Ga naar inhoud


Analoge FM-radio moet verdwijnen (België)


Crazy Sat

Aanbevolen berichten

Ik weet het niet hoor, maar mijn FM-radio in mijn auto geeft een perfecte ontvangst zonder enige ruis of wat dan ook. Is een Harman-Becker  ding (radio/telefoon/navigatie/DVD/SD/USB/AUX). Kostte wel een godsvermogen, maar blijkbaar is er dus fors kwaliteitsverschil in radio's. Ik mis DAB dus absoluut niet.

VU+ Ultimo 4K BT (Pli) 2xDVBs,1xDVB-T2,  VU+duo4kse (DVB-s FBC,DVB-C FBC, USB turbo se DVB-C/T2),,Panasonic TH 42PY-700 FullHD plasma, Triax 78, Astra 19-23-28

Link naar reactie
Delen op andere sites


Ik weet het niet hoor, maar mijn FM-radio in mijn auto geeft een perfecte ontvangst zonder enige ruis of wat dan ook. Is een Harman-Becker  ding (radio/telefoon/navigatie/DVD/SD/USB/AUX). Kostte wel een godsvermogen, maar blijkbaar is er dus fors kwaliteitsverschil in radio's. Ik mis DAB dus absoluut niet.

Ga eerst maar even een paar weken naar uitsluitend DAB+ luisteren. Wedden dat je nooit meer terug wil?

 :D

"Een leven dat niet kritisch naar zichzelf kijkt, is het niet waard om geleefd te worden."

Link naar reactie
Delen op andere sites

 

 

Ga eerst maar even een paar weken naar uitsluitend DAB+ luisteren. Wedden dat je nooit meer terug wil?

  :D

 

Dat zij men vroeger ook van de CD.

Nu moeten diegene die vroeger verkondigden dat er niets boven het geluid van de cd kon, toegeven dat het analoge geluid van de LP zeker zo goed, tot zelfs beter is.

 

De betere merken die CD toestellen verkochten deden er dan ook alles aan om het CD geluid zo goed mogelijk te laten klinken dan dat van LP met de meest uiteenlopende voedingen en componenten.

 

Hetzelfde met FM ontvangst. Heb je een goed toestel dan zal het verschil tussen FM ontvangst en DAB+ behoorlijk klein zijn en voor de meeste niet hoorbaar.

Ik kan gerust het land doorkruisen zonder kraakje en ruis op een "nationale" zender. in mijn auto.

 

Vele commerciële zenders helpen het geluid gewoon om zeep, zeker in Nederland, met hun compressors om alle tonen toch maar op hetzelfde niveau te brengen. Zelfs de stiltes in de muziek verdwijnt.

Op de AM band heeft dat wel iets maar dat hoeft toch niet op FM.

 

Natuurlijk moeten we mee met de vooruitgang en op de badkamer staat ook mijn eerste DAB+ ontvanger en er zullen er nog wel volgen.

Maar dat wil niet zeggen dat het geluid beter is.

 

mvg

dreambox two ,  BigBisat met Smart Titanium, Alps, en 2 X Inverto Black Ultra

VU+ solo2 met defecte tuners

Link naar reactie
Delen op andere sites

Inderdaad, ik heb een DAB in de keuken, redelijk geluid hoor (Pure) ,geen storing, behalve als de antenne een paar cm verkeerd staat, dan doet hij niks meer...Het FM-geluid in mijn auto is een paar klassen beter, maar daar hangt dan wel een HIFI-versterker met woofer en iets van 8 luidsprekers achter.

aangepast door Sattofiel

VU+ Ultimo 4K BT (Pli) 2xDVBs,1xDVB-T2,  VU+duo4kse (DVB-s FBC,DVB-C FBC, USB turbo se DVB-C/T2),,Panasonic TH 42PY-700 FullHD plasma, Triax 78, Astra 19-23-28

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

De reden dat je bij een moderne fm autoradio bijna geen ruis meer hoort komt onder meer doordat men bij zwakke ontvangst de bandbreedte begrenst.

