Ga naar inhoud


Wit verticaal streepje links op SBS 9


lujo

Aanbevolen berichten

Hebben meer mensen last van dat witte verticaal streepje aan de linker kant op SBS 9

 

Omdat ik sinds kort een nieuwe tv heb (Samsung J6240) en via HTPC (Kodi) tv kijk dacht ik dat het misschien ook aan mijn instellingen kon liggen.

Het vreemde is dat ik alleen op SBS 9 hier last van heb. Andere zenders zien er normaal uit.

 

Mocht niemand hier last van hebben, wat zou dit kunnen zijn en waarom alleen op SBS 9

 

 

post-35669-0-10410500-1483051916.jpg

 

 

 

 

aangepast door lujo
Link naar reactie
Delen op andere sites


Indien mogelijk, probeer een andere TV, ik heb er geen last van.

 

Ik heb een Samsung UHD en indien nodig, kan je het beeldformaat aanpassen.

Heb Engelstalig menu, Picture>scrollen naar picture size, klik hier op> kies hier, normaal is 16/9,

probeer hier eens sreen fit.

aangepast door Emekli

Vu+ Uno 4K SE en 1TB HDD / Samsung 65'' UHD Smart TV.

Vier schotels, 150, 120, 90 en 120** cm., voor Astra 1 & 3, Hotbird/Eurobird, Türksat,   ** is tijdelijk buiten gebruik.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

Lijkt mij een H-timing fout of blanking timing fout.

 

Maar waar die ontstaat, ik gok op je video bron.

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Beeldformaat - Aanpassen aan scherm - Auto/Aan/Uit

 

Beeldformaat = 16:9

Aanpassen aan scherm = Auto of Aan (geven hetzelfde resultaat).

Uit ​zorgt ervoor dat er overscan toegepast wordt. Dan ben ik ongeveer 2,5 cm links, 2,5 cm rechts, 1,5 cm onder en 1,5 cm boven kwijt.

 

Het is een 60 inch scherm:

 

lengte = 133,0 cm

breedte = 74,5 cm

 

overscan lengte = 5,0 cm

overscan breedte = 3,0 cm

 

overscan lengte procentueel = 3,75% (5,0 / 133,0)

overscan breedte procentueel = 4,0% ( 3,0 / 74,5)

 

Verschil tussen 3,75% (lengte) en 4,0% (breedte) zal waarschijnlijk gemaakt zijn door meetfouten aan mijn kant.

 

Conclusie is dus dat de functie Aanpassen aan scherm ​voor ongeveer 4% overscan zorgt.

 

Is die 4% overscan aannemelijk?

Zou het kunnen dat alle ontvangers (linux, provider enz.) automatisch overscan toepassen waardoor jullie hier geen last van hebben?

 

Helaas is die overscan geen oplossing in mijn geval want alles wordt goed getoond behalve TV beelden.

Ik heb dus htpc met kodi aangeloten op mijn lcd tv die alles goed weergeeft behalve live tv.

 

- Desktop wordt prima weergegeven.

- Films in 16:9 worden prima weergegeven.

 

Ik dacht in eerste instantie dat het aan Kodi lag hoe die met verkregen live tv omgaat. Dit is niet het geval aangezien ik dit zelfde probleem ook via DVBLogic web interface heb.

Het maakt dus niet uit of ik dan het beeld beeldvullend weergeef of in een klein venster. Ik zie in beide gevallen alsof het geen 16:9 weergave betreft en bij SBS 9 valt dit het meeste op vanwege die witte verticale lijn.

 

Het valt mij ook op dat als ik het beeld beeldvullend weergeef, zelfs op NPO 1 of andere zenders dat er horizontaal onder en boven zich een hele smalle (paar pixels breed) zwarte balk bevindt.

 

DVBLogic TVSource geeft TV beelden zoals die ontvangen worden. Dus 1:1 zonder verdere bewerkingen.

 

Betekent dit dat Canal Digitaal en andere providers altijd rekening houden dat alle ontvangers overscan toepassen en daarom beeld versturen die aan de randen niet bepaald netjes eruitziet of niet 100% in 16:9 verhouding is. Want boxen zullen toch overscan toepassen en dit compenseren?

 

Nog een paar voorbeelden van hoe het bij mij eruitziet.

 

Zie ook aan de rechterkant hologramachtig (wazig) verticale streep.

