Ga naar inhoud


Ordnung muss sein


Prawo

Aanbevolen berichten

dat is niet eens politiek, dat is gewoon dom

de volksverhuizingen wegens oorlog en bedreiging is EEN

de volksverhuizingen wegens economische redenen is TWEE

de volksverhuizingen wegens het zicht op betere intellectuele ontplooiing is DRIE

 

en de Ghollanders gaan niet voor niks in het zuiden winteren of wonen, juist dito TWEE

In Assenza Di Te

Laura Pausini

 

Link naar reactie
Delen op andere sites


 

Alleen is het ook niet zo dat we hen plots als hét grote voorbeeld moeten stellen, ze pakken ook een hoop dingen fout aan.

 

Dat hun economie (in vergelijking met de rest) relatief goed draait, heeft ook veel te maken met die lage lonen-politiek. Of je daar nu voor- of tegen bent, is politiek en daar doe ik niet aan :)))

 

Ik signaleer maar...

 

Jij vindt misschien dat ze het in Duitsland fout aanpakken, maar veel economen niet. En die baseren zich ook op feiten.

Nederland heeft ook een "lage lonen" politiek.

Wat je nu even niet noemt, is de keerzijde: de Duitse inflatiepolitiek. Met tarieven en prijzen die laag en zeer stabiel zijn.

 

Per saldo gaat het om koopkracht. En die lijkt me in Duitsland niet beroerd.

 

De keerzijde van hoge(re) lonen is altijd geweest: meer werkloosheid. (Dus nog meer Hartz IV!  Dus nog meer armoede. En een legere staatskas.)

 

Je kunt niet zo maar lonen verhogen. Niet in de private sector, noch in de publieke. Dat gaat altijd ten kosten van banen. Medelanders betalen dan mee aan jouw welvaart.

aangepast door Eduard07

Vu+ Duo2 + PLi 4.0 + Fuba DAA110 + Stab 120
Vu+Solo2 + Fuba DAA 850 + multifeed met 2 twin Alps + 1 quattro Alps + 1 twin MTI + PLi 4.0

Link naar reactie
Delen op andere sites

In De DDR was het pensioen goed geregeld... alles was goed geregeld, werk voor vrijwel iedereen, geen drugsoverlast etc etc.

Over drugs gesproken... Ik weet inderdaad dat in het Deense Århus een probleem is, net als in Zürich overigens...  Probleem is dat het in Nederland algemeen verspreid is, wiet roken etc etc...  losbandigheid troef, en dat is fout!  Geef mij dan maar de regels zoals die in Duitsland, maar ook in Zweden heersen.  Mensen die aan de drugs zijn worden veel te soft aangepakt, maar goed, dan vervallen we weer in een andere discussie.

 

Ik heb overigens vanochtend ook mijn huis schoongemaakt... wassen en drogen , uiteraard ook in het weekend, omdat de stroom dan voordeliger is ;)

- VU+ Ultimo 4K met 1x DVB-S2 FBC Twin + 1x DVB-C/T2 Dual tuner met VTI icm 2x een CityCom 2000 CCA850 voor Thor 1W en Astra 19.2Ost
 

 

Missachtet wird, was es umsonst gibt  (Else Pannek)

Link naar reactie
Delen op andere sites

In De DDR was het pensioen goed geregeld... alles was goed geregeld, werk voor vrijwel iedereen, geen drugsoverlast etc etc.

Je romantiseert.

En we zijn ruim 25 jaar verder.

Maak jezelf niks wijs.

Die volledige werkgelegenheid was nep.

En met die Ost Mark kon men niks kopen.

 

Als er in Duitsland ergens rechts-extreem gedacht wordt, is het wel in de voormalige DDR.

Geen enkele reden om terug te verlangen.

aangepast door Eduard07

Vu+ Duo2 + PLi 4.0 + Fuba DAA110 + Stab 120
Vu+Solo2 + Fuba DAA 850 + multifeed met 2 twin Alps + 1 quattro Alps + 1 twin MTI + PLi 4.0

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat is jouw mening, en die respecteer ik,Eduard...  maar jij zou ook mijn mening moeten kunnen respecteren...

