Ga naar inhoud


Analoge FM-radio moet verdwijnen (België)


Crazy Sat

Aanbevolen berichten

Er zijn wel goedkopere DAB+ adapters voor in de auto. Ik heb een Albrecht en dat ding doet het beter dan de FM. (Pure heeft er ook een, maar die is veel duurder.)

Die FM in de auto doet het ook nog steeds fantastisch. Maar ik heb nu 82 verschillende DAB+ zenders, een aantal geen enkele FM band in Nederland haalt. 

aangepast door Eduard07

Vu+ Duo2 + PLi 4.0 + Fuba DAA110 + Stab 120
Vu+Solo2 + Fuba DAA 850 + multifeed met 2 twin Alps + 1 quattro Alps + 1 twin MTI + PLi 4.0

Link naar reactie
Delen op andere sites


Ik weet niet hoe DAB+ zich gedraagt, maar ik zie bepaalde een portable fm radio gebruiken in hun voertuig.

Zou je dan niet gewoon een portable dab+ in je auto kunnen plaatsen? Misschien heb je geluk, dat die dab+ portable een koptelefoon uitgang heeft, en je oud gediende radio een line in heeft.

Ontvangst van de astra 3 satelliet met een selfsat h50D via de vu zero 4K.cd multiroom  pakket met mz 102 en een vu uno 4k dvb-c fbc tuner met ci+ tv met een kaartje( telenet ). Gigablue bijgekomen voor sat en kabel.Informatie die ik geef, gaat over de Belgische situatie, tenzij anders vermeld|

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb dit een tijdje geprobeerd, maar liep toch tegen het probleem aan dat het bereik werd beperkt doordat je ontvangt op de spriet van de portable.

Een DAB+ dakantenne op de auto (die ook de nodige aarding krijgt) is echt de allerbeste oplossing. In mijn geval overtreft de DAB+ dekking daardoor de FM dekking.   

Vu+ Duo2 + PLi 4.0 + Fuba DAA110 + Stab 120
Vu+Solo2 + Fuba DAA 850 + multifeed met 2 twin Alps + 1 quattro Alps + 1 twin MTI + PLi 4.0

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik vraag me af, of ze dab, ook een soort rds zullen inbouwen? Nu is dit handig als je naar een cd luistert, dat die even pauzeert als er verkeersinformatie en/of nieuws is. Zelf in te stellen. Zo kan je,je eigen muziek beluisteren, en blijf je op de hoogte van het actuele dat je wenst.

  • Like 1

Ontvangst van de astra 3 satelliet met een selfsat h50D via de vu zero 4K.cd multiroom  pakket met mz 102 en een vu uno 4k dvb-c fbc tuner met ci+ tv met een kaartje( telenet ). Gigablue bijgekomen voor sat en kabel.Informatie die ik geef, gaat over de Belgische situatie, tenzij anders vermeld|

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik vraag me af, of ze dab, ook een soort rds zullen inbouwen? Nu is dit handig als je naar een cd luistert, dat die even pauzeert als er verkeersinformatie en/of nieuws is. Zelf in te stellen. Zo kan je,je eigen muziek beluisteren, en blijf je op de hoogte van het actuele dat je wenst.

Ja, dat lijkt me wel want bij DAB+ kan er best wel veel info worden meegezonden zoals ook het radiologo, albumhoes v/e nummer, naam v/e nummer etc.
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja maar wat moet je er mee, of is het alleen voor de heb, je kunt maar naar 1 zender tegelijk luisteren. :lol:  Radio 1 is mijn favoriet daarna BNR en wil ik muziek dan gaat ie naar Sky of wat heftiger naar Slam FM. Of hier in de regio RTV Utrecht. Als ik verder weg moet dan staat ie ook op Radio 1 en de RDS zoekt netjes voor mij de sterkste zender op in het hele land. ;)

Sjaak, dit vind ik zo'n dooddoener en met die redenering kun je net zo goed je schotel degraderen tot wok en digitenne nemen.

