Ga naar inhoud


CV ketel zegt bijvullen, druk 0,0


Psychosammie

Aanbevolen berichten

Gebeurt zo'n 2 tot 3 keer per jaar dat ik moet bijvullen. Druk is dan onder de 0.9 gezakt.

 

Nu staat er in het display druk 0.0. Is hij leeggelopen of is er wat anders aan de hand?

 

Het gaat om een al wat oudere Atag Blauwe Engel.

  • Resistance is futile you will be assimilated
  • Those who would give up essential liberty, to purchase a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety. Benjamin Franklin (1706-1790)
  • Mijn vrijheid eindigt niet waar jouw angst begint!

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites


Klinkt als zoiets als een lek. Ik hoefde de Blauwe Engel die hier een jaar of 20 heeft gehangen maar iets van eens in de 2 jaar bij te vullen. De vervanger, ook van Atag die er al weer heel wat jaren hangt nog nooit. Die wordt overigens elke 2 jaar nagekeken dus dan logischerwijs weer bijgevuld.

3x VU+ met Open Pli , 2 Gregorians, 1 Big bisat en 3 LCD's

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

Meestal is het expansievat defect.

De uitzetting van het water bij opwarming wordt niet meer gecompenseerd maar ontsnapt, of door het overdruk ventiel of door poriën

Koelt het water daarna af, is de druk 0 bar.

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wat ceesv zegt is het meest voor de hand liggend echter...

 

Atag (zo ook Nefit en Remeha) heeft in het verleden problemen gehad

met hun warmtewisselaar welke lekte (zweette) dus is dat ook een optie.

Groet, Con. Gloeiende, gloeiende, een beetje humor moet kunnen, anders ga je maar ergens anders heen..
Sinds maart 2021 glasvezel via KPN.

Internet/PC: modem/router Fritzbox en TP-Link accesspoint, switch (8), switch (4)

Intel Nuc i7 met W10, Gigabyte Brix met Home Assistant, 17 Shelly's en 2 ESP-tjes.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

Tja, de leeftijd, je budget, je lange termijn planning zijn allemaal facetten die je keuze gaan bepalen of je gaat repareren of vervangen.

 

Ik heb na 18 jaar mijn Junkers vervangen omdat ik er nog nooit kosten aan had, en die een elektrisch probleem kreeg, wat meerdere honderden euro's ging kosten, met onbekende afloop.

Ook hier was het expansievat defect.

 

De afweging was dat ik het geld niet in reparaties maar in een nieuwe ketel heb gestoken, in de hoop er weer voor 18 jaar vanaf te zijn.

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Blijf het een rare storing vinden. Drukvat is zo oud nog niet. Druk kan als er wel water in staat toch nooit 0.0 worden? Er staat sowieso 5 meter water boven de ketel.

 

Hij heeft overigens de hele dag prima gedraaid. Toen ik thuis kwam had ik nog heet water uit het reservoir en waren de radiatoren nog lauw warm.

 

Anyway, morgen tussen 8:00 en 11:00 staat de monteur voor de deur.

  • Resistance is futile you will be assimilated
  • Those who would give up essential liberty, to purchase a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety. Benjamin Franklin (1706-1790)
  • Mijn vrijheid eindigt niet waar jouw angst begint!

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

FF  tikken op het expansie vat, boven en onder, dan moet het geluid duidelijk verschillen bij een goed exemplaar.

Een lekje is ook zomaar mogelijk in het CV systeem, je bijvul frequentie is hoog,  bij een lekvrij systeem is dat hooguit 1x per jaar een klein beetje bijvullen.

Als het expansie vat inwendig lek is moet de druk van koud naar warm ook behoorlijk op lopen, bij een goede exemplaar zie je bij de juiste grote van het expansievat geen verschil in druk tussen koud en warm.

Link naar reactie
Delen op andere sites

10 uren geleden, Psychosammie zei:

Blijf het een rare storing vinden. Drukvat is zo oud nog niet. Druk kan als er wel water in staat toch nooit 0.0 worden? Er staat sowieso 5 meter water boven de ketel.

