Ga naar inhoud


Analoge FM-radio moet verdwijnen (België)


Crazy Sat

Aanbevolen berichten


Of de FM verdwijnt is geen vraag denk ik, dat zal in zoveel landen langzaam gebeuren, DAB(+) gaat het vervangen, maar het gaat ingehaald worden door de geheugenkaart waar je zelf je muziek naar eigen gelang op kan plaatsen.

 

Het enige wat straks echt nodig is bij DAB+, is het nieuws en eventueel voor de gene die dat nodig hebben de file meldingen, maar het nieuws naast het geheugenkaartje met muziek zal denk ik de toekomst zijn, de rest bijzaak wat radio betreft.

Ik deel deze mening. Ik heb hier een internet radio, met heel wat stations, die je na max 15 minuten op een andere zender plaatst, om tenslotte die uit te zetten.

DAB+, zal misschien mooier klinken, meer mogelijkheden hebben enz. Maar als daar al van die station opkomen a la, die ik ontvang op mijn internet radio, dan zie ik het nut van een investering niet in.

Het zal niet enkel van de techniek van DAB+ enkel afhangen volgens mij, of het zal slagen of niet, maar welke meuk er op die dab+ zal zitten.

Ik heb even in het weekend getest met aan dab+ stickie, en ik had in dab de vrt's, en één enkel dab+ test zenders, een vrt zender geloof ik. Die test deed ik binnen in W-Vlaanderen.

Ontvangst van de astra 3 satelliet met een selfsat h50D via de vu zero 4K.cd multiroom  pakket met mz 102 en een vu uno 4k dvb-c fbc tuner met ci+ tv met een kaartje( telenet ). Gigablue bijgekomen voor sat en kabel.Informatie die ik geef, gaat over de Belgische situatie, tenzij anders vermeld|

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik deel deze mening. Ik heb hier een internet radio, met heel wat stations, die je na max 15 minuten op een andere zender plaatst, om tenslotte die uit te zetten.

Tja, dat is persoonlijk. Ik heb ook internetradio, en gebruik dat om naar zenders te luisteren die ik niet op een andere manier kan ontvangen.

En van onrust elke 15 minuten van zender te veranderen, heb ik geen last. Ik zoek een zender die bij mijn gemoedstoestand van het moment past. En die beluister ik gauw een uur voordat ik overschakel.

 

Bij DAB+ ben je niet afhankelijk van internet. En veel meer keus dan op FM. En meer mogelijkheden. Het vult internet misschien aan, maar het is geen vervanging.  

aangepast door Eduard07

Vu+ Duo2 + PLi 4.0 + Fuba DAA110 + Stab 120
Vu+Solo2 + Fuba DAA 850 + multifeed met 2 twin Alps + 1 quattro Alps + 1 twin MTI + PLi 4.0

Link naar reactie
Delen op andere sites

aha,

ik heb weer eens de antenne in de roos getroffen... :huh:

 

de antenne is heel belangrijk voor uw ontvangst en bij den betere vehicle optimaal ondergebracht.

 

al die Haaienvinnen waar een automerk onder gebukt ging waren tijdelijk een noodoplossing, dat is niet een aanname maar een stelling

een en ander afhankelijk van de filigraan op de achterruit geprinte verwarming en antenne in combinatie met die Zonnenbril fanaten

ja getint glas :blink:

In Assenza Di Te

Laura Pausini

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 weken later...

In hoeveel duizenden huisgezinnen staat nog de traditionele tuner-versterker met 2 boxen, waarvan de antenne-ingang aangesloten is op kabeltelevisie.

- Dus daar zal overal een nieuw toestel moeten komen. Welk? Welke Koreaan komt het eerst ?

- Dus zal kabeltv die dab-frequenties op hun kabel moeten plaatsen.

Onze buurman heeft zo een van die hele dure Bang&Olufsen ontvangers,....ja, hij kan er niet mee lachen.

DM 8000 + Formuler F1 88cm schotel 4x quad lnb, 2x UHF-antenne voor dvb-t ontvangst.

Link naar reactie
Delen op andere sites

In hoeveel duizenden huisgezinnen staat nog de traditionele tuner-versterker met 2 boxen, waarvan de antenne-ingang aangesloten is op kabeltelevisie.

- Dus daar zal overal een nieuw toestel moeten komen. Welk? Welke Koreaan komt het eerst ?

- Dus zal kabeltv die dab-frequenties op hun kabel moeten plaatsen.