Het gaat om keuzes.

En wat heb je aan miljoenen internetpagina's, wat heb je aan 100Mb download, wat heb je aan een vrouw als je ook de hand aan jezelf kunt slaan, wat heb je aan 40 buren als je er maar twee nodig hebt, wat heb je aan een compleet bestekset als je alleen maar een vork nodig hebt...etc etc etc.

 

Het is gewoon prettig wanneer een mens kan uitwijken naar andere radiostations en op de zender kunt afstemmen waar je gemoedstoestand naar is.

Anders hebben we allemaal genoeg aan Nederland 1 en kunnen veel bioscopen teruggaan naar 1 zaal, 1 enkele film en de rest sluiten...

 

Of je het vervelend vind of niet, je kunt je tegen de vooruitgang verzetten of niet, DAB+ is de toekomst van de radio... Daar is geen discussie meer over mogelijk.

"Een leven dat niet kritisch naar zichzelf kijkt, is het niet waard om geleefd te worden."

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bij mijn nieuwe Swift zit de actieve versterker onder de dakantenne voet, er loopt ook een + draad heen naast de antenne kabel die achter het dashboard uitkomt. Actieve versterkers moet je ook altijd zo dicht mogelijk bij de antenne zelf zetten, doe je dit niet zoals bij het voorbeeld wat je gaf, versterk je evt. stoorsignalen van de motor ed mee en dat wil je natuurlijk niet.

En wat DAB radio's betreft in nieuwe auto's, die moet je zoeken met een lampje, of er speciaal naar vragen met of zonder geïntegreerde navigatie. In de meeste middenklassers zit nog gewoon een FM radio. ;)

Al die investeringen voor alleen Radio 1 en BNR en een beetje Sky en SlamFM in de auto?

Ja maar wat moet je er mee, of is het alleen voor de heb, je kunt maar naar 1 zender tegelijk luisteren. :lol:  Radio 1 is mijn favoriet daarna BNR en wil ik muziek dan gaat ie naar Sky of wat heftiger naar Slam FM. Of hier in de regio RTV Utrecht. Als ik verder weg moet dan staat ie ook op Radio 1 en de RDS zoekt netjes voor mij de sterkste zender op in het hele land. ;)

Neem dan gewoon een portable mee of sluit je smartphone aan op je boxen in de auto. 

 

Maar mijn opmerking sloeg in eerste instantie op de mobiele ontvangstkwaliteit van DAB+. Die doet zeker niet onder voor FM, gezien het aantal zenders dat ik inmiddels ontvang.  

aangepast door Eduard07

Vu+ Duo2 + PLi 4.0 + Fuba DAA110 + Stab 120
Vu+Solo2 + Fuba DAA 850 + multifeed met 2 twin Alps + 1 quattro Alps + 1 twin MTI + PLi 4.0

Link naar reactie
Delen op andere sites

Of de FM verdwijnt is geen vraag denk ik, dat zal in zoveel landen langzaam gebeuren, DAB(+) gaat het vervangen, maar het gaat ingehaald worden door de geheugenkaart waar je zelf je muziek naar eigen gelang op kan plaatsen.

 

Het enige wat straks echt nodig is bij DAB+, is het nieuws en eventueel voor de gene die dat nodig hebben de file meldingen, maar het nieuws naast het geheugenkaartje met muziek zal denk ik de toekomst zijn, de rest bijzaak wat radio betreft.

Ga ik later invullen, de oude info klopte niet meer.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Deze ontwikkeling heb ik nog nergens ter wereld gezien, @ilseonline. Ik denk dat je glazen bol het niet meer doet. 

Vu+ Duo2 + PLi 4.0 + Fuba DAA110 + Stab 120
Vu+Solo2 + Fuba DAA 850 + multifeed met 2 twin Alps + 1 quattro Alps + 1 twin MTI + PLi 4.0

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het is natuurlijk zo dat we er niet over hoeven filosoferen waarom DAB+ en zo, maar kunnen praten over hoe je deze DAB+ ontvangt en met wat voor antennes.

