Ga naar inhoud


Analoge kabelradio van Ziggo kan stoppen of nog niet?


Eduard07

Aanbevolen berichten

21 uren geleden, Old Satterhand zei:

 

Ja, dat kan, dat hangt af van het type.
De klassieke versterkers met buizen/MOSFETS etc uiteraard niet, die zijn ontworpen voor audiofielen en die houden niet van electronische vervuiling.

De moderne AVRs hebben dat wel. De AVR gebruikt een DSP (Digital Signal Processor) voor alle processing zoals Dolby decoding en equalising.
Elke audiobron wordt eerst omgezet naar het digitale domein, dan geprocessed en weer naar het analoge domein (eindversterker) teruggezet.
Er zal dus daardoor altijd een minimale vertraging optreden, maar die is erg klein.

 

Het maakt wel de weg vrij voor de auto lipsync feature. Hoe werkt dat dat en waarom is dit nodig zul je je afvragen.
Het is nodig omdat je display (TV, projector) tijd (40-200 mSec) nodig heeft om het beeldsignaal te tonen.
Het geluid van de AVR komt dus vroeger dan het bijbehorende beeld, beeld en geluid zijn dan niet synchroon.

 

Als je de auto lipsync inschakelt dan gebeurt het volgende:
1. De AVR vraagt aan het display: wat is jouw (video) vertraging? oftewel leest de Extended EDID chip, het CEA-861 deel.
2. De AVR (DSP chip) zorgt voor de nodige audiovertraging naar de luidsprekers toe.
3. Beeld (TV) en geluid (speakers) zijn synchroon! (in het ideale geval dan he?)

 

Waarom gaat dat dan zo vaak fout?
1. De TV geeft geen informatie over de vertraging, dus kan er ook geen vertraging worden ingesteld.
2. De Extended Edid is dynamisch, verandert dus voortdurend zodra er een ander weergave profiel wordt gekozen. De AVR houdt dat niet goed bij omdat daar een HDMI handshake voor nodig is en daar houdt de kijker niet van (zwart beeld)

Gelukkig kun je de vertraging ook met de hand instellen, dus het komt altijd goed.

 

Dank voor de uitgebreide toelichting, alles in 1 keer opgehelderd! Ik heb zulke apparatuur niet dus ben nu grotendeels bijgepraat.

Met de hand instellen is als laatste optie uiteraard ook een oplossing, gelukkig kan dat ook.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 weken later...

Nog een week te gaan voor de petitie om analoge kabelradio te behouden bij Ziggo:

https://petities.nl/petitions/analoge-fm-radio-via-de-ziggokabel-moet-blijven?locale=nl

 

Het aantal kon afschakeling wel eens bespoedigen, gezien het povere aantal ondertekenaars.

 

In ieder geval is Ziggo nu druk doende om analoge tv verder af te bouwen:

 

https://www.telecompaper.com/nieuws/ziggo-kondigt-afschakeling-analoog-tv-signaal-voor-regio-nijmegen-tiel-en-ermelo-aan--1321874

 

https://www.vodafoneziggo.nl/nieuws/regio-leeuwarden-drachten-en-heerenveen-stappen-over-op-digitale-tv/

 

Kan me niet voorstellen dat kabelradio niet spoedig volgt. Er is amper publiek meer voor.

 

aangepast door Eduard07

Vu+ Duo2 + PLi 4.0 + Fuba DAA110 + Stab 120
Vu+Solo2 + Fuba DAA 850 + multifeed met 2 twin Alps + 1 quattro Alps + 1 twin MTI + PLi 4.0

Link naar reactie
Delen op andere sites

De fm band is nog leuk voor in de auto of werk, voor de rest is via de satelliet onovertroffen naar mijn beleving. Daarna DAB Plus, AM is leuk voor 'nostalgisch' gevoel. 

 

Kabelradio eigenlijk geen ervaring mee, in de jaren 90 luisterden mijn ouders wel hele dagen naar ClassicFM via de Ultieme Prutsers Club. Toen satelliet in 1995 zijn intrede deed bij ons thuis destijds was het rap gedaan met UPC en aanverwante zaken. 


