Ga naar inhoud


Analoge FM-radio moet verdwijnen (België)


Crazy Sat

Aanbevolen berichten

Geen losse flodder. Er is hier al veel eerder over dab gesproken. Ook toen al was ik van mening dat het niets zou worden. Ik wilde een nieuwe versterker van Yamaha. Het oude model had DAB. Ik heb 2 maanden gewacht op het nieuwe model en daar zit DAB niet eens meer op. Dab voor in de huiskamer is een gepasseerd station, en dan hebben we het nog niet over de slechte ontvangst binnen.

 

In de auto is het nu misschien een optie maar ik stream net zo makkelijk van mijn telefoon naar de autoradio. Straks gaan de roaming kosten naar beneden en heeft de autoradio continu verbinding met internet. Ook handig voor de navigatie. Tomtom heeft al een navigatiesysteem met ingebouwde sim kaart. Dit zonder extra kosten.

 

Dab+ is zeker geen gepasseerd station. Wel bij de feiten blijven. DAB+ is Europees volop aan het uitrollen.

En wat "straks" allemaal kan, hebben we nu niks aan. Als we wachten op "straks", ligt de boel op zijn gat.

Vu+ Duo2 + PLi 4.0 + Fuba DAA110 + Stab 120
Vu+Solo2 + Fuba DAA 850 + multifeed met 2 twin Alps + 1 quattro Alps + 1 twin MTI + PLi 4.0

Link naar reactie
Delen op andere sites


De feiten zijn dat men DAB krampachtig aan de man probeert te brengen maar de belangstelling ontbreekt volledig. Ik heb thuis Ziggo radio en 30.000 internet zenders. Waarom zou ik dan nog DAB willen hebben?

 

In de auto zou kunnen maar ik betwijfel of ik kwaliteitsverschil ga horen. De autoradio heeft een optie voor een DAB module maar die kost 160 euries en dan nog de inbouwkosten. Dat gaat hem dus niet worden. En ik denk dat velen er zo over zullen denken.

  • Resistance is futile you will be assimilated
  • Those who would give up essential liberty, to purchase a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety. Benjamin Franklin (1706-1790)
  • Mijn vrijheid eindigt niet waar jouw angst begint!

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

De feiten zijn dat men DAB krampachtig aan de man probeert te brengen maar de belangstelling ontbreekt volledig. Ik heb thuis Ziggo radio en 30.000 internet zenders. Waarom zou ik dan nog DAB willen hebben?

 

In de auto zou kunnen maar ik betwijfel of ik kwaliteitsverschil ga horen. De autoradio heeft een optie voor een DAB module maar die kost 160 euries en dan nog de inbouwkosten. Dat gaat hem dus niet worden. En ik denk dat velen er zo over zullen denken.

 

Jouw oordeel. Namens mij spreek je in ieder geval niet en ik denk namens "velen".

DAB+ is snel in opkomst en AM is bijna dood. Ziggo radio en internetradio zijn niet vrij te ontvangen. DAT zijn de feiten.

Vu+ Duo2 + PLi 4.0 + Fuba DAA110 + Stab 120
Vu+Solo2 + Fuba DAA 850 + multifeed met 2 twin Alps + 1 quattro Alps + 1 twin MTI + PLi 4.0

Link naar reactie
Delen op andere sites

het gaat hier over FM gaat verdwijnen

 

en dan interesseert het ons weinig of Psychosammie een foute AVR heeft gekocht die weldra geen FM meer kan ontvangen

het is dan ook geen receiver meer die gezien wordt als analoge ontvanger

het wordt een mediaplayer versterker

 

de nieuweling, vervanging van FM is DAB+

 

DAB+ staat voor een hoge standaard van audio broadcast die perfect is voor iedereen onderweg

met telefoon

met auto

met kofferradio aan het strand

zoals de transistorradio zijn intrede deed en overwon

 

hilversum III bestond nog niet {Herman van Veen}

geeft toch te denken als elke bouwvakker zijn eigen earplug draagt

 

let maar op in de geciviliseerde wereld zal het DAB+ alles wat Publiek medegedeeld moet worden als beste FTA oplossing naar voren komen

In Assenza Di Te

Laura Pausini

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Of DAB(+) nu "beter" of "slechter" is dan FM is eigenlijk onbelangrijk...

Feit is dat weinig mensen zitten te wachten op  DAB+. Waarom? Vrijwel iedereen heeft FM ontvangstmogelijkheden... thuis, in de auto...  Een DAB radio heb je niet, die moet je kopen. Bij vervanging is het een optie om voor DAB te gaan, dat is volledig correct, maar je moet beseffen dat mensen niet "zomaar" een aantal apparaten gaan vervangen zolang ze gewoon tevreden zijn over wat ze nu hebben.

