Ga naar inhoud


tl buizen


boudeman

Aanbevolen berichten

2 uur geleden zei ceesv:

Aangezien je doorgaans niet het plafond wil verlichten maar het gebied onder de lamp betekent het dat van die 5800 lumen slecht 33% direct naar beneden straalt.

2/3 van de lichtopbrengst van de tL lamp wordt door een reflector weerkaatst, echter wel met de nodige verliezen.

 

Klopt, maar door de reflector is het licht dus te bundelen/richten waardoor je met verschillende reflectoren en met dezelfde lamp  min of meer kunt bepalen welk oppervlak je kunt verlichten.

Bij led zit de openingshoek meestal tussen de 120 en de 160 graden dus ook daar gaat maar slecht 33% direct naar beneden en 90- 127 gaat naar links en rechts  zonder of maar gedeeltelijk gebruik te maken van de reflector in het armatuur zelf.

En dan hebben ze het wel over dat via de reflector maar 60% van het licht overblijft maar ik kijk daar meestal niet na, voor mij is het aantal lumen op 1m2 van belang en minder hoe het licht daar komt. Heeft de een dan met rondom licht geven 5000 lumen en de ander met gericht licht geven er 3000 op die vierkante meter dan is dat gewoon een verschil van 2000 lumen. Wil je een ruimte normaal verlichten met bijv. 250 lux per m2 dan kun je rekenen wat je wilt maar je kunt hoe dan ook  8m2 minder verlichten doordat je lichtbron die 2000 lumen minder afgeeft .

(voor wie het verschil niet weet; lux is de hoeveelheid licht op de werkplek en dat is dus afhankelijk van de afstand van de lichtbron en hoeveel licht een lichtbron afgeeft, lumen is de hoeveelheid licht die een lichtbron afgeeft)

 

Maar er is nog een belangrijk aspect. Bij de opgegeven levensduur van 50.000 is al 10%  van de ledlampen er eerder mee gestopt, de andere 90% geven op dat moment nog maar maximaal 70% van de opgegeven hoeveelheid licht, dus die ledlamp van 3400 lumen geeft op dat moment nog geen 2400 lumen meer af.

En daar ben je er nog niet mee want hierbij is uitgegaan van een omgevingstemperatuur van maximaal 25 graden, is het warmer dan verdubbeld de licht terugloop zich bij elke 10 graden dat het warmer is en dat hoeft dus niet de omgevingstemperatuur te zijn die daar in de ruimte hangt, maar meestal is dat de temperatuur waar de elektronica en de leds in de buis mee te maken hebben.

Zelf meten we bij een nieuwe serie op 2 momenten de lichtopbrengst, 1 x direct na het opstarten en 1 x na ongeveer 1 uur te hebben gebrand. Is de lichtopbrengst dan met meer dan 10% terug gelopen dan moet e.e.a boven de opgegeven temperatuur van de fabrikant werken en zal de buis zeker de opgegeven levensduur niet halen en ook niet de 70% restant lichtopbrengst na deze periode. We zijn dan ook al heel wat LED TL buizen tegen gekomen die zelfs de 20.000 branduren niet halen maar wel 2 a 3 keer zo duur zijn als een normale TL buis en dan wordt terugverdienen toch wel een heel ander verhaal en vaak blijkt dan maar weer dat goedkoop uiteindelijk toch duurkoop is geweest.

 

Maar brand de lamp veel dan is mijn advies toch altijd wel om over te stappen naar Led omdat daar toch mee te besparen valt, is die lamp wel eens een dag aan vergeet de led TL dan snel en zet er gewoon weer een TL buis is.

En vindt je het leuk om eens met led te experimenteren? ach, voor de prijs van 2 kratjes bier heb je al een knappe lamp dus daar kom je er ook wel weer overheen.

