Ga naar inhoud


Drie fasen aanwezig?


minplus

Aanbevolen berichten

kijk ook of het 3 fasen 400v kookplaat is of 3x 230v =met 0,indien het  laatste van toepassing is kun 2 kook platen op 1fase zetten anders moeten ze alle 3 parallel aangesloten worden, teminste in NL., wel dien je dan een dikkere kabel te gebruiken,daar het  afgenomen vermogen ook 2x zo groot is..

Als het goed is zit er een aansluit schema bij hoe het ea aangesloten dient te worden ,als je daar geen wijs uit word ,laad  dan ales door een vakman aansluiten.

Link naar reactie
Delen op andere sites


  • Reacties 59
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Beste reacties in dit topic

Geplaatste afbeeldingen

Dan knuppel je de drie fasen aan de kookplaat kant gewoon aan elkaar en zet het op één enkele of op 2 fasen.

Een witte paddenstoel in de keuken of meterkast is bijna verzekerd...  :grin:

Groet, Con. Gloeiende, gloeiende, een beetje humor moet kunnen, anders ga je maar ergens anders heen..
Sinds maart 2021 glasvezel via KPN.

Internet/PC: modem/router Fritzbox en TP-Link accesspoint, switch (8), switch (4)

Intel Nuc i7 met W10, Gigabyte Brix met Home Assistant, 17 Shelly's en 2 ESP-tjes.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Je hebt inderdaad een 3 fase aansluiting met 25 A.

Een TT stelsel om precies te zijn (de beschermingsleiding, aardlitze stopt in de aansluitkast van het energiebedrijf).

Je kan er van uitgaan dat de 3 fase doorbedraad is in de meterkast.

Uiteraard had je in je eigen deel van je meterkast moeten kijken welk type aansluiting je had.

 

De meeste kookplaten kunnen op 2 x 220 V aangesloten worden (kan gewoon met 1 fase, let wel met automaten zijn dit speciale types).

Een groot aantal ook op 400 V (3 fase).

Voor beide aansluitingen kan je een perplex wandcontactdoos plaatsen.

 

Weet wel dat je bij uitbreidingen aan de laatste norm moet voldoen.

Ook zal je de uitbreidingen achter een aardlekschakelaar moeten plaatsten.

 

Gezien je vraag lijkt het me zeer verstandig professionele hulp in te roepen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Een witte paddenstoel in de keuken of meterkast is bijna verzekerd...  :grin:

 

Nee hoor....ik heb midden 90er jaren een flat in Kiev gehad en daar had ik ook maar een één fase aansluiting. Kookplaat uit Duitsland meegesleept met 3 fase aansluiting. Er zat niets anders op dan de drie fasen aan mekaar te knuppelen en dat ging prima.

 

En wat nog leuker was dat ik op een basaar daar in Kiev in een kistje een spoel kocht met een stekker er aan. Die kon je in het stopkontakt steken en de meter in de meterkast liep terug !!!!!!  Geen onzin verhaal. Waar gebeurd.

Later nam ik die spoel me naar Duitsland om het daar in mijn huis te proberen maar helaas bleef de meter de goede kant oplopen.

Hoe het werkte heb ik nooit begrepen maar ik kon mij herinneren dat mijn leraar elektriciteitsleer het hier wel eens over heeft gehad.

"On ne voit bien qu'avec le coeur. L'essentiel est invisible pour les yeux."

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik geloof niet dat jullie begrijpen wat een drie fasen aansluiting betekent. Het is echt niet zo dat het betreffende apparaat op 400 volt draait. Wel op 3x 230 volt. Dus je kunt de fasen gewoon aan elkaar verbinden en op één fase aansluiten, mits het net die stroom kan leveren.

"On ne voit bien qu'avec le coeur. L'essentiel est invisible pour les yeux."

Link naar reactie
Delen op andere sites

Je hebt inderdaad een 3 fase aansluiting met 25 A.

Een TT stelsel om precies te zijn (de beschermingsleiding, aardlitze stopt in de aansluitkast van het energiebedrijf).

Je kan er van uitgaan dat de 3 fase doorbedraad is in de meterkast.

Uiteraard had je in je eigen deel van je meterkast moeten kijken welk type aansluiting je had.

 

De meeste kookplaten kunnen op 2 x 220 V aangesloten worden (kan gewoon met 1 fase, let wel met automaten zijn dit speciale types).

Een groot aantal ook op 400 V (3 fase).

