Ga naar inhoud


Wat is het mogelijke rendement bij vervanging oud dubbel glas van 1993


Jürgen

Aanbevolen berichten

In ons appartement zit nog het oorspronkelijke bij de bouw in 1993 geplaatste dubbel glas.

Helaas kan ik uit de codering in het tussenschot alleen het bouwjaar opmaken maar verder geen type of iets dergelijks.

Ik weet wel dat in die tijd het alleen maar dubbel glas heette zonder een verdere codering en ik kan ook nergens iets vinden waaruit ik zou kunnen opmaken wat de isolatiewaarde van dit oude dubbel glas is.

Mijn gevoel zegt mij dat het huidige te koop zijnde met gas gevulde dubbel glad zoals HR++ een veel hogere isolatiewaarde heeft maar nogmaals dat is alleen een aanname.

 

Even de investering (+/- € 1.400,=) voor vervanging in de huiskamer buiten beschouwing gelaten vraag ik me af wat het voor een mogelijke rendements- / comfortverbetering tot gevolg heeft.

Het gaat hier om circa 9m² glas in de huiskamer welk wordt vervangen door b.v. Climaplus Ultra N (HR++ isolerend glas) met een U-waarde 1.1 of een equivalent daarvan.

 

De vraag wordt eigenlijk gegenereerd door het feit dat het spaargeld niets meer oplevert, sterker nog je verliest erop en nieuw HR++ glas levert toch wat op, denk ik.

 

 

  • Like 1

Mac Mini M2 2023 - iPad Air 2021 - Iphone XR - Apple TV 4 2021

Link naar reactie
Delen op andere sites


Ja, naar iets dergelijks had ik ook al gezocht maar kon niets vinden.

Inderdaad, de naam Thermopane was toen het isolerende glas van die tijd.

 

Nu zou ik graag nog willen weten welke U-Waarde Thermopane vroeger had maar dat zal ik nu vast wel onder de naam Thermopane vinden.

Mac Mini M2 2023 - iPad Air 2021 - Iphone XR - Apple TV 4 2021

Link naar reactie
Delen op andere sites

enkel glas heeft een U waarde van 6.0

Standaard isolatieglas heeft een U waarde van 3.0

HR++ spouw 14 of 15 heeft een U waarde van 1.1

Dus de stap van enkel naar iso maak je ook als je van iso naar HR++ gaat.

Denk wel goed aan de ventilatie.

Als je isoleerd moet je ook ventileren een hele vochtige lucht vraagt om meer energie om alles op tempratuur te krijgen.

In dat geval werkt alles dus averechts

Groeten Remo

Link naar reactie
Delen op andere sites

Omdat je glasoppervlak relatief klein is ten opzichte van al de andere

vlakken (buitenmuren, dak en vloer is de besparing ook relatief klein.

 

Wel zorgt verbeterd isolatieglas voor meer comfort, je koudeval

neemt af en daarom wordt de zone tot "leefruimte" groter.

 

De ventilatieroosters doen het extreme hoge rendement van het glas

flink teniet, dit zijn zeer grote energielekken en ook killing voor de

eerder genoemde koudevallen.

 

Op de aluminiumlijst tref je eigenlijk altijd de opbouw van het glaspakket

aan, het is vaak wel zeer goed zoeken. Desnoods laat je een ruitenzetter

het glas meten.

 

Ik heb pas één raam vervangen door akoestisch glas vanwege heftige en

langdurige graafwerkzaamheden. Hiervoor heb ik een flink onderzoek

gedaan naar verschillende mogelijkheden. Zoals al gezegd zijn er flinke

vooruitgangen geboekt, gasvulling ipv lucht, HR-folie en je kunt natuurlijk

spelen met de spouw. Beter is wel om dan 3-dubbelglas te nemen indien

het alleen gaat om thermische isolatie. Grote spouwen werken averechts

bij warmteweerstand. Grote spouwen zijn wel weer goed voor geluidsisolatie.

 

Ik heb gekozen voor dunnere (kunststof) glaslatten zodat het raampakket

36 mm kon worden, hier liggen dus ook mogelijkheden. Fabrikanten van

kunststof kozijnen hebben vaak diverse dikten glaslatten die passen in

het kozijn. Mijn glaspakket is tenslotte 10.10.2 10 6 ofwel 2 x 10mm glas

tegen elkaar met 2 x 1mm HR folie, 10 mm spouw en nog eens 6mm glas.

