Ga naar inhoud


Analoge kabelradio van Ziggo kan stoppen of nog niet?


Eduard07

Aanbevolen berichten

De petitie die eind december is gestart om Ziggo ervan te overtuigen dat analoge kabelradio in een aanzienlijke behoefte zou voorzien, heeft tot nu toe zo'n 1260 ondertekenaars opgeleverd:

 

https://petities.nl/petitions/analoge-fm-radio-via-de-ziggokabel-moet-blijven?locale=nl

 

Hij loopt nog tot 10 februari.

 

In de genoemde petitie wordt het volgende beweerd:

100.000ende Ziggo klanten die analoge FM radio via de kabel op een tuner of receiver ontvangen, worden radioloos.

Maar ik zie dat niet terug in 1260 handtekeningen.

 

Volgens mij is de belangstelling voor de petitie eerder een bevestiging dat analoge kabelradio juist niet meer in een serieuze behoefte voorziet.

 

(Het beeld zal bij analoge ether FM mogelijk anders zijn doordat die overal vrij te ontvangen is en de overgang naar dab+ nog in volle gang is en nog wel een paar jaar zal duren.)

 

Verder biedt Ziggo via de digitale route inmiddels een schat aan radiozenders. Extra tuners niet nodig. 

 

 

Hoe kijken jullie aan tegen afschakeling analoge kabelradio? Nu?  Zo niet, wanneer dan? 

 

 

Vu+ Duo2 + PLi 4.0 + Fuba DAA110 + Stab 120
Vu+Solo2 + Fuba DAA 850 + multifeed met 2 twin Alps + 1 quattro Alps + 1 twin MTI + PLi 4.0

Link naar reactie
Delen op andere sites


  • Moderator

Ik gebruik al vele jaren de fm tuner thuis niet meer.

Te veel ruis en storing.

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja het is natuurlijk jammer van de ingebouwde tuner met voorkeuze stations als optie in die AVR van mij, maar ik luister inderdaad ook alleen nog via de DAB+ radio op de aux ingang van diezelfde AVR of de internetradio (via pC)

de analoog FM kreeg ik ook alleen via een antenne met veel storing

Ziggo heb ik pas sinds kort en dan ben ik te laat om een waardeoordeel te kunnen uitspreken over die analoge FM via coax van Ziggo.

 

Cherry Blossom Girl

Air

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Analoog heeft dan ook geen enkele prioriteit meer!! Je koopt maar een DAB+ ontvanger. FM is afgedankt en door de technische progressie ingehaald. Een DAB+ ontvanger kost nu hetzelfde als ooit een FM/AM tuner voor je HiFi set..

Raspberry Pi 3B+ Argolis Triple Reader Kaartserver + Smargo

Vu+ Zero 4K DVB-S2X, Vu+ Zero 4K DVB-C/T2, DM525 Combo, DM920 UHD

VU+Ultimo4K BTE,  DM-Three UHD, Ziggo, HD+, TV-Vlaanderen, ORF, TiVuSAT, Fransat, SRG

5°W, 0.8°W, 4.8°E, 9°E, 13°E,19.2°E, 23.5°E, 28.2°E. Triax 88 en Wavefrontier

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

De ziggoboxen geven ook digitale radio door.

Het kabelboxje op de versterker aansluiten maakt de oude analoge FM tuner geheel overbodig.

"Een leven dat niet kritisch naar zichzelf kijkt, is het niet waard om geleefd te worden."

Link naar reactie
Delen op andere sites

38 minuten geleden, astro iris zei:

Oei en ik luister soms nog AM (Radio Caroline in mijn auto).

Da' analoge middengolf of korte golf geluid , nog steeds beestig leuk :)

Digitaal , ga ik enkel via internet :)

Voor de rest , da' ze bij Ziggo analoog er uit willen gooien , besparing ??

C o o kie M o nster

C U L'8'R WEIRDOGAToRS

 

I was born once , as an invasion of the bodysnatchers ,

but the doctor did get a brain-attack !! my name:

 

breedbandwurger 1967

 

casa CM: FTA DVB-S & FTA DVB-S2

Link naar reactie
Delen op andere sites

In tegenstelling tot analoge tv wat 10 jaar terug al overbodig was, ben ik van mening dat Ziggo de analoge kabel radio nog 5 jaar aan mag blijven.  Internet radio is geen waardig alternatief,  FM bied niet hetzelfde aanbod ook niet bij het gebruik van een buiten antenne en DAB+ klinkt nog steeds beroerd en heeft slechte dekking. Dan blijft over luisteren via de digitale Ziggo box en dat is het enige alternatief,  alleen niet handig als men de TV niet aan wil. 