Foto's 11 en 12 zijn van beeldkalibratie instellingen van Kodi. Blauw L-profiel moet volledig​ zichtbaar zijn en zich op 0,0 bevinden.

Ik heb het express wat naar binnen gehaald zodat jullie zien dat tv beeld ongeveer tot begin of midden van dat blauwe L-profiel reikt en niet tot het einde zoals het hoort.

Speel ik film af tijden kalibratie dan kan ik zien dat video tot het einde van dat blauwe L-profiel reikt.

 

post-35669-0-53778600-1483110452.jpg

post-35669-0-80285700-1483110452.jpg

post-35669-0-41790900-1483110466.jpg

post-35669-0-20706200-1483110490.jpg

post-35669-0-38819800-1483110497.jpg

post-35669-0-60651600-1483110497.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

Providers veranderen het formaat niet, overscan of safe picture area is enkel en alleen een issue in je tv toestel.

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ceesv, als je naar die vierde foto van mij kijkt met ondertitels erin dan zie je dat ik daar video via webbrowser afspeel in een venster en dat ik daar dus hetzelfde probleem heb.

Gebruik ik browser op een andere computer-monitor combinatie dan heb ik daar ook die witte streep.

 

Ik heb het vermoeden dat het beeld op sommige zenders zo door Canal Digitaal wordt aangeleverd en dat de meeste ontvangers daar geen last van hebben omdat ze automatisch overscan van +/- 4% toepassen.

 

Op Kodi onder Videoinstellingen kan ik Zoomen op 1.03 instellen waardoor buiten randjes wegvallen en ik dus geen last van dat witte streep heb. Zoomen 1.02 werkt ook wel alleen heb ik dan boven en onder een zwarte balk van die maar een paar pixels breed is.

 

Mooie van Kodi is dat ik het ook op Originele Grootte kan zetten. Hierdoor wordt Zoomen op 0.55 gezet.

Hierdoor is beeld diagonaal 82 cm en redelijk scherp.

 

Dit laat mij zien dat signaal wat Canal Digitaal op SD zenders uitzendt eigenlijk voor TV's van maximaal 32 inch (82 cm) bedoeld is.

Zie ook dat bitrate variabel is en rond 2000 zit.

 

Is er iemand die een satelliet kaartje heeft en dit ook wil testen met een stukje software zonder overscan?

post-35669-0-03351500-1483120180.jpg

post-35669-0-21699100-1483120180.jpg

post-35669-0-42957900-1483120180.png

aangepast door lujo
Link naar reactie
Delen op andere sites

Kunnen jullie kijken naar de overige SD zenders.

 

Voorbeeld:

Bij Crime Investigation heb ik boven en onder erg smalle zwarte balkjes. Links en recht heb ik beeld tot de randen. Het lijkt alsof er nit 100% in 16:9 verhouding wordt uitgezonden.

 

Dit heb ik ook bij:

 

- Discovery Channel

- Disney Channel

- Investigation Channel

 

en volgens mij alle SD channels alleen heb ik nog niet alles goed bekeken.

 

SBS 9 is ergste omdat die witte streep heeft die erg opvalt. Al die andere channels hebben voornamelijk kleine zwarte balken boven en onder.

aangepast door lujo
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

SBS 9 en ook andere genoemde zenders zijn zonder de boven genoemde problemen weer te geven op een Vu+ Solo 4k en een Panasonic plasma.

 

Ik denk toch dat TS een timing probleem heeft.

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

SBS 9 en ook andere genoemde zenders zijn zonder de boven genoemde problemen weer te geven op een Vu+ Solo 4k en een Panasonic plasma.

 

Ik denk toch dat TS een timing probleem heeft.

Het lijkt me meer aan CanalDigitaal te liggen gezien onze eerdere ervaringen, ik heb nog geen tijd gehad om er verder onderzoek naar te doen (ik heb hier 4verschillende CDS ontvangers liggen dus zal ze van de week eens 1 voor 1 aansluiten en kijken wat er gebeurd op de verschillende tv installaties).

 

Screens: http://imgur.com/a/5Bj1V

Installatie: 46PFL9705 Philips TV icm Philips DSR8121

Probleem: Alleen op SBS9 een verticale streep aan de linkerkant van het beeld ongeacht welke uitzending er bezig is, zeer irritant....

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
×
×
  • Nieuwe aanmaken...