Ga naar inhoud


Erfgrenzen


Con

Aanbevolen berichten

Con, je hebt gelijk, mijn kaart is alleen een globaal gegeven, op jouw kaart zou ik inderdaad wel durven afgaan om  een verharding aan te leggen.

Blijf een beetje uit de grenzen van jouw perceel, en als je van plan ben in de noordoosthoek een verharding aan te leggen dan lijkt het wel of er een vreemde hap grond bij de buurman hoort, ipv bij jouw grond. Kan misschien lastig zijn?

 

Overigens is jouw kaart voldoende om jouw adres te achterhalen, als dat niet je bedoeling is kan je die beter weer (laten) verwijderen? 

 

T B

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites


Er zijn kaarten die middels satelliet fotografie en nabewerking zijn gemaakt, die kosten 2,50€ en er zijn echte metingen (het zogenaamde veldwerk dat kadaster landmeters produceren).

In enkele gevallen hebben ze bij het kadaster al een tekening vervaardigd met alle maten. (Kadaster medewerkers met tijd of het is een veldwerk opdracht uit het verleden)

In de huidige nieuwe aanvragen voor veldwerk krijg je een lijst met coördinaten en wat schetsen over de meetpunten volgorde.

De laatste is echt wat wij als onderleggers gebruiken en ook omzetten in digitale CAD tekeningen die tot op de centimeter nauwkeurig zijn. (voorbeelden kan ik geven maar wegens privacy wetgeving mag ik dat niet doen t.a.v. mijn opdrachtgevers)

 

Ik zou willen/kunnen zeggen tot op de millimeter, maar dat is heel lastig te reproduceren als jij geen lasers ter beschikking hebt de erf grenzen uit te zetten of zelf te controleren.

Als je het wel nauwkeurig kunt uitzetten moet je rekening houden met het materiaal dat gebruikt wordt opdat je niet in of over de erf grenzen bent aan het woelen.

Dat ligt aan het feit of er een gemeenschappelijke erfscheiding is of dat ieder zijn eigen erfscheiding aanbrengt.

 

 

Oversea

Jaydee

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

10 minutes ago, Tonskidutch said:

Ik zou willen/kunnen zeggen tot op de millimeter

Het grote probleem is dat bij die nauwkeurigheid veel factoren gaan meespelen, zoals je zelf al aangeeft het gebruikte materiaal, maar ook de hoogte als de meting met een GPS wordt gedaan. Kan er een lange uitleg over geven waarom, maar neem je GPS (telefoon?) eens, en leg die op de grond. Indien mogelijk, laat deze de positie loggen, en plot dit dan uit. Dan krijg je waarschijnlijk (bij voldoende punten die gelogd zijn) een cirkel. Het midden van die cirkel is de locatie. Zet die GPS nu eens op hoogte loodrecht boven het eerste punt (kan al 1 m, of in het geval van een flat, op 5 hoog zijn), en herhaal de oefening. Je zal gegarandeerd een andere positie krijgen in het 2D vlak.  Zonder de exacte hoogte is dus de GPS niet nauwkeurig genoeg voor deze metingen. Vandaar dat landmeters nog steeds gewoon een Tachymeter (totaalstation) gebruiken voor deze metingen... Deze is gewoon veel nauwkeuriger...

 

Op het moment dat je buiten deze nauwkeurigheid gaat kijken, zeg dus de centimeter die jij noemt, dan heeft de hoogte al een stuk minder invloed. In de praktijk zal niemand vallen over een paar centimeter, dus dan zijn die nauwkeurigheden meer dan acceptabel. 

“Success is not final, failure is not fatal: it is the courage to continue that counts.” ~ Winston Churchill

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat is natuurlijk bekend dat je telefoon geen correcte GPS meting levert.

De Tachymeter (Geometer a 8500€) is iets dat ons niet ter beschikking staat als oprijlaan straatwerklegger. (lijkt wel de stratenmakeropzeeshow) :grin:

aangepast door Tonskidutch
merknaam

Oversea

Jaydee

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het zal tegenwoordig wel mogelijk zijn om op de centimeter nauwkeurig te meten.

