Ga naar inhoud


Een andere oorzaak voor het slecht ontvangen van het DVB-T2 signaal


ebhoorn

Aanbevolen berichten

Wonend in Zoetermeer heb ik de DVB-T2 antenne uitgericht op de zendmast in Delft. Er is eveneens een mast in Zoetermeer, maar aangezien ik mij - al TV kijkend - vaak tussen de ontvangstantenne en de zendmast bevind viel de keuze op Delft (7..9 km hemelsbreed).

Dat ging goed, tot dit weekend. Plotseling ontving ik maar 34 zenders in plaats van de gebruikelijke 64 zenders. Opnieuw gescand, resultaat: geen verbetering.  Dan: Wat is er veranderd?  Wel: ik had een DAB radio binnen 20 cm van de antenne geplaatst. De problemen deden zich ook voor als de DAB radio uitgeschakeld was. Mijn theorie:  Ook een DAB radio heeft een LC afstemkring, en wellicht gaat deze resoneren - lees: energie onttrekken - op de frequentie waar ik problemen ervaar.

The eating of the pudding: DAB readio op de oorspronkelijke plek gezet: geen ontvangstproblemen meer. Grappig.

Link naar reactie
Delen op andere sites


Een tikkie OFF-topic:

Analoog: Hetzelfde effect ook zo met een LW MW SW radio naast de microgolfoven ;)

Maar wel met gratis veel krakend en piepend geluid erbij !!

aangepast door cookie monster

C o o kie M o nster

C U L'8'R WEIRDOGAToRS

 

I was born once , as an invasion of the bodysnatchers ,

but the doctor did get a brain-attack !! my name:

 

breedbandwurger 1967

 

casa CM: FTA DVB-S & FTA DVB-S2

Link naar reactie
Delen op andere sites

@ebhoorn

 

Jouw ervaring verbaast mij niets. Ook modems, LED-lampen en zelfs een buitenthermometer leveren storing op. 

 

Maar één dingetje: In Delft staat al een aantal jaren geen DVB-T zender meer. Je kunt beter uitrichten op Den Haag of desgewenst Rotterdam.  Toen ik vroeger in Rokkeveen woonde, kwam het sterkste signaal uit de Waalhaven. Wilde ik naar TV West kijken, moest in een handmatige scan doen. 

 

  

aangepast door Noordzee

Geregistreerd lid Sat4All sinds : 6-6-2001 (oorspronkelijk 1-12-2000)
Ontvanger : VU+ DUO 4K  (Digitenne via DVB-T2 en FTA-zenders via DVB-S2X en streams) 
Schotel : Visiosat Bisat
Ontvangst van : Astra 1, Astra 2, Astra 3 en Hot Bird

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het hierboven genoemde effect is aan te tonen zgn dipmeter. Een los handinstrument met een afstembare oscillator waarbij de spoel uitwendig is gemaakt. Als deze spoel op een te meten object wordt gelegd kan het energie onttrekkende effect van een LC afstemkring worden aangetoond.

 

De kans dat een afstemkring, binnenin een apparaat inclusief allerlei afscherming, op 40 afstand van een ontvangstantenne nog enig effect uitoefent lijkt mij erg klein. Waarschijnlijk is het genoemde effect het gevolg van verandering van het veld t.g.v. het metaal in de DAB ontvanger. Dat kan alleen als de ontvangst op de rand is waardoor het plaatsen/ weghalen van de DAB ontvanger juist merkbaar effect heeft.

 

Wat ik mij dan afvraag; Wat is het effect op de andere kanalen bij deze handeling?

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

@sprietje,  waarschijnlijk zat zijn signaal al echt op het randje.  Dan kan bijna alles storing veroorzaken, zelfs als je door de kamer loopt kun je al blokken krijgen als de ontvangst van digitenne heeeel slecht is.

