Ga naar inhoud


Duitse zenders via DVB-T2 in grensstreek


Tvoverair

Aanbevolen berichten

Met de signaal sterkte meter van de ontvanger heb ik de antenne uitgericht . Ik kon daarmee zien welke kanten ik de antenne moest richten om beeld te krijgen door simpelweg de antenne te bewegen.  Door precies te richten kan het bovenste balkje (level) naar 80 en het onderste balkje (kwaliteit) naar 100 springen.  De zenders worden dan zonder storingen doorgeven met perfect beeld en geluid kwaliteit. Dit werkte beste bij kleve waar ik perfect ard,one,ARTE en wdr binnenkreeg andere zenders die erbij in pakket zitten kreeg ik niet binnen.

 

Zoals in dit topic beschreven worden de zenders van Wesel vertikaal uitgezonden dus moet ik ook de antenne zo houden. Dit was helaas zonder resultaat de signaal sterkte meter gaf geen signaal van de frequenties van Wesel totdat ik de antenne even horizontaal neerzette begon de signaal sterkte meter opeens wel signaal te geven en koos ik ervoor niet meer te zoeken naar zenders op aparte frequenties maar gewoon via autosearch.  Ik kreeg hierbij 74 zenders waarbij de zdf zenders het beste beeld kregen en ard minder ook hierbij is het zo dat nu wel zal free to air zenders kan ontvangen maar niet alle freenet zenders.

Link naar reactie
Delen op andere sites


Mooi dat je nu kunt kijken ,naar de freenet zenders die gecodeerd zijn  kun je kijken maar dan moet je wel een modulle en kaart kopen en is dan volgens mij voor een jaar geldig ,daarna kun je weer verlengen . MAAR dan moet die ontvanger wel over een ci slot  beschikken en deze codering wel aan kunnen . Daar heb ikme niet in verdiept 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik kan nog niet alle freenet zenders ontvangen zoals pro7,sat1,RTL,.  Hier zal ik komende dagen nog de  aantal dingen voor moeten uitproberen.  Volgensmij werkt het freenet principe hetzelfde als kpn. Je moet er een ontvanger voor hebben die is uitgerust met software van freenet. In Duitsland kun je dan een 1jarige prepaid kaart kopen voor dacht ik 70 euro. Je activeert deze kaart via internet met de aktivatiecode en het adres van de freenet service van de ontvanger.  

 

Ik wil nog kijken hoe die internet zenders precies werken die ik ook binnenkrijg (BR sud,RBB Berlin,SR,HR,radio Bremen) ik hoop niet dat daar een geoblock opzit als ik de receiver met internet verbindt.

 

 

 

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Op 5-8-2020 om 19:00, Tvoverair zei:

megasat hd 650 t2

 

die megasat koop je inclusief 3 maanden gratis HD zenders kijken in Duitsland.

Dus als je zo lang nodig hebt om je antenne correct op te hangen, tja dan zie je alleen nog FTA zenders.

en met ethernet naar het internet aansluiting geld het volgende klik

dus vermoedelijk ontvang je dan niets van de zogenaamde telenet zenders

 

een zeer teleurstellende receiver volgens de Duitse reviews en zeker niet waard om meer dan een week mee bezig te zijn.

 

 

 

 

Simply Wonderfull (new)

Kid Creole And The Coconuts

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik wil de antenne op zolder plaatsen omdat ik daar het meeste ontvangst heb. Johno heeft zelf zon statief in elkaar gezet dus ik moet daar nog even goed over nadenken. Het is inderdaad een terleurstellende receiver. Tja is juridisch toegestaan om b merk receivers intekopen  en deze onder eigen merknaam te verkopen.  Megasat heeft meedere antennes en receivers die je goedkoper kunt krijgen onder andere b merken.  Maar dat terzijde ik ga me even verdiepen in die receivers die je mij hebt gestuurd. Bedankt

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

De goede richting op zolder naar wesel heb ik gevonden waardoor alle zenders nu goed (verticaal)😀 kan ontvangen. De zenders van kleve bresserberg kan nu ook goed binnenhalen op de 1 ste verdieping als de antenne buitenhangt. Mijn doel is behaald. Bedankt voor jullie reacties.

