Ga naar inhoud


Erfgrenzen


Con

Aanbevolen berichten

Toen ik mijn huis kocht dacht ik tot aan de erfafscheiding gekocht te hebben. Daarvoor liep een weg langs. Toen ik op 'mijn grond' een bijgebouw wilde zetten kwam de buurman mij vertellen dat ik dan eerst nog anderhalve meter van hem moest kopen, de weg (waar ik recht van overpad heb) inclusief de bomen die op 'mijn' terrein stonden waren allemaal van de overbuurman, hij had alleen toegelaten dat de vorige bewoner van mijn huis daar een hekje (meer een paar paaltjes met een draad er aan vast) had geplaatst om er voor te zorgen dat er geen auto's meer geparkeerd werden. En dat hek stond er nog geen 5 jaar dus daar kon ik geen enkel recht op doen gelden. Je kunt dus niet altijd op erfafscheidingen afgaan. 

 

T B

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites


TangoBravo, wij architecten komen wel vaker kadastrale kwesties tegen bij mensen die met behulp van makelaar een pand met kavel kochten waar de eigendomsrechten mooier voorgesteld werden dan ze zijn.

Je hebt zelf een onderzoeksplicht die m.b.t. de kadastrale eigendomsrechten en akte inclusief recht van overpad niet de makelaar en de verkopende partij ten laste gelegd kan worden. Koop je zonder onderzoek kan het heel vervelend worden. Aanbouwen of uitbreiden kan daarmee wel eens tot financieel risico worden.

Zoals ook een raam of deuropening in de Erfscheidende muur.

 

Medicine

Nick Waterhouse

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

12 uren geleden, Con zei:

Deze site heb je werkelijk helemaal niks aan, ik heb hier een erfgrens van 120 meter lang, volgens de site https://kadastralekaart.com/ zouden er 2 knikjes in de lange lijn zitten, ik meten en zoeken en spaaien, maar niks te vinden, nu het origineel veldwerk bij het kadaster uit 1991 opgevraagd, de tekeningen met de 3 punt metingen, , waar ik iets meer mee kan, omdat ik nu maten heb vanuit bestaande gebouwen, alleen kom ik er zelf niet uit om het begin en eind punt uit te peilen, omdat ze vroeger van een of andere lijn uit meten, en ik weet die niet te vinden.

Maar ik ben er nu wel achter dat er dus helemaal geen knikjes in de lijn zitten, maar helemaal recht moet zijn, dus mijn buurman kan zijn poort gaan verzetten.

Maar laat wel iemand komen die wel weet waar er gemeten moet worden, en niet iemand van het kadaster, die vragen 750 euro voor 1 lijntje uit te zetten, komen ze ook nog met die gps apparatuur en mogen daarmee, heb ik begrepen 10 tot 15% onnauwkeurig meten, omdat het gps is.

Daar heb ik niks aan, zeker niet voor 750 euro, want dan moet het precies op de millimeter gemeten worden.

You can hate me. You can go out there and say anything you want about me, but you will love me later because I told you the truth.

The truth is still the truth even if no one believes it. A lie is still a lie, even if everyone believes it.
Link naar reactie
Delen op andere sites

5 minuten geleden, alias haha zei:

heb ik begrepen 10 tot 15% onnauwkeurig meten, omdat het gps is.

dat is absoluut niet correct wat je daar stelt!

 

Over een download van de beeldbestanden bij het Kadaster en de onnauwkeurigheid die daarin aanwezig is, heb je wel gelijk. Dat is precies ook wat ik in mijn eerste reactie schreef. Veldwerk laten uitvoeren. De prijs staat in de link die ik eerder al gaf.

 

De driehoeksmeting is tegenwoordig volledig vervangen door GPS en laser metingen. Mocht iets in de oude driehoeksmeting niet duidelijk zijn kun je voor 44€ een controle laten uitvoeren.

Medicine

Nick Waterhouse

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

ik lette even niet op !

maar jullie verwijzen naar een kadaster.com

terwijl we voor raadpleging van ons Nederlands kadaster de website kadaster.nl hebben die officieel is

geen wonder dat je veel teveel betaalde

aangepast door Tonskidutch
kleur op de website

Medicine

Nick Waterhouse

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

31 minuten geleden, alias haha zei:

Daar heb ik niks aan, zeker niet voor 750 euro,

Ik zie dat dit nu 485 euro kost bij het kadaster, of ze hebben de prijs verlaagd, of ik heb er gruwelijk langs gekeken.

Kadastrale grens zichtbaar maken kost 485 euro, weet dus niet of hier de hoekpunten ook bij zichtbaar worden gemaakt.

Want de hoekpunten opnieuw uitzetten kost 240 euro per hoekpunt(begin en eindpunt)

You can hate me. You can go out there and say anything you want about me, but you will love me later because I told you the truth.

The truth is still the truth even if no one believes it. A lie is still a lie, even if everyone believes it.
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

Maar bedenk wel, dat per situatie beoordeeld moet worden of de kadaster grens wettelijk aangehouden moet worden.

Of de buurman zijn hek moet verplaatsen bepaalt het kadaster niet.