 

Bovendien Ziggo heeft de apparatuur al om het werkend te houden en het is niet dat het ze extra geld kost.  Ook de beoogde uitbreiding van Docsis 3.1 streams om de upload snelheden te verhogen is nog steeds mogelijk zonder die 20,5 Mhz (87.5-108 mhz) in gebruik te nemen.    Het kan zijn dat ze er vanaf willen of simplificeren van de infrastructuur in de regio headends maar er is geen technische noodzaak om het uit te schakelen. 

aangepast door Codx

SCHOTEL: 1,2 Mtr 50E-55W / 60cm Astra 19/23 / Airspy R2 SDR 24-1800 Mhz
RECEIVERS: Dreambox 920 UHD/DM8000/800SE / VU+ Ultimo 4K Sat & Kabel & T2 / Rpi2 ADS-B FlightFeeder

IPTV:  KPN Glas (AoN) 1 Gbit & IPTV Arris VIP5202 / Android 4K IPTV box / Kodi & Netflix / 100+ TB Storage

Link naar reactie
Delen op andere sites

21 uren geleden, Schotelspeller zei:

 

Op de kabel heb ik geen enkele storing hoor. Maar wel helaas erg groot volume verschil tussen zenders onderling. Slordig van Ziggo.

Ik weet niet of je Ziggo daarvan de schuld moet geven. Zij kunnen wellicht bijstellen (sommige ontvangers hebben een optie om grote verschillen te egaliseren), maar in ieder geval merk ik dezelfde grote verschillen tussen internetzenders. Die zijn de bron van de grote verschillen.

12 uren geleden, astro iris zei:

Oei en ik luister soms nog AM (Radio Caroline in mijn auto).

Heeft ook wel wat, vooral als het signaal mooi gemoduleerd is. In het VK zit Caroline her en der wel op dab/dab+.

Vu+ Duo2 + PLi 4.0 + Fuba DAA110 + Stab 120
Vu+Solo2 + Fuba DAA 850 + multifeed met 2 twin Alps + 1 quattro Alps + 1 twin MTI + PLi 4.0

Link naar reactie
Delen op andere sites

11 uren geleden, Codx zei:

In tegenstelling tot analoge tv wat 10 jaar terug al overbodig was, ben ik van mening dat Ziggo de analoge kabel radio nog 5 jaar aan mag blijven.  Internet radio is geen waardig alternatief, 

Het volgende las ik in november jl.:

 http://radio.nl/819754/ziggo-overweegt-alsnog-analoge-kabelradio-uit-te-zetten

 

Ziggo heeft dus een ontheffing nodig van het CvdM, en heeft die tot volgend jaar. Het lijkt me niet dat er nogmaals ontheffing zal worden aangevraagd, en vraag me zelfs af of een tweede ontheffing wel mogelijk is. 

Verder moet Ziggo concurrentie mogelijk in de nabije toekomst op de kabel toestaan.

https://www.emerce.nl/nieuws/uitspraak-openbreken-kabel-ziggo-later

 

Tenslotte vraag me ik me af of de gebruikte apparatuur bij Ziggo voor analoge kabelradio niet een keer end-of-life is.

 

Internet is m.i. juist een geweldig alternatief! Waarom niet, volgens jou?  

Vu+ Duo2 + PLi 4.0 + Fuba DAA110 + Stab 120
Vu+Solo2 + Fuba DAA 850 + multifeed met 2 twin Alps + 1 quattro Alps + 1 twin MTI + PLi 4.0

Link naar reactie
Delen op andere sites

Absoluut mee eens! Internet is een volwaardig alternatief.

Bovendien kan Ziggo haar radioaanbod enorm vergroten wanneer analoog uitgeschakeld wordt.

"Een leven dat niet kritisch naar zichzelf kijkt, is het niet waard om geleefd te worden."

Link naar reactie
Delen op andere sites

Of ik met een coax switch de nu geïnstalleerde mediabox XL coax uit de meterkast kan aansluiten op de Denon AVR voor FM analoog antenne ingang is me nog niet duidelijk

loopthrough heeft die mediabox xl niet

De kabel wisselen van Ziggo mediabox xl naar Denon AVR doe ik niet zomaar! ( weet immers niet of het mijn Denon FM antenne ingang kan schaden )

 

Dus alleen al om het te testen of analoog FM tuner <tov> digitaal sp-dif op de Denon AVR van de mediabox xl gelijkwaardige geluidkwaliteit weergeeft is al meteen een probleem.

Er wordt met geen woord gerept op de Ziggo community over de manier van aansluiten op die ene (compleet vernieuwde) cai aansluitdoos in mijn meterkast.

 

Daar hangt nu het Ziggo Arris modem aan en met een switch de hangt ook de mediabox xl eraan.

 

 

 

 

Cherry Blossom Girl

Air

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak je nou maar geen zorgen, de meeste tuners hebben een ingangscondensator aan de antenne ingang...

"Een leven dat niet kritisch naar zichzelf kijkt, is het niet waard om geleefd te worden."

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
×
×
  • Nieuwe aanmaken...