sorry, het is weer een lappie tekst.

To IMI or not to IMI... (voortaan imi, tikt wat makkelijker)

Weer even een stukje theorie maar ik denk dat ik het begrijpelijk
kan omschrijven. Indien van toepassing uitgaande van -10 bij 70/50.

Installatie waterzijdig inregelen, wat is het doel hiervan?
Alle radiatoren de juiste hoeveelheid liters geven waarop
zij berekend zijn. Met als voorwaarde dat er altijd één
radiatorkraan helemaal open moet staan en de rest in verhouding.
Hiermee bedoel ik de inwendige instelling van de raditorkraan.

De radiatorkraan die helemaal open moet staan is de meest
ongunstige radiator. Dat is de radiator die het meeste liters
nodig heeft in combinatie met het grootste drukverlies.

Daarna zorg je ervoor dat de pomp dat zo precies mogelijk
volgt dan gebruik je zo min mogelijk energie t.a.v. de pomp.
Dit, bij -10, is het enige moment dat de installatie in balans is.
Alle radiatoren hebben dan een gemiddelde temperatuur van 60 graden.

Stel, er zijn maar 5 radiatoren die warmte vragen. Dan zijn die
nog steeds in balans er stroomt echter veel meer water door deze
radiatoren (hoewel een modulerende pomp hierin ook een rol speelt).
Dit heeft de volgende consequenties;
1 de gemiddelde watertemperatuur over de radiator stijgt,
2 de radiatoren en dus ook de ruimtes zijn sneller warm,
3 gunstiger voor de convectiestroom (later meer),
4 het geluid in de radiator neemt toe (wellicht toelaatbaar),
5 je hebt nog steeds zoveel mogelijk (over)flow (goed voor de ketel).
6 de kans om een by-pass te gebruiken is redelijk klein

Maar inregelen op basis van dubbelinstelbare radiatorkranen
vereist een drukverliesberekening en dat is voor weinigen
weggelegd. Vandaar dat o.a. Heimeijer met de imi's kwam.

Deze hebben echter als nadeel dat de flow door een radiator
altijd hetzelfde is en blijft (min of meer).
Conclusie; imi's zijn handig maar goed beschouwd waardeloos.
Voordeel is wél dat je nooit last hebt van geluid van de radiator.
En bij imi's heb je altijd sowieso een bij-pass nodig anders
gaat de pomp of ketel over zijn nek. (maar daar was je al achter)

Convectiestroom
Een radiator geeft op 2 manieren warmte af, door straling 40%
en de rest convectie, 60% dus (bij 90/70).
Convectie ontstaat door de lucht te verwarmen, hierdoor wordt
de lucht lichter in gewicht ten opzichte van de ruimte en stijgt
op, je krijgt hierdoor een luchtstroming, jouw wellicht allemaal
bekend.
ECHTER
Bij dalende temperaturen komt convectie moeilijk op gang je
hebt al gauw 50 graden water nodig om een goede luchtstroming
op gang te hebben, daaronder neemt het warmtetransport
dramatisch af.

Dat gezegd hebbende begrijp je dat het nog niet zo gek is om
de gemiddelde temperatuur over de radiator zo hoog mogelijk
te houden. In de winter gaat het prima (70/50) maar bijvoorbeeld
bij 5 graden buiten heb je nog maar een aanvoerwatertemperatuur
van ongeveer 40 a 45 graden... de capaciteit van de radiatoren
donderen met geweld naar beneden.
Je kunt dat ook zien in de grafieken van radiatorfabrikanten.

 

 

aangepast door Con

Groet, Con. Gloeiende, gloeiende, een beetje humor moet kunnen, anders ga je maar ergens anders heen..
Sinds maart 2021 glasvezel via KPN.

Internet/PC: modem/router Fritzbox en TP-Link accesspoint, switch (8), switch (4)

Intel Nuc i7 met W10, Gigabyte Brix met Home Assistant, 17 Shelly's en 2 ESP-tjes.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
×
×
  • Nieuwe aanmaken...