Ga naar inhoud


Drie fasen aanwezig?


minplus

Aanbevolen berichten

We willen in de keuken o.a. een inductiekookplaat, combi-oven en afwasmachine en hebben daarvoor dacht ik 3 fasen nodig.

Heb de hoofdzekeringkast open geschroefd omdat die niet verzegeld is (las later op internet dat die verzegeld hoort te zijn, maar de firma Essent die hier jaren 90 bezig is geweest voor stabilisatie en een paar jaar geleden ivm. een vernietigende blikseminslag heeft ergens een keer de loodjes verwijderd als ze er daarvoor al gezeten hebben...) en even een foto gemaakt om 100% zeker te zijn dat ik geen verkeerde spullen bestel.

 

s12t6w.jpg

 

Voor mijn gevoel zie ik hier 3 fasen. Die met de bruine draad loopt wel naar boven door maar is verderop niet aangesloten, want verderop zitten 2 eerste zekeringsblokken met een lege plek voor een derde ernaast. Daarboven zit dan de uiteindelijke serie zekeringen.

 

Klopt mijn gevoel en kan ik de 3e laten aansluiten?

3x VU+ met Open Pli , 2 Gregorians, 1 Big bisat en 3 LCD's

Link naar reactie
Delen op andere sites


  • Reacties 59
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Beste reacties in dit topic

Geplaatste afbeeldingen

Natuurlijk blijf ik er zelf van af.

Maar ik weet 100% zeker dat m'n vorige woning in Groningen absoluut geen 3 fasen binnen kreeg (er zaten 1 stopcontact en 3 licht-schakelaars (1 zelf aangebracht) in dat huisje uit eind 2 eeuwen terug) en wil wel zeker zijn dat deze 50 jaar oude invoer ze wel heeft voor ik een paar duizend uitgeef.

aangepast door minplus

3x VU+ met Open Pli , 2 Gregorians, 1 Big bisat en 3 LCD's

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hier moet je gewoon van afblijven! Elke woning krijgt 3 fasen binnen volgens mij.

Vaak komen er wel 3 binnen maar soms word er maar 1 gebruikt , kun je o.a. zien aan het type Kwh meter .

In bovenstaand geval komen er 3 fasen binnen . Voor een huishoud vaatwasser heb je maar 1 fase nodig , oven ook .

Kookplaten gaan meestal over 2 groepen die dan ook nog via dezelfde fase lopen , vroeger was de hoofdzekering 25 amp , tegenwoordig 40 amp

 

Als je een universeel meter hebt zou tussen de aansluitingen op de zekeringen kunnen meten , daar moet bijna 400 volt tussen staan

aangepast door trust

Het verschil tussen theorie en praktijk is mijn uitdaging .
Octagon SF8008 4K   Edision Primo IP S2  Dr.HD F16  

1.8 m ChannelMaster Offset in tuin 53º E - 45º W Jaeger SMR 1224 Usals met 5 Lnb wisselaar 2x Ka - Ku - C band Lin / Circ

1.2 m Echostar Offset  aan schuur  53º E    34.5 W   Twoteck Twinrotor met 3 Lnb wisselaar Ku - Ku low - Ka

Link naar reactie
Delen op andere sites

Znx.

Was ook mijn idee.

Toen we hier kwamen wonen was er volgens mij ook maar 1 fase in gebruik, maar dat is volgens mij indertijd voor de stabilisatie omgezet naar 2.

Denk dat ik toch voor alle 3 gebruiken ga omdat ik de oven, kookplaat en geluidsinstallatie liever op verschillende groepen heb.

3x VU+ met Open Pli , 2 Gregorians, 1 Big bisat en 3 LCD's

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als die bruine draad verder niet is aangesloten heb je volgens mij in je woning geen 3 fasen, maar mogelijk komen er wel 3 toe.

Hier in belgie, mag je dergelijke kasten ook niet open vijzen, maar komen zelden nog voor.

Waar staat de teller? Voor of na de kast die je hebt gezet op de foto?

Ik weet niet hoe streng ze zijn in Nederland, maar in belgie, kunnen ze behoorlijk moeilijk doen over een kast waarvan de zegels doorbroken zijn. Mocht het ik zijn, dan verwittig ik (indien van toepassing bij jullie) de distributie netwerkbeheerder, om deze weer te laten maken volgens de huidige voorschriften in U land.