De rechtsextreme uitingen in het Oosten van de huidige Bondsrepubliek hebben niets met de DDR te maken...  Met de Mark der DDR kon je behoorlijk wat kopen, ruim de helft van mijn inboedel waarmee ik begon (behalve meubels) kocht ik in de DDR... juist ja, met Mark der DDR. Ook mijn verzameling LP's zijn allemaal daar gekocht...

Volledige werkgelegenheid was er overigens echt wel. In ieder geval was het systeem niet zo slecht...  mensen waren aan het werk, terwijl de massa's werklozen nu ook geld krijgen en niets bijdragen aan de maatschappij...  Ik ken en kende behoorlijk wat mensen daar, en erg veel van hen hebben nu toch echt wel twijfels over welk systeem er beter is... maar dat is politiek, en daar wil ik niet verder op ingaan hier...  In ieder geval mag je volgens mij niet zeggen dat daar vroeger "alles" slecht was, en in het westen "alles" goed.

 

Er zal uiteraard wel wat romantiek en ostalgie inzitten... 25 jaar zijn een lange tijd... en ik heb heel erg goede herinneringen aan die tijd. Die kan overigens niemand me afnemen.

- VU+ Ultimo 4K met 1x DVB-S2 FBC Twin + 1x DVB-C/T2 Dual tuner met VTI icm 2x een CityCom 2000 CCA850 voor Thor 1W en Astra 19.2Ost
 

 

Missachtet wird, was es umsonst gibt  (Else Pannek)

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

In De DDR was het pensioen goed geregeld... alles was goed geregeld, werk voor vrijwel iedereen,

Ja, werk voor iedereen, inderdaad.

Zo hadden ze op de staatscamping een Krankenschwester die de hele dag in een hokje zat met een doosje pleisters, wachtend op een camping gast die zich bij het haringen in de grond slaan op de duim had geslagen.

 

En ik kan mij nog goed herinneren toen er kort na de Wende Ossie bij ons kwamen werken.

Na drie weken wilde die weten wanneer er Materialfeier gehouden werd.

 

Ik heb hem 3 keer gevraagd wat die bedoelde, wederzijdse verwarring alom.

 

Het kwam erop neer dat het in het oosten gebruikelijk was dat het werk elke maand meerdere dagen werd stil gelegd wegens het ontbreken van grondstoffen.

 

En in het Oosten kon je met het geld wat je verdiende alles kopen.... wanneer het beschikbaar was.

Jammer alleen dat de winkels meestal leeg waren, zie Materialfeier hierboven.

 

Men haalde niet voor niets 's avonds de ruitenwissers van de Trabi mee naar binnen, nieuw aanschaffen was niet mogelijk wegens niet op voorraad.

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat is jouw mening, en die respecteer ik,Eduard...  maar jij zou ook mijn mening moeten kunnen respecteren...

De rechtsextreme uitingen in het Oosten van de huidige Bondsrepubliek hebben niets met de DDR te maken...  Met de Mark der DDR kon je behoorlijk wat kopen, ruim de helft van mijn inboedel waarmee ik begon (behalve meubels) kocht ik in de DDR... juist ja, met Mark der DDR. Ook mijn verzameling LP's zijn allemaal daar gekocht...

Volledige werkgelegenheid was er overigens echt wel. In ieder geval was het systeem niet zo slecht...  mensen waren aan het werk, terwijl de massa's werklozen nu ook geld krijgen en niets bijdragen aan de maatschappij...  Ik ken en kende behoorlijk wat mensen daar, en erg veel van hen hebben nu toch echt wel twijfels over welk systeem er beter is... maar dat is politiek, en daar wil ik niet verder op ingaan hier...  In ieder geval mag je volgens mij niet zeggen dat daar vroeger "alles" slecht was, en in het westen "alles" goed.

 

Er zal uiteraard wel wat romantiek en ostalgie inzitten... 25 jaar zijn een lange tijd... en ik heb heel erg goede herinneringen aan die tijd. Die kan overigens niemand me afnemen.

Mijn argumentatie is niet op de persoon gericht, maar op de zaak. Dus zie het niet als een persoonlijke aanval.

 

Terzake.

Ik heb wel degelijk de indruk dat het oost-Europese rechts-extremisme zijn wortels heeft in het oostblok-communisme.

Je ziet intolerantie t.o.v. de huidige vluchtelingenstroom met name wortels schieten in oost Duitsland, Polen, Hongarije en andere voormalige oostblokstaten. 