In de auto heb ik ook gewoon FM , DAB is niet beschikbaar voor mijn Fabia, en ik wil niet dat soort onzinnige kastjes ergens inpluggen of via een FM(!) frequentie gaan streamen naar mijn radio. De radio ontvangst is gewoon prima...  en ik vraag me af of DAB echt beter is, want ik denk niet dat ik met DAB nog verder kan blijven  luisteren als ik buiten het uitzendgebied gekomen ben. Vooral in Zweden, waar niet zo een drukbevolkte FM band is, kan ik lang doorrijden en met een hoop storingen, toch nog naar mijn favoriete zender blijven luisteren...  Ik bezit een Pure draagbare radio die ook DAB+ aan boord heeft... en dan merk ik dat het net als met digitale tv, alles of niets is... (of dat gehik ertussenin). Overigens op een draagbare radio hoor ik geen verschil tussen hetzelfde station wat via de FM of DAB+ ontvangen wordt...   bij DAB+ is de keuze intussen wel groter (behalve in Zweden dan).

- VU+ Ultimo 4K met 1x DVB-S2 FBC Twin + 1x DVB-C/T2 Dual tuner met VTI icm 2x een CityCom 2000 CCA850 voor Thor 1W en Astra 19.2Ost
 

 

Missachtet wird, was es umsonst gibt  (Else Pannek)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maar Tonski wat maakt het nou uit dat ik geen FM meer kan ontvangen op mijn Yamaha? Alle FM zenders zitten al als stream op internet. Ik luister al geen FM meer.

 

En is het beter dan FM? Vast wel maar de jeugd heeft daar helemaal geen belangstelling voor. Die luisteren via hun telefoon met van die blikkerige oordopjes naar lage resolutie takkeherrie. Of kijk eens naar het succes van die streaming speakers, die zijn mono!

 

Er is een nieuwe generatie die hoge kwaliteit audio niet belangrijk vind. Het moet vooral makkelijk en goedkoop en daar hoort de aanschaf van een apart DAB apparaat niet bij.

aangepast door Psychosammie
  • Resistance is futile you will be assimilated
  • Those who would give up essential liberty, to purchase a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety. Benjamin Franklin (1706-1790)
  • Mijn vrijheid eindigt niet waar jouw angst begint!

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

uh doof of blind?

 

FM analoog gaat verdwijnen { ik zou bijna roepen ECHT WAAR }

 

ben jij geboren met een UKW radio in je achterwerk? (een Borg met Technische implantaten)

 

neen die fm radio moest je na volwassen worden ook aanschaffen na gedane arbeid

Daar ben ik nog niet zeker van. Ik vergelijk de overstap met deze van AM naar FM. Groot voordeel daar was dat de kwaliteit veel beter werd. In België is beslist dat de grote spelers een tijdje dubbel moeten gaan uitzenden en daarna de FM band moeten verlaten. De lokale zenders mogen vooralsnog verder blijven uitzenden op FM. Ook belangrijk is dat de frequentieband van FM en DAB+ niet dezelfe is dus kunnen zij best naast elkaar blijven bestaan, al dan niet tijdelijk.

Link naar reactie
Delen op andere sites

uh doof of blind?

 

FM analoog gaat verdwijnen { ik zou bijna roepen ECHT WAAR }

 

ben jij geboren met een UKW radio in je achterwerk? (een Borg met Technische implantaten)

 

neen die fm radio moest je na volwassen worden ook aanschaffen na gedane arbeid

Als Borg geboren met een radio ingebouwd... Ja, zo kan je het stellen, alleen was mijn eerste ingebouwde radio een MW radio, en geen UKW... HAha...  Widerstand ist zwecklos!  vergeet dat niet

 

Wat ik bedoelde is dat in ieder huis meerder FM radio's staan (die mensen uiteraard kochten, jongens, wat een ingewikkeld geneuzel)... en die mensen gaan die radio's heus niet zomaar weg gooien om een uitzending via een andere techniek te kunnen beluisteren. Ik schreef al dat mensen pas wisselen als de oude het niet meer doet, en dat dan eventueel een DAB+ apparaat in overweging genomen wordt.

Je gaat uiteindelijk niet alleen werken om een radio te kopen... heb je er een die goed is, ben je blij en ga je niet nog meer geld over de balk gooien...  .

 

maar dat zal vast al wel duidelijk geweest zijn... het is uiteraard altijd fijn om nog wat tegengas te geven met cryptische omschrijvingen...

- VU+ Ultimo 4K met 1x DVB-S2 FBC Twin + 1x DVB-C/T2 Dual tuner met VTI icm 2x een CityCom 2000 CCA850 voor Thor 1W en Astra 19.2Ost
 

 

Missachtet wird, was es umsonst gibt  (Else Pannek)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Of DAB(+) nu "beter" of "slechter" is dan FM is eigenlijk onbelangrijk...