De moderator mag het forum sluiten.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Op 16-8-2020 om 15:13, johnno zei:

Met alle respect, OFDM, want je weet meer van deze materie dan ik.

Maar geven de specificaties niet aan dat er sprake is van meer dan alleen een filteraanpassing?

Ik ga hier even uit van de antenne die ik hier in gebruik heb.

 

1627831263_Digi14.png.7187fadb36f207dfbabd20b1d62619c8.png

Dank voor het erbij zoeken en plaatsen want ik heb het (wegens tijd) niet uitgezocht. Ik sprak mijn twijfel erover uit omdat ik er schijnbaar weinig vertrouwen in heb dat de fabrikant alle mechanische eigenschappen wijzigt.

 

Maar je hebt gelijk dat uit de specificaties blijkt dat dit wel is gebeurd. Dat is heel mooi want hiermee wordt het inkrimpen van de UHF band in een voordeel omgezet!

 

Het duidelijke bewijs is de toegenomen gain op 474 MHz met maar liefst 3,4 dB! Dit lijkt me toe te schrijven aan naar beneden verschuiven van de hoogste frequentie.

Wat hierna echter opvalt is de gain op 602 MHz: Deze is met 0,9 dB afgenomen. Ik kan hier niet de vinger opleggen tenzij het 700 MHz lowpass filter al erg sterk ingrijpt op 602 MHz maar dat is nauwelijks voor te stellen. Wat ook zou kunnen is een verschuiving van het maximum naar een punt meer naar het midden van de band 474-694 MHz. Helaas zitten er geen curves bij (zoals vroeger en ongefilterd).

 

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Op 16-8-2020 om 20:45, Tvoverair zei:

Ik kan nog niet alle freenet zenders ontvangen zoals pro7,sat1,RTL,.  Hier zal ik komende dagen nog de  aantal dingen voor moeten uitproberen.  Volgensmij werkt het freenet principe hetzelfde als kpn. Je moet er een ontvanger voor hebben die is uitgerust met software van freenet. In Duitsland kun je dan een 1jarige prepaid kaart kopen voor dacht ik 70 euro. Je activeert deze kaart via internet met de aktivatiecode en het adres van de freenet service van de ontvanger.  

 

Ik wil nog kijken hoe die internet zenders precies werken die ik ook binnenkrijg (BR sud,RBB Berlin,SR,HR,radio Bremen) ik hoop niet dat daar een geoblock opzit als ik de receiver met internet verbindt.

Ik ben benieuwd naar je bevinding als je een abonnement op Freenet hebt. Zelf heb ik de antennes voor Wesel verwijderd nadat deze gecodeerd zijn geworden. Af en toe pak ik nu de commerciële zenders van Münster Stadt of Bremen. Alleen de teletekst is FTA dus een beetje nostalgie krijg ik dan nog gratis lol.

 

Het aansluiten van een FTA ontvanger op Internet moet ik ook nog proberen maar inderdaad grote kans op geoblock..

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

7 uren geleden, RicardoBelli zei:

20200801_115457.jpg

Ja, dit is Münster Stadt. Deze mast was in de analoge tijd in gebruik voor kleine steunzenders van de comm. zenders, weet zo niet welke. Sinds DVB-T2 weer in gebruik door de uitbreiding van Freenet met enkele stedelijke locaties.

 

Kanalen van de comm. zenders zijn 24, 27 en 39. Hierop zitten ook de publieke zenders maar Münster Nottuln zendt alleen de publieke zenders uit op 32, 34 en 45.

 

Ik weet niet of deze zender iets oplevert t.o.v. Wesel. Bij mij in Twente was Wesel toch de sterkste.

Link naar reactie
Delen op andere sites

1 uur geleden, Tvoverair zei:

OFDM heb je versterkers op antennes zitten? Münster kan ik ook krijgen maar Bremen dat is wel heel ver. 

Ja dat heb ik, 20 dB maar daar gaat de demping van 2x een 2 deler aan de uitgang en het kabelverlies naar beneden weer van af.