 

suc6

 

Gerrit

zondag? nee dan kan ik niet dan ben ik vissen

Link naar reactie
Delen op andere sites


  • Reacties 39
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Beste reacties in dit topic

Geplaatste afbeeldingen

Hier nog even wat informatie over de kleurweergave van een tl-buis:

Philips TL-D 90 Graphica 36W 950 (MASTER)

De Philips TL-D 90 Graphica lichtbronnen zorgt voor een zeer realistische weergave van kleur waardoor ze uitstekend dienst doen in de drukwerkindustrie. Het licht is qua kleur gelijk aan daglicht en kan naar wens gedimd worden! Verder heeft deze lamp een verbruik van 36 watt en is de lamp uitgerust met een G13 lampvoet. Kleurweergave 90-100
Prijs:  € 7,37 incl. BTW

Tja en je ziet, als je niet voor €2,50 klaar wilt zijn voor een nieuwe tl-buis, dan kan er geen ledlamp op tegen de uitstekende kleurweergave van deze buis.

De beste kleurweergave die ik ben tegen gekomen onder de led-buizen is de Philips LEDtube VLE HF 1200mm 16.5W 840 T8 (MASTER)
Deze heeft een kleurweergave index van 80-89 en kost € 26,73 incl. BTW

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb al lang geen TL meer in huis maar in de garage wel 2 dubbele balken. Echt niet interessant om die te vervangen. 

 

Maar ik zie op veilingsites wel steeds vaker led panelen langs komen. Die zijn misschien wel handig in een garage? 

  • Resistance is futile you will be assimilated
  • Those who would give up essential liberty, to purchase a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety. Benjamin Franklin (1706-1790)
  • Mijn vrijheid eindigt niet waar jouw angst begint!

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

ik heb aan het aquarium de TL's allang vervangen door gepaste ledbuizen en dat is een enorme besparing en betere lichtopbrengst.Leds stralen een constant spectrum uit terwijl Tl's vervagen. Kwa kosten is het op 6 maand terugverdiend.Verbruik TL 3 X 58 W en verbruik leds voor zelfde opbrengst 2 X 36 W.Scheelt wat in de portemonee want de TL moeten om de 6 maand vervangen worden en de leds gaan jaren mee.

Groetjes,salutations,greetings.
1 x Gibertini 1,10 vast 3 sats + 1 x Triax 88 cm rotor
Vu + Duo2 twin sat tuner  4 X DVB-S2 en 1 x turbo DVB-C + OpenVix + idem dual tuner and vu duo2 fallback tuner

Octagon SF8008 4K  Openvix (via ethernetconnectie/WIFI fallbacktuner)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Citaat

want de TL moeten om de 6 maand vervangen worden en de leds gaan jaren mee.

 

Op het werk branden de TL's dag en nacht.

Ze worden om de drie a vier jaar vervangen ( de meesten branden dan nog gewoon).

dus wat jij met je TL lampen doe weet ik niet.

 

mvg

aangepast door jeevanhoof

dreambox two ,  BigBisat met Smart Titanium, Alps, en 2 X Inverto Black Ultra

VU+ solo2 met defecte tuners

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

Niet dag en nacht laten branden?

 

Het steeds weer ontsteken van de TL geeft een kortere levensduur.

Die TL's van 4 jaar oud, wanneer je daar een nieuwe indraait, zie je dan geen verschil in kleur en helderheid t.o.v. die 4 jaar oude buis?

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

zijn speciale TL's voor aquariums en hun spectrum gaat vanaf 6 maand zienderogen achteruit.Dan heb je geen plantengroei meer.Ze kunnen daarna wel nog gebruikt worden als gewone verlichting maar kwa kostprijs loont het niet meer de moeite met TL te verlichten.Heb hier een buitenspot ook die nu 10 watt verbruikt ipv 150 W. In Belgie betalen we ons blauw voor de elekticiteit dus is het minderverbruik aanzienlijk goedkoper.Aanschafprijs spot 150 W = 15 euro en die van 10 wat idem.Verbruik ligt wel 15 x lager.

Groetjes,salutations,greetings.
1 x Gibertini 1,10 vast 3 sats + 1 x Triax 88 cm rotor
Vu + Duo2 twin sat tuner  4 X DVB-S2 en 1 x turbo DVB-C + OpenVix + idem dual tuner and vu duo2 fallback tuner

Octagon SF8008 4K  Openvix (via ethernetconnectie/WIFI fallbacktuner)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Drs.IJzerbout schrijft:

 

"Ik begrijp die kleurweergave index van tegenwoordig niet en wie dat verzonnen heeft. Broadcasters hebben het over °K en dan weet je precies waar je het over hebt en is uiterst nauwkeurig."