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Op 8-6-2020 om 19:05, Con zei:

Ik ben bezig om verharding aan te brengen en wil weten

waar de precieze grenzen liggen zoals is vastgelegd.

 

Het kadaster doet daar wazig over. Het lijkt wel alsof

ze metingen willen verrichten om een kleine omzet te

genereren.

 

Wie kan mij op weg helpen?

 

Ik mag toch wel aannemen dat de grenzen zijn bepaald

ten opzichte van de betreffende woning als basis parameter.

Bij het kadaster kun je een tekening opvragen voor jouw kavel.

Het kost je 40 euro, maar dan heb je alle maten.

Let er wel op dat de tekening niet op schaal is, dus je zult zelf moeten nameten voordat je aan je verharding begint.

Als het goed is moet je toch ergens kadasterpaaltjes vinden.

 

Even zoeken op hun site, maar je hoeft zeker geen nieuwe meting uit te voeren, tenzij je een conflict hebt met de buren.

Link naar reactie
Delen op andere sites

7 uren geleden, alias haha zei:

Deze site heb je werkelijk helemaal niks aan, ik heb hier een erfgrens van 120 meter lang, volgens de site https://kadastralekaart.com/ zouden er 2 knikjes in de lange lijn zitten, ik meten en zoeken en spaaien, maar niks te vinden, nu het origineel veldwerk bij het kadaster uit 1991 opgevraagd, de tekeningen met de 3 punt metingen, , waar ik iets meer mee kan, omdat ik nu maten heb vanuit bestaande gebouwen, alleen kom ik er zelf niet uit om het begin en eind punt uit te peilen, omdat ze vroeger van een of andere lijn uit meten, en ik weet die niet te vinden.

Maar ik ben er nu wel achter dat er dus helemaal geen knikjes in de lijn zitten, maar helemaal recht moet zijn, dus mijn buurman kan zijn poort gaan verzetten.

Maar laat wel iemand komen die wel weet waar er gemeten moet worden, en niet iemand van het kadaster, die vragen 750 euro voor 1 lijntje uit te zetten, komen ze ook nog met die gps apparatuur en mogen daarmee, heb ik begrepen 10 tot 15% onnauwkeurig meten, omdat het gps is.

Daar heb ik niks aan, zeker niet voor 750 euro, want dan moet het precies op de millimeter gemeten worden.

Die knikjes in de lijn komen dus omdat de tekening niet op schaal is. Het gaat louter om de meetpunten en afstanden die vermeld worden, en de tekening is een schets.

De lijn waaruit gemeten is, is een veldwerklijn, heb je niet nodig.

Het beste zoek je een punt op dat vanuit je woning gemakkelijk te berekenen en te vinden is. Uit dat punt zoek je de rest.

Het kost je wat meetwerk, maar je spaart die 750 euro uit.

Wel moet je even in de buidel tasten voor een officiele uitdraai van het kadaster. Kost 40 euro per tekening, en evt. neem je ook de tekeningen van de aangrenzende percelen om die veldwerklijn duidelijk te krijgen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

De gegevens bij het kadaster ophalen kostte me indertijd niets. Is nu mogelijk anders. Het heeft me 150 m2 extra opgeleverd die ik moest onderhouden, maar het leverde wel weer voordeel bij het plaatsen van een garage.

Waarbij je weer bizarre voorschriften tegenkomt. Omdat ie op een meter of zo van de buren kwam mocht er geen normaal glas in de ramen want dan zou ik ze kunnen begluren oid.

Nou was de buurman een akker van 100 meter en daarna een akker van een ander van 400 meter, dus de dichtstbijzijnde buur zat op een halve kilometer maar het mocht niet.

Heb me er maar niets van aangetrokken als eigenwijze noorderling.😁

3x VU+ met Open Pli , 2 Gregorians, 1 Big bisat en 3 LCD's

Link naar reactie
Delen op andere sites

Om even een aantal zaken te ontzenuwen

als bijlage de kadastrale kaart met maatvoering

vanuit het pand.

 

Oké, het kostte een paar centen maar dan

heb je ook wat, althans, voor mij goed genoeg.

 

@T, waar jij aan refereerde was zonder maatvoeringen.

kavel.pdf

Groet, Con. Gloeiende, gloeiende, een beetje humor moet kunnen, anders ga je maar ergens anders heen..
Sinds maart 2021 glasvezel via KPN.

Internet/PC: modem/router Fritzbox en TP-Link accesspoint, switch (8), switch (4)

Intel Nuc i7 met W10, Gigabyte Brix met Home Assistant, 17 Shelly's en 2 ESP-tjes.

Link naar reactie
Delen op andere sites

9 minutes ago, Tonskidutch said:

dat is andersom hoor!

de erfgrens is een gegeven, je schutting of schuur kan elders staan dan geoorloofd

Dat begrijp ik. Maar.... Het is mogelijk als het pand er al 100 jaar staat, maar de tekening 50 jaar oud is, dan kan de tekening wel degelijk fout wezen....

“Success is not final, failure is not fatal: it is the courage to continue that counts.” ~ Winston Churchill

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
×
×
  • Nieuwe aanmaken...