Ga naar inhoud


Duitse zenders via DVB-T2 in grensstreek


Tvoverair

Aanbevolen berichten

Ik heb vanavond geprobeerd en het is me gelukt de zenders van Wesel binnen te krijgen. De zenders van Zdf komen het sterkste bij mij binnen. Swr, mdr, mdr minder. 

Mijn antenne krijgt deze zenders horizontaal binnen vertikaal krijg ik niks binnen. 

 

OFDM misschien houden ze kleve zodat mensen in die streek met een simpele binnenantenne in ieder geval ARD en regionale zenders kunnen kijken.  Misschien is dat wel een mediawet.  Als je kijkt in grensplaatsen als emmerich dan zie allemaal van die grote antennes op dak staan gericht naar Wesel😀  

Link naar reactie
Delen op andere sites


1 uur terug, RicardoBelli zei:

OFDM   heb jij nog een goede tip voor een richtantenne  voor de uhf  , bvd mvg Ricardo

Geen ervaring met tegenwoordig verkochte antennes helaas. Er is hier al wel één en ander gemeld.

 

Ik ben nog altijd wel fan van de verguisde rasterantenne maar deze verticaal draaien zou ik niet snel doen. Het kan wel maar beetje vreemd gezicht haha.

Het maakt uiteraard niet uit dat het vreemd staat maar de openingshoek wordt dan heel klein in het horizontale vlak en groot in het verticale.

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

37 minuten geleden, RicardoBelli zei:

En kun je de npo zender ook nog volle bak ontvangen ??.

 

 

 

Nee niet meer maar blijven wel stabiel.  De duitse zenders willen veel blokjes geven als ik heel precies richt als ik hem dan iets beweeg storen ze of vallen soms ook weg.

Link naar reactie
Delen op andere sites

1 hour ago, RicardoBelli said:

Ik dacht omdat jij dat antennepark thuis had ,misschien  wel een idee had wat  tussen vlaggeschip en zeer goed is

 

Ik meen me te herinneren dat Sprietje een positief oordeel had wat betreft de antennes van Triax.

En met een ton aan ervaring is Sprietje op dat gebied natuurlijk geen kwajongen.

 

Wat mij bevalt is dat Triax snel is ingesprongen op de verandering in de UHF band.

Andere merken lijken veel trager te zijn in die omschakeling.

Daarnaast zijn de antennes betaalbaar, en dat is wat mij betreft ook wat waard.

 

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zal nog een kijken of een ricting kan bepalen om hem daar vertikaal op te richten.  Ik was gisteravond vertikaal aan het richten op mijn zolder kamer maar dat leverde niets op. Toen ik hem horizontaal begon te richten gaf de zdf frequentie op eens blokjes.  Ik heb toen een autosearch gedaan en groot deel van die zenderpaketten kwamen er toen in mijn  kanaalijst staan.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

Heeft de ontvanger geen signaal sterkte meter om de antenne uit te richten?

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

14 uren geleden, RicardoBelli zei:

Ik dacht omdat jij dat antennepark thuis had ,misschien  wel een idee had wat  tussen vlaggeschip en zeer goed is . Mvg Ricardo

 

Triax heeft inderdaad een up to date aanbod maar ik weet niet wat je qua ruimte kwijt kunt? Is het op zolder en zo ja wat is de richting t.o.v. het dak?

 

Uit de berichten lees ik dat het niet 1,2,3, lukt om de zenders in te scannen dus je zit voor Wesel wel marginaal. Dan zou ik toch wel een antenne kiezen die je qua grootte nog kwijt kunt en of wil betalen.

 

Het "probleem" met de kleine standaard Yagi antenne die RicardoBelli op de foto laat zien is de lage versterking op de onderste UHF kanalen. Dit type antenne gebruik ik alleen in kanaalgroep uitvoering waarop ze gepiekt zijn (zeldzame antennes). Een antenne die beter scoort qua breedband is met vlindertjes/ brilletjes met een groot V vormig reflectorscherm erachter. Dit zijn o.a. de AOP serie van Kathrein, de Unix serie van Triax of de super bekende Füba XC391 serie maar ook die zijn er in UHF bandgroepen. Bij een lagere hoogste frequentie  levert een antenne altijd meer gain onderin de UHF. Nu heb je voor Wesel minstens kanaal 46 nodig dus een 700 MHz uitvoering van Triax lijkt optimaal.

Overigens is mij niet duidelijk of Triax de antennes werkelijk mechanisch heeft aangepast aan 700 MHz als hoogste frequentie of alleen het filter?

 

Een raster werkt wel goed breedbandig maar heeft niet zo'n hoge versterking bovenin de UHF.

aangepast door OFDM
  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

2 uren geleden, OFDM zei:

Overigens is mij niet duidelijk of Triax de antennes werkelijk mechanisch heeft aangepast aan 700 MHz als hoogste frequentie of alleen het filter?

 

Met alle respect, OFDM, want je weet meer van deze materie dan ik.

Maar geven de specificaties niet aan dat er sprake is van meer dan alleen een filteraanpassing?

Ik ga hier even uit van de antenne die ik hier in gebruik heb.

 

1627831263_Digi14.png.7187fadb36f207dfbabd20b1d62619c8.png

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
×
×
  • Nieuwe aanmaken...