 

Zo moeilijk is het niet.
De meeste mensen ervaren het licht van een gloeilamp als een prettig licht. In dat spectrum zit licht van verschillende golflengtes. Zoals je in de afbeeldingen kunt zien van 380 tot 760 nanometer.
Het paarse en violette is de kortste golflente en het rode en infrarode is de langste golflengte.
Bij een goedkope tl-buis zie je wel wat paars en violet licht maar helemaal geen rood licht en dat wordt door mensen onaangenaam gevonden. Bovendien krijg je een slechte kleurweergave.

Er piekt wel veel licht in het geel-groene en een beetje in het rode.
Onze ogen flatteren het gebrek aan de ontbrekende golflengtes maar als je een foto maakt in een ruime die verlicht is met goedkope tl-buizen, dan die je een foto waar het groen overheerst.

 

spectrum vergelijking.png

Link naar reactie
Delen op andere sites

Op ‎23‎-‎9‎-‎2017 om 15:10 zei bellejt:

ik heb aan het aquarium de TL's allang vervangen door gepaste ledbuizen en dat is een enorme besparing en betere lichtopbrengst.Leds stralen een constant spectrum uit terwijl Tl's vervagen. Kwa kosten is het op 6 maand terugverdiend.Verbruik TL 3 X 58 W en verbruik leds voor zelfde opbrengst 2 X 36 W.Scheelt wat in de portemonee want de TL moeten om de 6 maand vervangen worden en de leds gaan jaren mee.

 

Daar heb ik nog nooit van gehoord, een normale TL buis heeft een levensduur van 15.000 branduren en dat is toch bijna 2 jaar continu branden dus als jij buizen hebt die met een half jaar stuk zijn dan heb je ze of van het merk hemelvaart of is er iets anders aan de hand.

Ook terug verdienen in 6 maand is gewoon onmogelijk of je moet flink inboeten op lichtopbrengst.

Even een rekensommetje uitgaande van normale omstandigheden en 12 branduren per dag

3 x 58w x 12 uur = 2088W dat  voor 180 dagen = 375,840 kW dat x 28 cent = 105,24

2 x 36 x 12 = 864 dat voor 180 dagen = 155,520kW dat x 28 cent = 43,55

verschil dus €. 61,69 en dan heb ik de prijs voor een kWh extra hoog aangehouden in het voordeel van de ledbuis, want met 22 cent is  het voordeel maar 48,50

 

Maar dan komt het

 

Een normale 58w TL buis geeft minimaal 5200 lumen af dus dat 3 x is 15600 lumen.

Stel dat er een led TL van 36W bestaat  (ik heb ze nog niet gezien) en dat die ook nog in hetzelfde armatuur past dan reken ik even van een gangbare betere led tl buis terug dan is er een 24 w die 3400 lumen geeft dan is dat 141,66 lumen per watt en dan is 36W 5100 lumen en dat keer 2 = 10200 lumen.

15600-10200= 5400 lumen dus je komt dan het licht van 1 TL buis gewoon te kort.

Verder kost een led buis van 24W al een slordige 30 euro terwijl een gewone tl buis slechts een zesde van deze prijs is.

Zou je het oplossen met 3 x 3400 lumen die wel in hetzelfde armatuur passen dan zit je ook op die 10200 lumen maar is het prijsverschil dus al niet in die 6 maand terug te verdienen.

Ga je naar hetzelfde aantal lumen dan is er 4,5 led buis nodig van 3400 lumen en is het verschil nog veel groter en dus de terugverdientijd ook nog een stuk langer.

Wij gaan er meestal uit dat met een gemiddelde brandduur van 10 uur per dag en met dezelfde lichtopbrengst de investering zich pas met ongeveer 1 jaar terug verdient.

