Ga naar inhoud


Analoge FM-radio moet verdwijnen (België)


Crazy Sat

Aanbevolen berichten


idem bij ons in de westhoek. Zelfs de vrt kwam op momenten zwak tot zels niet binnen met binnenantenne en versterker.

Is dab+ ook gevoelig voor bepaalde weersomstandihgeden?

Ontvangst van de astra 3 satelliet met een selfsat h50D via de vu zero 4K.cd multiroom  pakket met mz 102 en een vu uno 4k dvb-c fbc tuner met ci+ tv met een kaartje( telenet ). Gigablue bijgekomen voor sat en kabel.Informatie die ik geef, gaat over de Belgische situatie, tenzij anders vermeld|

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

DAB+ is niet gevoelig voor weersomstandigheden, maar de frequentie waar het op wordt uitgezonden wel.

Dat zijn de TV kanalen 5-12.

 

En zoals je je misschien herinnert kan je op die frequenties bij mist en temperatuur inversies grote afstanden overbruggen.

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

laat het vooral mistig worden en blijven... :grin:

Vanochtend was ik op de Fernseh Turm hiero, wat een geweld zeg.

ik mocht helaas geen foto's maken. damned :cry:

 

en wat leerden we daar?

tjees wat komen er sterke signalen uit Polen

281km Breslau de Europeese Cultuur Hoofdstad 2016

 

overigens bijna elke poolse bestelbus heeft zo'n spriet op het dak

het blijkt niet MC maar DAB+ tot ver Westwaards in Duitsland

 

 

Die am 23. November 2015 in Wrocław/Breslau unterschriebene Kooperationsvereinbarung regelt unter anderem den Beitrags- und Produktionsaustausch, die Themenabsprache, die gegenseitige technische Unterstützung aber auch einen Mitarbeiteraustausch. Außerdem ist die Schaffung eines binationalen Büros in der Grenzregion angedacht. So könnte das MDR–Büro Görlitz als gemeinsames Studio ausgebaut und als Ausgangspunkt für die künftige Zusammenarbeit genutzt werden.

bron radiowoche.de

 

ja die willen samenwerken

 

in België lijkt het vaker op oud zeer en hakken in het zand

het is qua afstand mogelijk

dat is ook bij doorsnee weersomstandigheden mogelijk :mellow:

La Grange

ZZ TOP

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

DAB+ is niet gevoelig voor weersomstandigheden, maar de frequentie waar het op wordt uitgezonden wel.

Dat zijn de TV kanalen 5-12.

 

En zoals je je misschien herinnert kan je op die frequenties bij mist en temperatuur inversies grote afstanden overbruggen.

Hier vandaag weer heel onregelmatige ontvangst op de Franse DVB-T kanalen, weer atmosferische storingen, het weer boven Frankrijk is trouwens heel slecht.

Link naar reactie
Delen op andere sites

overigens bijna elke poolse bestelbus heeft zo'n spriet op het dak

het blijkt niet MC maar DAB+ tot ver Westwaards in Duitsland

Kun jij eens een fotootje plaatsen van zo'n autodak spriet?

Vu+ Duo2 + PLi 4.0 + Fuba DAA110 + Stab 120
Vu+Solo2 + Fuba DAA 850 + multifeed met 2 twin Alps + 1 quattro Alps + 1 twin MTI + PLi 4.0

Link naar reactie
Delen op andere sites

Misschien is het wel leuk om een "ontvangst rapport" topic te openen voor DAB+ en DVB-T(2).

Op het gebied van satelliet is er weinig te beleven, dus misschien een optie?

"Een leven dat niet kritisch naar zichzelf kijkt, is het niet waard om geleefd te worden."

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 1 maand later...

Bepaalde toestellen kunnen via een (te betalen) firmware upgrade van DAB naar DAB+ gaan (ontvangt dan zowel DAB als DAB+) Dat was toch het geval met mijn Pure Siesta wekkerradio. Voor mijn Blaupunkt Woodstock DAB 53 in de wagen bestond dergelijke firmware upgrade niet, en die kan aldus enkel het VRT en het RTBF boeket ontvangen. De DAB+ boeketten toont hij wel maar hij kan het signaal niet decoderen (Nederlands boeket bv.)

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 4 weken later...