Ik zat een aantal jaren geleden met het feit dat de "natuurlijke" erfgrenzen een meter waren opgeschoven.

Dat krijg je als de buren altijd netjes hun heg snoeien, en het afval als wal op jouw grondstuk dumpen.

De situatie was zo, dat de ene buur 2 meter van mijn grond in gebruik had, terwijl mijn kavel tot 2 meter op de andere buur in gebruik was.

Met die laatste buur kwam ik dan ook in een klein conflict.

Het heeft me er wel toe gebracht om een kadastertekening op te vragen voordat ik begon met bomen kappen en een tuinhuis bouwen.

Ik heb de metingen in de winter gedaan toen de struiken kaal waren, en met wat bijsnoeien heb ik rechte lijnen kunnen trekken tussen de kadasterpalen die ik gevonden heb.

Het heeft mij bevestigd in de situatie dat ik ergens wat grond moet opgeven, en er ergens anders recht op heb, maar mijn tuinhuis staat op mijn grond, en de bomen die ik gekapt heb stonden ook op mijn grond.

Ik weet dus gerust dat ik juist heb gehandeld door even wat geld over te maken naar het kadaster.

Liever dan gezeik met de buren, en nu heb ik bewijs.

 

Kadastertekeningen voor een paar euro via een bepaalde site lijken me niet correct, althans zie ik dat niet als bindend.

Ik heb 80 euro betaald voor twee a4 tjes, maar weet nu wel exact ( tot op 2 centimeter ) mijn grenzen. Betreft een veldwerk uit 1975.

 

Ik hoop dat de topicstarter hier wat aan heeft.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Op 10-6-2020 om 12:40, TangoBravo zei:

Con, je hebt gelijk, mijn kaart is alleen een globaal gegeven, op jouw kaart zou ik inderdaad wel durven afgaan om  een verharding aan te leggen.

Blijf een beetje uit de grenzen van jouw perceel, en als je van plan ben in de noordoosthoek een verharding aan te leggen dan lijkt het wel of er een vreemde hap grond bij de buurman hoort, ipv bij jouw grond. Kan misschien lastig zijn?

 

Overigens is jouw kaart voldoende om jouw adres te achterhalen, als dat niet je bedoeling is kan je die beter weer (laten) verwijderen? 

 

T B

 

 

 

Ja, dat is een vervelende hap. Die hap is bij de sloot aan de weg.

Ik denk dat héél vroeger de sloot doorliep en de woning bereikbaar

was middels een bruggetje of een verharde duiker.

En die hap is precies een deel van de entree naar woning.

Héél ongelukkig.

En ja dat adres, ach, niet zoveel problemen mee maar wel goed

dat je dat opmerkt.

Groet, Con. Gloeiende, gloeiende, een beetje humor moet kunnen, anders ga je maar ergens anders heen..
Sinds maart 2021 glasvezel via KPN.

Internet/PC: modem/router Fritzbox en TP-Link accesspoint, switch (8), switch (4)

Intel Nuc i7 met W10, Gigabyte Brix met Home Assistant, 17 Shelly's en 2 ESP-tjes.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Je moet ook niet vergeten dat bepaalde zaken door verjaring in eigendom zijn overgegaan.

Bij de rijdende rechter en meester Visser regelmatig te zien.

Nieuwe buren willen grond terug want volgens het kadaster staat de schutting/heg van de buurman en een deel van het schuurtje op hun grond.

Is dat echter al jaren zo geweest (dacht meer dan 25 jaar) dan hebben de nieuwe buren het nakijken want dan zijn ze door verjaring, en er nooit eerder op aangedrongen te hebben hun deel terug te willen, dat stuk grond kwijt.