 

Bij de duurdere modellen helpt diversity ontvangst en extra diversity antennes natuurlijk ook.

In het autopark hier is een wagen met dab ontvangst, ik hoor duidelijk het verschil, en op dab kan ik tenminste naar Classicfm luisteren, iets wat op de fm radio niet mogelijk is.

 

Helaas is de mij toebedeelde wagen nog niet voorzien van dab, 4 jaar geleden een inschattingsfout gemaakt bij de bestelling.

 

de volgende heeft standaard dab.

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat zij men vroeger ook van de CD.

Nu moeten diegene die vroeger verkondigden dat er niets boven het geluid van de cd kon, toegeven dat het analoge geluid van de LP zeker zo goed, tot zelfs beter is.

 

De betere merken die CD toestellen verkochten deden er dan ook alles aan om het CD geluid zo goed mogelijk te laten klinken dan dat van LP met de meest uiteenlopende voedingen en componenten.

 

Hetzelfde met FM ontvangst. Heb je een goed toestel dan zal het verschil tussen FM ontvangst en DAB+ behoorlijk klein zijn en voor de meeste niet hoorbaar.

Ik kan gerust het land doorkruisen zonder kraakje en ruis op een "nationale" zender. in mijn auto.

 

Vele commerciële zenders helpen het geluid gewoon om zeep, zeker in Nederland, met hun compressors om alle tonen toch maar op hetzelfde niveau te brengen. Zelfs de stiltes in de muziek verdwijnt.

Op de AM band heeft dat wel iets maar dat hoeft toch niet op FM.

 

Natuurlijk moeten we mee met de vooruitgang en op de badkamer staat ook mijn eerste DAB+ ontvanger en er zullen er nog wel volgen.

Maar dat wil niet zeggen dat het geluid beter is.

 

mvg

Je hebt absoluut een goed punt. De eerste cd spelers klonken ook echt "digitaal", maar met de opkomst van de cd-700 serie van Philips was dat al snel over.

Er was toen al aangetoond dat de slechtste cd speler vele malen beter klonk dan de beste Platenspeler.

Alleen al de dynamiek van een CD speler stak met kop en schouders boven dat van een draaitafel uit. ( >90DB tegenover 25-30 db van een draaitafel)

Dus dat fabeltje was al heel snel de wereld uit. ( in stand gehouden door mensen die bang waren voor de toekomst)

 

Anno nu is een draaitafel weer helemaal in. Leuk, die klanken van vroeger :)

Ik kom nog wel eens in een echte geluidsstudio tbv wetenschappelijke doeleinden waar een SL1200 staat, die van Technics, en had nog wat LP's meegenomen die ik bewaard had.

Best geinig om te luisteren! :)

 

Maar ik kan DAB+ de hemel in prijzen, ik kan proberen om je te overtuigen, maar dat gaat niet zonder dat je het zelf gehoord hebt.

Neem dan Radio 2 en zap eens tussen FM en DAB+, dan begrijp je wat ik bedoel.

 

Het enige bezwaar wat ik tegen deze digitale revolutie heb, is dat "ze" waarschijnlijk de boel gaan coderen in de toekomst... :(

aangepast door drz

"Een leven dat niet kritisch naar zichzelf kijkt, is het niet waard om geleefd te worden."

Link naar reactie
Delen op andere sites

Natuurlijk moeten we mee met de vooruitgang en op de badkamer staat ook mijn eerste DAB+ ontvanger en er zullen er nog wel volgen.

Maar dat wil niet zeggen dat het geluid beter is.

 

 

 

Je wilt je badkamer ombouwen tot DAB+ studio?  Let wel op de akoestiek!

 

Het FM-geluid in mijn auto is een paar klassen beter, maar daar hangt dan wel een HIFI-versterker met woofer en iets van 8 luidsprekers achter.