Tijdens de DDR-periode al waren gastarbeiders uit de zogenaamde bevriende communistische landen (Cuba, Vietnam) niet echt welkom.

Daar zijn genoeg getuigenissen over afgelegd.

 

DDR-burgers konden niks met de Ost-Mark. Behalve jarenlang sparen voor een Trabant. Daarvoor moest je op een ellenlange wachtlijst.

Toen de muur viel, kon de Ost Mark worden ingewisseld tegen de West Mark. Was dat niet een feest voor de bezitters ervan? Wat moesten ze er anders mee?

 

En volledige werkgelegenheid? Daar zat veel nepwerk bij. En dwangarbeid. Denk aan de bruinkoolmijnen. Met prikkeldraad en mijnenvelden eromheen.

 

Nee, niet alles zal er slecht geweest zijn. Zolang je alles wel best vond, de SED je ding was, of beloond werd om anderen te bespioneren.

Maar als je regiem-criticus was, was de DDR niet mals.

 

Er was vast een zonnezijde aan de DDR, maar beslist ook een grote schaduwzijde.

En die laatste moet je niet romantiseren.

aangepast door Eduard07

Vu+ Duo2 + PLi 4.0 + Fuba DAA110 + Stab 120
Vu+Solo2 + Fuba DAA 850 + multifeed met 2 twin Alps + 1 quattro Alps + 1 twin MTI + PLi 4.0

Link naar reactie
Delen op andere sites

Aan alles zit een zonnezijde en een schaduwzijde... ieder medaille heeft 2 kanten... zo is het nu eenmaal. Ieder "regime" heeft zijn problemen... ook Nederland, de BRD, Zweden.... etc etc  in het westen wordt veel opgelost door schijn-demokratie. Geef het volk het gevoel dat ze mee kunnen beslissen, maar leg het gewoon naast je neer , is het devies van erg veel regeringen.

Of er zoveel nieuws onder de zon is, betwijfel ik... Bespioneren... ik denk dat er in het oh-zo-geprezen Westen ook behoorlijk wat gespioneerd wordt... geheime diensten floreren als nooit tevoren, burgers vormen burgerwachten en -netten en bespioneren elkaar. (Ik was een paar dagen geleden op pad met mijn nieuwe fotocamera, maakte wat foto's van een auto werkplaats, wat gebouwen, een molen, een zendmast , de straat, wat bloemen en bomen...etc... en ja hoor... er kwam iemand tevoorschijn die vroeg waarom ik foto's aan het maken was... wij willen dat weten, want wij houden alles in de gaten hoor.... en melden alles..... tja..... )

Dat er veel opvullende werkgelegenheid was, geef ik toe... maar ik denk dat het beter is dan wat er nu gebeurt. Nu worden mensen als 'onnodig' bestempeld en weg geschopt...  ze krijgen evengoed geld... voelen zich echter wel nutteloos en uitgerangeerd. Dan beter een nagenoeg 100% werkgelegenheid. Alleen al omdat het de bevolking een beter gevoel geeft, en ieder draagt iets bij.

Of het rechtsextremisme voortkomt uit het communisme, zou ik niet kunnen zeggen... ik betwijfel het...   feit is dat ik de reactie tegen de sloten immigranten erg goed kan begrijpen. Heel erg goed. Voor mij hoeven ze ook niet te komen. Vroeger waren het overigens weinig mensen uit vreemde culturen die kwamen... en die werden heus niet echt slecht behandeld... toen was er niet zo een probleem als nu.  Ikzelf heb ook altijd positief gestaan tegenover mensen uit andere culturen die hierheen kwamen... zolang het geen massa's zijn, die zich blijkbaar aan geen enkele wet dienen te houden. Geen inreisdokumenten?... geeft niet, kom maar binnen! Ga je gang etc etc....  dat stoot veel mensen tegen de borst, en er zijn gelukkig mensen en partijen die dit probleem willen bestrijden. Ik keur niet 'alle' middelen goed, maar ik kan het wel begrijpen.

 

maar goed, ieder heeft zijn visie, en zoveel mensen zoveel meningen. Het probleem is vaak in het westen, dat het oosten erg onbekend is, en het ergste is dat door gerichte propaganda van west-media de bevolking zodanig gebrainwashed is, dat ze intussen echt wel weten hoe 'slecht' alles daar is en hoe paradijselijk het westen wel niet is/was. Ach...  gelukkig mag ieder denken wat hij graag wil, zolang je het maar niet uitspreekt is alles goed, daaraan is niets veranderd, en dat zal altijd wel zo blijven denk ik.

