Ga naar inhoud


Drie fasen aanwezig?


minplus

Aanbevolen berichten


  • Reacties 59
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Beste reacties in dit topic

Geplaatste afbeeldingen

  • Moderator

Ja, een 3-fasenmeter.

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

Ja, je vastrecht gaat omhoog.

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Soms heb je bij oudere rijtjes woningen die gespiegeld gebouwd zijn in het ene huis een eindsluiting met hoofdzekeringen welke door de betreffende woning maar ook met een doorlussing de woning er naast van stroom voorziet.

Dan heb je dus wel meerdere hoofdzekeringen maar kan het betreffende huis toch maar 1 fase gebruiken.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Er zitten idd. 2 van de 3 mogelijke hoofdgroepen met automaten boven die elk weer onderverdeeld zijn in een serie kleinere groepen.

Ik denk dat we de 3e groep erbij gaan laten aanleggen om de zware apparaten in de keuken op 2 te zetten en de geluidsinstallatie op de derde, maar misschien is dit overbodige onzin. Maar in de vroegere 1-fase situatie zijn een paar degelijke audio-apparaten veel te vroeg gesneuveld en hoorde ik in de speakers de koelkast aanschakelen.

 

Wat is er trouwens oud aan het systeem, Con?

Of is het dat je drie ouderwetse knol-zekeringen hebt voor je bij de 3 nieuwerwetse groepen met schakelaar komt?

Ja, het verbaasde mij die oude zekeringen(houders), dat is het enige wat ik zag...

Groet, Con. Gloeiende, gloeiende, een beetje humor moet kunnen, anders ga je maar ergens anders heen..
Sinds maart 2021 glasvezel via KPN.

Internet/PC: modem/router Fritzbox en TP-Link accesspoint, switch (8), switch (4)

Intel Nuc i7 met W10, Gigabyte Brix met Home Assistant, 17 Shelly's en 2 ESP-tjes.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hier heb je in belgie een bepaalde installatie nodig (bvb een accumulatie kachel) om meer fazig net te krijgen.

Hier krijg je standaard:

L1 en L2, tussen de fasen heb je 220V. meet je tussen L1 en bvb een aarding dan heb je 110 volt, alsook tussen L2 en de aarding.

Dus als je aan één van de 2 draden komt krijg je een elektro shock.

L1 en N dus ook 220V, waarbij je als je aan de N komt geen elektroshock krijgt.

Hier is de situatie:

L1,L2,L3, waarbij je tussen de fasen dus L1 en L2, L1 en L3, alsook tussen L2 en L3 telkens 220V staat.

Dat is dus wel in belgie!!, en wie mij niet gelooft, zou ik zeggen, kom eens kijken, maar mijn ouders zouden daar misschien niet al te gelukkig mee zijn.

Wij hebben dus geen N alsook geen 380V. 

In de Vlaanderens noemen we dat drijfkracht.

Dus hebben wij een 3 aderige kabel + aarding lopen naar de keuken, dus L1,L2, en L3, en in de keuken wordt die dan onderverdeeld, voor de oven,microgolfoven en enkele stopcontacten met lichtpunten, omdat dit vroeger blijkbaar mocht lichtpunten en stopcontacten aan elkaar. Maar we hebben later nog voor de keuken een extra kring aangelegd dus L1+L2 met aarding.

Op een situatie met L1+N voor een kookplaat, gebruik ik 2 kringen, dus 2 zekeringen. dus 2X L1+ 2X N.

Das dus in belgie te begrijpen. Ik weet dat je kookplaten kan aansluiten op volgende manieren:

L1+N

L1+L2+L3+N

sommigen heb ik al gezien met

L1+L2+L3, heb ik eens gezien, dat je een kookplaat kan aansluiten op 380V.

Dit is enkel ter info, en hoogstwaarschijnlijk niet van toepassing in Nederland.
Gelieve mijn info dus niet te gebruiken om verder op te bouwen, daar ik niet wil, dat mijn info kan zorgen voor (levensgevaarlijke) situatie's.

Belgie is nederland niet !!!!!

