Ga naar inhoud


Serie of parallel, hoe schakelen


Jan Ambers

Aanbevolen berichten

M'n zoon heeft 2 heatpipespanels gelegd...

Hij wil die bij een lagere temperatuur van het circulatiewater serie schakelen (ene paneel voorverwarmt het circulatiewater voor het andere)en zo een hogere temp bereiken, terwijl als het circulatiewater een hogere waarde heeft moeten ze in parallel geschakeld worden...

Hierbij komen wel wat 3wegkranen te pas....

Per kraan 5W sluipverbruik: 5x24x365=43800 W/Jaar!!!

 

Is er een andere mogelijkheid vb stappenmotorkranen(via impuls schakelen?

Bestaan er kant en klare modules serie/parallel?

Link naar reactie
Delen op andere sites


Ik heb geen idee waar dit over gaat. Maar gezien de uitroeptekens gaat het over het stroomverbruik van een kraan. Nu kost 43,8 Kwh je pakweg 10 euro. Dus de oplossing moet natuurlijk niet veel duurder zijn.

  • Resistance is futile you will be assimilated
  • Those who would give up essential liberty, to purchase a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety. Benjamin Franklin (1706-1790)
  • Mijn vrijheid eindigt niet waar jouw angst begint!

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Waar het om gaat, is een eenvoudige vlotte en zekere methode om die heatpipes collectoren, serie of parallel te kunnen schakelen.

Misschien bestaat er zo een "doos" met de nodige elektrokranen erin, kant en klaar?

 

Er zijn voor zover ons bekend, meerdere elektrokranen nodig om dit te realiseren, dus reken maar een veelvoud van nutteloos verbruik, jaar na jaar!

Link naar reactie
Delen op andere sites

@ Sjaak:

 

Bij een zonnige dag zie ik in serieschakelen ook niet zitten, omdat de uitlaat van een collector gemakkelijk 160°C kan bereiken, en die hete glycol circulatievloeistof dan nog eens door die andere even hete collector sturen is vlg m'n boerenverstand zinloos

 

Dan zou uiteindelijk elke collector aan z'n EIGEN boiler moeten gekoppeld zijn?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Jan , heb je het over kranen of over een magneet ventiel , die laatste staat open ( of dicht ) zolang er spanning op de spoel staat .

Er zij ook motorgedreven kranen die nemen alleen tijdens omschakelen stroom op ?

Het verschil tussen theorie en praktijk is mijn uitdaging .
Octagon SF8008 4K   Edision Primo IP S2  Dr.HD F16  

1.8 m ChannelMaster Offset in tuin 53º E - 45º W Jaeger SMR 1224 Usals met 5 Lnb wisselaar 2x Ka - Ku - C band Lin / Circ

1.2 m Echostar Offset  aan schuur  53º E    34.5 W   Twoteck Twinrotor met 3 Lnb wisselaar Ku - Ku low - Ka

Link naar reactie
Delen op andere sites

Jan , heb je het over kranen of over een magneet ventiel , die laatste staat open ( of dicht ) zolang er spanning op de spoel staat .

Er zij ook motorgedreven kranen die nemen alleen tijdens omschakelen stroom op ?

Inderdaad. Ik denk dat TS thermische motoren voor ogen heeft.

 

Je moet servomotoren nemen, die zijn in aanschaf een stuk prijziger

maar gebruiken alleen stroom indien er wordt geschakeld.

Bij het bereiken van de eindstand zorgt een eindschakelaar

dat de spanning op de servomotor wegvalt.

 

Grosso modo, een thermische motor kost 25 a 50 euries, een servomotor

zomaar 100 tot 200 euries. Dus ja, niet echt een win-win situatie

als het gaat om energieverbruik. Wel goed bezig voor het millieu.

Groet, Con. Gloeiende, gloeiende, een beetje humor moet kunnen, anders ga je maar ergens anders heen..
Sinds maart 2021 glasvezel via KPN.

Internet/PC: modem/router Fritzbox en TP-Link accesspoint, switch (8), switch (4)

Intel Nuc i7 met W10, Gigabyte Brix met Home Assistant, 17 Shelly's en 2 ESP-tjes.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ben wel benieuwd welk hydraulisch schema TS voor ogen heeft

om dit te kunnen schakelen met 3-weg (2-weg) afsluiters.