Voor beide aansluitingen kan je een perplex   perilex  wandcontactdoos plaatsen.

 

Weet wel dat je bij uitbreidingen aan de laatste norm moet voldoen.

Ook zal je de uitbreidingen achter een aardlekschakelaar moeten plaatsten.

 

Gezien je vraag lijkt het me zeer verstandig professionele hulp in te roepen.

aangepast door trust

Het verschil tussen theorie en praktijk is mijn uitdaging .
Octagon SF8008 4K   Edision Primo IP S2  Dr.HD F16  

1.8 m ChannelMaster Offset in tuin 53º E - 45º W Jaeger SMR 1224 Usals met 5 Lnb wisselaar 2x Ka - Ku - C band Lin / Circ

1.2 m Echostar Offset  aan schuur  53º E    34.5 W   Twoteck Twinrotor met 3 Lnb wisselaar Ku - Ku low - Ka

Link naar reactie
Delen op andere sites

"Spannend" topic. :grin:

Groet, Con. Gloeiende, gloeiende, een beetje humor moet kunnen, anders ga je maar ergens anders heen..
Sinds maart 2021 glasvezel via KPN.

Internet/PC: modem/router Fritzbox en TP-Link accesspoint, switch (8), switch (4)

Intel Nuc i7 met W10, Gigabyte Brix met Home Assistant, 17 Shelly's en 2 ESP-tjes.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

Voor beide aansluitingen kan je een perplex wandcontactdoos plaatsen.

Ik sta perplex.... :D

 

Maar ik denk dat je bedoelt te zegen perilex.

 

Ah, trust  was mij al voorgegaan.

aangepast door ceesv

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik sta perplex.... :D

 

Maar ik denk dat je bedoelt te zegen zeggen :P perilex.

 

Ah, trust  was mij al voorgegaan.

Het verschil tussen theorie en praktijk is mijn uitdaging .
Octagon SF8008 4K   Edision Primo IP S2  Dr.HD F16  

1.8 m ChannelMaster Offset in tuin 53º E - 45º W Jaeger SMR 1224 Usals met 5 Lnb wisselaar 2x Ka - Ku - C band Lin / Circ

1.2 m Echostar Offset  aan schuur  53º E    34.5 W   Twoteck Twinrotor met 3 Lnb wisselaar Ku - Ku low - Ka

Link naar reactie
Delen op andere sites

De kookplaat moet volgens de aanwijzingen op drie fesen. Vermoedelijk vanwege de meervoudige booster-functies.

Dat gaan we dus ook maar doen.

In het eigen meterkast-deel ontbreekt de derde hoofdaardlekschakelaar, maar je kunt duidelijk zien dat het een 3-fasenkast is.

En ik ga zelf niet aan die meterkast kloten maar laat dat aan een installateur over.

3x VU+ met Open Pli , 2 Gregorians, 1 Big bisat en 3 LCD's

Link naar reactie
Delen op andere sites

wat op de KWh meter staat is zeker geheim  :D

Het verschil tussen theorie en praktijk is mijn uitdaging .
Octagon SF8008 4K   Edision Primo IP S2  Dr.HD F16  

1.8 m ChannelMaster Offset in tuin 53º E - 45º W Jaeger SMR 1224 Usals met 5 Lnb wisselaar 2x Ka - Ku - C band Lin / Circ

1.2 m Echostar Offset  aan schuur  53º E    34.5 W   Twoteck Twinrotor met 3 Lnb wisselaar Ku - Ku low - Ka

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik dacht niet al te lang geleden nog doorgegeven. Zal wel aardig meer zijn dan vorig jaar want toen van gas overgestapt op een 1-pits en daarna 2-pits inductieplaat van de Aldi om te kijken of inductie wat voor ons is. Moesten met de gasknoppen op het horizontale deel van het stel altijd checken of de gaskraan wel dicht stond, want er was een keer een kat op gesprongen die een knop daarbij ingedrukt en iets open gedraaid had. Schrok me lam toen ik het een tijdje later ontdekte en we zijn rond gaan kijken. Keramisch is geen optie, heb het effect gezien op een kat die daar een jaar eerder bij vrienden op gesprongen was. Een inductieplaat wordt alleen warm van de pan en is snel weer koud.

Bevalt dermate goed, beter dan gas, dat we dus definitief naar inductie gaan. Netto duurder vrees ik.

3x VU+ met Open Pli , 2 Gregorians, 1 Big bisat en 3 LCD's

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
×
×
  • Nieuwe aanmaken...