Ontvangst van de astra 3 satelliet met een selfsat h50D via de vu zero 4K.cd multiroom  pakket met mz 102 en een vu uno 4k dvb-c fbc tuner met ci+ tv met een kaartje( telenet ). Gigablue bijgekomen voor sat en kabel.Informatie die ik geef, gaat over de Belgische situatie, tenzij anders vermeld|

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

Wat jij beschrijft is een gespleten een-fase net, iets wat in Nederland bijna niet meer voor komt.

Misschien is er in een noud gedeelte van Amsterdam nog zo een netwerk te vinden.

In België kom je dit distributie systeem vaker tegen.

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Was ik al bang voor, kost vast meer....

Ik zou eerst eens goed kijken wat er op je kwu meter vermeld staat , als er in de verdere installatie al 2 fasen draden doorlopen , kan het niet andes dan een 3 fasen meter zijn .

Het verschil tussen theorie en praktijk is mijn uitdaging .
Octagon SF8008 4K   Edision Primo IP S2  Dr.HD F16  

1.8 m ChannelMaster Offset in tuin 53º E - 45º W Jaeger SMR 1224 Usals met 5 Lnb wisselaar 2x Ka - Ku - C band Lin / Circ

1.2 m Echostar Offset  aan schuur  53º E    34.5 W   Twoteck Twinrotor met 3 Lnb wisselaar Ku - Ku low - Ka

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wat jij beschrijft is een gespleten een-fase net, iets wat in Nederland bijna niet meer voor komt.

Misschien is er in een noud gedeelte van Amsterdam nog zo een netwerk te vinden.

In België kom je dit distributie systeem vaker tegen.

Ja, dat was(?, 35-40 jaar geleden) in Amsterdam noord. Daar hadden ze 2 x 110

of 2 x 220 staat me bij, gek werd ik daarvan. Het was in ieder geval vreemd.

 

Dat is een goeie.. waar woont TS??? Althans in welke plaats???

Groet, Con. Gloeiende, gloeiende, een beetje humor moet kunnen, anders ga je maar ergens anders heen..
Sinds maart 2021 glasvezel via KPN.

Internet/PC: modem/router Fritzbox en TP-Link accesspoint, switch (8), switch (4)

Intel Nuc i7 met W10, Gigabyte Brix met Home Assistant, 17 Shelly's en 2 ESP-tjes.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja, dat was(?, 35-40 jaar geleden) in Amsterdam noord. Daar hadden ze 2 x 110

of 2 x 220 staat me bij, gek werd ik daarvan. Het was in ieder geval vreemd.

 

Dat is een goeie.. waar woont TS??? Althans in welke plaats???

Had je ook in de binnenstad, Tuinstraat en omgeving, kon je mooi 0-draad via de afvoer laten lopen, registreerde je meter niet.

aangepast door catw
Link naar reactie
Delen op andere sites

In mijn ouderlijk huis waar ik ben opgegroeid hadden we ook het oude driehoek 110 volt, 220 volt net.

Was in de binnenstad van Deventer. Daar hadden we een mix van 110 volt en 220 volt.

Dat ging natuurlijk vaak mis...mijn speelgoed spoortrein liep op 110 volt, een straalkachel ook...

Mijn vader was electricien en had 2 netten in het huis geinstalleerd.

 

Je kunt je voorstellen hoe vaak dat fout ging.... :D :D

Dat is nu meer dan 50 jaar geleden. En ik weet het nog precies. Ik stond er altijd met mijn neus bovenop toen mijn vader dat allemaal aan het installeren was.

"On ne voit bien qu'avec le coeur. L'essentiel est invisible pour les yeux."

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zou eerst eens goed kijken wat er op je kwu meter vermeld staat , als er in de verdere installatie al 2 fasen draden doorlopen , kan het niet andes dan een 3 fasen meter zijn .

Ik hoop het, zal eens checken.

Bij de info van de inductieplaat staat dat hij 3 fasen moet hebben, dus ik ontkom er niet aan.

3x VU+ met Open Pli , 2 Gregorians, 1 Big bisat en 3 LCD's

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
×
×
  • Nieuwe aanmaken...