 

Hij heeft overigens de hele dag prima gedraaid. Toen ik thuis kwam had ik nog heet water uit het reservoir en waren de radiatoren nog lauw warm.

 

Anyway, morgen tussen 8:00 en 11:00 staat de monteur voor de deur.

 

Als het vat stuk is dan zal al het water dat uitzet indien de ketel brand af worden

gevoerd naar het overstortventiel bij een druk van 3 bar en hoger.

 

Wanneer de ketel stop zal het water afkoelen. Omdat water niet samendrukbaar

(of andersom)  zal dit resulteren tot zelfs onderdruk ondanks dat er 5 meter

water boven staat. (een soort implosie zonder knal, boilers kunnen hierdoor

zelfs imploderen (samengedrukt door de atmosferische druk))

 

Oftewel 0 bar wil niet zeggen dat jouw systeem niet gevuld is met water.

 

 

9 uren geleden, henkvd1 zei:

FF  tikken op het expansie vat, boven en onder, dan moet het geluid duidelijk verschillen bij een goed exemplaar.

Een lekje is ook zomaar mogelijk in het CV systeem, je bijvul frequentie is hoog,  bij een lekvrij systeem is dat hooguit 1x per jaar een klein beetje bijvullen.

Als het expansie vat inwendig lek is moet de druk van koud naar warm ook behoorlijk op lopen, bij een goede exemplaar zie je bij de juiste grote van het expansievat geen verschil in druk tussen koud en warm.

 

Dat geldt iig voor Flamco vaten. Ik weet dat het bij een

Reflex vat een stuk lastiger te horen is.

aangepast door Con

Groet, Con. Gloeiende, gloeiende, een beetje humor moet kunnen, anders ga je maar ergens anders heen..
Sinds maart 2021 glasvezel via KPN.

Internet/PC: modem/router Fritzbox en TP-Link accesspoint, switch (8), switch (4)

Intel Nuc i7 met W10, Gigabyte Brix met Home Assistant, 17 Shelly's en 2 ESP-tjes.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Is de meter niet gewoon kapot?

Als je een radiator ontlucht, en er spuit water uit, is er nog druk op het systeem...  0.0 bar lijkt me niet mogelijk...

- VU+ Ultimo 4K met 1x DVB-S2 FBC Twin + 1x DVB-C/T2 Dual tuner met VTI icm 2x een CityCom 2000 CCA850 voor Thor 1W en Astra 19.2Ost
 

 

Missachtet wird, was es umsonst gibt  (Else Pannek)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nou we zitten er weer warmpjes bij hoor. Zoals ik al dacht was de druksensor kapot. Plastic gescheurd en hij lekte ook. Nieuwe sensor erin en gaan met die banaan.

  • Resistance is futile you will be assimilated
  • Those who would give up essential liberty, to purchase a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety. Benjamin Franklin (1706-1790)
  • Mijn vrijheid eindigt niet waar jouw angst begint!

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mooi man!

Groet, Con. Gloeiende, gloeiende, een beetje humor moet kunnen, anders ga je maar ergens anders heen..
Sinds maart 2021 glasvezel via KPN.

Internet/PC: modem/router Fritzbox en TP-Link accesspoint, switch (8), switch (4)

Intel Nuc i7 met W10, Gigabyte Brix met Home Assistant, 17 Shelly's en 2 ESP-tjes.

Link naar reactie
Delen op andere sites

In het verleden al eens met andere monteurs hierover gesproken. Ze vonden 2-3 keer per jaar niet echt vreemd. Misschien dat ik nu minder hoef bij te vullen.

  • Resistance is futile you will be assimilated
  • Those who would give up essential liberty, to purchase a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety. Benjamin Franklin (1706-1790)
  • Mijn vrijheid eindigt niet waar jouw angst begint!

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Heb ik de afgelopen 40 jaar echt mazzel gehad met m'n ketels.😎

Geen idee meer wat degene was die hier hing toen we het huis kochten en die nog heel wat jaren meeging. Maar ook bij die hooguit een keer per jaar bijvullen.

3x VU+ met Open Pli , 2 Gregorians, 1 Big bisat en 3 LCD's

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
×
×
  • Nieuwe aanmaken...