Verder kan ik U omdat ik de regelgeving in Nederland niet ken, en niet verantwoordelijk wil zijn voor schade, geen verdere info geven.

Ontvangst van de astra 3 satelliet met een selfsat h50D via de vu zero 4K.cd multiroom  pakket met mz 102 en een vu uno 4k dvb-c fbc tuner met ci+ tv met een kaartje( telenet ). Gigablue bijgekomen voor sat en kabel.Informatie die ik geef, gaat over de Belgische situatie, tenzij anders vermeld|

Link naar reactie
Delen op andere sites

De grootte van je aansluiting kunt u ook terugvinden op je energierekening. Als je 3 fase hebt, staat er op de jaarafrekening 3x25A.

Voor 3x35A betaal je extra dus dat zal het zeker niet zijn. Dat is voor grotere verbruikers. Er kan wel bijv. 1x25A staan of meer. Dan is er 1 fase aangesloten en heb je ook een 1 fasemeter.

aangepast door Sprietje
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

Je kan nooit genoeg vermogen ter beschikking hebben, Thuis heb ik 3 x 35 A.

Op het 2e honk 3 x 20 A., de elektriciteit wordt daar afgerekend tegen het tarief van 8,9 Cent/kWh.

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Er komen sowieso 3 fasen binnen bij jou. (of ze ook aangesloten zijn weet ik niet) Maar voor de aparaten die jij noemt is 1 fase voldoende, zoals trust ook al zei.

1x DM800HD - OpenPLi 2.1 - CCcam 2.3.0  (in de kast als reserve)

1x Vu+ Solo2 -  OpenPli 4.0 - Oscam - 110cm Triax - Stab rotor
2x Amino A140 (Glasvezel ontvanger)

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

We willen in de keuken o.a. een inductiekookplaat, combi-oven en afwasmachine en hebben daarvoor dacht ik 3 fasen nodig.

Een inductiekookplaat en een combi oven zijn meestal over meerdere fasen aan te sluiten, een afwasmachine wil je ook graag op een aparte fase hebben.

Wanneer je anders en aan het koken bent en de afwas machine aanzet, is een koffiezet apparaat voldoende om bij een een-fase aansluiting de hoofdzekering aan te spreken.

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Een inductiekookplaat en een combi oven zijn meestal over meerdere fasen aan te sluiten, een afwasmachine wil je ook graag op een aparte fase hebben.

Wanneer je anders en aan het koken bent en de afwas machine aanzet, is een koffiezet apparaat voldoende om bij een een-fase aansluiting de hoofdzekering aan te spreken.

Was ook mijn gevoel.

Moet me nog maar eens verdiepen in het 3 fasen- en krachtstroom-gebeuren.

3x VU+ met Open Pli , 2 Gregorians, 1 Big bisat en 3 LCD's

Link naar reactie
Delen op andere sites

Minplus, je moet even aangeven bij essent dat er geel zegels op jou installatie (toegang) zitten zodat ze je niet aanklagen wegens illegaal stroom aftappen, kan je met je laatste rekeningen aan tonen.

Ook aangeven waardoor dat gekomen is, die bliksem inslag, en dat ze het door de drukte vergeten zijn en dat jij het eigenlijk nu pas ziet.

 

Ervaring: ooit op een woonark een buitenmuur, hout met isolatie, vervangen waardoor de achterkant van de meter geheel vrij kwam en juist toen alles open lag kwam er een inspecteur van de P.E.N. (was in Noord Holland) langs. We hadden hat eerst moeten aanvragen zodat hun de meter hadden kunnen afsluiten voor deze werkzaamheden en we eventueel geen stroom op die wijze konden aftappen. Dat wilden we niet, zonder stroom werkt het waardeloos met een cirkelzaag.

aangepast door catw
Link naar reactie
Delen op andere sites

Duidelijk 3fazen 400 volt + nulpunt

Het zijn zekeringen (geel) van 25 ampere de blauwe draad is de nul ' tussen de blauwe draad en de 3 fazen zul je ongeveer 240 volt meten ' tussen de fazen ongeveer 380 tot 400 volt' voorzichtig behandelen aub

M7 Sat 801-Technomate 5600 ci-usb - Pace dsr8141/22 - Smartwi=rip - 1x disc triax 88 thuis - 1x disc hirsman 64 camping - duo lnb's astra1-3 + nog een hoop antiek

Lokatie's hoevenen & blier (belgië)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
×
×
  • Nieuwe aanmaken...