Ga naar inhoud


Wat is het mogelijke rendement bij vervanging oud dubbel glas van 1993


Jürgen

Aanbevolen berichten


Verkoop praatjes zeggen vaak dat je 15 tot wel 25% bespaart.

Die besparing is meestal gerelateerd op de warmteverliezen

van het glas.

 

Dus bijvoorbeeld; HR++ glas bespaart 25% maar dat is dus

NIET op je stookkosten maar op de warmteverliezen door je

glas.

aangepast door Con

Groet, Con. Gloeiende, gloeiende, een beetje humor moet kunnen, anders ga je maar ergens anders heen..
Sinds maart 2021 glasvezel via KPN.

Internet/PC: modem/router Fritzbox en TP-Link accesspoint, switch (8), switch (4)

Intel Nuc i7 met W10, Gigabyte Brix met Home Assistant, 17 Shelly's en 2 ESP-tjes.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat doe je ook maar als het zonnetje naar binnen schijnt warmt mijn huis gratis op terwijl jij die gratis warmte buiten houdt.

  • Resistance is futile you will be assimilated
  • Those who would give up essential liberty, to purchase a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety. Benjamin Franklin (1706-1790)
  • Mijn vrijheid eindigt niet waar jouw angst begint!

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Volgens mij is dat met HR++ niet het geval.

Voor zo ver ik enige tijd geleden heb gelezen schijnt de in HR++ opgenomen (metalen) coating het warmteverlies van binnenuit tegen te houden maar de zonnestralen van buiten door te laten.

Mac Mini M2 2023 - iPad Air 2021 - Iphone XR - Apple TV 4 2021

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dus zou ik WEL 3-glas aan de zuidkant moeten nemen... als dat echt zo veel zonnewarmte isoleert is het prima. Nu moet ik de hele tijd de rolluiken naar beneden hebben in de zomer.

Mijn ervaring was echter niet dat de zonnehitte echt goed tegengehouden werd... Dan werkt een houten luik of rolluik beter.

 

Ik heb op "grand design" eens glas geplaatst gezien wat ook 3 dubbel was en daarnaast ook nog wat draden had. Met druk op de knop werd het glas "gedimd", kon je er niet meer doorheen kijken. Uiteraard vast niet goedkoop maar het is er wel.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

Het duurt niet lang meer, dan is je vensterglas tevens je UHD beeldscherm.

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Tja... het was meer als grapje bedoeld, die vergelijking met rolluiken en 3-glas.

Iedereen weet waarschijnlijk dat ik erg slecht tegen de warmte kan, en er alles aan doe om de zon buiten te houden, tijdens de 'warme' tijd van het jaar...  Ik ben rolluikbezitter, en merk inderdaad echt wel dat je die 's zomers beter dicht op 85% dicht kan houden.

ik heb 's zomers dan ook erg vaak het licht aan... vaak meer dan 's winters...

 

In de pdf met de vergelijking vind ik het altijd bizar dat ze gasverbruik echt gaan aangeven in gasverbruik. Het staat er dan nog eens in kwh, wat me niet echt iets zegt, tenzij dit exact hetzelfde zou zijn dat dat je electrisch verwarmt, en het dus dit soort Kwh getallen zijn. Maar dat terzijde

Ik gebruik in vergelijking dat anderen erg weinig gas, en als ik dan zie hoeveel ik voor dat gas betaal, en dan reklamekreten lees dan zou ik bijna evenveel gaan besparen als wat ik nu uitgeef.... en dat kan uiteraard niet.

aangepast door Sverige

- VU+ Ultimo 4K met 1x DVB-S2 FBC Twin + 1x DVB-C/T2 Dual tuner met VTI icm 2x een CityCom 2000 CCA850 voor Thor 1W en Astra 19.2Ost
 

 

Missachtet wird, was es umsonst gibt  (Else Pannek)

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

Mijn gasrekening vermeldt het aantal KWh, wat verbruikt is.

Kubieke meters gas is niet gelijk aan de hoeveelheid geleverde energie.

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het duurt niet lang meer, dan is je vensterglas tevens je UHD beeldscherm.

Eigenlijk is dat er al. Er worden proeven gedaan met lichtkoepels die een blauw lucht

projecten met als doel de "winter-ervaring" te onderdrukken alwaar veel mensen

depressief van worden.

Groet, Con. Gloeiende, gloeiende, een beetje humor moet kunnen, anders ga je maar ergens anders heen..
Sinds maart 2021 glasvezel via KPN.

Internet/PC: modem/router Fritzbox en TP-Link accesspoint, switch (8), switch (4)

Intel Nuc i7 met W10, Gigabyte Brix met Home Assistant, 17 Shelly's en 2 ESP-tjes.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Die theorie snap ik dus niet helemaal.

Mijn logica zegt mij dat als ik door het gebruik van HR++ warmteverliezen via het raam tegenhoud ik ook op de stookkosten zou moeten besparen.

Ik leg uit wat ik bedoel.

 

Stel je verstookt € 1.000 per jaar. Hiervan gaat € 200 door het glas.

Een besparing van 25% is dan niet op je stookkosten maar op

hetgeen door je glas gaat.

Dus geen € 250 op je stookkosten maar € 40 op je glas en dat is dan

weer 4% op je stookkosten.

Groet, Con. Gloeiende, gloeiende, een beetje humor moet kunnen, anders ga je maar ergens anders heen..
Sinds maart 2021 glasvezel via KPN.

Internet/PC: modem/router Fritzbox en TP-Link accesspoint, switch (8), switch (4)

Intel Nuc i7 met W10, Gigabyte Brix met Home Assistant, 17 Shelly's en 2 ESP-tjes.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

En wanneer er overdag minder zonnewarmte naar binnen komt gaat die winst weer verloren.

 

(zontoetredingsfactor ZTA enkel glas 0,8

(zontoetredingsfactor ZTA 3-voudig glas 0,5

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb overal dubbel glas boven en onderen uit 1995 en overal rolluiken ook is de zijgevel van mijn huis volledig geisoleert de spouw dan , en ik kan je verzekeren je merkt het zeker als je rolluiken hebt hoor zeker als het vriest dan .

Als ik temperaturen meet in de avond met de rolluiken omhoog of omlaag dan zie ik verschillen van circa 1 tot 2 graden dan, en op jaarbasis maakt dit nogal wat uit dan etzelfde geld voor de zomer dan dan is het omgekeert nl . 

 

Alles helpt hoor die isolatie van de spouw heb ik eral lang uit !

 

1pm

Joa zo gaat dat alaaf !!!!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
×
×
  • Nieuwe aanmaken...