- VU+ Ultimo 4K met 1x DVB-S2 FBC Twin + 1x DVB-C/T2 Dual tuner met VTI icm 2x een CityCom 2000 CCA850 voor Thor 1W en Astra 19.2Ost
 

 

Missachtet wird, was es umsonst gibt  (Else Pannek)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dank voor je reactie.

 

2 dingen:

1) Er zijn altijd mensen die het eens zijn, zullen worden dan wel zullen accepteren dat het regime dat hen ongevraagd wordt opgelegd, oke is.

Maar dat is niet hetzelfde als legitimiteit.

De oost-Duitse bevolking is nooit iets gevraagd. Maar was een mening tegendraads aan het regime, dan stond de Sovjet Unie decennialang klaar om die mening te corrigeren.

 

2) Ik heb er altijd moeite mee gehad, dat het dictatoriale oost-blok denken werd (en wellicht wordt) gelegitimeerd met een argumentatie die erop neerkomt dat het in het westen niet veel beter is en/of anders toegaat. 

 

Maar ondertussen zijn er in het westen wel altijd open verkiezingen geweest.

Dat zul je ook wel wel weer willen bestrijden, maar verkiezingen waarbij opposities door trucs van het heersende regime buiten spel worden gezet, krijg ik nog altijd kippenvel.

Vu+ Duo2 + PLi 4.0 + Fuba DAA110 + Stab 120
Vu+Solo2 + Fuba DAA 850 + multifeed met 2 twin Alps + 1 quattro Alps + 1 twin MTI + PLi 4.0

Link naar reactie
Delen op andere sites

maar goed, ieder heeft zijn visie, en zoveel mensen zoveel meningen.

het gaat hier niet om visie

het gaat inderdaad om meningen

 

dat wisten jullie al bij of tijdens het schrijven van de repliek

 

visie hadden die mensen die zich de moeite namen om te vluchten uit de regimes

ja dat is een doordenker

die gebleven zijn hebben dankbaar gebruik gemaakt van de weerstand en het protest van anderen

 

genoeg over die DDR eikels als satelliet van Rusland (crapuul van het laagste soort die hun buurman of vrouw bespioneerde)

 

ordnung heeft hier helemaal geen relevante invloed gehad, anders zou er nog steeds een DDR bestaansrecht hebben

In Assenza Di Te

Laura Pausini

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ouwe koeien uit de sloot halen.

Geen systeem is perfect of er is wel wat op aan te merken.

Zolang daar maar vrij over gesproken en geschreven mag worden komt het wel weer goed.

 

Meer regels laat ik echter aan de oosterburen over, Nederland kent er al te veel.

Vult u rustig aan !!!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het is vooral de bevolking die het in Nederland erg betuttelend maakt. Iedereen heeft overal kommentaar op, en weet veel beter hoe het wel moet, als een ander iets doet. Het vermanende vingertje is vaak ontzettend storend... laat ieder in zijn waarde denk ik dan... Dan is de mentaliteit in veel andere landen meer ontspannen, en laat met het beoordelen van goed en fout over aan de ordehandhavers... en dat zijn dan ook gelijk de enigen die hier echt iets over te zeggen hebben.

- VU+ Ultimo 4K met 1x DVB-S2 FBC Twin + 1x DVB-C/T2 Dual tuner met VTI icm 2x een CityCom 2000 CCA850 voor Thor 1W en Astra 19.2Ost
 

 

Missachtet wird, was es umsonst gibt  (Else Pannek)

Link naar reactie
Delen op andere sites

De Duitsers worden ook massaal bekeurt bij een snelheid overtreden op wegen waar een limiet gesteld is.

Als er geen snelheid limiet gesteld is wordt je geacht 130 km/h te rijden. Rij je harder en er gebeuren ongelukken wordt je als schuldig bestempeld.

De verkeersboetes mogen dan lager zijn als in Nederland maar ook in Duitsland moet er gehandhaafd worden anders heeft ordnung ook in Duitsland geen zin.

Vult u rustig aan !!!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
×
×
  • Nieuwe aanmaken...