SCHOTEL: 1,2 Mtr 50E-55W / 60cm Astra 19/23 / Airspy R2 SDR 24-1800 Mhz
RECEIVERS: Dreambox 920 UHD/DM8000/800SE / VU+ Ultimo 4K Sat & Kabel & T2 / Rpi2 ADS-B FlightFeeder

IPTV:  KPN Glas (AoN) 1 Gbit & IPTV Arris VIP5202 / Android 4K IPTV box / Kodi & Netflix / 100+ TB Storage

Link naar reactie
Delen op andere sites

ik hoef enkel de antenne vast te pakken en heb je ook al blokken, ook bij de DAB+ ontvanger overigens, dan zal ik ook wel op het randje zitten. Maar ik heb dat niet met mijn LED lampjes aan en of uitdoen. Het kan aan de LED driver liggen!

Screenshot_13.png

While My Guitar Gently Weeps

Goerge Harrison, Rick Wakeman, Guy Protero, the Orion Strings

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Op 25-10-2019 om 23:28 zei Codx:

@sprietje,  waarschijnlijk zat zijn signaal al echt op het randje.  Dan kan bijna alles storing veroorzaken, zelfs als je door de kamer loopt kun je al blokken krijgen als de ontvangst van digitenne heeeel slecht is.

Mr Bean liet dit al eens zien. Nog in de analoge tijd maar met een beetje trucage heel treffend weergegeven:

 

 

  • Haha 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Op 20-10-2019 om 21:20 zei ebhoorn:

  Ook een DAB radio heeft een LC afstemkring, en wellicht gaat deze resoneren - lees: energie onttrekken - op de frequentie waar ik problemen ervaar.

 

Geweldig. Totale onzin met die LC kring.

De DAB radio heeft, ook al staat ie uit, toch nog enkele digitale routines die een veld rondom de radio zetten als gevolg van steile 1-0 overgangen waardoor in de buurt van die radio een "wolk" van storing staat. Dat weer stoort de DVB-t ontvangst. Of de netvoeding/lader veroorzaakt storing. 

"On ne voit bien qu'avec le coeur. L'essentiel est invisible pour les yeux."

Link naar reactie
Delen op andere sites

Op 21-10-2019 om 18:07 zei Noordzee:

@ebhoorn

 

Jouw ervaring verbaast mij niets. Ook modems, LED-lampen en zelfs een buitenthermometer leveren storing op. 

 

Maar één dingetje: In Delft staat al een aantal jaren geen DVB-T zender meer. Je kunt beter uitrichten op Den Haag of desgewenst Rotterdam.  Toen ik vroeger in Rokkeveen woonde, kwam het sterkste signaal uit de Waalhaven. Wilde ik naar TV West kijken, moest in een handmatige scan doen. 

 

  

 

Ik heb nog een suggestie voor je waarmee je bij KPN vast heel veel likes kan scoren: de slimmemeter.

Bij ons hebben ze die onlangs geplaatst. En die worden in de inloopperiode vrijwel dagelijks uitgelezen.

Het gaat via LTE netwerk.

Op het log kan ik zien dat het vaak 'snachts gebeurt, maar vanmorgen was ik om 9:08 aan de beurt. Ik had nagenoeg geen ontvangst op mijn TV.

En natuurlijk ben ik niet de enige die uitgelezen wordt. Het gebeurt op elk adres. Storingsbronnen te over dus.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

22 uur geleden zei Zunigkyk:

 

Ik heb nog een suggestie voor je waarmee je bij KPN vast heel veel likes kan scoren: de slimmemeter.

Bij ons hebben ze die onlangs geplaatst. En die worden in de inloopperiode vrijwel dagelijks uitgelezen.

Het gaat via LTE netwerk.

Op het log kan ik zien dat het vaak 'snachts gebeurt, maar vanmorgen was ik om 9:08 aan de beurt. Ik had nagenoeg geen ontvangst op mijn TV.

En natuurlijk ben ik niet de enige die uitgelezen wordt. Het gebeurt op elk adres. Storingsbronnen te over dus.

 

Zie ook discussie op circuitsonline

Er wordt daar gesproken over GPRS.

Wat voor frequenties worden er gebruikt?

Sommige frequenties mogen kortstondig op verhoogd vermogen.

Als de slimmemeter daar onder valt kan je mogelijk flink storing krijgen van een heleboel slimmemeters in een dichtbevolkte buurt.

aangepast door Zunigkyk
Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
×
×
  • Nieuwe aanmaken...