Om weer even een wat ouder topic naar boven te halen....;

 

Gisteren reed ik met iemand mee en deze had nog een FM radio. "Wat voor radio"? Ja, een ouderwetse FM radio voor mensen die nog ergens in 1980 blijven hangen...

..Enfin, ik vroeg of ik even mocht spelen met de radio, aangezien ik al bijna 4 jaar geen FM meer heb geluisterd in de auto, en wat scherts mijn verbazing?

Radiostations met dubbele frequenties, ruis, fading, een ondermaats stereogeluid en slechts 15 radiostations. (regio Amersfoort)

Het gaf wel een soort van nostalgisch gevoel, zoiets als mijn opa praatte over AM en de langegolf. "wat is dat nou weer?" Nou, nostalgie uit 1950 en waar hobbyisten misschien nog een leuk gevoel aan overhouden.

 

Ja, FM mag wat mij betreft nu al verdwijnen en niet alleen in België. Ook in Nederland is het echt wel klaar met FM.

"Een leven dat niet kritisch naar zichzelf kijkt, is het niet waard om geleefd te worden."

Link naar reactie
Delen op andere sites

Tja...  en dan horen miljoenen mensen niets meer in de auto, of in hun huis... 

Niet dat er in Nederland en zeker in Belgie niet, zoveel op de radio is, maar goed, het zou toch jammer zijn als ze de FM plots uitschakelden...

Vroeger, nog niet zo lang geleden was het allemaal stukken makkelijker... toen kocht je gewoon zelf de radio die je graag wilde hebben, plaatste hem in de voorziene ruimte in je auto, en klaar...  In dat geval zou je dan nu een DAB exemplaar kunnen kopen, en je bent klaar... Nu zitten er van die 'ondingen' ingebouwd in de auto, waar ook vaak de achteruitrij-waarschuwingsinstallatie aan gekoppeld zit, en dan kan je dus niet zomaar even de 'radio' uitbouwen en vervangen....  in dat geval is het dus wachten tot je een nieuwe auto koopt...   en in mijn geval is dat, als alles loopt zoals ik hoop, over minimaal 5 jaar het geval.  En dan mag je hopen dat ze geen "bezopen" prijs voor een DAB variant vragen zoals je nu hoort...

 

Ik luister zelfs nog vaak MW (AM) als ik in Nederland ben...  dan luister ik vaak BBC 5 live op 1 van de 2 middengolf frequenties 693 kHz of 909 kHz...

- VU+ Ultimo 4K met 1x DVB-S2 FBC Twin + 1x DVB-C/T2 Dual tuner met VTI icm 2x een CityCom 2000 CCA850 voor Thor 1W en Astra 19.2Ost
 

 

Missachtet wird, was es umsonst gibt  (Else Pannek)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Direct de FM uitschakelen zou inderdaad wat erg cru zijn, maar de overheid zou natuurlijk even ene handje kunnen helpen.

En die "bezopen prijzen" zie je nu al terug. Ik kocht 3 jaar geleden mijn Sony CDX-DAB500u

autoradio voor de prijs van 129 euro.

Een zelfde type radio is nu al 159 euro, dus waar ze die prijsverhoging vandaan halen is mij een raadsel.

 

De huidige auto's met ingebouwde radio zijn al jaren DAB+ voorbereid en behoeft slechts een module of softwareaanpassing.

Uiteraard vragen de merkgarages daar de hoofdprijs voor, terwijl de uitbreiding slechts enkele tientjes is.

 

En dat maakt het allemaal weer zo jammer.

"Een leven dat niet kritisch naar zichzelf kijkt, is het niet waard om geleefd te worden."

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

Er zijn ondertussen leuke setjes te koop om DAB+ in een bestaande FM autoradio toe te voegen.

En analoge tv ging ook van de ene op de andere dag op zwart.

 

Het is even lastig, maar binnen de kortste tijd heeft iedereen weer radio in de auto.

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mijn mening blijft dat naast dat alles op DAB+ wordt overgezet dat er ook 1 radiozender van de openbare omroep op FM moet blijven uitzenden zodat alle FM radio's niet ineens onbruikbaar worden en zo wordt niet iedereen meteen verplicht van FM naar DAB+ te gaan.

aangepast door Mylan1999
Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
×
×
  • Nieuwe aanmaken...