Groet, Con. Gloeiende, gloeiende, een beetje humor moet kunnen, anders ga je maar ergens anders heen..
Sinds maart 2021 glasvezel via KPN.

Internet/PC: modem/router Fritzbox en TP-Link accesspoint, switch (8), switch (4)

Intel Nuc i7 met W10, Gigabyte Brix met Home Assistant, 17 Shelly's en 2 ESP-tjes.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Met een beetje zoeken kom je servogedreven stelkleppen ook voor 30/35 euro tegen. Ik gebruik ze zelf in de verwarming om verschillende zones te regelen.

Het toverwoord in google is 3 WEGE ZONENVENTIL KUGELVENTIL KUGELHAHN VENTIL ABSPERRVENTIL ABSPERRHAH

image.jpg

Greetz

 

Mr|Repel

 

There are 10 kinds of people in the world

Those who understand binairy and those who don't

 

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Met een beetje zoeken kom je servogedreven stelkleppen ook voor 30/35 euro tegen. Ik gebruik ze zelf in de verwarming om verschillende zones te regelen.

Het toverwoord in google is 3 WEGE ZONENVENTIL KUGELVENTIL KUGELHAHN VENTIL ABSPERRVENTIL ABSPERRHAH

image.jpg

Als dat zo is dan heb ik wat geleerd vandaag en dat is mooi.

Maar het gaat niet om de kleppen, die zijn wel betaalbaar

maar om de servomotoren, die zijn prijzig IMO.

aangepast door Con

Groet, Con. Gloeiende, gloeiende, een beetje humor moet kunnen, anders ga je maar ergens anders heen..
Sinds maart 2021 glasvezel via KPN.

Internet/PC: modem/router Fritzbox en TP-Link accesspoint, switch (8), switch (4)

Intel Nuc i7 met W10, Gigabyte Brix met Home Assistant, 17 Shelly's en 2 ESP-tjes.

Link naar reactie
Delen op andere sites

deze klep compleet is 32 euro, klep en motor.

Geen geld ofwel spotgoedkoop.

 

Ik had me gefixeerd op de grote merken zoals Siemens, Belimo, Johnson en dergelijke.

 

Maar dit is werkelijk bizar goedkoop. Goeie tip (voor de toekomst).

Groet, Con. Gloeiende, gloeiende, een beetje humor moet kunnen, anders ga je maar ergens anders heen..
Sinds maart 2021 glasvezel via KPN.

Internet/PC: modem/router Fritzbox en TP-Link accesspoint, switch (8), switch (4)

Intel Nuc i7 met W10, Gigabyte Brix met Home Assistant, 17 Shelly's en 2 ESP-tjes.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

Iets met goed of goedkoop?

 

Met alle respect, maar voor dat bedrag zou ik deze klep niet in een installatie bouwen welke bij uitval grote gevolgen kan hebben.

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Iets met goed of goedkoop?

 

Met alle respect, maar voor dat bedrag zou ik deze klep niet in een installatie bouwen welke bij uitval grote gevolgen kan hebben.

Daar heb je gelijk in maar het ziet er naar uit

dat alleen het rendement dan in het geding komt.

 

En je moet natuurlijk zorgen dat een dergelijke

schakeling faalsave werkt ofwel bij onverhoopt

disfunctioneren dat de installatie altijd in

een veilige modus komt te zitten.

aangepast door Con

Groet, Con. Gloeiende, gloeiende, een beetje humor moet kunnen, anders ga je maar ergens anders heen..
Sinds maart 2021 glasvezel via KPN.

Internet/PC: modem/router Fritzbox en TP-Link accesspoint, switch (8), switch (4)

Intel Nuc i7 met W10, Gigabyte Brix met Home Assistant, 17 Shelly's en 2 ESP-tjes.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Er bestaan (in de pneumatiek) bistabiele kleppen. Je geeft een stroomstoot om te schakelen. Een permanente magneet houdt dan die positie vast. Omschakelen doe je door een stroomstoot met omgekeerde polariteit te geven.

Dat kost dus alleen even stroom bij het omschakelen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
×
×
  • Nieuwe aanmaken...