Je kunt bijna iedere combinatie kopen, dus jij bepaalt welke isolatiewaarde

je wilt en kunt dan zelf uitzoeken welke dikte glas daarbij past.

Let wel op dat niet iedere dikte wordt gecertificeerd, alleen de gangbare

maten (zou te duur worden voor de fabrikant). Maar verschil is er niet in

kwaliteit tussen wel/niet gecertificeerd.

 

Een juiste investering? Denk dat je beter zonnepanelen kunt nemen of

een inverter als verwarming, dan heb je een beter rendement van je geld

volgens mij. En dat was volgens mij jouw basisgedachte, geld investeren

met een fatsoenlijke rente...

aangepast door Con

Groet, Con. Gloeiende, gloeiende, een beetje humor moet kunnen, anders ga je maar ergens anders heen..
Sinds maart 2021 glasvezel via KPN.

Internet/PC: modem/router Fritzbox en TP-Link accesspoint, switch (8), switch (4)

Intel Nuc i7 met W10, Gigabyte Brix met Home Assistant, 17 Shelly's en 2 ESP-tjes.

Link naar reactie
Delen op andere sites

En dan die geldbedragen die genoemd worden die bespaard kunnen worden, zijn ook met een korrel zout te nemen.

Even als voorbeeld wat je te horen krijgt bij verwarmingsketels. Ik orienteer me over het kopen van een nieuwe ketel, als de oude, uit 1991 de geest geeft... mensen vertellen je dan dat je wel 400 euro per jaar gaat besparen... halen ze uit tabelletjes.  Maar of ik dan meer dan 50% zal besparen lijkt me sterk. Als ik dat zeg wordt het stil...  Kortom: het hangt er vanaf hoeveel je nu uitgeeft voor verwarming... en je zal heus wel iets sparen, maar ik geloof niet in dat soort grote bedragen.

 

Een neergelaten rolluik zal 's zomers en ook 's winters meer besparing opleveren denk ik...

 

Zonnepanelen..... hier in de straat heeft iemand die dingen genomen, ook uit overweging dat geld op de bank niets oplevert en de panelen dus extra interessant geworden zijn....  Ik heb laatst eens gevraagd hoe het daarmee was, want dat ik ook altijd in ben om wat geld te verdienen....  Het resultaat was ronduit teleurstellend hoorde ik... advies, doe je het voor het geld, laat het dan zitten.

 

Ik zou dus alleen glas gaan vervangen als 'nodig' is...  zit er kondens tussen, zodat je niet meer naar buiten kan kijken moet je wel...

In Zweden wordt overigens 3-glas gebruikt voor een betere isolering... Zo heeft een "Elit-Passiv" raam met 3-glas een u waarde van 0.8

- VU+ Ultimo 4K met 1x DVB-S2 FBC Twin + 1x DVB-C/T2 Dual tuner met VTI icm 2x een CityCom 2000 CCA850 voor Thor 1W en Astra 19.2Ost
 

 

Missachtet wird, was es umsonst gibt  (Else Pannek)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Tsja.

Toen mijn woning in 2013 werd gerenoveerd zou het een flinke besparing opleveren.

Overal isolatie en hr++ glas.

Maar het gasverbruik bleeg nagenoeg gelijk.

Wel heb ik via de woningbouw de bam al 4x laten komen vanwege tochtproblemen.

Uiteindelijk 1 raam in de woonkamer eruitgehaald en opnieuw geplaatst.

Probleem is nog steeds niet verholpen.

Ook vij het andere raam tocht.

Hiervoor komen ze volgende week.

 

Kortom,

Het ligt eraan of het goed wordt uitgevoerd.


 

Link naar reactie
Delen op andere sites

...Omdat je glasoppervlak relatief klein is ten opzichte van al de andere

vlakken (buitenmuren, dak en vloer is de besparing ook relatief klein.

 

Wel zorgt verbeterd isolatieglas voor meer comfort, je koudeval

neemt af en daarom wordt de zone tot "leefruimte" groter.