Verder wel een goede auto?

aangepast door Eduard07

Vu+ Duo2 + PLi 4.0 + Fuba DAA110 + Stab 120
Vu+Solo2 + Fuba DAA 850 + multifeed met 2 twin Alps + 1 quattro Alps + 1 twin MTI + PLi 4.0

Link naar reactie
Delen op andere sites

 

Verder wel een goede auto?

Denk je dat hij zoveel speakers nodig heeft om het gerammel van de auto te overstemmen?

"Een leven dat niet kritisch naar zichzelf kijkt, is het niet waard om geleefd te worden."

Link naar reactie
Delen op andere sites

Denk je dat hij zoveel speakers nodig heeft om het gerammel van de auto te overstemmen?

 

In ieder geval lijkt de auto ondergeschikt te zijn aan de ingebouwde HIFI studio. :grin:

Vu+ Duo2 + PLi 4.0 + Fuba DAA110 + Stab 120
Vu+Solo2 + Fuba DAA 850 + multifeed met 2 twin Alps + 1 quattro Alps + 1 twin MTI + PLi 4.0

Link naar reactie
Delen op andere sites

De ingebouwde HIFI is een af-fabriek installatie. Volgens sommige freaks is ze niet goed genoeg :crazy: , ik ben er zeer tevreden mee. Ook verder een formidabele auto, mijn neefje reed van de week met me mee, wilde daarna niet meer in de dure  BMW van zijn vader :lol: . Voor wie het echt wil weten : Citroën C5 V6 3.0 biturbo HDiF.

VU+ Ultimo 4K BT (Pli) 2xDVBs,1xDVB-T2,  VU+duo4kse (DVB-s FBC,DVB-C FBC, USB turbo se DVB-C/T2),,Panasonic TH 42PY-700 FullHD plasma, Triax 78, Astra 19-23-28

Link naar reactie
Delen op andere sites

De ingebouwde HIFI is een af-fabriek installatie. Volgens sommige freaks is ze niet goed genoeg :crazy: , ik ben er zeer tevreden mee. Ook verder een formidabele auto, mijn neefje reed van de week met me mee, wilde daarna niet meer in de dure  BMW van zijn vader :lol: . Voor wie het echt wil weten : Citroën C5 V6 3.0 biturbo HDiF.

We grappen maar wat, dus trek het je niet aan. :D

Als jij tevreden bent, dan is het toch goed?

Zelf heb ik ook 8 speakers in de auto; Twee tweeters voor, twee tweeters achter, 2 mid-lage tonenspeakers voor en twee achter.. dat maakt 8 speakers. ;)

Mijn "zomerauto" heeft er 6. Maar dat komt omdat ik zelf heb zitten prutsen met luidsprekers :) Het betreft een tweezitter cabriolet en boven de 120 met kap open hoor ik de kwaliteit toch niet meer. Dan mag ik blij zijn dat ik nog iets kan verstaan! :D :D

..maar wel DAB+ ! :grin:  :grin: 

"Een leven dat niet kritisch naar zichzelf kijkt, is het niet waard om geleefd te worden."

Link naar reactie
Delen op andere sites

De ingebouwde HIFI is een af-fabriek installatie. Volgens sommige freaks is ze niet goed genoeg :crazy: , ik ben er zeer tevreden mee. Ook verder een formidabele auto, mijn neefje reed van de week met me mee, wilde daarna niet meer in de dure  BMW van zijn vader :lol: . Voor wie het echt wil weten : Citroën C5 V6 3.0 biturbo HDiF.

 

Mijn opmerking was natuurlijk als grap bedoeld. Vandaar die emoticon.

(Ik ben persoonlijk nogal een fan van Citroen, en zeker van de C5!)

Vu+ Duo2 + PLi 4.0 + Fuba DAA110 + Stab 120
Vu+Solo2 + Fuba DAA 850 + multifeed met 2 twin Alps + 1 quattro Alps + 1 twin MTI + PLi 4.0

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
×
×
  • Nieuwe aanmaken...