Wat mij betreft dan afschakelen die kabelradio, aanbod van Spotify, DAB Plus, USB enz. enz. (lees digitaal) is enorm en kraakvrij. De nostalgie ten spijt. (techniek heeft 'het gevoel' ingehaald naar mijn idee).

Link naar reactie
Delen op andere sites

Er gaat thuis niets boven internetradio. Alles uit Nederland en ver daarbuiten zit erop. En in stereo. Je kunt je eigen lijsten maken. Daar kan zelfs geen satellietradio tegenop.

 

FM zal nog wel een tijdje blijven, zolang er zoveel gebruik van wordt gemaakt en de overheid er dik aan verdient.

Vu+ Duo2 + PLi 4.0 + Fuba DAA110 + Stab 120
Vu+Solo2 + Fuba DAA 850 + multifeed met 2 twin Alps + 1 quattro Alps + 1 twin MTI + PLi 4.0

Link naar reactie
Delen op andere sites

FM kost de overheid alleen maar. Met het uitschakelen van de FM is er een grote kostenpost minder.

"Een leven dat niet kritisch naar zichzelf kijkt, is het niet waard om geleefd te worden."

Link naar reactie
Delen op andere sites

3 uren geleden, Eduard07 zei:

Er gaat thuis niets boven internetradio. Alles uit Nederland en ver daarbuiten zit erop. En in stereo. Je kunt je eigen lijsten maken. Daar kan zelfs geen satellietradio tegenop.

Tenzij je favoriete radiostation aan geoblocking doet.(met name Britse stations doen hier aan.)

aangepast door Satneef

ZGemma H7S met VU+ turbo SE,Mutant HD2400,ZGemma H.2H,Clarketech HD5100c,1 meter draaibare schotel (53 oost-30 west) OpenHDF 6.5,OpenATV

 

Een dag niet gelachen is een dag niet geleefd!

Link naar reactie
Delen op andere sites

2 uren geleden, Satneef zei:

Tenzij je favoriete radiostation aan geoblocking doet.(met name Britse stations doen hier aan.)

Dat heb ik bij de Britse stations nog niet gemerkt. Wel bij de Amerikaanse. Daardoor ben ook ik al redelijk wat dierbare stations kwijtgeraakt.   

Vu+ Duo2 + PLi 4.0 + Fuba DAA110 + Stab 120
Vu+Solo2 + Fuba DAA 850 + multifeed met 2 twin Alps + 1 quattro Alps + 1 twin MTI + PLi 4.0

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb het bij 3 stations gehad:Planet rock (gelukkig ook op Astra 2 en de andere 2 weet ik niet meer.

Met een VPN blijft planet rock wel werken trouwens,zelfs bij IP adressen die bij anderen al niet meer werken.

Deze werkt trouwens wel op je pc als je een Britse postcode opgeeft.

aangepast door Satneef

ZGemma H7S met VU+ turbo SE,Mutant HD2400,ZGemma H.2H,Clarketech HD5100c,1 meter draaibare schotel (53 oost-30 west) OpenHDF 6.5,OpenATV

 

Een dag niet gelachen is een dag niet geleefd!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Er is de laatste jaren in België zoveel overhoop gehaald qua media (voor zover ik de berichtgeving volg), dat ik het spoor bijster ben. Ik vraag me zelfs af of "de gemiddelde Belg" zijn eigen nationale omroepzenders nog wel weet te vinden, c.q. ontvangen.  

Vu+ Duo2 + PLi 4.0 + Fuba DAA110 + Stab 120
Vu+Solo2 + Fuba DAA 850 + multifeed met 2 twin Alps + 1 quattro Alps + 1 twin MTI + PLi 4.0

Link naar reactie
Delen op andere sites

Op 3-2-2020 om 17:29, chukky2 zei:

Hier in Belgie maakt men er toch geen drama van hoor . Binnen  een maand stopt telenet met analoge radio in het ganse land

Voor degene die na afschakeling geen radio meer kunnen luisteren , raadt Telenet aan om FM te luisteren, ze willen zelfs gratis een antenne leveren. Wat ze allemaal niet doen om geen (oudere) klanten kwijt te spelen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
×
×
  • Nieuwe aanmaken...