 

De ventilatieroosters doen het extreme hoge rendement van het glas

flink teniet, dit zijn zeer grote energielekken en ook killing voor de

eerder genoemde koudevallen..

Omdat ik op de 2e verdieping woon zal ik via de vloer of dak geen warmteverlies hebben want daar zorgen de buren wel voor.

De genoemde 9m2 van het te vervangen glasoppervlak ligt volledig op een Zuid-West wand, alle overige muren zijn binnenmuren.

Op de balkondeur en een tweetal ramen is de spauwruimte om glas te plaatsen < 14mm.

Mechanische ventilatie i.c.m. ventilatieroosters is in dit soort appartementen een must want anders krijg je gegarandeerd vochtproblemen.

 

Als ik nu al die bijdragen zo lees en gelet op het relatief kleine glasoppervlak dan krijg ik toch de neiging om van de vervanging af te zien.

Mac Mini M2 2023 - iPad Air 2021 - Iphone XR - Apple TV 4 2021

Link naar reactie
Delen op andere sites

Je kan je geld natuurlijk ook gewoon lekker opmaken. Je laatste jas heeft immers geen zakken! :D

 

Ik ken inmiddels zoveel mensen die mooie plannen hadden voor later maar dan ineens dat later niet halen.

  • Resistance is futile you will be assimilated
  • Those who would give up essential liberty, to purchase a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety. Benjamin Franklin (1706-1790)
  • Mijn vrijheid eindigt niet waar jouw angst begint!

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb ook HR+++ glas besteld gaat in totaal om 7 ruiten op de bovenverdieping de prijs wordt berekend per m2 ik kom dan op 7m2 en betaal daar incl. glaslatten - compriband en kit € 512,00 voor...

 

Maar wat ik er mee bedoel is dat glas vaak 4 tot 5 keer over de kop gaat.

 

Ik heb hier offertes liggen variërend van 1000 tot 1800 voor dezelfde ruiten.

 

Dus ook hier kun je aardig op besparen...en dan is zo'n aanschaf wel eerder terug verdient. 

Gigablue Quad Plus - Gigablue X1 - Gigablue IPbox - Mutant HD51 4K - MiniX NEO X7

Link naar reactie
Delen op andere sites

Je kan je geld natuurlijk ook gewoon lekker opmaken. Je laatste jas heeft immers geen zakken! :D

 

Ik ken inmiddels zoveel mensen die mooie plannen hadden voor later maar dan ineens dat later niet halen.

Nou, daar ben ik al druk mee bezig want daarom zit ik ook al in Spanje om te overwinteren.

Op zich was het plan om het glas te vervangen ook een vorm van opmaken want het idee was dat ik er dan nog enig rendement op het spaargeld zou halen maar dat schijnt dus niet het geval te zijn.

aangepast door Jürgen

Mac Mini M2 2023 - iPad Air 2021 - Iphone XR - Apple TV 4 2021

Link naar reactie
Delen op andere sites

Je krijgt inderdaad een hoop comfort terug voor de aanschaf van HR++ glas, ik overweeg ook om mijn glas uit 1989 te vervangen door optimaal isolerend glas.

Aan de achterzijde van mijn huis heb ik een paar jaar geleden mijn schuifpui laten vervangen door een sjieke "made in Germany" schuifpui met driedubbel glas erin.

Deze pui heeft dezelfde isolatiewaarde als een spouwmuur en dat voel je als je vlakbij deze pui staat als het koud is. Tot vlakbij het glas blijft het aangenaam warm en zijn er in tegenstelling tot de vorige pui geen tochtverschijnselen.

Ook geen spoortje van condens, ook niet als het vriest. Wel soms wat condens aan de buitenkant in het najaar, maar dat is het bewijs van extreme isolatie.

Ik moet er wel bij zeggen dat driedubbel glas geen zin heeft aan de zuidkant, want dan kan je helaas geen gebruik maken van de zonnestraling die jouw huis zo lekker opwarmt.