Wat wil zeggen dat je volgens het kadaster wel recht op een stuk grond kunt hebben maar volgens de wet kan dit toch wel eens geheel anders uitpakken.

aangepast door gerrit B

zondag? nee dan kan ik niet dan ben ik vissen

Link naar reactie
Delen op andere sites

11 minuten geleden, gerrit B zei:

Je moet ook niet vergeten dat bepaalde zaken door verjaring in eigendom zijn overgegaan.

 

een lastige situatie als je zonder onderzoek de doorsnee makelaar geloofd

https://www.vandiepen.com/2017/12/eigendom-verjaring-hoe-zit-ook-al-weer/

onhandig is de term ter goeder trouw en te kwader trouw

 

 

 

Oversea

Jaydee

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Uit dat stuk blijkt dus dat als het stuk grond ter goeder trouw in gebruik is genomen (ik lees dan maar even voor het gemak in overleg met de buren) dat er dan een verjaringstermijn geldt van 10 jaar.

Is het stuk grond stiekem zonder overleg in gebruik genomen (ter kwader trouw) dan geldt er een verjaringstermijn van 20 jaar

Voorwaarde, wat ik hier lees, is dat e.e.a dan wel ingericht moet zijn als dat het ook één geheel is met de tuin/oprit enz.

Dus wat in het geval van Con betreft

Is die "hap" altijd (meer dan 10 of 20 jaar) al door jullie in gebruik geweest, maakt het deel uit van jullie perceel en lijkt het ook logisch dat dit ook bij jullie perceel hoort dan hoef je je nergens zorgen om te maken en mag je er vanuit gaan dat "die hap" gewoon van jullie is.

aangepast door gerrit B

zondag? nee dan kan ik niet dan ben ik vissen

Link naar reactie
Delen op andere sites

In dit geval zou ik mij ook geen zorgen maken Con over die hap. Enkele buren zitten in dezelfde situatie en hebben ook een deel van hun oprit over het betreffende stuk grond, wat zo te zien deel uitmaakt van de weg. Wat zij doen geeft dus enig precedent, waarom zou jij niet hetzelfde mogen doen. Zeker als het zo is wat gerrit B beschrijft,  dat je het al jaren in gebruik hebt. En als je helemaal zeker wil zijn kan je altijd nog aanbieden die paar meter te kopen, zo duur mag/kan dat niet zijn.

 

T B

Link naar reactie
Delen op andere sites

Vergis je niet,

Hier in de gemeente is er sinds 2013 een actie op zgn. snipper groen. Dus stukjes groen die zijn overgebleven na de bebouwing en door niemand werden gebruikt of onderhouden.

Stukjes groen die vaak al jaren in gebruik zijn genomen en onderhouden door de bewoner van het aangrenzende perceel maar waar de gemeente sinds 2013 geld van wil maken om te voorkomen dat de verjaringstermijnen gaan spelen.

Heb je zo'n stukje al jaren gehuurd dan is er nu een vaste prijs per m2 van zo'n 50 euro

Heb je het stuk grond zomaar altijd onderhouden en in gebruik genomen/bij je tuin aangetrokken dan wordt de waarde geschat en dan kan het plots wel flink in de papieren gaan lopen en dat is dan ook de reden dat heel wat gebruikers van zo'n stukje grond tegen de gemeente hebben gezegd "dan onderhouden jullie het zelf maar"

Iemand hier uit de buurt gaf aan dat er niet alleen naar het aantal vierkante meters werd gekeken maar ook ingeschat werd hoeveel in waarde je huis met grond zou stijgen als je dat stuk er bij zou gaan kopen en dat mede op basis daarvan de koopsom werd bepaald.

zondag? nee dan kan ik niet dan ben ik vissen

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat zijn nog eens mooie aanvullingen.

Groet, Con. Gloeiende, gloeiende, een beetje humor moet kunnen, anders ga je maar ergens anders heen..
Sinds maart 2021 glasvezel via KPN.

Internet/PC: modem/router Fritzbox en TP-Link accesspoint, switch (8), switch (4)

Intel Nuc i7 met W10, Gigabyte Brix met Home Assistant, 17 Shelly's en 2 ESP-tjes.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
×
×
  • Nieuwe aanmaken...