 

Voor Hengelo + Münster heb ik netto 10 dB, voor Lingen + Bremen 15 dB. Voor Apeldoorn ook 15 dB.

 

Bremen/ Steinkimmen ontvang ik ook alleen met condities maar er zit wel een erg leuke bij om te pakken en dat is kanaal 46. Hierop zendt Radio Bremen TV uit in de super robuuste QPSK modulatie en 1 programma! Door QPSK modulatie begint er al beeld bij enkele dB signaal boven de ruis. Helaas (uiteraard) is het vermogen daarom ook veel lager namelijk 10 kW ipv 50. In de praktijk ontvang ik met stijgende condities toch als eerste dit kanaal omdat deze ook op Steinkimmen uitzendt, dat is net iets dichterbij met ruim 300 meter mast.

 

Waar ik overigens nog steeds best van onder de indruk ben: Kanaal 46 ligt pal tegen kanaal 47 aan van Hengelo, 2 kilometer van hier. Doordat de rasterantenne voor Lingen + Bremen horizontaal is en een andere richting is het toch mogelijk dit goed te ontvangen. Dat wil zeggen zonder verlies aan gevoeligheid voor kanaal 46 en een verschil in signaalsterkte van ongeveer 40 dB.

Link naar reactie
Delen op andere sites

OFDM  ,dat klopt de antenne heb ik zelf 3 weken geleden gefotografeerd.  En hoe weet je nu precies naar welke steunzender  je kijkt met zoveel antennes . Is dat ook door samenwerking met de compas ,want sommige steunzenders zenden ook op dezelfde frequenties  uit . ...en tvoverair kun jij munster ook ontvangen  onder de kap  ?????

Link naar reactie
Delen op andere sites

3 uren geleden, RicardoBelli zei:

OFDM  ,dat klopt de antenne heb ik zelf 3 weken geleden gefotografeerd.  En hoe weet je nu precies naar welke steunzender  je kijkt met zoveel antennes . Is dat ook door samenwerking met de compas ,want sommige steunzenders zenden ook op dezelfde frequenties  uit . ...en tvoverair kun jij munster ook ontvangen  onder de kap  ?????

Leuk! Ik wil er nog steeds een keer naartoe want ik had geen idee dat er zo'n hoge toren stond. Hier een drone opname van dichtbij:

 

 

Het is nu inderdaad lastig bij sommige zenders om vast te stellen welke het is uit een SFN cluster. Van Apeldoorn weet ik nog toen de zender in de lucht kwam: Toen Doetinchem erbij kwam? veranderde er niets in de ontvangst. Later heb ik het ook met meetapparatuur kunnen bepalen. Lelystad kwam altijd al veel zwakker binnen toen het nog alleen op kanaal 26 uitzond. Bij Leeuwarden en Groningen kanaal 40 is het heel simpel want Groningen ligt exact in het verlengde van hele rijhuizen blokken en kwam daardoor nooit binnen. Helaas is de DVB-T meetapparatuur nu onbruikbaar dus is het uit herinnering en sterkte verschil.

 

Lingen en Münster Nottuln delen alleen kanaal 45 samen maar daartussen is er zo'n 45 graden hoek maar daarvan is de polarisatie resp. H en V dus die zijn erg goed te onderscheiden.

aangepast door OFDM
Link naar reactie
Delen op andere sites

In niedersachsen kun je er dan ook nog bayern(br hd) en hessen(hr hd) erbij ontvangen.  Vooral Bayern is wel een leuke zender in de vakantietijd 😀.   Dat je radio bremen soms kan ontvangen is wel uniek zeg.   RicardoBelli  bij munster krijg wat blokjes onder de kap op kanaal 45 . Dit geldt eigenlijk ook voor wesel maar die is heel richtgevoelig op een bepaald punt op de zolderkamer ( Er komt dan opeens storingloos zdf binnen maar een kleine beweging en hij is weg).  Is die richtgevoeligheid  op te lossen met een versterker?

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
×
×
  • Nieuwe aanmaken...