Onze buurman heeft zo een van die hele dure Bang&Olufsen ontvangers,....ja, hij kan er niet mee lachen.

 

 

Er zijn al diverse hifi stereo tuners met DAB+, Internetradio en meer.

Zoek maar is op de Sangean WFT-3.

Of op de NOXON iRadio A540+

Of anders de Soundmaster IR43DAB

 

Al deze tuners kosten zo rond de 300 Euro.

Geregistreerd lid Sat4All sinds : 6-6-2001 (oorspronkelijk 1-12-2000)
Ontvanger : VU+ DUO 4K  (Digitenne via DVB-T2 en FTA-zenders via DVB-S2X en streams) 
Schotel : Visiosat Bisat
Ontvangst van : Astra 1, Astra 2, Astra 3 en Hot Bird

Link naar reactie
Delen op andere sites

Marleentje

op kabel is een deel analoog qua radio ontvangst nog verkrijgbaar

(afhankelijk van uw kabelprovider en welk land men bekijkt)

 

in hoeverre dat analoge deel van de ontvangst blijft is niet aan bod in dit Topic, echter interessant voor uw buurman met die peperdure B&O set

 

DAB+ is echter het terrestrisch digitale aanbod dat per antenne tot uw toestel komt

dus de buurman mist alles wat digitaal aangeboden is en straks wordt 

vandaar dat kijken naar eenvoudige opties toch van interesse blijft (klik)

In Assenza Di Te

Laura Pausini

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gelijk heb je Tonkidutch, er is nog lang geen sprake dat vb telenet (kabel TV) z'n analoge FM-frequenties zal weghalen.

Maar als ze enigsinds zichzelf zullen respecteren dan moeten ze een dab-aanbod op hun kabel plaatsen.

Ik kijk uit naar een degelijk 5.1-versterker met dab+ aan boord, en ja die zal siglaal krijgen van een antenne die op ons zolder zal staan.

Nu luisteren we de dag lang naar de dvb-t radiozenders van de vrt met een miniscuul ontvangertje.

DM 8000 + Formuler F1 88cm schotel 4x quad lnb, 2x UHF-antenne voor dvb-t ontvangst.

Link naar reactie
Delen op andere sites

marleentje,

 

uw citaat

 

Maar als ze enigsinds zichzelf zullen respecteren dan moeten ze een dab-aanbod op hun kabel plaatsen.

dat zal enkel met extra kosten verbonden mogelijk zijn

de ene mag niet zomaar doorgeven wat de andere al uitzend...

iedereen heeft zijn eigen per vergoeding geregelde doorgeefluikje

 

Ja, die 5in1 AVReceiver is met DAB+ te krijgen en is heel uitgebreid voor diverse andere internetdiensten zoals spotify en appletv etc.etc

overigens 7in1 is reeds standaard en heel betaalbaar

In Assenza Di Te

Laura Pausini

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

En een draaibare Groundplane zo te zien.

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

Meestal worden groepen van 4 antennes gestacked.

Dit gebeurt met aanpas netwerken, coax kabels met een bepaalde frequentie afhankelijke lengte.

 

Antennes naast elkaar plaatsen verkleint de horizontale openingshoek, boven elkaar de verticale openingshoek.

Je krijgt iets meer antenne versterking, theoretisch 6 dB, maar je hebt ook wat verliezen bij het koppelen.

Stacken betekent wel dat je veel beter ongewenste signalen kunt wegdraaien en daardoor zonder interferenties naar je station kunt luisteren.

 

De 9e antenne, helemaal bovenin wordt kennelijk gebruikt voor het zoekwerk, immers grotere openingshoek.

Ben benieuwd naar de overwegingen die sprietje had bij het ontwerp van deze antenne installatie.

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gisteren uitzonderlijke condities op DAB+.

Zomaar op de plakantenne van de 'mooi weer auto' kanaal 10c ontvangen uit engeland.

 

Yorkshire

Radio City

Eagle radio

BBC -?? ( vergeten )

..en een golden oldies zender.

Daarna blijkbaar even een dip in de condities want bij actief zoeken verdwenen veel zenders weer onder het rijden.

(regio Zeewolde in de polder)

 

Trouwens ook BFBS ontvangen, maar kon het kanaal niet zo snel traceren.

aangepast door drz

"Een leven dat niet kritisch naar zichzelf kijkt, is het niet waard om geleefd te worden."

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
×
×
  • Nieuwe aanmaken...