Feit is dat weinig mensen zitten te wachten op  DAB+. Waarom? Vrijwel iedereen heeft FM ontvangstmogelijkheden... thuis, in de auto...  Een DAB radio heb je niet, die moet je kopen. Bij vervanging is het een optie om voor DAB te gaan, dat is volledig correct, maar je moet beseffen dat mensen niet "zomaar" een aantal apparaten gaan vervangen zolang ze gewoon tevreden zijn over wat ze nu hebben.

In de auto heb ik ook gewoon FM , DAB is niet beschikbaar voor mijn Fabia, en ik wil niet dat soort onzinnige kastjes ergens inpluggen of via een FM(!) frequentie gaan streamen naar mijn radio. De radio ontvangst is gewoon prima...  en ik vraag me af of DAB echt beter is, want ik denk niet dat ik met DAB nog verder kan blijven  luisteren als ik buiten het uitzendgebied gekomen ben. Vooral in Zweden, waar niet zo een drukbevolkte FM band is, kan ik lang doorrijden en met een hoop storingen, toch nog naar mijn favoriete zender blijven luisteren...  Ik bezit een Pure draagbare radio die ook DAB+ aan boord heeft... en dan merk ik dat het net als met digitale tv, alles of niets is... (of dat gehik ertussenin). Overigens op een draagbare radio hoor ik geen verschil tussen hetzelfde station wat via de FM of DAB+ ontvangen wordt...   bij DAB+ is de keuze intussen wel groter (behalve in Zweden dan).

Kijk jij nog naar een oude zwart-wit tv?

Hoe weet je dat "weinig mensen zitten te wachten op DAB+?" Heb je daar cijfers over?  

 

Niet elke vooruitgang is een verbetering en 'less is more'! Ik luister nog dagelijks naar een (gereviseerde) buizenradio uit 1955 en heb onlangs weer een platenspeler gekocht. Ik heb meer waardering voor oude apparatuur als die moderne rommel die je na 3 jaar kan wegflikkeren.

Terug naar de paardentram?.

aangepast door Eduard07

Vu+ Duo2 + PLi 4.0 + Fuba DAA110 + Stab 120
Vu+Solo2 + Fuba DAA 850 + multifeed met 2 twin Alps + 1 quattro Alps + 1 twin MTI + PLi 4.0

Link naar reactie
Delen op andere sites

Heb je daar cijfers over?

 

Nou die zijn wel te vinden hoor. In 2015 had 3% van de 7,5 miljoen huishoudens een DAB ontvanger. Deze cijfers proberen ze te vergelijken met andere landen die al langer met DAB actief zijn. Dat is alleen jezelf voor de gek houden, die landen zijn niet zo fijn bekabeld als Nederland.

  • Resistance is futile you will be assimilated
  • Those who would give up essential liberty, to purchase a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety. Benjamin Franklin (1706-1790)
  • Mijn vrijheid eindigt niet waar jouw angst begint!

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Tja, in 2015 was de uitrol nog bezig en waren er nog niet veel dab+ ontvangers in de detailhandel.

Zo is de uitrol van de mobiele telefoon ook begonnen rond 2000.

 

Je conclusie over dab+ is dus zeer voorbarig.

Vu+ Duo2 + PLi 4.0 + Fuba DAA110 + Stab 120
Vu+Solo2 + Fuba DAA 850 + multifeed met 2 twin Alps + 1 quattro Alps + 1 twin MTI + PLi 4.0

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik weet het niet hoor, maar mijn FM-radio in mijn auto geeft een perfecte ontvangst zonder enige ruis of wat dan ook. Is een Harman-Becker  ding (radio/telefoon/navigatie/DVD/SD/USB/AUX). Kostte wel een godsvermogen, maar blijkbaar is er dus fors kwaliteitsverschil in radio's. Ik mis DAB dus absoluut niet.

Ik mis zelf fm niet meer! Veel van die radiostations zijn door hun overvloedige reclame gejingel gepraat en belspelletjes niet meer om naar te luisteren. Ik heb een dab+ stick uit nieuwsgierigheid. Maar een dab+ radio kopen om nog meer reclame geklets en etc te horen dan muziek, nee dank U. Ze hebben het gewoon om zeep geholpen het radio gebeuren. Voor mij is het:" ooit was er eens radio". Nu een gelegaliseerd brainwasch toestel, om je steeds te doen kopen, en na een uurtje, zoek je steevast de stekker om hem eruit te zwieren.

Morgen of eergisteren de fm band dood, geen probleem.

Ontvangst van de astra 3 satelliet met een selfsat h50D via de vu zero 4K.cd multiroom  pakket met mz 102 en een vu uno 4k dvb-c fbc tuner met ci+ tv met een kaartje( telenet ). Gigablue bijgekomen voor sat en kabel.Informatie die ik geef, gaat over de Belgische situatie, tenzij anders vermeld|

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
×
×
  • Nieuwe aanmaken...