Indien voor zover nodig.

 

Ik heb outdoor prima ontvangst op mijn Pure DAB+ portable Radio...

Ik heb indoor een behoorlijke ontvangst (aan Raam, venserbank)

ik heb in de auto een wisselende ontvangst afhankelijk van de plek waar ik het draagbaar radiootje plaats...

en dat zonder externe antenne!

 

Over autoradio gebruik kan het zo zijn dat er een externe antenne nodig is, dan vraag ik me af waarom ik dergelijke antennes niet zie aan de moderne auto's.

Ik heb nog geen Mercedes Audi BMW gezien met een Extern zichtbare Antenne en toch hebben ze een DAB radio ingebouwd!

Simply Wonderfull (new)

Kid Creole And The Coconuts

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Over autoradio gebruik kan het zo zijn dat er een externe antenne nodig is, dan vraag ik me af waarom ik dergelijke antennes niet zie aan de moderne auto's.

Ik heb nog geen Mercedes Audi BMW gezien met een Extern zichtbare Antenne en toch hebben ze een DAB radio ingebouwd!

Dan moet je je even meer verdiepen in zo'n gecombineerde FM/DAB+ autoantenne.  Zo'n antenne heeft namelijk een extra aansluiting.

 

5380-DAB--FM-16V-Antenne-56-Graden.jpg

Vu+ Duo2 + PLi 4.0 + Fuba DAA110 + Stab 120
Vu+Solo2 + Fuba DAA 850 + multifeed met 2 twin Alps + 1 quattro Alps + 1 twin MTI + PLi 4.0

Link naar reactie
Delen op andere sites

je wilt mijn bericht niet begrijpen?

 

er is op bijvoorbeeld een Mercedes A1 geen antenne aanwezig zoals jij hier in je afbeelding toont!

dat deze antennes een extra gesplitte uitgang hebben voor DAB+ zal best

 

ik heb ook nog nooit een BMW 318i met zo'n sprietje gezien {het voertuig dat ik bestuur}

 

Für einen hochwertigen digitalen Empfang kann die FISTUNE® die Anbindung an das original BMW Antennensystem verwenden
        Die Empfangsqualität wird hierdurch deutlich verbessert
        Zusätzlich sorgt dies für einen deutlich vereinfachten Einbau des Systems

 

het citaat is wel een heel dure oplossing, maar het beschrijft dat je met het traditionele antenne systeem DAB en DAB+ ontvangt

Simply Wonderfull (new)

Kid Creole And The Coconuts

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Volgens Youtube zit er een plakantenne aan de binnenkant van de achterruit bij FISTUNE® welke is gekoppeld aan een module.

Ik heb iets vergelijkbaars al te koop gezien bij MM in Duitsland.

 

Ik heb zelf nog een plakantenne liggen, maar kreeg daarmee niet de ontvangst die ik nu met de HAMA dakantenne heb.

 

Echter, als een hoogwaardige plakantenne maximaal kan worden geïnstalleerd en maximaal contact maakt met de gehele carrosserie en wordt gecombineerd met een hoogwaardige ontvangstmodule, kan ik me voorstellen dat BMW iets tevoorschijn tovert dat aan hun standaarden voldoet.  ;)

 

(Ik heb trouwens door de jaren kunnen constateren, dat de radio-ontvangst van de ingebouwde radio's in Citroen eveneens hoogwaardig is. De boordcomputers van de betere automerken lijken aan hoge eisen te voldoen. )

Vu+ Duo2 + PLi 4.0 + Fuba DAA110 + Stab 120
Vu+Solo2 + Fuba DAA 850 + multifeed met 2 twin Alps + 1 quattro Alps + 1 twin MTI + PLi 4.0

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
×
×
  • Nieuwe aanmaken...