Maar als particulier zullen er weinig zijn die ooit 10 uur per dag gaan halen en nog minder die de investering dus ooit terug verdienen.

En of de stelling opgaat dat het beter is voor het milieu???

Als je puur kijkt naar het energieverbruik dan zal het beter zijn voor het milieu maar neem je het gehele productieproces mee dan betwijfel ik of dat ooit beter zal zijn voor het milieu.

 

Nog vergeten te vermelden dat led ook minder warmte afgeeft dan gewone TL buizen, dus met led bespaar je wel op je stroomkosten maar moet je weer extra gaan verwarmen om je aquarium op temperatuur te houden.

 

suc6

 

Gerrit

 

aangepast door gerrit B

zondag? nee dan kan ik niet dan ben ik vissen

Link naar reactie
Delen op andere sites

mss eerst lezen alvorens kommentaar te geven.Waar spreek ik dat de TL buizen defekt zijn ? Ze geven enkel niet meer voldoende spectrum opbrengst na 6 maanden.Sla de toepasselijke lektuur er maar op na.

Kostprijs van mijn 2 Led buizen speciaal ontworpen voor aquariums inclus voeding was 82 euro.Een TL aquarium kost 25 euro X 3 = 75 euro per 6 maand.verbruik ligt ook aan de helft dus is supersnel terug verdiend.

Of het kwa constructie beter is voor het milieu zal mij een worst wezen want een elektrice auto zou ook beter zijn terwijl de ecologische voetafdruk pas na 8 jaar rendement geeft en dan is die auto allang afgezet door de doorsnee verbruiker.

 

Enige wat voor mij telt is mijn portemonnee.

Groetjes,salutations,greetings.
1 x Gibertini 1,10 vast 3 sats + 1 x Triax 88 cm rotor
Vu + Duo2 twin sat tuner  4 X DVB-S2 en 1 x turbo DVB-C + OpenVix + idem dual tuner and vu duo2 fallback tuner

Octagon SF8008 4K  Openvix (via ethernetconnectie/WIFI fallbacktuner)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nou over dat spectrum zijn de meningen ook verdeeld, er zijn er die adviseren om met 1 jaar te gaan vervangen maar er zijn ook andere die dat onzin vinden en pas vervangen als er wat stuk gaat.

Wel is het zo dat je met LED verlichting soms de plantengroei kunt bevorderen (en dus de algengroei verminderen) maar ook dat is van veel factoren afhankelijk en een kwestie van goed inregelen. 

Maar je ontkomt er gewoon niet aan dat je met gewone buizen gewoon veel meer licht hebt en dan ben je in mijn ogen dus appels met peren aan het vergelijken en een tl buisje  van slechts 8w ziet er dan niet uit in een grote bak maar geeft nog wel veel meer besparing.

 

suc6

 

Gerrit

zondag? nee dan kan ik niet dan ben ik vissen

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hier in de keuken en bijkeuken 5 jaar geleden alle TL´s vervangen door LED, voorschakel apparaat er uitgesloopt en de boel doorverbonden.
Daar waar de Philips TL al na een aantal weken zwarte zijkanten had en vaak niet eens een jaar levensduur hadden doen de led-buizen het nog steeds zonder enige kenmerk van gebruik.
De TL´s waren overigens de laatste lampen die naar led gingen de rest was al jaren daarvoor vervangen, alle verlichting in huis is led hier.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik begin nu te twijfelen over energiebesparing. Even vergelijken LED versus gewoon:

 

LED 2*20W = 40 W; 4000K; 1.50 m; 3500 lumen.

gewoon 36 W; 4000K; 1.20 m; 3350 lumen.

In lumen per Watt komt gewoon er zelfs iets beter af dan LED (het rendement van TL was namelijk al hoog).

Dat beeld kan wat veranderen als je bedenkt dat LED licht gericht kan stralen.

Ik begin nu te geloven dat de promotie van LED niet zozeer te maken heeft met energiebesparing maar meer vanwege het gebruik van giftige middelen (kwik) en de problemen met het afdanken van oude buizen (net zoiets als het verbod op kwikthermometers).

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
×
×
  • Nieuwe aanmaken...