Ga naar inhoud


Duitse zenders via DVB-T2 in grensstreek


Tvoverair

Aanbevolen berichten

Ik heb van Lingen inderdaad Bayern en Hessen maar voor mij zijn die zenders vooral de hobby (spaar ze allemaal). Wel grappig dat ik in de DVB-T tijd nog geen Bayern had maar die werd vreemd genoeg wel in Hamburg uitgezonden! Radio Bremen is op zich leuk als ik het ook een keer zou zien maar ze zenden slechts een uur? per dag uit, de rest is het gewoon NDR 3 zucht. Dat is dan weer typisch iets voor de Duitsers. Ik moet maar eens een mail sturen dat ze het in een herhaal cyclus gaan zetten want dit is toch niet van deze tijd? Overigens zond in de T tijd op kanaal 46 Hamburg1 uit en die hadden 24 uur een uniek programma dat niet eens op satelliet werd uitgezonden, zo jammer dat ik die kwijt ben!

 

Die richtingsgevoeligheid komt (neem ik aan) van de marginale ontvangst sterkte? Of een versterker daarin duidelijk helpt is afhankelijk van hoe het nu is opgezet. Als je een passieve antenne direct op een settop box/ TV aansluit met een zéér kort kabeltje win je met een ruisarme versterker enkele dB's gevoeligheid. Als de kabellengte, dus demping tot aan de ontvanger, groter wordt dan win je die  erbij (mits voldoende versterking).

Link naar reactie
Delen op andere sites


56 minuten geleden, OFDM zei:

Die richtingsgevoeligheid komt (neem ik aan) van de marginale ontvangst sterkte? Of een versterker daarin duidelijk helpt is afhankelijk van hoe het nu is opgezet. Als je een passieve antenne direct op een settop box/ TV aansluit met een zéér kort kabeltje win je met een ruisarme versterker enkele dB's gevoeligheid. Als de kabellengte, dus demping tot aan de ontvanger, groter wordt dan win je die  erbij (mits voldoende versterking).

 

Hoezo mits voldoende versterking?

Als je fatsoenlijke coaxkabel gebruikt geeft deze niet meer dan 17dB verlies bij 100 meter. Voor een stuk van 20 meter is dat dus 3,4dB. Tel daar die paar dB nog bij op die je extra wilt hebben en dan komen we aan 5-6dB. Welke antenneversterker komt daar niet aan?

Link naar reactie
Delen op andere sites

2 uren geleden, Sprietje zei:

 

Hoezo mits voldoende versterking?

Als je fatsoenlijke coaxkabel gebruikt geeft deze niet meer dan 17dB verlies bij 100 meter. Voor een stuk van 20 meter is dat dus 3,4dB. Tel daar die paar dB nog bij op die je extra wilt hebben en dan komen we aan 5-6dB. Welke antenneversterker komt daar niet aan?

Je mag er heel precies op ingaan, ik wil ook niets aan het toeval overlaten. Nu je dat zo schrijft bedenk ik er echt ééntje:

 

De Technetix - FRA752NKK huisversterker voor Ziggo. Gain op 4 poorten: 0 dB, 2 dB, 4 dB, en 8 dB.

 

Als je echt helemaal geen ruisbijdrage wil, anders dan de antenneversterker, moet je qua gain wel ruim over die  6 dB heenkomen. Helaas kunnen daar dan weer andere nadelen om de hoek komen. Zo woon ik zelf op 2 kilometer afstand van Digitenne Hengelo en ik denk dat een willekeurige antenneversterker van 30 dB daarop over de rooie gaat.

 

 

aangepast door OFDM
Link naar reactie
Delen op andere sites

Nu ben je er echt onzin bij aan het halen. Je hebt het over een huisversterker die binnen zit en die hoofdzakelijk bedoeld is om het signaal te splitsen en eventueel verliezen van lange kabels in huis te compenseren terwijl de versterker natuurlijk bij de antenne moet zitten om een zo goed mogelijk signaal te versterken.

aangepast door Sprietje
Link naar reactie
Delen op andere sites

Nou dat valt wel mee. Er was hier sprake van een antenne op zolder dus dan zou je kunnen denken dat kan ik met deze (in huis-) versterker wel verbeteren. Een versterker is een versterker toch (is de gedachte).

 

Oké: Puur antenneversterker(s) die buiten gemonteerd kunnen worden zijn denk ik vanaf 10 dB te vinden. Er ligt er hier nog een oudje van Astro, 12 dB op UHF.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat is wel heel nostalgisch Sprietje, doet me denken aan de folder van een bedrijf in Roggel ooit. In Zuid Limburg met een 91 element antenne draaien van Duitsland naar België en Nederland!

 

De laatste keer dat ik een antenne elektrisch draaide was 16 jaar geleden maar daarbij zat de antenne vast en draaide ik de kraan. Ik had geluk want goed weer leverde mijn thuisbasis zender TV Oost uit Hengelo op, 135 kilometer.

HPIM5083.JPG

Hpim4975.jpg

aangepast door OFDM
Link naar reactie
Delen op andere sites

3 uren geleden, Sprietje zei:

Om veel zenders te ontvangen is een goede draaibare antenne een prima oplossing.

 

Dat is misschien leuk wanneer je niet al te ver van de Duitse of Belgische grens woont.

De rest van ons is met wat moeite hoogstens in staat 2 of 3 extra regionale zenders binnen te halen.

Dat zijn dan Nederlandse regionale zenders, die veel ontvangers ook nog eens weigeren op te slaan.

Lijkt me de investering niet waard.

Link naar reactie
Delen op andere sites

4 uren geleden, RicardoBelli zei:

Hallo OFDM ,mooi filmpje van dat antennepijpje !!!!! Om erna toe te gaan is zeker een aanrader met natuurlijk een of 2 overnachtingen in deze mooie stad . En dan nog even een kijkje bij het schotelpardijs  . En Toverair ,mooi dat het je lukt om ook münster te ontvangen  .mvg Ricardo 

Ja best een indrukwekkende toren zo verstopt achter Münster! Overnachting hoeft niet meer, ik was er kort geleden lekker bier gedronken op een terras. Ik was ook nog wel van plan om naar het Rundfunkmuseum te gaan in Havixbeck, in de buurt.

 

Bedoel je het schotelparadijs omdat er op zoveel huizen schotels staan?

aangepast door OFDM
Link naar reactie
Delen op andere sites

2 uren geleden, RicardoBelli zei:

Nee bij fuba 

Ik dacht ben ik nou gek wat heeft Füba met Münster te maken maar je hebt gelijk! Even op Google maps gekeken maar het is geen groot pand, zeker geen fabriek.

 

Moet ineens wel denken aan de Scherz afkorting die ik ooit hoorde bij Kathrein over Füba: Fümmler und bastler..

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
×
×
  • Nieuwe aanmaken...