VU+ Ultimo 4K PLI 9.x dual DVB-S2 FBC tuner met 750Gb WD Blue, VU+ Zero 4K PLI 9.x  Visiosat G4 Quadro met 3 Alps quad en 1 Inverto Ultra Black quad, LG G1 Oled Evo 77 inch, Sony Bravia KDL 65-XD7505, , Nvidia Shield TV Pro mediaplayer, Denon AVR-X3500 audioreceiver. Zone 1: 2X Kef IQ90, 2x Kef IQ10, Kef IQ60c, BK XXLS 400 subwoofer. Zone 2: 2X Tangent EVO4. Fritzbox 7590. Synology DS418, Raspberry Pi 3B

Link naar reactie
Delen op andere sites

 

Ik moet er wel bij zeggen dat driedubbel glas geen zin heeft aan de zuidkant, want dan kan je helaas geen gebruik maken van de zonnestraling die jouw huis zo lekker opwarmt.

Dus zou ik WEL 3-glas aan de zuidkant moeten nemen... als dat echt zo veel zonnewarmte isoleert is het prima. Nu moet ik de hele tijd de rolluiken naar beneden hebben in de zomer.

Mijn ervaring was echter niet dat de zonnehitte echt goed tegengehouden werd... Dan werkt een houten luik of rolluik beter.

- VU+ Ultimo 4K met 1x DVB-S2 FBC Twin + 1x DVB-C/T2 Dual tuner met VTI icm 2x een CityCom 2000 CCA850 voor Thor 1W en Astra 19.2Ost
 

 

Missachtet wird, was es umsonst gibt  (Else Pannek)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dus zou ik WEL 3-glas aan de zuidkant moeten nemen... als dat echt zo veel zonnewarmte isoleert is het prima. Nu moet ik de hele tijd de rolluiken naar beneden hebben in de zomer.

Mijn ervaring was echter niet dat de zonnehitte echt goed tegengehouden werd... Dan werkt een houten luik of rolluik beter.

Het is natuurlijk een open deur maar rolluiken kun je open en dichtdoen. :sick:

Dat valt met welk soort glas niet mee...

Voordeel van een rolluik is dan uiteraard ook dat je buiten de zomer altijd, indien aanwezig,

de zon binnen haalt. Een makkelijkere/goedkopere vorm van passieve energie is er niet.

 

Met rolluiken houdt je de warmte echt (zoveel mogelijk) buiten en zullen daarom altijd

effectiever zijn dan welk glas dan ook.

 

In de winter zullen de rolluiken niet veel warmte tegenhouden, de grote spouw tussen

rolluiken en het glas is dermate groot dat convectie een grote spelbreker is.

Daarnaast, hoewel rolluiken helemaal dicht in elkaar lijken te zitten zijn ze nog steeds

zo lek als een mandje.

 

Begrijp me goed, ik zou best ook rolluiken willen hebben ook bijvoorbeeld voor de

veiligheid maar het grote nadeel is wel dat je helemaal niets meer ziet. Wij hebben

screens waar je redelijk doorheen kunt kijken maar uiteraard niet te vergelijken met

rolluiken, die zijn nu eenmaal in een aantal gevallen doeltreffender.

Groet, Con. Gloeiende, gloeiende, een beetje humor moet kunnen, anders ga je maar ergens anders heen..
Sinds maart 2021 glasvezel via KPN.

Internet/PC: modem/router Fritzbox en TP-Link accesspoint, switch (8), switch (4)

Intel Nuc i7 met W10, Gigabyte Brix met Home Assistant, 17 Shelly's en 2 ESP-tjes.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

Als rolluik bezitter, met 90% glasgevel op het zuiden kan ik bevestigen dat je in de zomer de temperatuur in huis en aantal dagen vast kan houden bij hoge buitentemperaturen.

Op een gegeven moment krijg je echter toch de warmte binnen door het openen van toegangsdeuren en ventilatie.

In de winter heb ik wel eens gekeken wat een rolluik doet, bij lage buitentemperaturen helpen rolluiken iets te isoleren.

Ik kan met een ir thermometer verschil in temperatuur zien tussen een venster met gesloten en open rolluiken.

Wanneer je een koude wind op het glas hebt staan zal een rolluik zeker wat uitmaken.

 

IK heb ooit eens gelezen dat een perfect geïsoleerd huis toch niet per definitie energie zuiniger hoeft te zijn.

Intredende zonnewarmte bespaart ook energie.

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
×
×
  • Nieuwe aanmaken...